Plutselig_gravid Skrevet 10. desember 2012 #51 Skrevet 10. desember 2012 Folk må gjøre som de selv ønsker. Her feires julaften en gang, og det er den 24. Noe annet er helt uaktuelt her i gården.
Linn2007 Skrevet 10. desember 2012 #52 Skrevet 10. desember 2012 Vi har to julaftner og har hatt det siden mine foreldre ble skilt. Synes det er kjekt, jeg.....
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #53 Skrevet 10. desember 2012 Her har vi også bare en julaften. Vi foreldre synes det er det beste for barnet vårt og vi har heldigvis alltid vært enige om dette. Han er nå16 år og veldig fornøyd med at det er sånn. Hva andre velger å gjøre får være opp til dem. Anonym poster: dc47496630c09100bfd50a3a27c3fdb0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #54 Skrevet 10. desember 2012 Litt rart at her inne hvor det skrikes opp for at skilsmisse barn MÅ FÅ dobbelt opp av det ene og det andre for det er så synd på dem, så skal det bli så dømt nedenom å hjem av noen å feire jul to ganger Man blir aldri fornøyd. Jeg leste her om dagen i en av nettavisene at det var lurt å ikke la barna få så mange gaver på en gang og det da var bedre å spare de og dele opp over 2 eller flere dager om de fikk mange. Så da må det jo være midt i blinken å dele opp slik at de får pakke opp noen gaver med en familie og noen med den andre delen. Og til dere som sier at det er kun foreldrenes behov, det at de ønsker å være tilstede når barnet åpner pakker fra dem og deres familie. Vel skal man alltid sette sine egne behov til side, og om dette er en av de få ting man velger å være litt ego på så er det vel neppe det verste de kan gjøre. Jeg må si at det høres jo litt ut som at HI er mest oppgitt over dette fordi da får ikke barna så mange presanger på julaften, Men har barna behov for å få store mengder pakker på julaften da? Eller er det HI sitt behov for å se de åpne så mange? Og er det slik at HI muligens er redd for at julaften hun har skal bli mindre spesiell i barnas øyne og mindre betydningsfull om de har åpnet gaver med faren noen dager før som gjør at hun ikke liker det. Eller er det virkelig barnas beste og kun det hun tenker på? Jeg tror alt vi mennesker gjør og tenker har litt ego i seg. Bare det at man føder barn inn i en verden som den vi idag lever er i seg selv en ganske ego handling. Så får man heller ta de valgene man tror er det beste valget å ta for seg og sine barn. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d Det er vel heller motsatt, at en ved å spre gavene utover gjør julaften mindre spesiell, og barna blir vant til at gaver ikke er noe som hører spesielle dager i året til. Hva en journalist i Nettavisen måtte mene ser jeg på like relevant som hva Jens på Shellstasjonen skulle mene om saken, selv om vedkommende naturligvis er berettiget til å ha sin mening. Hvis du leser innleggene her inne, så ser du dessuten at vi som er tilhengere av 1 jul innser at det da er slik at vi ikke får sett barnet åpne gavene fra oss de julaftenene vi ikke har dem selv, mens de som mener at 2 julaftener er helt greit legger vekt på sine egne behov og ikke har noen argumenter om at dette skal være spesielt bra for barnas del... Det er også lettere komisk at de som legger vekt på sitt eget behov istedenfor barnets, er de som mener at den andre forelderen lager konflikter ut av dette siden de ikke får viljen sin... Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #55 Skrevet 10. desember 2012 Ser alle som er i mot dette argumenterer med at det bare er foreldrenes ønske. Jeg er selv skislmissebarn og vi hadde alltid en "minijulaften" med den vi ikke var hos på julaften. Kjempe koselig var det:) og julaften er julaften uansett - magien med den blir ikke borte om man åpner noen pakker på forhånd! Jeg synes hi virker fryktelig egoistisk som nekter barn og barnefar en hyggelig kveld.. Jøss, utrolig at du klarer å tolke HI dithen at hun ønsker å nekte far og barn en "hyggelig kveld". Når HI ikke selv skriver noe som helst som kan gi inntrykk av at dette er motivet hennes, så tyder det vel mest på at du ilegger dem som er uenig med deg selv negative motiver...? Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #56 Skrevet 10. desember 2012 Det er vel ikke helt uvanlig at den av foreldrene som ikke skal ha barna julaften har en liten mini julaften før eller etter slik at de kan se barna åpne gavene fra seg. Min søster og exmannen løste det med å ha halve julaften hver. De var hos en fra 23 til 24 åpnet spiste julefrokost/julelunsj hos denne og åpnet pakker fra den siden av familien der om morran før de dro til den andre og spiste middag og åpnet pakker på kvelden. Ungene var veldig fornøyd med denne løsningen da de følte at de fikk feiret med begge. De er nå voksene og sier de har masse gode minner fra julaften. Mine barn bor hos meg 100% så det er uaktuelt at far skal ha de hos seg i julen, han har de tross alt ikke ellers og gir sjelden livstegn fra seg. (han har aldri bedt om det heller altså) Men han kommer hit å feirer julaften med oss de årene han selv ønsker det. I år sier han at han skal komme og om han dukker opp blir det en hyggelig juleoverraskelse til barna. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d "...Slik at de kan se barna åpne gavene fra seg". Nok et eksempel på at det er foreldrenes behov som først og fremst er i tankene med en slik løsning... Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d Hele samværsordninga i Norge er jo basert på FORELDRENES behov, selv om den er kamuflert under "barnets rett til å se begge foreldre". Faren kan hente barnet til samværshelg ved hjelp av politi hvis foreldre har rettslig bindende avtale, enten barnet vil eller ikke. Barnet blir ikke hørt før de når en viss alder. Tanken bak lovverket er likevel at foreldrene skal være modne nok til å sette barnets behov foran sine egne. Og de fleste er nok det. Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. desember 2012 #57 Skrevet 10. desember 2012 Det er vel ikke helt uvanlig at den av foreldrene som ikke skal ha barna julaften har en liten mini julaften før eller etter slik at de kan se barna åpne gavene fra seg. Min søster og exmannen løste det med å ha halve julaften hver. De var hos en fra 23 til 24 åpnet spiste julefrokost/julelunsj hos denne og åpnet pakker fra den siden av familien der om morran før de dro til den andre og spiste middag og åpnet pakker på kvelden. Ungene var veldig fornøyd med denne løsningen da de følte at de fikk feiret med begge. De er nå voksene og sier de har masse gode minner fra julaften. Mine barn bor hos meg 100% så det er uaktuelt at far skal ha de hos seg i julen, han har de tross alt ikke ellers og gir sjelden livstegn fra seg. (han har aldri bedt om det heller altså) Men han kommer hit å feirer julaften med oss de årene han selv ønsker det. I år sier han at han skal komme og om han dukker opp blir det en hyggelig juleoverraskelse til barna. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d "...Slik at de kan se barna åpne gavene fra seg". Nok et eksempel på at det er foreldrenes behov som først og fremst er i tankene med en slik løsning... Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d Hele samværsordninga i Norge er jo basert på FORELDRENES behov, selv om den er kamuflert under "barnets rett til å se begge foreldre". Faren kan hente barnet til samværshelg ved hjelp av politi hvis foreldre har rettslig bindende avtale, enten barnet vil eller ikke. Barnet blir ikke hørt før de når en viss alder. Tanken bak lovverket er likevel at foreldrene skal være modne nok til å sette barnets behov foran sine egne. Og de fleste er nok det. Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d Jepp, særlig de hundrevis av fedre som stikker fra sine gravide damer, får livet på stell om noen år, dukker opp og skal leke superpappa til barn som ikke kjenner dem og er redd for å dra dit på samvær. Ja, for de aller fleste mennesker er fornuftige... Djizez
Elsker livet Skrevet 10. desember 2012 #58 Skrevet 10. desember 2012 Her er vi begge enige i at det er jul en gang i året. Den 24. desember er dagen vi åpener gaver. 1. og 2. juledag er også jul, forskjellen for oss er et vi ikke har gaveåpning. Jeg hadde sendt med gavene fra min familie dere barna skulle feire jul. Hadde ikke latet som det var julaften bare for at barna skulle ha den dagen sammen med meg.
Groosalugg Skrevet 11. desember 2012 #59 Skrevet 11. desember 2012 Vi feirer jul to ganger og vi elsker det alle sammen. Det vil si julaften er det jo ikke, vi spiser kanskje pizza i stedet den dagen, også åpner vi noen pakker. I hovedsak valgte vi å gjøre det slik p.g.a. stor familie på begge sider og med steforedre på begge sider også ( stebesteforeldre og steonkler/tanter gir jo også gaver) blir det noe enormt med pakker. Barna synes det er helt greit å dele opp litt. For min del har det ikke så stor betydning at jeg er til stede når barna åpner pakken fra meg, men for barna er det stort å være til stede når jeg åpner pakker fra dem og når de skal være hos faren spør de alltid om jeg kan vente med å åpne deres gave så de får se på at jeg pakker opp..
Groosalugg Skrevet 11. desember 2012 #60 Skrevet 11. desember 2012 Forresten er det slik når vi har "julaften" i mellomjula har vi ikke gjester, det er bare min mann og meg + barna. Og jeg tror de praktiserer det samme hjemme hos far.
Gjest cunning stunts Skrevet 11. desember 2012 #61 Skrevet 11. desember 2012 Merkelig ting å hisse seg opp over - at skilte foreldres barn har en ekstra julekveld sammen med en eller annen del av sin opphakka familie, en kveld som alle gleder seg til? Jeg har enda til gode å treffe et barn som ikke ønsker seg MER julaften når den er over. Jula er lang og god, det er plass til det meste.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #62 Skrevet 11. desember 2012 Jeg liker egentlig ideen med å sende med alle pakkene til julaften. Men får dere gavene sendt med barnet tilbake da? Altså de fra din familie? Og gjør du det samme? Vi ønsker oss ting til barna som de trenger eller mangler her i dette hjemmet, og da er det jo dumt at bli stående i andre hjemmet. Anonym poster: 50a466022222eebd00dad89085e67c26
Gjest Sekretøsa Skrevet 11. desember 2012 #63 Skrevet 11. desember 2012 Vel. om jeg skulle sendt med gaver fra min familie, til far, da ville de blitt der. Jeg tror neppe at min familie kjøper gaver for å ha hos far. Så det er kjekt å åpne de hjemme. Har ikke noe med mitt behov å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #64 Skrevet 11. desember 2012 Det er nok fullstendig normalt! Og jeg forstår overhodet ikke hvorfor du ikke unner far dette? I 32 år har vi feiret juleaften både den 23 og 24 desember! Gjør det fremdeles! Mamma ville ha ungene hver juleaften, og siden han var den som valgte å flytte, så var det greit! Synes det er en koselig løsning, og synes faktisk du skal unne både far og barn denne lille gleden... Anonym poster: 62ced643efef3cce203f437384720b11
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #65 Skrevet 11. desember 2012 Jeg tror #62 og #63 påpeker noe viktig her. Hos mange er det slik at om de sender med gavene kommer ingenting tilbake. Hvis alt nytt av leker, klær og utstyr blir holdt tilbake hos samværsforeldre som for eksempel ser barna annen hver helg så får barna ingen nytte eller glede av de. En annen ting er at der hvor det er mye konflikter kan det hende barna ikke tør å vise glede over hva de har fått av mamma i julegave til pappa eller omvendt. At det blir dårlig stemning og sure kommentarer når barnet skal åpne gaver fra stefamilie på andre siden om den de er hos ikke tåler at de har fått ny familie. Noe som kan føle til at barnet istedenfor å føle glede over gaver, opplever skyldfølelse eller redsel for at dette skal sette igang negativitet. Jeg er så heldig at jeg går godt nok overens med min ex til at vi kan feire julaften sammen. Mens andre kan ha et så dårlig forhold at bare det å se exen sitt navn på pakken er nok til å sette igang mye negative følelser. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2012 #66 Skrevet 11. desember 2012 Les denne da, som sikkert fortjener en egen tråd: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=707655 Der er det besteforeldre som vil ha sin egen julaften hvert år. nei, lenge leve egoistiske voksne. Når det gjelder at samværsforeldre som holder tilbake alle pakkene hos seg, så ville nok ikke jeg heller sendt noe med ungen dit. Men nå bor jeg og far sammen og ungene feirer kun en jul, og ville aldri feira to kun for at besteforeldre skulle ha en jul de også. Tenk om man skulle feire hjemme etter samme prinsipp, da måtte vi ha feiret tre juler. Huff, nei takk! Dessuten vil jeg si at man setter dårlige eksempler ved å holde igjen julegaver fra sin side og lage sin egen julaften. Greit nok å lage sin egen kosekveld/julaften, men MÅ man åpne gaver. Her forteller man barna (ofte) at gaver ikke er det viktigste med jula, men så viser man dem det motsatte. Så begge foreldre skal få kose seg med ungene, men hold gavene til julaften eller julemorgenen (om det er tradisjonen). Om det ikke er noen seriøse grunner i å holde gavene igjen, som at de ikke får de med seg tilbake. Anonym poster: 56f6dec217fcd2ede0ac59c5934c0c18
*Lissi* Skrevet 11. desember 2012 #67 Skrevet 11. desember 2012 Skjønner ikke at du gidder å bry deg Det må far gjøre som han vil. Kjenner flere som gjør det slik. I fjor var jentene mine hos faren og feiret jul. Orket ikke drasse med seg gavene frem og tilbake, så de åpnet fra min side da de kom hjem. Kjempe koselig. Da hadde de det å sse frem til
HeltAnonym Skrevet 11. desember 2012 #68 Skrevet 11. desember 2012 Merkelig ting å hisse seg opp over - at skilte foreldres barn har en ekstra julekveld sammen med en eller annen del av sin opphakka familie, en kveld som alle gleder seg til? Jeg har enda til gode å treffe et barn som ikke ønsker seg MER julaften når den er over. Jula er lang og god, det er plass til det meste. Enig! Her er det barna som har lyst å feire "minijul" hos oss før julaften. De har krevd at vi skal feire på lillejulaften, fordi de har jo like lyst å feire med oss som med mor og resten av familien der, og når de vet at det ikke går at alle feirer sammen på selve dagen, så tar man det nest beste og deler jula i to! Jeg tror ikke barna blir bortskjemte og lærer seg at gaver ikke hører spesielle dager til bare fordi man feirer jul over flere dager? Lillejulaften blir jo også en spesiell dag for barna. Noen feirer jo også bursdag over flere dager (uavhengig om man er skilsmissebarn eller ikke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå