Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #26 Skrevet 10. desember 2012 Har fått vite at faren skal feire jul med ungene før julaften. Noe jeg reagerer på. Jul er en gang i året. Og for ungene blir det halv jul når de ikke skal få gavene med seg. Ille nok jul om ikke det og skal være nødvendig. Anonym poster: c81b50c1b4a54b95c04f9a4d11462e20 Nei, synes ikke det er ok med 2 julaftener- julaften er en gang i året! Synes foreldre som MÅ feire hver sin julaften med barnet er ganske egoistiske- for det er helt klart for sin egen del og ikke barnets skyld at det blir gjort slik...! Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #27 Skrevet 10. desember 2012 Ja. Vet ikke om noen skilsmissebarn som ikke gjør det Anonym poster: b482cb04468683de95a7afea6385e8a7 Ingen skilsmissebarn jeg noen gang har kjent feirer to julaftener. Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #28 Skrevet 10. desember 2012 Enig med nr 26! Anonym poster: 2230314dba40686084ccdface5d1010b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #29 Skrevet 10. desember 2012 Jul engang i året, mener nå jeg! Anonym poster: 2094243b2c9caeba939e3d0f213d8dcf
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #30 Skrevet 10. desember 2012 Herlighet, selvfølgelig vil faren feire jul med barnet sitt!! Er ikke det rett og rimelig??!! Han inviterer gjerne farsfamilien så de også får gleden av å feire jul med barnebarnet sitt. Her har ikke faren 2-åringen om julen enda, men vi skal likevel feire jul både julaften og 1.juledag fordi vi skal feire først hos min mor og så hos min far. Alle vil jo veldig gjerne feire jul med småen. Anonym poster: dc0ca9ca2596f7480dd6d53f4d77f4ea Alle som svarer at dette er greit, svarer med tanke på foreldrene sitt behov her... Interessant. Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #31 Skrevet 10. desember 2012 Det er vel ikke helt uvanlig at den av foreldrene som ikke skal ha barna julaften har en liten mini julaften før eller etter slik at de kan se barna åpne gavene fra seg. Min søster og exmannen løste det med å ha halve julaften hver. De var hos en fra 23 til 24 åpnet spiste julefrokost/julelunsj hos denne og åpnet pakker fra den siden av familien der om morran før de dro til den andre og spiste middag og åpnet pakker på kvelden. Ungene var veldig fornøyd med denne løsningen da de følte at de fikk feiret med begge. De er nå voksene og sier de har masse gode minner fra julaften. Mine barn bor hos meg 100% så det er uaktuelt at far skal ha de hos seg i julen, han har de tross alt ikke ellers og gir sjelden livstegn fra seg. (han har aldri bedt om det heller altså) Men han kommer hit å feirer julaften med oss de årene han selv ønsker det. I år sier han at han skal komme og om han dukker opp blir det en hyggelig juleoverraskelse til barna. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #32 Skrevet 10. desember 2012 Det er vel ikke helt uvanlig at den av foreldrene som ikke skal ha barna julaften har en liten mini julaften før eller etter slik at de kan se barna åpne gavene fra seg. Min søster og exmannen løste det med å ha halve julaften hver. De var hos en fra 23 til 24 åpnet spiste julefrokost/julelunsj hos denne og åpnet pakker fra den siden av familien der om morran før de dro til den andre og spiste middag og åpnet pakker på kvelden. Ungene var veldig fornøyd med denne løsningen da de følte at de fikk feiret med begge. De er nå voksene og sier de har masse gode minner fra julaften. Mine barn bor hos meg 100% så det er uaktuelt at far skal ha de hos seg i julen, han har de tross alt ikke ellers og gir sjelden livstegn fra seg. (han har aldri bedt om det heller altså) Men han kommer hit å feirer julaften med oss de årene han selv ønsker det. I år sier han at han skal komme og om han dukker opp blir det en hyggelig juleoverraskelse til barna. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d "...Slik at de kan se barna åpne gavene fra seg". Nok et eksempel på at det er foreldrenes behov som først og fremst er i tankene med en slik løsning... Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #33 Skrevet 10. desember 2012 Her feires alle høytider den dagen høytiden faktisk er. Julaften feires julaften, nyttårsaften feires nyttårsaften, 17. mai feires 17. mai etc. Jeg kler IKKE opp ungene og går i bunad den 16. mai bare fordi det er far som har de på selve høytidsdagen!! Vi har altså ikke to julaftner. Ungene får med seg alle gavene og åpner de på julaften sammen med de de feirer med uavhengig av om det er hos meg eller hos far. Selvfølgelig er det litt sårt å ikke ha barna hos seg på julaften, men hvis vi skulle laget to julefeiringer, så ville jo det utelukkende være for oss voksne sin del!! Og det mener jeg blir helt feil! Skal ungene ha to feiringer bare fordi JEG så gjerne vil se på at de åpner gaver? Anonym poster: 5dbecfa1182aebea28f4bc87329a3b82
Kanelbulle Skrevet 10. desember 2012 #34 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Her blir det mange feiringer selv om vi er gift! Jeg er svensk og vi skal feire julaften hos min mor, hvor mine søsken med barn også er. Det blir hovedfeiringen. Sen drar vi noen dager til min far, og da bytter vi så klart gaver med ham og spiser noe godt. Når vi kommer tilbake til Norge vil så klart hele norske familien på min manns side gi sine gaver, så da blir det gaveåpning der i romjulen. Og som om ikke det vore nok så er min manns bror med familie i Thailand frem til over nyttår, så da blir det sikkert til å bytte gaver med de i begynnelsen av januar. Selvsagt ordner vi ikke 'julaften' hver gang, men koser oss og feks drikker gløgg og spiser pepparkaker. Dere som holder så hardt på å kun feire en dag, dere kan ikke ha så stor familie? Og syns ikke den delen av familien som ikke får være med på gleden når smårollingene åpner gavene at det er kjedelig å ikke å få delta? Jeg er selv oppvokst med skilte foreldre, og feiret altid to ganger når jeg vær liten. Elsket det, og vennene som kun fikk gaver en dag var missunnelige! Endret 10. desember 2012 av Kanelbulle
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #35 Skrevet 10. desember 2012 Så rart! Jeg er helt overrasket over svarene her, jeg hadde aldri trodd så mange ville synes det er greit med to julaftener! Jeg synes ikke det er greit. Har skilte foreldre selv og det var aldri aktuelt med to feiringer. Alle gavene ble sendt dit jeg skulle være, jeg tror de var redd for at jeg skulle bli bortskjemt. Her i huset har vi nå et lignende 'problem', bare at det er besteforeldrene som vil spare sine gaver til ungene til den kvelden vi skal treffe dem. Uaktuelt. Anonym poster: 3ff4bc7fbac0cb16d6a7b9117e3f5dc9
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #36 Skrevet 10. desember 2012 Så rart! Jeg er helt overrasket over svarene her, jeg hadde aldri trodd så mange ville synes det er greit med to julaftener! Jeg synes ikke det er greit. Har skilte foreldre selv og det var aldri aktuelt med to feiringer. Alle gavene ble sendt dit jeg skulle være, jeg tror de var redd for at jeg skulle bli bortskjemt. Her i huset har vi nå et lignende 'problem', bare at det er besteforeldrene som vil spare sine gaver til ungene til den kvelden vi skal treffe dem. Uaktuelt. Anonym poster: 3ff4bc7fbac0cb16d6a7b9117e3f5dc9 Det er jo ikke du som bestemmer når andre skal gi dere gavene. Anonym poster: 344146195d6919670802ccd127bed491
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #37 Skrevet 10. desember 2012 jeg husker vi feiret 2 juler, en på lillejulaften hos den vi ikke skulle være hos. Følte det bedre å åpne gaver fra den familien vi fikk gaver av med familien på den ene siden. Mamma og pappa var ikke spesielt gode venner heller så fikk dårlig samvittighet hvis jeg tok med gaver fra min steforeldres familie til enten mamma elelr pappa... Er ikke lett å være barn når det er slik, og det at du hisser deg opp for dette vil bare gjøre det verre. Barna vil gjøre som foreldrene sier og vil ikke såre noen. La de feire jul 2 ganger så lenge de vil det selv, kan godt være når ungene blir eldre så vil de bare ha en jul.. Anonym poster: 262fa345a029ec5098fe7323403c45bb
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #38 Skrevet 10. desember 2012 Jovisst gjør jeg det:) Min mann og jeg bestemmer absolutt når våre unger kan få gaver. Sjelden det er et problem, altså, men her blir det én julaften på store og små. Anonym poster: 3ff4bc7fbac0cb16d6a7b9117e3f5dc9
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #39 Skrevet 10. desember 2012 Litt rart at her inne hvor det skrikes opp for at skilsmisse barn MÅ FÅ dobbelt opp av det ene og det andre for det er så synd på dem, så skal det bli så dømt nedenom å hjem av noen å feire jul to ganger Man blir aldri fornøyd. Jeg leste her om dagen i en av nettavisene at det var lurt å ikke la barna få så mange gaver på en gang og det da var bedre å spare de og dele opp over 2 eller flere dager om de fikk mange. Så da må det jo være midt i blinken å dele opp slik at de får pakke opp noen gaver med en familie og noen med den andre delen. Og til dere som sier at det er kun foreldrenes behov, det at de ønsker å være tilstede når barnet åpner pakker fra dem og deres familie. Vel skal man alltid sette sine egne behov til side, og om dette er en av de få ting man velger å være litt ego på så er det vel neppe det verste de kan gjøre. Jeg må si at det høres jo litt ut som at HI er mest oppgitt over dette fordi da får ikke barna så mange presanger på julaften, Men har barna behov for å få store mengder pakker på julaften da? Eller er det HI sitt behov for å se de åpne så mange? Og er det slik at HI muligens er redd for at julaften hun har skal bli mindre spesiell i barnas øyne og mindre betydningsfull om de har åpnet gaver med faren noen dager før som gjør at hun ikke liker det. Eller er det virkelig barnas beste og kun det hun tenker på? Jeg tror alt vi mennesker gjør og tenker har litt ego i seg. Bare det at man føder barn inn i en verden som den vi idag lever er i seg selv en ganske ego handling. Så får man heller ta de valgene man tror er det beste valget å ta for seg og sine barn. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d
Voilà Skrevet 10. desember 2012 #40 Skrevet 10. desember 2012 Vi feirer ikke to juler, men siden barna skal til pappaen på julaften skal vi feire litt jul på nyttårsaften også. Noen reagerer nok på det, fordi vi skal spare noen av pakkene en hel uke, men nå har jo min sønn bursdag rett før jul også.
Gjest jule-Juliea Skrevet 10. desember 2012 #42 Skrevet 10. desember 2012 Er visst normalt sies det. Jeg gjorde det som barn. Det var litt vemodig. Min datter skal ikke det, da får vi som foreldre bare innse at slik er det å dele på barnet man får ikke hver høytid med barnet.
Sjokoman Skrevet 10. desember 2012 #43 Skrevet 10. desember 2012 Ser alle som er i mot dette argumenterer med at det bare er foreldrenes ønske. Jeg er selv skislmissebarn og vi hadde alltid en "minijulaften" med den vi ikke var hos på julaften. Kjempe koselig var det:) og julaften er julaften uansett - magien med den blir ikke borte om man åpner noen pakker på forhånd! Jeg synes hi virker fryktelig egoistisk som nekter barn og barnefar en hyggelig kveld..
Cinnamon4 Skrevet 10. desember 2012 #44 Skrevet 10. desember 2012 Jeg har to barn som feirer annethvert år hos faren. Vi deler ikke opp. Det året de er hos faren julaften er grusomt, ja, men jeg vet at da har jeg de 1 dag jul og nyttårsaften også - + alle dagene imellom. Faren syns det er helt greit, evt at han har de 2 dag jul. Dette er hans valg. Vi gjør ikke det i vår familie. Vi synes det er nok at jenta feirer en jul. Klart jeg har syntes det har vært sårt de kulene hun ikke har vært her, men så tenker jeg at HUN har det veldig bra der hun er. Hvis hun skulle ha feiret jul her først hadde hun nok ikke fått så mange pakker på julaften, da det er liten familie på farsiden. Eller så hadde det blitt slik at de hadde kompensert og hun hadde fått myyyye mer en rimelig ved å feire to plasser. Jeg ønsker at jula skal være mest mulig normal. Ved at hun feirer en jul gjør at vi holder oss innenfor rimelighetens grenser, viser henne at vi er samstemt og gir henne ro til å kose seg der hun er. De julene hun feirer borte fra oss har vi mandelfest her hjemme med resten av familien. Da rekker alle si god jul til henne før hun drar og gi henne gavene hun åpner på julaften. Men dette er vår måte Helt enig! Jeg har to barn som feirer annethvert år hos faren. Vi deler ikke opp. Det året de er hos faren julaften er grusomt, ja, men jeg vet at da har jeg de 1 dag jul og nyttårsaften også - + alle dagene imellom. Faren syns det er helt greit, evt at han har de 2 dag jul. Dette er hans valg.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #45 Skrevet 10. desember 2012 Eldste på 17år feirer to kuler og har gjort det siden han var 5 år. Det er sånn han vil ha det. En feiring julaften hos en forelder og 1.juledag hos den andre. 1.juledag feires med julemiddag, evt. rester fra dagen før, og at han åpner pakkene fra den siden av familien han er hos denne dagen. Harpeøvdå siat han er nesten voksen nå så han kan ta med alle pakkene til pappa i år. Men neida han vil ha det som han vandt med. Tror han kommer til å fortsette med det til han får egen familie, noe han påstår han aldri skal få. Anonym poster: e3e68b2906f48f0c0826c8d01b0f4e1d
malingus Skrevet 10. desember 2012 #46 Skrevet 10. desember 2012 Klart den som ikke har barna til jul vil feire og åpne gaver en annen dag! Dette blir dessverre andre julen på rad jeg ikke har min datter, pga endringer. Trist og jeg kommer til å savne henne masse! MEN jeg synes jula er og skal väre spesiell. Det er jo julaften kvelden alle barn venter på hele desember! Så det skulle aldri falle meg inn å la henne åpne gavene fra oss FÖR julaften! Vi reiser til mine foreldre i Oslo til nyttår og da tar vi en liten "minijul" da. Sparer til og med ett par av gavene til lillebror så han også får åpne på nyttårsaften. Blir koselig Men som sagt, jeg ville aldri gjort det för jul. Vil ikke ödelegge det specielle med julaften, eller skuffe exen.
nagini Skrevet 10. desember 2012 #47 Skrevet 10. desember 2012 Jeg synes det er utrolig egoistisk av foreldrene å insistere på å feire to juler. Bare fordi man er så bitre over bruddet at man ikke tåler at den andre skal få se barna åpne ens egne gaver? Synes det er veldig trist at man ikke heller kan tenke på barna. Min svoger ba i år om vi heller kunne kjøpe to billige gaver i stedet for en, da moren har funnet ut at barna ikke skal få lov å åpne noen gaver fra henne og familien hennes på julaften, siden de er hos far i år. Den gleden vil hun selv ha. Er helt sjokkert over dette mennesket som jeg har tenkt på som et oppegående menneske frem til nå.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2012 #48 Skrevet 10. desember 2012 Hva ønsker ungene? Tenker at dette ikke bør handle om hva du og far vil og ønsker, men hva barna mener, vil og ønsker. Vil barna feire julaften to ganger? Ønsker de denne ordningen? Om barna ønsker dette så må del vel være ok. Om barna ikke liker det så bør far revurdere. Den var jo litt morsom. Hviken unge ville si nei til å feire jul to ganger? Hvis jeg hadde spurt mine unger om de ville feire jul 5 ganger så er jeg sikker på at de hadde sagt ja. Anonym poster: 87c3f7e367dc5b57db6a50d299f40970
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. desember 2012 #49 Skrevet 10. desember 2012 Det er vel ikke helt uvanlig at den av foreldrene som ikke skal ha barna julaften har en liten mini julaften før eller etter slik at de kan se barna åpne gavene fra seg. Min søster og exmannen løste det med å ha halve julaften hver. De var hos en fra 23 til 24 åpnet spiste julefrokost/julelunsj hos denne og åpnet pakker fra den siden av familien der om morran før de dro til den andre og spiste middag og åpnet pakker på kvelden. Ungene var veldig fornøyd med denne løsningen da de følte at de fikk feiret med begge. De er nå voksene og sier de har masse gode minner fra julaften. Mine barn bor hos meg 100% så det er uaktuelt at far skal ha de hos seg i julen, han har de tross alt ikke ellers og gir sjelden livstegn fra seg. (han har aldri bedt om det heller altså) Men han kommer hit å feirer julaften med oss de årene han selv ønsker det. I år sier han at han skal komme og om han dukker opp blir det en hyggelig juleoverraskelse til barna. Anonym poster: 1826634b41dd71e3906c68a84416072d "...Slik at de kan se barna åpne gavene fra seg". Nok et eksempel på at det er foreldrenes behov som først og fremst er i tankene med en slik løsning... Anonym poster: 2ba107a520d609d990292abab330fa5d Hele samværsordninga i Norge er jo basert på FORELDRENES behov, selv om den er kamuflert under "barnets rett til å se begge foreldre". Faren kan hente barnet til samværshelg ved hjelp av politi hvis foreldre har rettslig bindende avtale, enten barnet vil eller ikke. Barnet blir ikke hørt før de når en viss alder.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 10. desember 2012 #50 Skrevet 10. desember 2012 Jeg synes det er utrolig egoistisk av foreldrene å insistere på å feire to juler. Bare fordi man er så bitre over bruddet at man ikke tåler at den andre skal få se barna åpne ens egne gaver? Synes det er veldig trist at man ikke heller kan tenke på barna. Min svoger ba i år om vi heller kunne kjøpe to billige gaver i stedet for en, da moren har funnet ut at barna ikke skal få lov å åpne noen gaver fra henne og familien hennes på julaften, siden de er hos far i år. Den gleden vil hun selv ha. Er helt sjokkert over dette mennesket som jeg har tenkt på som et oppegående menneske frem til nå. Har du barn selv eller? Har aldri hørt om barn som synes det var fælt å spise kaker, treffe nissen, gå rundt juletre og få gaver to dager på rad. Rart at mange gjør det til et problem...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå