Gå til innhold

Snøfresing og bæring av ved og sånt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere? Står tidlig opp og freser? Tar sjansen på at dere får bilen ut? Hvem sitt ansvar er det?

Hvem bærer ved hos dere? Og hvem passer på at det ikkje går tomt?

Jeg synes mannen kan ta seg av alt dette, men han gjør det ikke helt som jeg ønsker. Kunne tenkt meg å høre rutinene til andre her, lurer på om jeg er kravstor...

(I dag har jeg hatt baby på 4mnd i sjal på magen mens jeg har kjørt snøfreser på hele plassen her, og båret i hus et trillebårlass med ved, midt i barnehagelevering mm... Unntakstilstand i dag, siden mannen ikke er hjemme på et par dager. Så jeg kan, men synes jeg burde slippe.)

Anonym poster: 3cdb9a8ecb0aed7b1fd91a2575732e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ingen fast rutine på det, tar det alt etter som det passer. Henter ofte ved, men mannen brøyter nok mer enn meg. Jeg er ofte ferdig før han på jobb og da brøyter jeg straks jeg kommer hjem. :)

Skrevet

mannan brøyter som oftes, men snør det mye og han er på jobb tar jeg ett tak med snøskuffa før han kommer. Varierer hvem som tar i ved, den som skal fyre og det er tomt/nesten tomt tar inn.

Anonym poster: 72426550d95f945b19d6a7eb8d4493e2

Skrevet

Vi har alltid delt likt på sånt, mannen min var veldig opptatt av det. Så jeg har i alle år også hatt ansvar for dekkskift, betale regninger, skaffe ved, måke, osv osv.

Det er jeg glad for nå, siden han er gått bort. Nå er jeg alene om alt, men jeg vet i det mnste hvordan alt skal gjøres fordi jeg er vent til det.

Anonym poster: ee76302cff8d667f8823fc95c4375126

Skrevet

Synes sånt er arbeid for mannen. Jeg kan hvis jeg vil, det er ikke det, men synes han skal få lov å bidra nå når jeg er 5 mnd gravid, spesielt med de tyngre tingene.

Ja, han bærer inne ved, men snømåking er ikke høyest prioritert.

Må legge til at jeg gjør ALT innvendig husarbeid.

Ble litt irritert da trappa var fullsnødd i dag da jeg skulle hente avisa, mens mannen og lillegutt hadde staket seg vei gjennom der selv. Så da måtte jeg finne frem spaden da gitt....

Skrevet

Takk for svar. Mulig jeg er litt storforlangende da, ser ut til at flertallet deler på disse oppgavene. Får prøve å bidra litt mer, selv om jeg fremdeles synes mannen kan ordne såpass for meg så lenge han får rene klær i skapet, middag på bordet og mye annet av meg, daglig hele året.

Anonym poster: f6e77b9e64e0a152effdce8c2793fdff

Skrevet

Jeg gjør ingenting sånt. Er jeg alene hjemme tar jeg fart og kjører over brøytekanten (hurra for land rover defender!). Jeg bærer ved (med stor misnøye) om jeg er alene over tid, men mannen har hugget den ferdig.

Men dersom du vil at mannen skal kjøre alt mannfolkarbeidet regner jeg med at du tar alt det tradisjonelle kvinnearbeidet? Synes mange er litt grådige der, de vil at mannen skal hjelpe til å vaske, støvsuge og tørke støv, men de vil at han alene skal måke snø, hugge ved, skifte dekk, mekke på bilen, male huset, fikse ødelagte vaskemaskiner, klippe gress etc...

Anonym poster: d0640f1088e201b3df66f6b10b5dab67

Skrevet

Mannen min fikser alt det der mens jeg sitter inne og koser meg. Passer meg utmerket. Snille mannen :)

Skrevet

Jeg har ikke rygg til sånt, så det gjør mannen. Men til gjengjeld er det kun å gå ut med søpla og vaske bad han gjør av innearbeidet da.

Skrevet

Mannen rydder snø, vi bruker ikke ved :)

Skrevet

Vi deler på å hente ved - blir stort sett meg siden det stort sett er jeg som fyrer...og det er mannen som tar snøen siden det blir gjort med traktor både for oss og naboene...og jeg kan ikke kjøre traktor...men jeg tar så klart og måker om jeg må men da tar jeg ikke hele plassen - bare det som MÅ tas....

Anonym poster: 8b7be3e9da4096405b06784fcb018a4e

Skrevet

Hos oss er det jeg som som regel måker snø, fikser ved, klipper gress, alt typisk mannfolkarbeid. Itillegg gjør jeg alt av kvinnfolkarbeid også. Mens jeg gjør arbeidet passer han på barna. Jeg velger det egentlig selv, liker å gjøre ting ute, men skulle nok likt at det var litt mer tiltak i mannen min, her skjer virkelig ingenting om jeg ikke gjør det.... Slitsomt!!!!

Anonym poster: 7c3cb227869961bb2585e9dc7c6aea82

Skrevet

Vi har sjelden så masse snø at den må måkes. Jeg hev vekk litt snø for 1 uke siden så jeg kan gå til garasjen uten å få snø i skoene og ut av gardsrommet. Pleier ikke å gjøre det, men så på det som gratis trim og :P

Spør ofte samboeren om å bære ved om kvelden hvis jeg ser det minker, ellers bærer jeg selv.

Samboeren driver med ved så han henter bare 1-2 favner når det minker. Jeg har litt dårlig helse, men er med og lør veden om jeg orker, ellers er jeg moralsk støtte :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg måker ikke snø. Da tar jeg heller rennafart og kjører snøen ned. Jeg bærer ved når jeg må (les: Når mannen er borte. Han har forøvrig bært inn 2 lass til meg nå siden han blir borte litt)

Skrevet

Mannen både brøyter og bærer inn ved.. Jeg tar ikke dette som en selvfølge så jeg takker han nesten hver gang, akkuratt som jeg forventer at han sier : Takk for deilig middag!

(Ja mest meg som lager middag her i huset)

Skrevet

Jeg gjør det meste av husarbeid, matlaging, klesvask mm. Men dette er jo jevnt over, hele året. Mens mannen får ekstra arbeid om vinteren.

Han gjør jo stort sett både snømåking og vedbæring. Men det irriterer meg at han ikke beregner tid til det om morgenen, og i stedet sliter vi med å få bilene ut. Og han henter ved når det er tomt, om han er hjemme. Han sjekker ikke om han må fylle opp før han går. Så da må jeg mase, og be ham om ting som burde være en selvfølge at han hadde kontroll på. På samme måte som at han ikke må mase og minne meg på å få middag på bordet, eller vaske klær...

Er kanskje irritabel i dag, men jeg blir så sur av å få "hans jobb" på toppen av alt det jeg fyller dagen med fra før...

HI

Skrevet

Og selvfølgelig sier både jeg og mannen, og barna, takk til hverandre. For både ved, middag, snømåking, husvask, og annet. Vi tar ikke hverandre som en selvfølge:-)

HI

Skrevet

her er det mannen sin jobb. gift i 10 år aldrig så mye som tatt ut søple, når han er hemme

Anonym poster: d35216ddf75f674bcca8c55c0b352d28

Skrevet

Her krangler vi nesten om hvem som skal gjøre det. For mens den ene brøyter rydde og vasker den andre inne, slik at vi gjør ganske likt med arbeid og kan kose oss på sofaen litt etterpå. Begge syns nemlig det er best å måke, men er det kjøkkenet som må ryddes vil mannen heller gjøre det. For da er det musikk på full guffe.

Ingen av oss må tidlig ut med bilen om morran, ungene må ikke leveres med bil så da får vi unger avgårde før vi måker. Har min mann jobbet natt og det har kommer veldig mye snø om natta måker jeg mens ungene spiser frokost. Ikke hele plassen, men nok til at han kommer inn i gårdsplassen. Tar resten når ungene er ute av huset.

Jeg tror min mann syntes det hadde vært veldig greit om det var hans oppgave på vinten om jeg tok det meste i huset. Men han må hjelpetilinne også så deler vi på alt.

Anonym poster: 2d00ad571fc222b46806b3ac3cc0bedc

Skrevet

Ikke så ofte det må måkes her, men det er stort sett mannen som tar det. Hvis bilen er helt innesnødd er det den som skal ut med bilen som tar det, evt. tar vi bussen eller en taxi hvis det er krise.

Den som skal fyre og oppdager at det er tomt for ved, henter ved. Vanligvis er det han som liker å fyre i peisen, men nå som jeg har perm henter jeg ofte ved når jeg har levert eldste i bhg (da har jeg på meg sko og jakke uansett)

Skrevet

Snømåkingen tar mannen seg stort sett av da jeg ikke har helse til det, men veden bærer vi inn begge to. Er det jeg som fyrer opp henter jeg ved, og vice versa.

Skrevet

Hos oss har det blitt til at jeg tar mesteparten inne (mesteparten, ikke alt ;)). Så tar han som regel snømåking, bære inn ved, gressklipping, beising og slikt. Men nå har han vond rygg, så ALT faller på meg. Litt sliten om dagen ja ;)

Skrevet

Mannen brøyter og jeg bærer ved. Hender jeg tar noe snømåking hvis han ikke har hatt det.

Skrevet

Den som er hjemme og har tid gjør det.

Ingen fast regel. Vedbæringen er det ofte mannen som står for (jeg kan ta så lite av gangen pga en skade), men jeg måker ofte snø, da jeg er mest hjemme - ypperlig trim!

Anonym poster: 0489dcfb8f1587cea2ac0679a9021e89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...