Gå til innhold

Hadde dere tatt vekk barnet hvis det hadde hatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Downs? Jeg hadde ikke det,synes de har like mye rett til og leve,men dessverre måtte jeg nok plassert det i fosterhjem fordi jeg selv har medfødt hjertefeil,så hadde blitt feil for det lille barnet hvis jeg skulle ta være på det, de trenger jo masse hjelp,men hadde ønsket at jeg kunne ta en del av barnets liv da,for hadde elsket det like mye som mine friske

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir jo like feil å bære frem ett barn for og så sette det bort uansett diagnose..... Men det er nå min mening...

Skrevet

Nei, hadde ikke tenkt tanken på å ta det bort..

Skrevet

Det tror jeg faktisk jeg ville gjort ja.

Skrevet

Hadde jeg adri gjort! Men hvis du ikke er i stand til å ta vare på barnet selv så ser jeg ikke helt poenget i å bære det frem..

Skrevet

Jeg hadde nok gjort det. Men all applaus til de mødre og fedre som velger å beholde:)

Skrevet (endret)

Hadde ikke jeg klart å tatt meg av barnet, hadde jeg tatt abort- downs eller ikke. By the way- det finnes værre funsjonshemninger enn downs!

Endret av timiane
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort. Det er jo et liv? Ja, slitsomme år ville det blitt, men et liv er et liv. Det burde vært lettere å adoptere bort barn enn det det er i Norge. Det er mange barnløse par der ute med masse kjærlighet som gjerne hadde tatt imot et barn med Downs.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg blir kvalm av at så mange bare ville tatt bort barnet! Det er jo et liv!

Alle ønsker seg jo friske barn, men hvordan kan noen ønske å drepe et lite menneske hvor hjertet slår, bare fordi det er annerledes?

Huff, vil vel egentlig helst bare gråte...

Skrevet

Hadde nok gjort det ja...

Ikke noe unnskyldning, men jeg ser hvor mye venninna mi sliter i hverdagen. Krangling om avlastning, krangling med nav, jobben måtte hun si opp fordi hun ikke har noen som kan hjelpe. Finnes ikke noe tilbud som passer hennes unge i vår kommune så hun må flytte (noe hun ikke har råd til) for å få hjelp. Hun er aldri for seg selv, ikke vært alene ute mer en to kvelder på 7 år. Mannen var inne i bildet, men forholdet røyk etter noen år og faren ser ikke ungen i det hele tatt...

Ikke alle har det så vanskelig, men det skremmer meg...

Skrevet

Ja ja damer... Før 13. januar i år var det helt utenkelig for meg å ta abort dersom jeg var gravid med en baby med Downs... 13. januar fikk jeg vite at den lille jeg bar på i uke 20 mest sannsynlig hadde Downs, fortsatt sikker på at jeg ikke kunne avslutte svangerskapet.. 16. januar tok jeg fostervannsprøve, 20. januar fikk vi svar på at lille Rose hadde Downs:( antydninger til svulster i hodet, en fatal hjertefeil, feil med nyrerbekken, fare for kreft :( Da sto jeg med det brutale valget, som ikke er et valg.. Har jeg rett til å føde noen til et så smertefult liv? De sa at hun mest sannsynlig kom til å dø iløpet av svangerskapet, under fødselen eller rett etter.

Vi og jeg tok det valget vi tok, det var vondt, er vondt og sorgen er stor og tung og bære. Jeg trodde aldri jeg skulle bli glad igjen:( men sakte men sikkert har jeg lært meg å leve med sorgen, og storesøster er storesøster til en liten engel.

Så mitt poeng og bønn til dere, man vet ikke hva man gjør før man står i den grusomme situasjonen:( vi er mange her inne som har vært nødt til å ta det vonde valget... og jeg tenker at mange av oss sa at aldri om jeg kan avslutte svangerskapet... det var får vi sto der, før vår verden ble knust på ordinær ultralyd.. Jeg glemmer aldri da jeg fortalte storesøster at lille Rose hadde dødd i magen min:( Storesøster var fem år da:(

Skrevet

Alle ønsker seg jo friske barn, men hvordan kan noen ønske å drepe et lite menneske hvor hjertet slår, bare fordi det er annerledes?

Hvilken rett har vi til å påtvinge noen et liv som mest sannsynlig ikke vil bli et godt liv? Med Downs så følger det veldig ofte med andre og mer alvorlige funksjonshemninger og sykdommer.

Jeg er ikke klar for det ansvaret.

All ære til de som bærer frem et sykt barn og tar ansvar. jeg er ikke en av de.

Skrevet

Venninna mi har en gutt med Downs. Han er en nydelig gutt i 3.klasse, som fungerer veldig bra utifra sine forutsetninger. Tror ikke hun ville valgt ham bort,nei.(hadde ikke vært vanskelig å ta vare på han selv om man selv hadde helseproblemer heller) Når barnet er så sykt at det kommer til å dø, og man vet at det kommer til å gå gjennom store lidelser, er det litt annerledes synes jeg. Men det er mitt syn på det.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort.

Som noen sier så finnes det verre funksjonshemninger enn Downs. Og jeg har vært prøver tilsammen i 5 år så jeg blir nok hjerteknust hvis det viser seg at barnet har downs eller andre sykdommer..

Og det kommer av at barna som er født med funksjonshemninger får ikke den hjelp og støtte av det offentlige, og jeg har sett mange som har sliter med livet nå når de er blitt voksne med Downs, CP osv.

Jeg vet ikke helt om jeg har samvittighet å utsette mitt barn for det..

Men som noen andre sa; du vet ikke hva du gjør før du er i den situasjonen.. Og jeg håper jeg slipper å komme i den situasjonen.

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort... Men skjønner hvorfor folk gjør det... Men hvorfor kan du ikke ta deg av et barn med downs fordi du har hjertefeil?! Bedre å ta abort enn å sende det vekk vel?!

Skrevet

Hvilken rett har vi til å påtvinge noen et liv som mest sannsynlig ikke vil bli et godt liv? Med Downs så følger det veldig ofte med andre og mer alvorlige funksjonshemninger og sykdommer.

Enig i dette... Hvilken rett har vi til å påtvinge noen et liv som mest sannsynlig ikke vil bli et godt liv... Godt sagt...

Skrevet

Får man automatisk tilbud om abort etter ultralyd i uke 18-19 hvis det blir påvist downs? Eller er det for sent?

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort og har også gjort det. Var ikke et lett valg, men gutten hadde også hjertefeil og en væskehinne rundt kroppen. Og vi har flere barn som også ville blitt "pådyttet" alt det ekstra som denne gutten hadde påført familien.

Det var tøft da og jeg tenker på han stadig vekk, men jeg angrer ikke. For meg så var det mest riktig både for han og oss.

Gjennomførte senaborten i uke 15.

Har ei venninne som ikke ville valgt som meg og jeg beundrer henne for det, men det er hennes valg og ikke mitt og min families.

Skrevet

Det vet jeg ikke. Det kommer an på, blant annet om det ble påvist tilleggsdiagnoser og om det var fare for stor lidelse. Og en hel del andre ting.

Poenget er vel at det kan være enkelt å sitte og synse om slike ting når man ikke er i situasjonen selv. Man skal være forsiktig med å være for bastant, og ikke minst med å dømme andre før man har gått noen mil i deres sko.

Skrevet

Jeg har et meget bastant forhold til dette selv. Folk som velger å få et barn som de vet har eksempelvis downs syndrom må gjerne gjøre dette. For å være helt ærlig synes jeg ikke det er et spesielt heroisk valg å beholde et slikt barn forsi det å få barn er et personlig prosjekt, men det må bli opp til hver enkelt.

Selv er jeg ikke villig til å bruke enorme personlige ressurser på et barn som potensielt kan få et "dårlig liv" og som aldri vokser opp til et selvstendig individ, og som i mange tilfeller etterhvert må bo på institusjon. Med tanke på hvor vanskelig det er for mange som har barn med spesielle behov å få hjelp, skal man tenke seg ekstra godt om, særlig om man har batrn fra før, som i mange tilfeller blir tilsidesatt. Da vil jeg heller være barnløs.

Skrevet

Vanskelig, men hadde jeg visst at jeg måtte sette bort barnet mitt fordi jeg ikke klarte å ta vare på det, hadde jeg absolutt tatt det bort. I utgangspunktet tenker jeg at jeg ville beholdt det, men tror ikke jeg kan sette meg inn i det før jeg evt skulle opplevd det

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Hva i all verden er det å mene at de med Downs ikke kan ha et fullverdig og godt liv da?

Visst må det være tøft, beintøft sikkert, men om jeg får et barn med slike utfordringer vil jeg ta i mot og bare håpe at vi kan gi barnet et så godt liv som mulig.

Det skal sies at jeg har slitt i 8 år for å bli gravid og har i løpet av disse årene faktisk fått et nytt syn på hva et liv er og fått større respekt for alt liv.

En lang historie jeg ikke tar her, men av den grunn er jeg blitt veldig ydmyk mht hvilket under ethvert liv er, med eller uten Downs eller andre diagnoser.

Skrevet

det er ikke noe jeg kunne ha svart på før jeg satt i den situasjonen, faktisk.

jeg måtte ha tenkt på om jeg hadde vært sterk nok til å takle alt som følger den diagnosen.

akkurat nå, foreksempel, hadde jeg ikke vært psykisk sterk nok til å ha et barn med Downs, pga jeg selv sliter psykisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...