Gå til innhold

Astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har små barn med astma og som gir de ventoline ved astmaanfall. Gir dere en eller to puff av medisinen?

Jeg har en jente på 20 mnd som har infeksjonsutløst astma. Hun har nå tung pust og hoster stygt. Har gitt et puff med ventoline men synes ikke det virker. Kan jeg da gi et puff til?

Anonym poster: 99a0425ded9ddda2e51a5076f46cdbf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan iallefall mitt barn få. Men litt eldre; 24 mnd.

Anonym poster: b5a79db3e29848a6637f521358b56689

Skrevet

Min på 8 mnd skal ha 1-2 puff ventoline og 1-2 med den andre...

Anonym poster: 0a68837dbe15b8117b567b2e2302ee60

Skrevet

Jeg kunne fint gi to puff fra 6-7 mnd. Men hva har du fått beskjed om da? 1 puff eller to? :)

Jeg hadde prøvd med en til, men du må jo se det ann selv da..

Skrevet

Her får han først et puff, hvis ikke det funker innen 10-15 min så får han en ny. Funker ikke det så fikk jeg beskjed av barnelege å ringe lege. Men nå er det nok sikkert forskjell fra barn til barn. Har kun hendt en gang at jeg måtte ringe lege pga ventoline ikke fungerte. Måtte da en tur på legevakten og fikk bricanyl om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Du kan gi opptil 8 doser per døgn av Ventoline. :) Bruker du ikke Seretide fast? Det vil hjelpe så du slipper de "tunge" anfallene.

Hilsen apotektekniker.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar:)

Jeg er litt usikker på om jeg fikk beskjed om en eller to puff. Hun har også flutide. Den har vi ikke brukt på et halvt år, da legen sa vi skulle se ann på sommerhalvåret og hvis hun ikke hadde så mange anfall trengte hun den ikke,

Men nå har hun hatt to anfall på ca to uker, så må nok starte med fast medisinering. Er så usikker på om det var ventolinen eller flutiden vi fikk beskjed om at hun skulle ha to puff av... Føler egentlig at jeg har fått generelt dårlig informasjon..

H.i

Endret av Meg med tre små prinsesser
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Kan du ikke ringe legevakten og spørre der da?

Skrevet

Hvilken styrke har du på flutiden? Står det ikke på etiketten?? Til barn fra 1-4 år er det vanlig med 100mcg morgen og kveld.

Hvis hun er tett kan du gi en Ventoline først for å åpne opp, også Flutide så den kommer lengre nedi lungene og virker bedre.

Du kan spør på apoteket eller sende meg pm så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Jeg kan gi fra 2-4 puff med medisin når hun får Buventol,lik Ventoline.

Som andre også sier,så burde dere ha Seretide tabletter.De smaker visstnok ganske godt,i følge datteren min.

Har du et forstøverapparat som du kan forstøve ventoline på?

Det har vi,og det bruker flittig i forkjølelsetider og andre perioder hun er ekstra tett.

Har dere en behandlingsplan fra legen som forteller hvordan du skal forholde deg ved forverring av astmaen?Uff,mange spørsmål her,jeg har hatt astmabarn i en del år nå,og vet hvor tøft det kan være.

Stakkars liten,det er ikke lett når barna er dårlige.

Skrevet

Hvilken styrke har du på flutiden? Står det ikke på etiketten?? Til barn fra 1-4 år er det vanlig med 100mcg morgen og kveld.

Hvis hun er tett kan du gi en Ventoline først for å åpne opp, også Flutide så den kommer lengre nedi lungene og virker bedre.

Du kan spør på apoteket eller sende meg pm så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Tusen takk for svar:)

Flutiden er på 50 mcg så da stemmer det nok at hun skulle ha to puff med flutiden.

På resepten på ventolinen står det bare ved behov. Den er på 0,1mg.

Hun har nå sovnet etter en dose, men hun puster fortsatt hurtig og ganske tungt. Skal vente en stund og om hun våkner gir jeg heller en dose til med ventoline.

Tror nok jeg må starte med flutide fast morgen og kveld. Hadde håpet å slippe det, men nå føler jeg at det er på tide.

Skrevet

Du må nok det, for da slipper du som sagt de tunge anfallene. Hun skal ha 2 doser med Flutide morgen og kveld ja.

Som sagt du kan gi henne opptil 8 doser per døgn av Ventoline.

Skrevet
Jeg kan gi fra 2-4 puff med medisin når hun får Buventol,lik Ventoline. Som andre også sier,så burde dere ha Seretide tabletter.De smaker visstnok ganske godt,i følge datteren min. Har du et forstøverapparat som du kan forstøve ventoline på? Det har vi,og det bruker flittig i forkjølelsetider og andre perioder hun er ekstra tett. Har dere en behandlingsplan fra legen som forteller hvordan du skal forholde deg ved forverring av astmaen?Uff,mange spørsmål her,jeg har hatt astmabarn i en del år nå,og vet hvor tøft det kan være. Stakkars liten,det er ikke lett når barna er dårlige.

Seretide tabletter har jeg ikke hørt om.

Har bare kammer med maske som jeg bruker når hun får medisin. Har ikke vert hos spesialist. Fikk flutide når hun hadde et ganske kraftig astmaanfall. Hun pustet opp til 70 ganger i minuttet på det verste. Men dette var hos legevakten og følte jeg fikk veldig lite svar.

Da hun fikk et nytt litt mildere anfall 2 uker etter tok jeg igjen kontakt med lege. Fikk da forskrevet ventoline også. Men følte fortsatt at jeg ikke hadde fått svar på de tingene jeg lurte på.

Etter noen mnd tok jeg kontakt med fastlege og fikk time hos ham. Hadde mange spørsmål.Men følte at jeg ble avfeid litt med at det var veldig mange barn som har astma og at dette var ganske vanlig.

Jenta mi har også vert sterkt plaget med eksem helt siden hun var veldi liten så jeg spurte om det var mulig å bli henvist til spesialist for å sjekke ut astmaen og kanskje allergier, men dette mente min fastlege at var helt unødvendig. Fikk bare muntlig informasjon og nå er jeg litt usikker på om jeg kanskje blander litt av den informasjonen jeg fikk.

Skrevet
Du må nok det, for da slipper du som sagt de tunge anfallene. Hun skal ha 2 doser med Flutide morgen og kveld ja. Som sagt du kan gi henne opptil 8 doser per døgn av Ventoline.

Tusen hjertelig takk for svar:)

Føler meg tryggere nå på hvordan jeg skal håndtere dette.

Uff, ikke enkelt når man føler seg så utrygg. Er jo trebarnsmor så skulle tro jeg hadde litt mer erfaring. Men dette er nytt for meg.

Veldig glad for at du tok deg tid til å svare:)

Skrevet

Hun snakker nok om Singulair tabletter. Det finnes i granulat å blande ut i vann til de minste og tyggetabletter til litt større. Men dette er tilleggsbehandling til de som er nokså dårlige. Når din datter kun har infeksjonsutløst astma trenger nok ikke hun de, bare du gir henne Flutide fast morgen og kveld hver dag.

Hvis ikke du får gode nok svar fra fastlege ville jeg ha byttet fastlege altså. For det du beskriver her er ikke godt nok!!

Skrevet
Du må nok det, for da slipper du som sagt de tunge anfallene. Hun skal ha 2 doser med Flutide morgen og kveld ja. Som sagt du kan gi henne opptil 8 doser per døgn av Ventoline.

Tusen hjertelig takk for svar:)

Føler meg tryggere nå på hvordan jeg skal håndtere dette.

Uff, ikke enkelt når man føler seg så utrygg. Er jo trebarnsmor så skulle tro jeg hadde litt mer erfaring. Men dette er nytt for meg.

Veldig glad for at du tok deg tid til å svare:)

Bare hyggelig. Det er jo det jeg jobber med, så det er ikke noe stress.

Skrevet

Sønnen min på 3 år har gått på astmamedisiner ii 2 år.

Ventoline spray 1-2 doser ved behov (ikke vær redd for å.gi 2 doser, det er helt ufarlig)

Flutide spray 125 mcg, normaldosering 1-2 doser morgen og kveld. Trappe ned til 1 dose mo+kv når han er bra, prøve å.kutte helt ut på sommeren, øke til 2 doser mo+kv når han er forkjølet og fortsette maksdose til et par uker etter at han er helt frisk.

Bruker også singulair tabletter (brukte dosepulver helt i begynnelsen)

Utrolig god effekt, gutten ble bedre fra første dag på Singulair.

Vi gir også ventoline inhalasjonsvæske og saltvann på forstøver i veldig dårlige perioder.

Vi går til spesialist på sykehuset, ikke fastlege, så doseringene kommer fra spesialist. Vi har alltid brukt Flutide 125 mcg feks etter råd fra spesialisten

Skrevet

Ps sønnen har også infeksjonsutløst astma, men side. Flutide og ventoline ikke var nok til å få kontroll på symptomene, fikk vi også Singulair.

Samtidkg som vi begynte med Singulair, ble det også slutten på ørebetennelse-problemene vi slet med. Fikk åpnet skikkelig opp.

Singulair er fast medisin året rundt, de andre prøver vi å redusere evt kutte helt ut i gode perioder

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Vi gir alltid 1-2 puff når hun trenger det

Skrevet

Har du fått medisin fra barnelege eller fastlege?

Ville ringt etter helgen for å høre hvordan du skal medisinere fremover :)

Har du ikke fått medisinerings skjema? Hjalp meg mye i starten med min lille når jeg ble usikker.

Her har min såpass kraftig astma at han bruker ventoline morgen og kveld, to doser flutide 125mg morgen og kveld og singulair granulat kveld. Har også pari apparat i tilfelle, heldigvis lite brukt men fikk det i sommer. Han er verst på vinteren.

Be også om astma kurs i regi av sykehuset hvis det er mulig. Du lærer så utrolig mye på det :) astmabarn og voksne er det overalt, har fått bruk for mye av informasjonen jeg fikk der :)

Anonym poster: 6359bc2b759ff7c1c9096110011d6bfc

Skrevet

Tusen takk for så mange flotte og opplysende svar:)

Jeg kunne virkelig ha ønskt meg et medisineringsskjema og et astmakurs hadde vert helt fantastisk.

Har fått ny fastlege nå så jeg skal prøve å bestille en ny time over jul.

Vet ikke hvor alvorlig astma hun har. Hun har hatt 6 astmaanfall med hurtig og tung pust siden april i år. Hun har også hatt mye hoste i denne perioden. Hun hadde et opphold mellom annfallene fra juli til november. Hun får alltid astmaanfallene sammen med hoste og snørrete nese. Feberen kommer som regel noen dager etter at pusten blir tung.

Skrevet

Mange sykehus har lærings -og mestringssenter, der har de kanskje en form for astmaskole. Dersom dere kun er fulgt opp av fastlege, kan du be om henvisning til barnepoliklinikk for bedre oppfølging. Dersom dere allerede har vært på poliklinikken, så kontakt dem for å finne ut hva de kan tilby av opplæring.

Lykke til :)

Anonym poster: da7a7f40a9263d36f979fb1258e07979

Skrevet
Du kan gi opptil 8 doser per døgn av Ventoline. :) Bruker du ikke Seretide fast? Det vil hjelpe så du slipper de "tunge" anfallene. Hilsen apotektekniker.

Seritide gis ikke til så små barn, da er det flutide.

Anonym poster: d7a20a93547ee3b047c297077a8b4f8c

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Vi gir kun forstøver. Må vi bruke kammer - to puff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...