Gå til innhold

Dette gjør meg sur og irritert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På meg selv naturligvis, jeg former jo barnet...

Dette har pågått i snart en måned og jeg er sint, lei meg, irritert og sliten av dette. 2,5 åringen bruker opptil mange timer på å sovne om kvelden.

En typisk kveld er:

Kl. 18.30 - Kveldsmat

Kl. 19.00 - Skifte til nattpysj og ta kveldstellet

Kl. 19.15 - Jeg synger tre sanger i senga (noe vi alltid er helt innstilt på, ikke noe mas etter det)

Kl. 19.45 - Jenta roper på meg og sier hun er tørst. Får vann i senga

Omtrent kl. 20.00 - Jenta roper på meg og sier hun er sulten. Og at hun vil tisse i potta. Jeg lar henne tisse i potta, og ser litt an på hvor mye hun spiste til kvelds. Spiste hun ikke noe særlig, så tar jeg henne opp og gir henne mat. Huset er ganske mørkt og stille mens hun spiser.

Så er hun i seng igjen omtrent kl. 20.30. Men ikke fanden om hun skal sove! Ligger der og snakker, sparker og tuller. Vanligvis sover hun like etter kl. 21, noe jeg synes er altfor sent når hun helst skal opp 06.30.

Jeg er så lei! Vi følger disse rutinene ganske strengt, bruker litt tid på å roe oss ned, hun er aktiv hele dagen i barnehagen og sover nå kun 1 time i barnehagen.

Måten jeg har lagt henne på fra hun ble født til nå er å ligge i egen seng mens hun prøver å sovne i egen seng på andre siden av rommet. Jeg begynner nå å tro at dette er helt feil. Noe må jo være alvorlig galt, dette sliter både meg og ungen ut.

Så hvordan skal jeg gjøre legging til en hyggelig happening for stor og liten? Og er det OK å legge henne alene i rommet? Hvordan går jeg i så fall frem for å gjøre det til en hyggelig ting?

Når hun sover på dagtid sovner hun fint alene i rommet, det har hun gjort siden hun var baby. Da sier jeg bare at hun skal sove og så går jeg ut av rommet.

Og hvordan bygge opp tålmodighet til å gjøre dette etter en periode som har tynnslitt mine nerver?!?

Leggingen har aldri vært et problem før nå. Vanligvis tar det maks 30 minutter (oftest ca. 15 minutter) før hun sover.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer julen inn
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart på to ting når jeg leser innlegget ditt:

1: Hvor lenge sover hun på dagtid?

2: Du er altfor snill mot henne som gir henne både mat og drikke etter at hun har lagt seg.

Skrevet

Slutt med det tullet om å gi henne mat etter hun er lagt;)

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Men hadde ikke du et innlegg om dette for noen uker siden der du skrev du ligger i sengen sammen med henne?

Mitt råd er som da bare la henne styre på og ignorere prat og tull. Husk all oppmerksomhet fra deg er positiv for barnet. Da får hun det jo som hun vil.

Legg henne, tilby vann etter sanger. så IGNORER! man spiser ikke på natten man spiser på dagen og kvelden.

Skrevet

Hmmm... Vet du, jeg hadde kuttet soving på dagtid - helt eller prøve max 15-20 minutt først for å se hvordan det går da.

Jeg har en som er noen mnder eldre, og sover han på dagtid da har vi det gående på kveldstid akkurat som dere. Han har ikke sovet på dagtid siden før han var 2,5 år. De fleste som er like gamle som han i bhg har også sluttet.

Skrevet

Hun sover en time i barnehagen, nylig gått ned fra 2,5 time til 1 time over en liten periode.

Det gjør jeg gladelig. Man blir ganske våken av å stå opp og spise "midt på natta"...

Skrevet

Kutt ned søvnen på dagen til maks 30min eller kutt det ut helt. Og vann i kopp ved senga er greit etter leggetid, ingenting annet.

Skrevet

Ikke gi henne mat etter hun er i seng! Og ta henne i alle fall ikke opp! Hun lærer fort at hun må spise mer til kvelds hvis hun må være sulten et par ganger. Hun tar ikke skade av det (med mindre hun er veldig mager kanskje).

Ellers har vi også en tutekopp i sengen til 2,5åringen, så han forsyner seg bare selv

Skrevet

Vi holder på med samme tullet her og kutter ned på sovingen i barnehagen denne uken. Hun har i høst sovet ca.30 min og nå dupper hun i 15min. Jeg ville kutte dagsovingen helt, men barnehagen mente av avvenning var best så ja, da så, da gjør vi det da ;)

Hun kan tulle opptil 2 timer, men jeg er ganske nazi og hun får ikke komme opp. Vann får hun i senga så det er ikke noe gøy lengre.

Satser på at det går seg til når hun kutter dagsovingen for i helgene, når hun ikke sover på dagtid, så går det som en drøm. Vel, nesten ;)

Skrevet

Slutt med dagsoving!!!! Med en gang de begynner å tulle såå lenge på kveldene er det på høy tid å ikke sove på dagen lenger.... Barn har helt forskjellige søvnbehov, mine to har sluttet med dagsoving ett helt år forskjellig ( 1år9mnd og 2år10mnd ) , men hun tuppa di er helt klart klar for det!! Og slutt med room-service.. Vær vennlig men bestemt OG konsekvent... Hun kommer til å plukke kjapt opp på de nye reglene.. Max en uke..

Lykke til!!!

Anonym poster: a20f7d117daa584c14921523dc44507e

Skrevet

Kutt ned/ut dagsoving! Og slutt med ekstraservice etter leggetid! :)

Så enkelt og så vanskelig ;)

Skrevet

Ha flaske på.rommet hennes og ikke.gi mat.. få henne til å gå på do rett før sengetid.

Etter sengetid skal hun ikke ut av senga!

Skrevet

tilby henne vann ved kveldstellet, og ikke gi mer service enn det. Ingen mat, og ingen vann etter at hun har lagt seg. Om hun må tisse kan du la henne gjøre det på rommet så lenge hun bruker potte.

Gjest peacock
Skrevet

Nå virker det kanskje som om jeg driver reklame, men hva med å gi henne en sånn dag/natt klokke til jul? http://lilleprinsen.no/epages/Lilleprinsen.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Lilleprinsen/Products/484734

Når sovekaninen er på må man bli i sengen sin. Og så en flaske eller tutekopp med vann på rommet slik at hun kan forsyne seg selv? Potte kan man tisse i før man skal sove :)

Tror kanskje også at det å kutte dagsovingen og roomservicen etter leggetid er en god ide, og kanskje også å la henne sove alene, men ha døren på gløtt? Hun er så gammel at hun fint forstår nye regler om dere forklarer og er konsekvente (selv om hun sikkert protesterer i starten).

Skrevet

som andre sier ikke gi henne mat etter legging med mindre du vet at hun faktisk kan være sulten, noe som kanskje er fakta i 1 av 100 ganger :) Men barn i den alderen som skal kutte ut soving på dagtid kan faktisk bli overtrett og " overaktiv" etter legging pga at de ikke får litt søvn på tidlig på dagen i bhg, så er ikke så sikker på at jenta de er helt klar for og ikke sove på dagen.

Skrevet

Da min jente var på den alderen og plutselig ble sulten etter leggetid serverte jeg henne en tørr skive uten pålegg i sengen, etter et par kvelder med denne serveringen sluttet hun å mase om mat etter leggetid. Hun hadde fått kvelds og jeg visste at dette kun var for å hale ut tiden.

Eller henger jeg meg på de andre her. Slutt med service etter leggetid. Tiss før leggetid, vann på flaske i sengen og overse henne.

Skrevet

Men hadde ikke du et innlegg om dette for noen uker siden der du skrev du ligger i sengen sammen med henne?

Mitt råd er som da bare la henne styre på og ignorere prat og tull. Husk all oppmerksomhet fra deg er positiv for barnet. Da får hun det jo som hun vil.

Legg henne, tilby vann etter sanger. så IGNORER! man spiser ikke på natten man spiser på dagen og kvelden.

Hun har vel sovet i senga si i omtrent ett år nå, men da ved at hun sovner i min seng, og jeg løfter henne over til egen seng. Har begynt å venne henne til å sovne i egen seng, og det går forsåvidt greit. Men mistenker hun tuller mye fordi jeg er inne på rommet sammen med henne.

Komplisert måte å legge henne på, så det blir forandring fra og med i morgen.

Skrevet

Hehe, er ihvertfall overbevist nå om at min datter har fått room service for lenge... Skal bli forandring fra og med i morgen, da skal jeg ut av rommet mens hun venter på Ole Lukkøye.

Gjetter på at det vil bli mas i starten. Sett at hun f.eks. begynner å gråte, skal jeg bare gå inn til henne og be henne sove? Eller om hun er i pratemodus? Fysisk legge henne ned om hun har stått opp?

Noe lurt man kan si som en toåring kanskje forstår?

Skrevet

Er som å høre meg selv. Har en på 2,5 år, født i mars 2010. Og det er bare tull med legginga, alle mulige unnskyldninger.. Føler det akkurat sånn som deg, har og ei på 7 år som syns det er leit at det ikke blir hyggelig ved leggetid.

Hiver meg på forandring i morgen, hva med å sende råd/tips/trøstende ord til hverandre? :)

Skrevet

Er som å høre meg selv. Har en på 2,5 år, født i mars 2010. Og det er bare tull med legginga, alle mulige unnskyldninger.. Føler det akkurat sånn som deg, har og ei på 7 år som syns det er leit at det ikke blir hyggelig ved leggetid.

Hiver meg på forandring i morgen, hva med å sende råd/tips/trøstende ord til hverandre? smile.png

Høres ut som en god ide! Skal vi ta det på PM?

Skrevet

Henger meg på; slutt å dille og dalle med henne, ikke gi henne mat etter at hun er lagt, la henne ha en tutflaske med vann på nattbordet (det har faktisk min 3-åring, siden hun kan ligge og drikke med den og gjøre det selv uten søl), syng sangene si god natt og gå ut. Hvis hun roper og prøver seg igjen sier du bare at det er natt og at hun skal sove. Ikke gi deg på det. Du kan med fordel lage avtaler med henne før hun legger seg, og minn henne på å spise seg mett til kvelds. Lykke til! :)

Skrevet

Som de andre sier: kutt all dagsoving. Det kan bli sutring i noen uker mens hun venner seg til det, men så blir alt så mye bedre.

Mine får hverken mat eller vann etter leggetid (vil ikke venne de til å drikke om natta pga tissing i senga). Alle henvendelser fra treåringen etter leggetid besvares bare med "nattinatt", uansett hva det måtte gjelde. Det eneste som godtas er dersom han må på do. Det funker helt fint, han skjønte raskt tegninga! :P

Anonym poster: 3a727c0bedf486c37b9929293e63a91b

Skrevet

Må si jeg stusser over dere som sier at man ikke skal gi vann etter leggetid! Jeg kan våkne og være fryktelig tørst midt på natten. Jeg kan også stå opp og drikke mer vann før jeg sovner etter at jeg har lagt meg. Jeg kan ikke skjønne hvorfor dere mener at ikke barn har samme behov. Ellers helt enig ang mat. Sørg for at hun spiser seg mett FØR leggetid!

Anonym poster: 8dfcfaffe91c047d62b9311b1c1456c8

Skrevet (endret)

Måtte lese innlegget ditt til kjæresten min, for min datter er akkurat lik! Hun ble slik av en sliten mamma, som ikke orket å ta kampene hver kveld. Lettere å bare gjøre som hun ba meg om enn hyling i en time! En gang hylte hun i TRE TIMER! hun kom ut av rommet, jeg bar henne inn igjen, og hun kom ut igjen. Med ca 30 sek mellomrom. Tror du jeg var nært sammenbrudd eller :P

Nå etter å ha tatt meg selv sjikkeli i nakken sovner hun av seg selv, i sin seng etter etpar sanger og et eventyr! For bare mnd siden va hun tørst, sulten, tissetrengt, hadde fått en ny baktus, må tre ha den og den bamsen osv!

Det jeg gjorde. Samme rutiner hver dag. Med matbordet forklarte jeg henne at nå fikk hun spise seg mett og hun fikk drikke litt vann akkurat før hun gikk på rommet. Spurte om hun måtte tisse på do, og forklare hele tiden at det ikke ble noe tull etterpå. Hun fikk velge 2 bamser og hvilken bok vi skulle lese.

Når vi var ferdig sa jeg bare god natt, elsker deg og sees i morgen. Så gikk jeg ut. De første gangene resulterte det i hyling og at hun kom etter.

Da bar jeg henne inn igjen, la henne ned, tok på dyne og sa at nå skulle hun sove. Etter noen runder med det sluttet jeg å si noe. Bare la henne rolig ned, og gikk ut! Første gangen tok det en stund før hun roet seg..kunne gjerne vræle i noe som føltes som timer. Hum fikk vræle seg ferdig, og når hun var ferdig gikk jeg inn til henne sa gonatt pånytt og gikk ut.

Etterhvert forsto hun det :)

Det ble litt knotete dette. Tlf min henger seg opp :)

Endret av Countess

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...