Gå til innhold

Takk for det, jævla huseier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt opp leiligheten min fordi jeg må finne noe billigere. Har kommet litt brått på. Har tre måneder oppsigelsestid så ut mars blir det da siden jeg ikke rakk å si opp i november. Men jeg kan flytte nå og har sagt til huseier at han kan leie ut fra 1 januar.

Da lo han og sa at han ikke hadde dårlig tid og han gidder ikke begynne å "styre med" som han sa å annonsere den før på nyåret.

Jeg kjenner også noen som vil leie den og sa det til ham.

Men neida, han sa de kunne maile han når han har annonsert så han kan bedømme dem opp mot andre interessenter.

Jeg sa til ham også at jeg ikke har råd til å bo her, og da sa han vare at det er helt ok og at depositumsbeløpet dekker de siste tre månedenes husleie om jeg prøver å ikke betale. Faen assa jeg trenger de pengene og han er bare vansklig sånn rett før jul.

Anonym poster: 643d730c69cfd8a4059d5b141d0e9920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja, sånn er livet faktisk.

Anonym poster: c80a43e71b1d30043c6eb1c7ecaad89f

Skrevet

Sånn er det da, er 3 mnd oppsigelse, så han som har rett her

Anonym poster: a5b7fcc6bbef48fd3a9a569f64d5b94c

Skrevet

Vanskelig? Han er i sin fulle rett. Synes ikke det er rart at han ikke vil annonsere den før jul, jeg - og at han vil ha flere beboere å velge mellom. Ingen sympati fra meg, altså.

Anonym poster: 850bd898bec59c6c096d9560edbeb860

Skrevet

Du leste vel husleiekontrakten før du signerte? 3 mnd. oppsigelse vil si at du må si opp den siste dagen i mnd., 3 mnd. før du flytter. Du kan jo ikke bare ombestemme deg fordi du har vondt i viljen, og du visste hva det kostet om før du signerte. Som huseieren sa, kan jo depositumet gå til leie om du ikke har råd. Og jeg holder faktisk med ham i at han vil bestemme selv hvem som skal bo i hans leilighet. Hadde jeg vært huseieren hadde ikke jeg heller orket å begynne å se etter nye leieboere nå, midt i julestria.

Anonym poster: 151639b97fc0ff0468b2f5d3a1ade873

Skrevet

Skulle ikke tenkt på dette litt før, da?

Vi har også 3 mnd oppsigelse her, og ei husleie pr mnd som tilhører Oslo. Vet ikke om det har dukket opp noe uforutsett hos deg som gjør at du plutselig ikke har råd til leiligheten lenger. Men om du har visst det lenge, burde du planlagt litt bedre.

Skrevet

Selv om han har loven på sin side, så er dette veldig dårlig oppførsel av ham. Jeg synes det er direkte dårlig gjort å la noen betale i tre måneder for en tom leilighet bare fordi han ikke gidder å begynne å annonsere før han må.

Det er mye som er lov, men likevel uetisk. Synes synd på HI.

Anonym poster: 4b49980922cdc98719ddfe65d54f2e95

Skrevet

Er jo dumt for deg at han ikke vil gå med på det,men dessverre så har jo han rett akkurat her

Skrevet

Nok å gjøre på denne tiden, så skjønner at han ikke vil styre med visninger når han ikke trenger. At du har en som er interessert er fint det, men når vi skal ha nye leieboere så vil vi alltid ha flere å velge mellom så vi selv kan avgjøre hvem vi skal ha i huset vårt.

Må nok bare bite det i deg da det var du som var treg med å si opp.

Skrevet

Huseier har selvfølgelig helt rett.

Likevel synes jeg det er går an å vise litt velvilje hvis HI faktisk har ordentlige og betalingsdyktige leietakere så burde huseier faktisk i det minste kunne vurdere de som ønsker å leie der.

Når HI er i en økonomisk problemsituasjon så mener jeg at huseier kunne vist såpass medmenneskelighet.

Når huseier velger å ikke en gang vurdere de aktuelle nye leietakerne nå og heller viser til at hennes depositum dekker utgiftene så viser det svært lite forståelse for andre situasjon og også ikke så rent lite arroganse etter mitt syn.

Det hadde jo ikke vært verre enn at han sa nei om han var i tvil ift de HI viser til som ønsker å leie der.

Men, det er lett å sitte med god økonomi selv og drite i at andre har det vanskelig, selv om disse faktisk prøver å ordne opp i livet... I beste fall ubetenksomt, i verste fall kald, kynisk og beregnende!

Anonym poster: 1ed2691f9f0cd015d462f21f3b550f5b

Skrevet

Enig med huseier. Null symp til deg.

Anonym poster: fd35c0a760f5350e539f83a863cb7d9f

Skrevet

Det er jo ikke bare han som er opptatt i julestria. De som evt. skal komme på visning har det vel like travelt, og han risikerer at bare de mest desperate dukker opp. Altså har han alt å tjene på å vente til over nyttår.

Skrevet

Huseier har helt rett i denne saken. Forstår godt at han ikke orker å styre med utleie annonse nå rett før jul. Ta deg sammen HI, en kontrakt er en kontrakt.

Anonym poster: 795e424dd49833f123c2f67b3ffa6013

Skrevet

Det er jo ikke bare han som er opptatt i julestria. De som evt. skal komme på visning har det vel like travelt, og han risikerer at bare de mest desperate dukker opp. Altså har han alt å tjene på å vente til over nyttår.

Høres ut som om du setter likhetstegn med desperat og dårlig leietaker....?!

Jeg er selv i en ekstremt desperat situasjon og må ha et sted å bo før jul. Det at man er desperat trenger ikke å bety at man ikke er en god leietaker! Jeg bråker aldri, fester ikke hjemme, røyker ikke, har ikke husdyr, betaler hver måned. Jeg er forsiktig med ting, ødelegger aldri noe, er oppmerksom ift ting slik at det ikke blir skade som huseier må betale for. Jeg gjør det jeg kan ift vedlikehold, hjelper til om nødvendig.

Men, likevel, siden jeg er desperat så er jeg altså ikke attraktiv på leiemarkedet? Akkurat hva er det som gjør desperate til dårlige leietakere, mener du?

Skrevet

Jeg er selv i en ekstremt desperat situasjon og må ha et sted å bo før jul. Det at man er desperat trenger ikke å bety at man ikke er en god leietaker! Jeg bråker aldri, fester ikke hjemme, røyker ikke, har ikke husdyr, betaler hver måned. Jeg er forsiktig med ting, ødelegger aldri noe, er oppmerksom ift ting slik at det ikke blir skade som huseier må betale for. Jeg gjør det jeg kan ift vedlikehold, hjelper til om nødvendig.

Men, likevel, siden jeg er desperat så er jeg altså ikke attraktiv på leiemarkedet? Akkurat hva er det som gjør desperate til dårlige leietakere, mener du?

Ikke nødvendigvis likehetstegn, men det er større sannsynlighet for at de er dårligere leietagere ja, basert på egen erfaring.

Jeg tenker på grunnen til at de har blitt desperate. De fleste får jo god tid på seg (3 mnd er vel vanlig oppsigelsestid), så at folk ikke klarer å finne seg noe nytt på den tiden virker litt merkelig. Da tenker jeg at vedkommende er uattraktiv for andre også, altså har fått nei av flere utleiere. Snakker da om f.eks de som spør om de kan få flytte inn dagen etter, fordi de nå sover på sofaen hos en kompis, o.l

Kanskje jeg tar feil og er fordomsfull, men det er i alle fall min egen erfaring.

Skrevet

Okei, dette er slik jeg har forstått husleieloven:

Husverten din skal prøve å begrense både tap for seg selv og deg. Han kan ikke nekte å finne noen andre til leiligheten, men du må gi han nok tid til dette. Om det skulle bli en sak av dette må huseier dokumentere for at han har gjort det som er nødvendig for å finne noen andre.

Om du går ut å finner noen som kan overta kontrakten din, må huseier godkjenne den nye, men han må ha en saklig grunn for ikke å gjøre det.

Skrevet

Foreslår at du forsøker å fremleier leiligheten i oppsigelsesperioden.

Når du har tungtveiende grunner til å gjøre det (feks økonomi), kan utleier bare nekte om han har en saklig grunn og den grunnen må gjelde den som flytter inn. Mao - om personen er betalingsdyktig og ellers grei - kan han ikke nekte.

Skrevet

Ikke nødvendigvis likehetstegn, men det er større sannsynlighet for at de er dårligere leietagere ja, basert på egen erfaring.

Jeg tenker på grunnen til at de har blitt desperate. De fleste får jo god tid på seg (3 mnd er vel vanlig oppsigelsestid), så at folk ikke klarer å finne seg noe nytt på den tiden virker litt merkelig. Da tenker jeg at vedkommende er uattraktiv for andre også, altså har fått nei av flere utleiere. Snakker da om f.eks de som spør om de kan få flytte inn dagen etter, fordi de nå sover på sofaen hos en kompis, o.l

Kanskje jeg tar feil og er fordomsfull, men det er i alle fall min egen erfaring.

Du er nok fordomsfull, ja! ....men alle har sine erfaringer og bygger på det... Skader likevel ikke å lytte til folk og gi folk en sjanse.

Jeg var uheldig nok til å flytte inn et sted med muggsopp og skadedyr osv. osv. osv. og må ut før jeg blir enda dårligere av å bo her. Ikke alle desperate situasjoner er selvforskyldte!

Og jeg mener fremdeles at det er arrogant av HIs huseier å ikke vise vilje til å prøve å leie ut før når han vet hun er i en vanskelig økonomisk situasjon! Om ikke annet er det veldig lite empati fra hans side!

Skrevet

Jeg har vært desperat på leiemarkedet en gang. Vi var studenter med nyfødt baby, og leiligheten vi leide viste seg å ikke være godkjent for utleie på grunn av manglende rømningsveier (var en sokkelleilighet med vinduer høyt oppe). Brannvesenet "stengte" rett og slett boligen. Vi hadde ikke noe sted å gjøre av oss, og jeg skal love vi hadde tatt det meste der vi bodde på nåde på sofaen i en toroms hos venner. Samtidig var vi sikre betalere, begge hadde jobb ved siden av studiene (jeg var i permisjon akkurat da), festet aldri, hører aldri på høy musikk, osv. Men desperate, det var vi.

Anonym poster: 4b49980922cdc98719ddfe65d54f2e95

Skrevet

Jeg var desperat etter å finne meg ny leilighet! Fordi det ble funnet muggsopp i leiligheten min.

Jeg betaler alltid(!) punktlig, fester ikke, jeg er rolig, leiligheten ble levert slik jeg fikk den, jeg tar ansvar og er hyggelig.

Det er faktisk flere grunner til at folk flytter ut av en leilighet ,og blir desperate etter noe nytt..

Skrevet

Skjønner godt at det er surt, og håper det ordner seg for deg! Samtidig skjønner jeg huseieren også, han får nok flere interesserte hvis han annonserer etter jul.

Skrevet

Jeg skjønner huseier godt, jeg. Selvfølgelig er ikke han interessert i å måtte ordne med annonser og visninger rett før jul?!

Og det er klart han ønsker å vurdere flere leietakere, hvis man får "feil" leietaker kan det bety utrolig mye mas og problemer, så det er lurt å ta seg tid til å finne gode og stabile leietakere.

Skrevet

Det er veldig få som ønsker å flytte nå rett før jul. Ofte er det også noen småting man må fikse før nye leieboere kommer inn. Desuten er det litt styr å sette i gang prosessen. Det forstår jeg godt at huseier ikke har lyst til midt i julestria.

Ved å ta seg litt tid kan huseier sansynligvis få mange flere leiekandidater å velge mellom, og kansje en høyere leie.

Anonym poster: 96be7cee398888874618b071f06a28f8

Skrevet

Hvis huseier faktisk begynner prosessen med å skaffe ny leietaker i januar synes jeg det er å være veldig vellvillig. Kansje slipper du da unna med så lite som en mnd oppsigelsestid hvis ny leietager kan flytte inn for eksempel 1. februar.

Jeg forstår det er kjedelig å betale for en leilighet du ikke skal bruke, men er det ikke da bedre å vente med å flytte slik at du slipper å betale så mye dobbelt? Er ikke det mulig?

Anonym poster: 96be7cee398888874618b071f06a28f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...