Gå til innhold

Her skal det stappes!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstkommende helg knekker vi igang julekakekukinga!

Lussekatter

Panforte di Siena

Pepperkaker og

Cookies seige og søte som fy

Grunnen til at jeg startet dette emnet er at jeg kjenner julestemninga sildre gjennom kroppen om dagen.

(Les: er ikke syk lenger, bare mannen som er full av blemmer nå, men det gjør liksom ikke noe for vi andre har hatt det ;) )

Har rett og slett bakt og knota oss fram til noe vi faktisk spiser opp.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mmmmm førstkommende helg blir det her i huset,også. Skal bake Serinakaker

Berlinerkranser

Peppernøtter

Pepperkaker/hus

og et par typer biscotti mmmmm

Skrevet

Mmmmm førstkommende helg blir det her i huset,også. Skal bake Serinakaker

Berlinerkranser

Peppernøtter

Pepperkaker/hus

og et par typer biscotti mmmmm

Namnamnamnamnam!

Skrevet

Skal bake neste uke tenkte jeg :)

Sandtopper

Kokosmakroner

Kokostopper med sitron og aprikos

Sikkert noe mer også, men det er de jeg kommer på i farta.

Skrevet
Skal bake neste uke tenkte jeg :) Sandtopper Kokosmakroner Kokostopper med sitron og aprikos Sikkert noe mer også, men det er de jeg kommer på i farta.

Hva er sandtopper for noe?

Husker det ble bakt sandkaker i heimen av mormor da jeg var liten. Godt!

Gjest cunning stunts
Skrevet

Bake er koselig, vi hadde pepperkakeverksted (runde 1, to porsjoner deig - men jeg ser for meg at det må bli mer for de er jomsegode) sist helg, tenker meg tre specier (også kjent som intimnissemors julekuker) denne helgen, og kanskje kransekakefingre med sjokotrekk i kveld faktisk, det er så enkelt at det kan gjøres en kveldsstund.

Skrevet
Skal bake neste uke tenkte jeg :) Sandtopper Kokosmakroner Kokostopper med sitron og aprikos Sikkert noe mer også, men det er de jeg kommer på i farta.

De er vel beslekta med sandkaker, men bakes med potetmel, så de er skikkelig sprøe :)

1 egg

125 g sukker

125 g smør

250 g potetmel

100 g hvetemel

1 ts vaniljesukker

1,5 ts bakepulver

Smør og sukker røres hvitt.

Tilsett egg.

Sikt inn resten.

Rull kuler, sett på bakepapir og trykk ned med gaffel.

Stekes på 190o i ca 12 min.

Kan med fordel dobles.

Gjest cunning stunts
Skrevet

De er vel beslekta med sandkaker, men bakes med potetmel, så de er skikkelig sprøe :)

1 egg

125 g sukker

125 g smør

250 g potetmel

100 g hvetemel

1 ts vaniljesukker

1,5 ts bakepulver

Tilsett egg.

Sikt inn resten.

Kan med fordel dobles.

Er det de som fremdeles er litt runde på toppen etter steking hvis de ikke trykkes ned m gaffel? Eller er de litt runde selv etter trykking?
Gjest cunning stunts
Skrevet

Jeg etterlyser en god oppskrift på sandkaker, forøvrig. Det er borti tjue år siden jeg bakte dem sist, og som jeg klagde over før i høst så er oppskriftsboka mi borte, for helvete. De må være garantert lette å få ut av form...

Skrevet
Hva er sandtopper for noe? Husker det ble bakt sandkaker i heimen av mormor da jeg var liten. Godt!
De er vel beslekta med sandkaker, men bakes med potetmel, så de er skikkelig sprøe :) 1 egg 125 g sukker 125 g smør 250 g potetmel 100 g hvetemel 1 ts vaniljesukker 1,5 ts bakepulver Smør og sukker røres hvitt. Tilsett egg. Sikt inn resten. Rull kuler, sett på bakepapir og trykk ned med gaffel. Stekes på 190o i ca 12 min. Kan med fordel dobles.
Er det de som fremdeles er litt runde på toppen etter steking hvis de ikke trykkes ned m gaffel? Eller er de litt runde selv etter trykking?

Dette skal jaggu prøves. Kan fint implementere ett sett slike når som helst på året, tenker jeg :)

Veldig ofte det har blitt pepperkaker x 2 her også. Store deler av deigen går til våre obligatoriske tre figurer i taklampa!?!

Nemlig pepperkakemannen, pepperkakekatten og hjertet.

Blir ikke jul før de dingler om kapp der slik.

Skrevet
Jeg etterlyser en god oppskrift på sandkaker, forøvrig. Det er borti tjue år siden jeg bakte dem sist, og som jeg klagde over før i høst så er oppskriftsboka mi borte, for helvete. De må være garantert lette å få ut av form...

Sandkakene til mormor var en suksess, men tror du vi har funnet oppskriften etter at hun døde i 2005 da?

Neh... Vi har vært sandkakeløse siden.

Tipper de var av type deig en-liten-dæsj-av-ditt-og-en-dæsj-av-datt som så mange andre av hennes oppskrifter.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Dinglerne høres kjempefine ut, for en god ide!

Jeg bakte med to digre tøffe slamper og en danseloppe i Justin Bieber-alder her i helga, og da gikk store deler av deigen også til ureglementerte fasonger - et ansikt i full størrelse, en do, et monster og en pikk med baller... Heldigvis ble det likevel nok til at noen av kakene kan serveres til normale mennesker, slampene og søta fikk sine raringer i egne bokser og så har vi en boks som kan settes fram til bestemor og gammeltante...

Gjest cunning stunts
Skrevet

Forresten, julekukene har jeg vanligvis måttet bake minst tre runder av for å ha noe igjen til selve jula. Det er jo bare koselig at det blir spist!

Skrevet
Dinglerne høres kjempefine ut, for en god ide! Jeg bakte med to digre tøffe slamper og en danseloppe i Justin Bieber-alder her i helga, og da gikk store deler av deigen også til ureglementerte fasonger - et ansikt i full størrelse, en do, et monster og en pikk med baller... Heldigvis ble det likevel nok til at noen av kakene kan serveres til normale mennesker, slampene og søta fikk sine raringer i egne bokser og så har vi en boks som kan settes fram til bestemor og gammeltante...

Ajajaj, dette ser koselig ut :)

Er forberedt på at gutta på to og fem velger motiver og figurer av en heeeelt annen art om noen år. Foreløpig er vi naive og uskyldige og serverer alt hva vi har laget.

Kjenner jeg gleder meg litt til de blir større, haha...

Gjest cunning stunts
Skrevet
Dinglerne høres kjempefine ut, for en god ide! Jeg bakte med to digre tøffe slamper og en danseloppe i Justin Bieber-alder her i helga, og da gikk store deler av deigen også til ureglementerte fasonger - et ansikt i full størrelse, en do, et monster og en pikk med baller... Heldigvis ble det likevel nok til at noen av kakene kan serveres til normale mennesker, slampene og søta fikk sine raringer i egne bokser og så har vi en boks som kan settes fram til bestemor og gammeltante...

Ajajaj, dette ser koselig ut :)

Er forberedt på at gutta på to og fem velger motiver og figurer av en heeeelt annen art om noen år. Foreløpig er vi naive og uskyldige og serverer alt hva vi har laget.

Kjenner jeg gleder meg litt til de blir større, haha...

Det handler stort sett om å go with the flow og se humoren i det sånn som de selv gjør, det som er viktig for meg er jo å gjøre det sammen og ikke estetikken, selv om jeg kunne levd uten doen og pikken... hvis du ser for deg hvor mye moro man kan få ut av en pepperkakedo og brune nonstop...
Skrevet
Ajajaj, dette ser koselig ut :) Er forberedt på at gutta på to og fem velger motiver og figurer av en heeeelt annen art om noen år. Foreløpig er vi naive og uskyldige og serverer alt hva vi har laget. Kjenner jeg gleder meg litt til de blir større, haha...
Det handler stort sett om å go with the flow og se humoren i det sånn som de selv gjør, det som er viktig for meg er jo å gjøre det sammen og ikke estetikken, selv om jeg kunne levd uten doen og pikken... hvis du ser for deg hvor mye moro man kan få ut av en pepperkakedo og brune nonstop...

Humoer er jo akkurat det!

Foreløpig forteller vi vitser rundt middagsbordet som vi finner på i farta. Toåringen er med, men skjønner ikke noen ting, Vi later som han har fortalt en vits når han sier noe og det er hans tur til å fortelle vel og merke.

Middagsgjester skjønner rett og slett ingenting av dette før vi forklarer hvordan man skal/bør gjøre det.

Femåringen elsker det siden vi tillater vitser med rompe, promp og tiss i.

Skrevet

Min farmor lagde verdens beste sandkaker og jeg har vært så heldig å få overta oppskriften :) Blir ikke jul uten. Og siden det snart er jul og alt det der skal oppskriften deles:

1/2kg smør

250 gr. melis

750 gr. hvetemel

1 egg

ca 2-3 mandeldråper

Smør og sukker røres hvitt. Ha i egg og mandeldråper. Ha i melet tilslutt. Stek på ca 175 grader i ca 10 min...

Blir ca 90-100 sandkaker

Håper de faller ismak :)

Skrevet (endret)

Åh, jeg er klar for stapping! Har allerede begynt å stappe kjøpemarsipan :) Kun jeg som spiser det dessverre, så da blir det sjeldent jeg gidder å lage. Sliter med å bestemme meg for kakeslag, just nu ser lista slik ut:

- Pepperkaker

- Snickerskonfekt

- Brownies

- Cookies

- Kokosmakroner

- Valnøttrundstykker

Også har jeg bestilt 18 ringers kransekake, mmmmm...

Og du Mandel, hvis det er noe av dette du kunne tenke deg å bytte mot noen peppernøtter så let me know! ;)

OI! Glemte jo julekukene! Tror de er førstemann ut :D

Endret av weihnachtmarkblomstre
Skrevet
Åh, jeg er klar for stapping! Har allerede begynt å stappe kjøpemarsipan :) Kun jeg som spiser det dessverre, så da blir det sjeldent jeg gidder å lage. Sliter med å bestemme meg for kakeslag, just nu ser lista slik ut: - Pepperkaker - Snickerskonfekt - Brownies - Cookies - Kokosmakroner - Valnøttrundstykker Også har jeg bestilt 18 ringers kransekake, mmmmm... Og du Mandel, hvis det er noe av dette du kunne tenke deg å bytte mot noen peppernøtter så let me know! ;) OI! Glemte jo julekukene! Tror de er førstemann ut :D

Åhå, det var lista si det :)

Skrevet

1 egg

125 g sukker

125 g smør

250 g potetmel

100 g hvetemel

1 ts vaniljesukker

1,5 ts bakepulver

Tilsett egg.

Sikt inn resten.

Kan med fordel dobles.

De er fortsatt litt runde etter trykking ja :)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Min farmor lagde verdens beste sandkaker og jeg har vært så heldig å få overta oppskriften :) Blir ikke jul uten. Og siden det snart er jul og alt det der skal oppskriften deles:

1/2kg smør

250 gr. melis

750 gr. hvetemel

1 egg

ca 2-3 mandeldråper

Smør og sukker røres hvitt. Ha i egg og mandeldråper. Ha i melet tilslutt. Stek på ca 175 grader i ca 10 min...

Blir ca 90-100 sandkaker

Håper de faller ismak :)

Tusen takk, jeg gleder meg!
Skrevet

Hmm, jeg leter etter en god oppskrift på pepperkaker. Har bare kjøpt fra bakeren her, men vil gjerne lage selv.

Her må de henges i vinduet i stor skala. Har fortsatt et utklippet matpapir formet som en diger gris som skal pyntes og henges i kjøkkenvinduet. Da jeg var liten klatret jeg opp på kjøkkenstolene hjemme og spiste en bit eller to hver kveld, så da julaften kom var det bare ører og toppen av ryggen igjen av grisen. Mamma lo av det hvert år og jeg sto der med verdens største uskyldige øyne. Håper nesten junior tar etter tradisjonen ;)

Så, for å komme til saken, så blir det forhåpentligvis pepperkakebaking i helga, samt lussekatter til lucia, og så får jeg se om vi får laget kokosmakroner, bare fordi det er sååå godt :) Biscotti er også knallgodt, særlig med litt revet sitrusskall i, og holder seg jo bortimot evig. Havrecookies er nammis, og kanskje bittelitt sunnere enn resten. Hmm, nå begynner lista å bli lang. Blir visst ingen slankejul i år heller.

Skrevet

Er det forresten noen som har prøvd å lage pepeprkakene til dyrene i hakkebakkeskogen? Jeg har alltid lurt på hvordan de vil bli... Ikke de med en kilo pepper i (noe som må bli usannsynlig dyrt, for ikke å snakke om dødelig uspiselig), men de til baker harepus. Hm, jeg tenker på mye rart om kvelden.

Til de som lurer på oppskriften:

Når en pepperkakebaker baker pepperbakekaker tar han først en stekegryte og en kilo margarin. Oppi gryta smelter smøret, og det neste han må gjøre er å røre sammen smøret og en kilo med farin. (Farin er det samme som sukker, vet du) Og mens smør og sukker skummer tar han åtte eggeplommer som han rører rundt i gryta med en kilo hvetemel. Og til slutt i gryta slipper han en liten teskje pepper og så rører han omkring og heller deigen på ei fjøl!

Skrevet

Haha! Jeg fant svar! og nå skal jeg slutte å spamme tråden. Beklager nok en gang ;)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Meld inn når du har testa, jeg har lurt på det samme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...