Berta_78 Skrevet 4. desember 2012 #26 Skrevet 4. desember 2012 To kor. Ett lokalt barnekor, det sangglede er det eneste viktige, og ett kor for tenåringer som satser. Avtalen kan du legge på is til tenåringskoret er opprettet - det vil ta litt tid. Barnekoret er åpent for alle lokalt. Tenåringskoret har opptaksprøve (f.eks fra fylte 11 år), og der kan ungdommer som bor litt unna også prøve seg. Dette koret har til ambisjon å satse på oppdrag også regionalt/nasjonalt. Vet ikke om du har tid til begge kor - mulig å finne en annen dirigent til barnekoret?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #27 Skrevet 4. desember 2012 Takk for flott svar #24, du ga meg mye å tenke på! Jenta det er snakk om er 2000-modell, så hun blir snart tenåring. Hun er overvektig og finnes ikke interessert i sport. Ikke har hun den beste selvtilliten heller. Derfor ønsker jeg ikke knuse gleden hennes eller si noe feil. Hun er ei klassevenninne av datteren min, så jeg har jo snakket med foreldrene hennes på skolen og sånt. men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skulle formulert meg om jeg måtte si noe om dette Men jeg setter pris på alle forslagene deres Anonym poster: 83a9508ed72cb5bd5ad4ad5ebf119a50
Isola&Lille+julegave Skrevet 4. desember 2012 #28 Skrevet 4. desember 2012 Du må være ærlig. Hun kan ikke synge. Du gjør henne en bjørnetjeneste med å tro noe annet. Kanskje kipt å høre, men sånn er livet. Man kan ikke være god på alt. Også få de 11(!!) andre barna muligheten til å utvikle seg på et helt annet nivå!
Isola&Lille+julegave Skrevet 4. desember 2012 #29 Skrevet 4. desember 2012 Ev. Kan du opprette ett nytt kor, og ta med de beste dit.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #30 Skrevet 4. desember 2012 Du må være ærlig. Hun kan ikke synge. Du gjør henne en bjørnetjeneste med å tro noe annet. Kanskje kipt å høre, men sånn er livet. Man kan ikke være god på alt. Også få de 11(!!) andre barna muligheten til å utvikle seg på et helt annet nivå! Huff, ja... Jeg vet de andre 11 barna kan gjøre det stort om forholdene ligger til rette for dem. Så jeg ønsker virkelig å satse for deres del. Hvem vet hva framtiden bringer for dem bare de får utviklet talentene sine? Er derfor jeg syns det er så vanskelig ift denne siste jenta. Syns det er så hjerterått å "kippe" henne ut Anonym poster: 83a9508ed72cb5bd5ad4ad5ebf119a50
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #31 Skrevet 4. desember 2012 Det er et kor fra 4 til 8 år og et fra 9 til 12 år. Etter det er det tensing og så voksenkoret. Jeg ser liksom ikke hvordan jeg skal lage et nytt kor, for jeg ønsker å ha med 11 av de 12 barna. Så da blir det jo feil uansett HI Anonym poster: 83a9508ed72cb5bd5ad4ad5ebf119a50
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #32 Skrevet 4. desember 2012 Min sønn på nesten åtte er med i en dramagruppe med barn i alderen 7-11 år. Han er foreløpig ikke et naturtalent, men elsker det. Da de startet opp igjen etter forrige ferie ringte lederen meg. Hun hadde problemer med at min sønn ikke leverte. Han var ukonsentrert, tøyset med en annen gutt og bidro ikke positivt til gruppen. Hun sa rett ut at hun ikke ville ta pengene våre om ikke både han og de andre fikk noe igjen for at han var der. Jeg tok det opp med han og han ble helt fortvilet fordi han elsket å gå på drama... Det endte med at han fikk en ny sjanse til å bevise at dette var noe for han. Den andre gutten sluttet, jeg tror han ble bedt om det. Jeg, som mor, satte pris på at drama-læreren tok kontakt med meg og var ærlig med meg. Terminen er snart slutt og jeg er litt usikker på hvordan det har gått. Han er litt misfornøyd fordi han ikke får soloer, mens alle andre gjør det, som han sier. Utfordringen i denne gruppen er at aldersspennet er for stort og at en av de yngste er så talentfull at han har hatt en ganske stor rolle en spillefilm allerede. Etter jul skal de dele gruppen i 7-9 og 10-12. Jeg tror det blir bra. for slik jeg ser det blir det naturlig mer seriøst i den eldste gruppen. Vi kommer til å følge nøye med. Jeg slites mellom å ønske at han skal fortsette og utvikle seg (sikkert mye fordi jeg alltid har elsket musikk og drama selv og vet hva det har betydd for meg), og hensynet til de andre om han viser seg å være helt talentløs. Her vi bor er det mage andre tilbud om dramaen går helt skeis, så det kommer til å gå fint, selv om han nok blir lei seg for evt å måtte slutte på drama. Finnes det andre interessante tilbud der dere bor, eller er koret det eneste? er det det har jeg ingen ide om hva du kan gjøre dessverre. Hvor gammel er denne jenten? Er hun 9 er det enklere for henne å begynne med noe annet enn om hun er 12. Er hun bestevenner med de andre i koret? Jeg vil anta at de andre i koret er klar over situasjonen, og de flinkeste irriterer seg sikkert allerede over henne. Er det en mulighet for deg å snakke med foreldrene hennes på en fin måte? Du kan i evt ta opp det med at hun strever og spørre om de har et forslag til løsning? Jeg både sang i kor og spilte i korps i barndommen. Korpset var kjempebra og vant NM og mange andre konkurranser. Dirigenten vår påpekte alltid at vi som gruppe aldri var sterkere enn det svakeste leddet. Dette var en motivasjonsfaktor for de fleste, men ikke alle. Vi hadde ikke andre alternative fritidsaktiviteter så ingen kunne kastes ut, men det er ingen tvil om at det hadde gjort tilværelsen mer spennende for oss som var flinke... Mine tips: snakke med foreldrene og/eller evt dele opp koret. Det beste for alle var jo om hun heller begynte med noe hun er god til, for det er jo garantert noe. Lykke til, håper du finner ut av det. Anonym poster: afada904df5b06208f4146ffbd81f41b
Gjest peacock Skrevet 5. desember 2012 #33 Skrevet 5. desember 2012 (endret) Jeg er korpsdirigent og har jobbet i både elitekorps der fokus har vært på å vinne konkurranser og slikt, og i korps som har satset på bredde og på å være for alle. Selv om det er morsomt at barna blir flinke er det dessverre også slikt at konkurranse og elite fører til at noen blir ekskludert. Har ikke noen god erfaring med spillegleden i elitekorps - det blir gjerne en kjip stemning der musikken og fellesskapet havner i bakgrunnen. I de elitekorps jeg har jobbet i har dessverre rekrutteringen blitt ødelagt siden nye hovedkorpsmusikanter følelser for dårlige til å være med. Ikke noe moro å undervise da. Og uten rekruttering lever korpsene på lånt tid uansett. Har du spurt jenta om hvorfor hun er med i korpset? Jeg har mange ganger sett hele vennegjenger forsvinne fra korpsene mine - så mye betyr vennskapene i den alderen. Et tips fra meg som profesjonell musiker og pedagog er derfor å satse på bredden og ikke hive ut jenta. Dette er et kor som barna er med i for moro skyld - ikke for å komme opp og frem som du kaller det. Endret 5. desember 2012 av peacock
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #34 Skrevet 5. desember 2012 Det er et kor fra 4 til 8 år og et fra 9 til 12 år. Etter det er det tensing og så voksenkoret. Jeg ser liksom ikke hvordan jeg skal lage et nytt kor, for jeg ønsker å ha med 11 av de 12 barna. Så da blir det jo feil uansett HI Anonym poster: 83a9508ed72cb5bd5ad4ad5ebf119a50 Da får du få med deg de andre å stokke om litt. Eneste fornuftige spør du meg! Du tar det dessuten som en selvfølge at alle med talent ønsker satse, men hvordan vet du det? Stjeler dette for mye av tiden deres kan det hende noen ønsker slutte fordi de ønsker fritid/tid til sport etc. Foreldrene kan ønske de konsentrer seg mer om skolen. Syns dette nesten høres mest ut som noe DU ønsker å lykkes med. Talentfulle barn kan alltids finne seg ett proft kor her eller der, som er startet for det formålet! Hva om nye ønsker begynne i koret når det blir litt blest rundt det? Skal du da kjøre opptakskrav? Tror du bør tenke deg om en gang til...! Anonym poster: 3b10c90310d997591f432e88103d8d61
Miamimom Skrevet 5. desember 2012 #35 Skrevet 5. desember 2012 Jeg synes ikke det er riktig å la en person ødelegge for elleve andre jeg da. Hva synes de andre i koret, de hører jo at jenta ikke kan synge og i tillegg er høylydt? Jeg hadde snakket med foreldrene og håpet at de ser hvordan ting ligger an. Du kan jo uansett ta opp høylydtproblemet, i et kor må man jo ta hensyn, i det minste.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #36 Skrevet 5. desember 2012 Jeg har aldri hørt om et barnekor som har gjort det "stort" ala her kan vi "jommen meg bli kendiser og tjene penger". Jeg syns IKKE ei jente på 12 år skal bli hevet ut av barnekoret. Det er et barnekor, med trykk på barn. Det ville gjort vondt for selvfølelsen til den jenta. Hun synger sikkert for å være med venner også som hun har i koret. Hva ville hun følt om hun var den eneste som ble hevet ut av koret? HUn ville nok risikert å bli ertet av de andre i koret også. Anonym poster: 860b56a1478164f604a3f75175324a8d
Mushu Skrevet 5. desember 2012 #37 Skrevet 5. desember 2012 Går det an å bruke stemma hennar på ein litt anna måte kanskje? Gi ho ei slags fortellerrolle eller noko slikt? Kanskje hi kunne vert god på rapping eller noko. Viss ho har ein sterk stemme så kan den kanskje brukast til noko positivt I koret som ikkje krever at ho synger reint, og noko som kan bedre sjølvtilliten hennar.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2012 #38 Skrevet 5. desember 2012 Har ikke lest alle svarene, så vet ikke helt hva som er skrevet før. Men er det noen mulighet for å ta opp når alle barna synger solo? Så kan jenta få høre seg selv synge. Kanskje hun da hører selv at det ikke er så pent... Anonym poster: 6f4cec33a07f206fecf2c000ebfa102c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå