Gå til innhold

En kinki situasjon, trenger synspunkter fra andre foreldre :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sang og musikk har alltid vært en stor del av livet mitt. Jeg er selvlært og kan ikke en note, men har alltid vært aktiv i sangkor, alltid "innleid" solist og får ofte komplimenter for sangstemmen min.

For noen måneder siden tok jeg over som hjelpelærer i det lokale barnekoret hvor det eldste barnet mitt synger. Her er det 12 barn i alder 9-12 år. 5 hovedsolister, på rundgang, og resten i koret.

Det første jeg gjorde var å ta ut en og en for å høre hvordan sangstemme de har og for å kartlegge hva slags sanger som passer deres stemme. Endte med at det var flere som kunne få soloer, og barna selvtillit strålte opp. Det er blitt skikkelig trøkk, og korlederen ønsker nå å satse. Kjempeflott!! Men............

Problemet er at av de 12 barna var det 11 som har fine til vakre sangstemmer. Men den siste... vel, hva kan jeg si... det skjærer i marg og bein :( Og hun synger HØYT! I starten oppmuntret jeg bare de andre til å synge enda høyere (for å liksom overdøve. Sa selvfølgelig ikke noe om dette til barna). Plasserer henne lengst unna mikrofonen o.l, men hun overdøver veldig. Hun har et "kraftig instrument".. dessverre...

Men korlederen mener nå at dette er et stort problem.

Jeg har en del kontakter i musikkverdenen. Og jeg har fått til en sponsoravtale på én betingelse. Dette kan bidra til at koret kan gjøre det stort. Fikk bare beskjed om å "kvitt deg med problemet" ellers har vi ingen avtale.. I flere måneder har jeg gitt henne private sangtimer, men jeg begynner å innse at det ikke har noen hensikt :(

Altså, hva gjør jeg? Har ikke akkurat sett for meg å sparke ut en 12 år gammel jente fra det lokale sangkoret, det blir for dumt. Samtidig føler jeg at jeg ødelegger for de andre 11 som faktisk kan gjøre det bra innen musikkverdenen om de bare får mulighet til å utvikle sine potensiale, såpass høyt nivå er det på barna. Med denne avtalen får vi mulighet til å leie inn sanglærere, musikere o.l, som kan bidra til å løfte koret opp mange hakk.

Kan dere komme med gode tips om hvordan vi løser dette, helst uten å måtte gjøre noe så drastisk som å be jenta slutte? Jeg har ikke hjerte til det, men samtidig ønsker jeg å tenke på de andres muligheter.

Anonym poster: 83a9508ed72cb5bd5ad4ad5ebf119a50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å si til henne at hun må prøve å ikke synge så høyt - for når man er i kor, da må man synge sammen?

Skrevet

Hva med å si til henne at hun må prøve å ikke synge så høyt - for når man er i kor, da må man synge sammen?

Hehe... Har prøvd det, men hun ser ikke selv at hun gjør det.

Jeg snakker også mye om dette med fellesskapet, at vi må høre på de som står ved siden av og tilpasse stemmen, volumet, etter dem osv. Dette sier jeg også til de andre barna. Og de andre 11 klarer det, bare ikke henne :(

Men jeg gir ikke opp altså. Og det var et godt tips, bare synd det ikke funker :(

Skrevet

Ikke lett det ser, ser jeg:)

Skrevet

Auch, litt av en situasjon :/

Har dessverre ingen råd.. Å sparke henne ut fra koret vil jeg ihvertfall ikke råde deg til å gjøre. Tenker på følelsene til jenta...

Eneste mulighet jeg ser er å plassere henne lengst fra mikrofon og be henne synge på samme nivå som de andre, siden det er kor. Men det sier du at du allerede har prøvd uten hell...

Skrevet

Å kaste henne ut er umulig, det blir bare FOR sårt for den det gjelder.

Hva legger du i at koret gjør det stort?

Hvor viktig er det egentlig - er det ikke sanggeden som er det viktiste for et barnekor?

Er det helt umulig at de 11 andre jentene kan få en mulighet på et senere tidspunkt hvis de er så gode?

Jeg skjønner godt at dette er vanskelig. Men dette koker litt ned til hva som er viktig her i livet. Hva er det virkelig moralsk riktige å gjøre her, og hva slags verdier er det vi skal formidle til barna våre?

Er det at det er greit å kaste én ut av fellesskapet så de andre kan komme opp og frem? Er det at så lenge noen kan bli berømte (det lille kverteret en slik berømmelse vanligvis varer), er det greit å drite i resten?

Eller er det at musikk er gøy når man er barn, og at de som er med er med. Kanskje med ENDA mer innsats kan den ene klare å dempe seg så hun ikke høres så godt? Så kan de som vil satse på en sangkarriere heller gjøre det på andre måter.

Skrevet

Kan du ikke ta de opp når de synger. så får alle i oppgave å prøve å finne stemmen sin på opptaket etterpå. kanskje hun da vil høre det selv...

Anonym poster: 97cd18e5de4d7dc3084d511b2e676580

Skrevet

Et barnekor er vell uansett ikke noe som skal være levebrødet til ungene. Å kaste ut jenta er som å kaste ut unger fra idrretten om de ikke er flinke nok. Klarer ikke helt å se for meg den sponsoren som vil stå for at de bare vil støtte barnekoret på betingelse av at en jente sparkes ut. Det ville blitt virklig dårlig PR om det kom ut.

Jeg får litt assosiasjoner til serien "orps" som gikk for en tid siden. Begynn å kaste ut folk og så forsvinner fort hele kormiljøet og musikkgleden.

Anonym poster: c5ddba77f9bd92bf436d8403441acbc7

Skrevet

Hvis du leser det jeg skriver, nr6, så ser du at jeg ikke har planer om å hive henne ut av koret.

Jeg ønsker å finne ut hvordan jeg kan kamuflere stemmen hennes litt uten at hun merker det.

Jeg er en voksen dame med antenner som er ute, Jeg er ikke ute etter å såre et lite barn på bekostning av andres suksess.

Det er ikke alltid lett få mange sjanser til å gjøre det stort, og disse barna har potensiale, og vi har stor tro på dem. Men om de alle blir den nye Kelly Clarkson? Tviler :P

Skrevet

Ingen mulighet for at jenta er der mest fordi hun er vant med det og/eller foreldrene ønsker det? Det er ingen annen fritidsaktivitet jenta egentlig liker bedre enn kor?

Aner ikke hvordan dere evt skal lose henne til noe annet i så fall, bare tenkte at hvis det er noe jenta kunne tenkt seg mer enn kor så hadde det kanskje vært en mulighet.

Det er jo også slik at når de begynner å bli så gamle som 12 så er det faktisk rett før de andre merker "klasseforskjellen" og jenta risikerer å få kommentarer rundt det og kanskje føle på det også.

Huff, nei, dette er virkelig ingen lett situasjon. I utgangspunktet synes jeg de er for unge til å "skvise ut" noen, men lett er det ikke! Det blir jo feil uansett, liksom. Om jenta begynner på noe annet hun kanskje liker bedre enn koret så vil hun trolig uansett føle på at de får sånne muligheter med det samme hun forsvant, kanskje hun føler seg lurt.

Håper du får et eller annet genialt tips her inne som kan gjøre det beste for alle. Det er i hvert fall flott at du føler sånn med jenta som du gjør - ikke alle gjør det.

Anonym poster: 179bb46aba4e601d0c48678e49692e5e

Skrevet

Hvis du leser det jeg skriver, nr6, så ser du at jeg ikke har planer om å hive henne ut av koret.

Jeg ønsker å finne ut hvordan jeg kan kamuflere stemmen hennes litt uten at hun merker det.

Jeg er en voksen dame med antenner som er ute, Jeg er ikke ute etter å såre et lite barn på bekostning av andres suksess.

Det er ikke alltid lett få mange sjanser til å gjøre det stort, og disse barna har potensiale, og vi har stor tro på dem. Men om de alle blir den nye Kelly Clarkson? Tviler :P

Kan du lære henne opp til å bli dirigent? Hadde vært ganske stilig med et barnekor som våget å entre senen med en av ungene i dirigentrollen.

Skrevet

Ser nå at det kan se ut på hovedinnlegget at jeg skriver

"ønsker ikke hive henne ut... meeeeen..."

Det er ikke aktuelt å hive henne ut, bare så dere ikke henger meg for det :P

Men som sagt, jeg ønsker å få barna, alle 12 barna, opp og frem, men er ute på dypt vann her :(

HI

Skrevet

OK, det var da bra at du ikke åpner for å hive henne ut. Det kunne nemlig virke som om du hadde begynt å vurdere det, siden du sier at du "helst" ikke vil det, og at du flere ganger fortsetter med et "men" (må tenke på de andre) og "samtidig ...".

Skrevet

Ville ikke rådet deg til å fjerne jenta. Dette sier jeg etter egen erfaring. Da jeg var ca 10 år var jeg med i en dansegruppe. Jeg var nok litt tregere enn de andre jentene til å lære danserutiner og lignende. Vi skulle ha en juleforestilling og jeg gjorde det tydeligvis ikke så bra som de andre jentene, derfor fikk ikke jeg delta. Jeg husker fortsatt hvordan det føltes.

Dette er en vanskelig situasjon. Men hva er det viktigste her? At barna koser seg og gjør noe moro sammen, eller å gjøre det best mulig?

Anonym poster: 821933c7b14fa667c4eaf9caa8840c19

Skrevet

Vi hadde også et lovende kor da jeg var ungdom. Nå føler jeg at jeg må skrive anonymt for det er så fælt. Vi reiste mye og fikk betaling som dekte reise og mat. En dag kom en utviklingshemmet jente i koret. Hun ropte og hylte, både under og mellom sangene, løp rundt og snakket høyt. Gradvis sluttet reiser og opptredener. Til sist ble det bare en julekonsert for familiene. Koret som hadde eksistert i tyve år, ble lagt ned. Fordi vi ikke kunne ekskludere en person. Det var veldig trist for alle, men det var ikke noe annet å gjøre.

Anonym poster: e144bc03b20e97007f5291f59419f077

Skrevet

Altså, jeg skjønner at ingen vil såre denne jenta, og at det er å delta som er viktig osv. Men på den andre siden skjønner jeg ikke hvorfor ærlighet er så ut? Hvorfor skal ikke unger få vite om sine styrker og svakheter? Ser jo på idol auditioner at mødre heier opp ungene sine som er helt tonedøve, og mødrene har sagt til dem i alle år at de er verdens beste sanger, hvorfor??

Kan ikke skjønne at jenta har så stor glede av å synge i kor når hun er tonedøv, og i tillegg jaller i vei uten å høre etter hvordan hun passer inn. Før eller siden finner hun jo ut av dette, når hun blir eldre kommer jo forhåpentligvis selvinnsikten, og blir det ikke da veldig pinlig for henne å vite at folk har latet som i alle år for ikke å såre henne?

Jeg synes denne jenta burde få "hjelp" til å finne noe HUN er GOD til jeg så hun kan drive med det istedenfor. Må jo være så mye mer utbytterikt å mestre noe heller enn å måtte gjemmes bort i noe hun er udugelig til?

Jeg har ikke noe gode råd for HVORDAN. Jeg bare er veldig for ærlighet, og jeg tror ingen barn har vondt av å vite hva de er gode til og hva de kanskje ikke er så gode til. Det er bare ikke lagt opp til det lenger virker det som. Nå skal alle late som alle er like gode til alt, for ikke å såre noen. Tenk på fallhøyden når de finner ut at de har blitt lurt.... uff...

Anonym poster: 81ff1ba2b6fc34918667cfd073df1bb6

Skrevet

Ser nå at det kan se ut på hovedinnlegget at jeg skriver

"ønsker ikke hive henne ut... meeeeen..."

Det er ikke aktuelt å hive henne ut, bare så dere ikke henger meg for det :P

Men som sagt, jeg ønsker å få barna, alle 12 barna, opp og frem, men er ute på dypt vann her :(

HI

Jeg tror også du skal være litt forsiktig med å tro at alle egentlig har lyst til at koret skal gå over fra å være et hyggelig samlingssted til å bli et elitekor. Hvis det finnes andre bra kor i området synes jeg heller du skulle sende de som virklig ønsket å satse på å bli best mulig dit. Et lokalt tilbud der alle er velkomne er ofte mye viktigere for et lokalsamfunn enn en elitesatsing.

Skrevet

Snakker du om et "tensingkor" i Fredrikstadområdet nå?

Anonym poster: 5c1c2891a5b322805b76d71f2877cc04

Skrevet

Ser du ikke når fram hos jenta, men har du forsøkt å snakke med foreldrene?

Jeg har selv barn som har hver sin fritidsaktivitet. Og hadde en av dem hatt en vane i forbindelse med trening som gikk ut over de andre ville jeg gjerne ha vist om det. Så hadde jeg tatt en prat utenom trening med barnet.

For selv om fritidsaktivitetene mest er for moro er det jo også litt alvor bak det. Jeg bruker ikke tid og penger hvis barna ikke hører på instruktørene, tar til seg læring og går inn for å forbedre seg. Leke kan de gjøre ellers.

Men du har jo en siste mulighet også. Slutte i koret du holder på nå og starte ditt eget. Si under starten at dette skal ligge på det mer seriøse planet og at det vil bli holdt audition.

Anonym poster: e86ba80c5391d0e82ca88d6e763388d4

Skrevet

Hva med å plassere henne utenfor mikrofonens rekkevidde? Slik at hun ikke får synge rett i den? Be de andre høyne sitt volum, rett i mirkofonen.

Skrevet

Hva med å plassere henne utenfor mikrofonens rekkevidde? Slik at hun ikke får synge rett i den? Be de andre høyne sitt volum, rett i mirkofonen.

Ok, las litt fort - så jo at du hadde prøvd det....

Skrevet

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger. Og jeg tar til meg alt dere skriver.

Til #16: når de er små skal alt være glede og moro. Men akkurat som i idretten, når de blir eldre, begynner de på konkurransenivå, så sånn sett blir det mer alvor etterhvert som årene går. Da er det ikke bare lek og moro. Så jeg ser godt hva du mener.

Til #17: Jeg vet ikke hva foreldrene og barna mener annet enn det de forteller oss. Og hittil har det vært positive tilbakemeldinger. Men så har vi ikke holdt på så lenge med den nye strategien, så kan være noen mener det blir for alvorlig sånn etterhvert.

Til #18: Nei, er ikke i Fredrikstadområdet ;)

Til #19: ja, jeg skjønner hva du mener. Og som jeg svarte nr 16, så blir det mer og mer alvor i det man driver med. tror det ligger til vår natur å bli best mulig i det vi driver med, uansett hva det måtte være av aktiviteter :) Ang å starte et nytt kor med "høyere" nivå, det er akkurat det korlederen ønsket ved å kontakte meg. Han har hørt meg synge i kirken opptil flere ganger, og han ønsket å heve nivået på koret, men hadde ikke tid til alt arbeidet alene. Derfor ba han meg om hjelp :) men må bare passe på at det ikke blir så alvorlig at vi dreper sanggleden til barna. Må finne på noe lurt :)

Skrevet

Mente å skrive at det ligger til vår natur å ØNSKE å bli best mulig (som svar til nr 19) ;)

Går litt fort her ;)

Skrevet

Min sønn på nesten åtte er med i en dramagruppe med barn i alderen 7-11 år. Han er foreløpig ikke et naturtalent, men elsker det. Da de startet opp igjen etter forrige ferie ringte lederen meg. Hun hadde problemer med at min sønn ikke leverte. Han var ukonsentrert, tøyset med en annen gutt og bidro ikke positivt til gruppen. Hun sa rett ut at hun ikke ville ta pengene våre om ikke både han og de andre fikk noe igjen for at han var der. Jeg tok det opp med han og han ble helt fortvilet fordi han elsket å gå på drama... Det endte med at han fikk en ny sjanse til å bevise at dette var noe for han. Den andre gutten sluttet, jeg tror han ble bedt om det.

Jeg, som mor, satte pris på at drama-læreren tok kontakt med meg og var ærlig med meg.

Terminen er snart slutt og jeg er litt usikker på hvordan det har gått. Han er litt misfornøyd fordi han ikke får soloer, mens alle andre gjør det, som han sier. Utfordringen i denne gruppen er at aldersspennet er for stort og at en av de yngste er så talentfull at han har hatt en ganske stor rolle en spillefilm allerede. Etter jul skal de dele gruppen i 7-9 og 10-12. Jeg tror det blir bra. for slik jeg ser det blir det naturlig mer seriøst i den eldste gruppen.

Vi kommer til å følge nøye med. Jeg slites mellom å ønske at han skal fortsette og utvikle seg (sikkert mye fordi jeg alltid har elsket musikk og drama selv og vet hva det har betydd for meg), og hensynet til de andre om han viser seg å være helt talentløs. Her vi bor er det mage andre tilbud om dramaen går helt skeis, så det kommer til å gå fint, selv om han nok blir lei seg for evt å måtte slutte på drama.

Finnes det andre interessante tilbud der dere bor, eller er koret det eneste? er det det har jeg ingen ide om hva du kan gjøre dessverre.

Hvor gammel er denne jenten? Er hun 9 er det enklere for henne å begynne med noe annet enn om hun er 12. Er hun bestevenner med de andre i koret? Jeg vil anta at de andre i koret er klar over situasjonen, og de flinkeste irriterer seg sikkert allerede over henne.

Er det en mulighet for deg å snakke med foreldrene hennes på en fin måte? Du kan i evt ta opp det med at hun strever og spørre om de har et forslag til løsning?

Jeg både sang i kor og spilte i korps i barndommen. Korpset var kjempebra og vant NM og mange andre konkurranser. Dirigenten vår påpekte alltid at vi som gruppe aldri var sterkere enn det svakeste leddet. Dette var en motivasjonsfaktor for de fleste, men ikke alle. Vi hadde ikke andre alternative fritidsaktiviteter så ingen kunne kastes ut, men det er ingen tvil om at det hadde gjort tilværelsen mer spennende for oss som var flinke...

Mine tips: snakke med foreldrene og/eller evt dele opp koret. Det beste for alle var jo om hun heller begynte med noe hun er god til, for det er jo garantert noe. Lykke til, håper du finner ut av det.

Anonym poster: afada904df5b06208f4146ffbd81f41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...