Gå til innhold

er det riktig av bhg å be om dette,.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

riktig er kansje ikke rett ord. men jeg lurer fordet.

vi ble bedt om å ta med konvelutter med frimerker på ferdig klare til å sendes.

barna skulle ha med 3 hver. har to barn.

det blir 60 kr for frimerkene + konvelutter.

vi har ikke dårlig råd. men kjenner at det plager meg en del alt ekstra bhg vil vi skal betale for.

karneval utstyr er greit for meg. det er en gang i året og man lage det.

for vår bhg så har det hvert en del nå.

bhg ville dra på teater, vi måtte betale for buss, godteri, drikke,

i 3 mnd før teater tur har vi følt oss presset til å kjøpe kaker, vafler,

dette har de solgt 2 ganger i uka i 3 mnd.

barna blir lovet at ansatte at de skal få kake,vafler når foreldre kommer å henter barna i bhg. ansatte har lovet at foreldre SKAL kjøpe noe.

totalt til teater tur har vi betalt over 500 kr. + billetten for ungen og meg det er mye penger for en idee bhg har ønske om.

vi som foreldre føler oss presset til å måtte kjøpe ting hele tiden.

de selger ting utenom også for å samle inn penger til turer.

vi betaler 4500 kr i mnd for begge barna.

+ alt annet vi føler vi må kjøpe det blir en del penger i løpet av et år.

vi er med på lodd trekning når det er både til jul og sommer.

vi betaler for det vi spiser og drikker på foreldre kafe.

bhg har galleri dager hvor de viser frem kunst barna har lagd. for å se må man betale 50 kr for å komme inn i et lite rom.

jeg tenker også at det er kjipt for barn som har foreldre som ikke har penger til å være med på slikt, når bhg ansatte lover barna ting før foreldre kommer.

er ikke for å henge ut bhg. men jeg kjenner dette plager meg litt.

barna vil være med på alt og vi har ikke tenkt å holde dem utenfor. alt kan vi ikke delta på, men vi prøver. men føler det er ganske mye penger bhg ber om ekstra.

ønsker meninger på dette,.

Anonym poster: 5aefde308de50a521842fb1d2462a0c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

isolert sett er selvsagt ikke disse tingene mye. Men for familier med flere barn, blir dette totalt ganske mye. Jeg ville ha regnet på hvor mye det faktisk utgjorde pr. unge, og også listet opp det "frivillige" som kaker o.l.

Så ville jeg ha tatt det opp på et foreldremøtet, at dette blir for mye. Enten må barnehagen kutte ned på utfluktene sine, eller så må de ta mindre foreldrebetaling.

Det er helt umulig å vite hva slags økonomiske forhold barna lever under, og det finnes kanskje foreldre som egentlig ikke har råd til dette.

Skrevet

Det hørtes voldsomt ut. Sikkert andre foreldre som mener det samme. Dette må dere foreldre gå sammen om å ta opp med leder. Hvorfor må de dra på så veldig mye teaterturer og sånn? Barna synes sikkert det er like stas å dra på en vanlig tur i nærområdet. Det er de voksne som lager mye mas ut av dette.

Skrevet

Hva skal de med konvoluttene?

Jeg syns dette høres ut som alt for mye. Jeg ville først tatt dette opp med foreldrekontakten og så eventuelt kommunen om dette var en kommunal bhg.

Anonym poster: 6ce422b1b33c3608e00f8447c7a6f491

Skrevet

er dette en privat barnehage???

Hos oss betaler vi 100kr i halvåret når man har full plass. Dette skal dekke utflukter, mat som koster litt ekstra osv.

får lunsj, frukt og melk pluss brødskive til fruktmåltid hvis de vil i barnehagen. Dette koster 250kr i måneden for full plass. Veldig greit, da får de også pølser osv på turdager som de har flere ganger i måneden.

Foreldrekafe har de 2-3 ganger i året.

På juleavslutning og sommeravslutning koster det 50kr i inngang for voksne og gratis kaker og kaffe. Et synes jeg er en helt ok pris.

Har til dags dato aldri blitt bedt om å betale for ting bhg trenger som konvolutter og frimerker som dere nå betalte.

Jenta vår går i kommunal barnehage.

Skrevet

Dette trodde jeg faktisk ikke var lov. Barnehagen skal og bør ikke la foreldre betale for slike ting. Jeg hadde reagert som mor viss jeg fikk beskjed om å betale 500kr for teatertur.. Min bhg. drar de på teater og bussturer og div. har aldri betalt noen ting, eneste de gir beskjed om er at det er ønskelig med rene klær den dagen de skal på tur..

Ta det opp med bhg. Det hadde jeg gjort. Jeg hadde ikke hatt mulighet for 1000kr. for to barn sånn innimellom...

Anonym poster: fbb660fc6825995618c9aa9cfcd85109

Skrevet

Synes ikke barnehagen skal betale heller,så er vel riktig ja

Skrevet

Hei, jeg synes egentlig det er fint at man kan gå på litt aktiviteter i barnehagen selv om det koster litt, f.eks. teater. Jeg ser at det kan være vanskelig for økonomisk vanskeligstilte familier, men samtidig synes jeg det er dumt hvis det betyr at våre barn aldri får gjøre noe spesielt heller.

Men i barnehagen deres er det kanskje litt overdrevet pengebruk? Vi har en privat barnehage med stramt budsjett, men de får til ganske mange aktiviteter i året likevel, uten at det koster altfor mye. Det er mange morsomme gratisaktiviteter, og teater en gang i året bør ikke koste 500,- per barn pluss billetter?! Drikke og godteri trenger de jo heller ikke på teater, synes jeg. De kan ha med drikke på flaske og matpakke.

Skrevet

Nei det er ikke riktig at de ansatte/bhg ber om dette uten at det har vært oppe i et møte der det var full enighet, noe det tydeligvis ikke er.

Jeg hadde tatt det opp med fau eller su og bedt om et møte ang dette. Jeg hadde ikke godtatt det og hadde satt foten ned, folk har forskjellig økonomi og det er ikke bhg sin oppgave å bestemme hva foreldrene til barna i bhg skal bruke pengene sine på.

Synes heller ikke det er nødvendig at barna skal være med på så masse aktiviteter utenfor bhg.

Skrevet

Kommunal - eller privat barnehage?

Anonym poster: 182c747c5378d4fa04b93faa9a5843a7

Skrevet

Synes ikke barnehagen skal betale heller,så er vel riktig ja

Så det er riktig at foreldrene må betale da? :o

Skrevet

Åj det hørtes mye ut! Skjønner ikke hvorfor de skal ha 500 kr + penger til billetene? Buss og litt godteri koster da ikke 500 kr!! Dette hadde jeg tatt opp med barnehagen. Sikkert mange som syns at dette er alt for mye. Kjipt om noen ikke kan bli med pga. dårlig råd.

I barnehagen til guttungen har de en stor utflukt i året. Det samler de inn penger på juleavslutninger, foreldrekaffe osv. Men prisene er lave for det, betaler kanskje 5 kr for kaffe / kake, ingen inngang. Så jeg skjønner ikke helt hva de bruker de oppsparte pengene til egentlig.

Skrevet

Der hadde vi slitt litt altså! Med 2 bhg barn og dårlig råd hadde vi ikke hatt sjangs til å betale så mye! Her betaler vi ingenting utenom rekninga. Og vi er på foreldrekaffier, kunstutstilling, ungene er på teater og kino og masse vis av turer! Og det å love barna at de skal få vafler ol av foreldrene når de komme hjem er drøyt!! Da hadde jeg gitt klar beskjed om at så t kan de vare ikke gjøre!

Anonym poster: 34e91cf6166e42bdba1c6453650bd44f

Skrevet

Jeg syns faktisk dette er galt! I "vår" bhg, kommunal, blir det tatt hensyn til at folk har ulik økonomi. Statistisk sett lever 1-2 barn på avdelingen under fattigdomsgrensen(i vår bydel).

Vi betaler ikke for foreldrekaffe, teater o.l.

De som har anledning leverer panteflasker til avdelingen. Dette sponser pølser/fiskepinner på grillturer, en is på en varm dag o.l.

Det er enkelte anledninger man blir bedt om å stille med mat eller gave. Det er stort sett frivillig. Der man må lage mat, velger man selv hva det skal være.

At barnehagebarn og deres foreldre opplever å bli ekskludert grunnet økonomi er bare forferdelig trist.

Anonym poster: a131c309be766e61f58b87d7c5f88391

Skrevet

I Bhg vår så samlet foreldrene seg før foreldremøte, uten de ansatte, og snakket om hva de synes var bra med Bhg, hva de var mindre fornøyd med og forslag til forbedringer, da kom det fram ting som ellers ikke hadde kommet fram.

Ansatte fikk da ett referat fra møtet, og kunne da forbedre seg.

Synes det var vel mye hos dere å betale på.

Anonym poster: 42b0c830f403a4a4f687995d3db16c2b

Skrevet

Hadde det vært meg så måtte jeg sett meg om etter en annen barnehage. Jeg har ikke så mye penger og for at barnet mitt ikke skulle oppleve å bli utenfor eller forskjellsbehandlet pga. mamma sin økonomi så ville løsningen for meg være å se etter en annen barnehage.

Anonym poster: b9f0757b9f5223cfc561225e68845e94

Skrevet

Det er helt uholdbart! Barnehagen skal være et tilbud for alle barn, ikke et sted som aktivt går inn for å øke forskjellene mellom folk... Forstår at dette kan være vanskelig å ta opp med tillitsvalgt når foreldreutvalget mest sannsynlig har gått god for opplegget, men det bør uansett gjøres... Lykke til! :)

Gjest Kira bjeffer julen inn
Skrevet

Vi bruker privat barnehage, og den eneste gangen vi har betalt noe annet enn de faste utgiftene er når de har FN-feiring med kafe.

Barnehagen tar ikke ekstra betalt for noen av arrangementene de har. Nå i desember skal de blant annet kjøre buss ut til en gård for å hogge juletre og ha nissefest i bhg. Teater drar de på en gang i året, og to ganger i året har de teater i selve barnehagen med eksterne skuespillere. Og dette har vi aldri betalt noe ekstra for, selv om det er privat barnehage.

Skrevet

Vi har og privat foreldredrevet bhg de er på buss turer, teaterturer by turer ol ganske ofte, minimumm en slik aktivitet i uka, men vi betaler ikke noe ekstra for det, så her må du nesten høre med styrter eller ta det opp på foreldremøte, høres voldsomt ut.

Og har aldri hørt om en bhg som skal ha inngansgpenger ol for og komme på kunstutstlling, høres nesten ut som din bhg skulle vært på luksusfellen visst de absolutt skal gjøre så mye men ikke ha økonomi til det.

Skrevet

vet ikke jeg. barnehage der jeg jobber, betaler de heller en viss som i året som går til sånne ting,blir lettere da, synes vel det verken er riktig at barnehagen eller foreldre skal betale,men heller betale en viss som i året til sånne ting

Skrevet

vet ikke jeg. barnehage der jeg jobber, betaler de heller en viss som i året som går til sånne ting,blir lettere da, synes vel det verken er riktig at barnehagen eller foreldre skal betale,men heller betale en viss som i året til sånne ting

Jobber du i barnehage?? Ohlalla..... :(

Anonym poster: b9f0757b9f5223cfc561225e68845e94

Skrevet

Bhg bør jo begrense seg noe syns jeg. Ikke alle som har råd til å betale så mye utenom. Regner det er en privat bhg tviler på at en kommunal bhg ville gjort det sånn.

Konvoluttene skal vel brukes til julekort tenker jeg? På min jobb står vi for frimerke på et julekort også må foreldrene komme med frimerker hvis de vil at barna skal sende flere. Syns det har vært greit for da får foreldrene velge. Det ene året vi ikke hadde begrensning kom hun ene moren med en adresseliste med 20 navn og var så fornøyd for nå slapp hun og sende julekort :)

Skrevet

Bhg bør jo begrense seg noe syns jeg. Ikke alle som har råd til å betale så mye utenom. Regner det er en privat bhg tviler på at en kommunal bhg ville gjort det sånn.

Konvoluttene skal vel brukes til julekort tenker jeg? På min jobb står vi for frimerke på et julekort også må foreldrene komme med frimerker hvis de vil at barna skal sende flere. Syns det har vært greit for da får foreldrene velge. Det ene året vi ikke hadde begrensning kom hun ene moren med en adresseliste med 20 navn og var så fornøyd for nå slapp hun og sende julekort smile.png

det er kommunal bhg.

bhg spurte på foreldre møte om hva foreldre kunne bidra med.

foreldre foreslo at de kunne ha kunst utstilling for besteforeldre. men dette har ikke skjedd at vi foreldre må betale. vet aldri hvilken dag de skal selge oss ting.

er blitt ganske mye.

konveluttene er til julekort. syns bhg kunne sponset barna med noe.

føler vi betaler for omtrent alt.

Skrevet

enig i flere svar. fins ulike måter for hvem som skal betale hvilke ting.

tenkte jeg kunne ta dette på neste foreldremøte.

jeg har et bra forhold til bhg styrer, henne jeg har forholdt meg til med mye.

kan prate med henne en gang og

bra det ikke bare er meg som mener at dette er mye. alle disse pengene har kunn gått til det ene barnet vårt. andre går på minste avd. så må nok ut med mer når minste blir eldre.

Skrevet

Dette er veldig galt. Sett ned foten. Sånn skal det ikke være. Kjenner til barnehager som driver på samme måte. Det er kun for å spe på inntektene til eierne. Men dette er private barnehager da.

rart at en kommunal gjør dette.

Vi betaler frivellig 200,- i året i turpenger. Da det ikke er lov å kreve turpneger lengre!!!!!!!!

Anonym poster: 129a3d58227938f10867776fd8bdd589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...