Gå til innhold

Rumenere tigger seg til merkeklær og dyre hus!

Anbefalte innlegg

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Mente ei på fb. da jeg skrev at jeg syntes synd på Rumenere ( Romfolk) og andre som måtte være ute i denne kulden. Vedkommende sa at hun syntes ikke syndi de, og hadde sett de bytte ut de skitne klærne sine og kjøpe seg dyre merkeklær, samt hadde hørtfra andre at debrukte pengene til å bygge seg dyre hus. Jeg svarte bare at fordommsfull kunnskapsløshet provoserte meg, og at detvar flott om de fikk seg hus. Alle folk bør ha hus.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes synd på fattige mennesker uavhengig av etnisk tilhørighet.

Den rumenske invasjonen av tiggere og kriminelle kan jeg spare meg for. Jeg hadde gjerne bidratt med månedlige beløp til prosjekter i hjemlandet deres men jeg synes det er uakseptabelt å slite med forsøpling, kriminalitet og aggressiv tigging.

Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Skrevet

Det har blitt observert utenlandske tiggere i butikker her der de kjøper seg fotballsko, dyre vinterklær og mat på narvesen istedet for butikken. I avisen var det artikkel om en som gikk ut og fortalte at han tigget 20 000 kroner i løpet av EN dag. Sånne folk synes jeg ikke synd på. Ingen trenger dyre narvesen-pølser, sminke og fotballsko når man ikke har råd til mat til barna. Samtidig så skjønner jeg enkelte av dem. Men foretrekker å støtte dem som prøver å bygge opp landet sitt der de er, gjennom Plan- og SOS barnebyer-fadderskap. I rapportene fra Plan ble det beskrevet at familien kjøpte seg en ku og jordflekk til å dyrke poteter, og sendte jentungen på skole. Det er mer fornuftig bruk av pengene, enn å bruke massevis av penger til å reise til Norge, spise dyr norsk mat, kjøpe dyre norske klær og sminke.

Anonym poster: 04f641254ec5418002425e6458d49890

Skrevet

Forresten enig med # 1. Uansett hvor fattig du er, må du rydde etter deg. Det koster ingenting å pælme søpla si i søppeldunk istedet for å la det slenge overalt.

Skrevet

Det er forskjell på folk. Også romfolk.

Skrevet

Det har blitt observert utenlandske tiggere i butikker her der de kjøper seg fotballsko, dyre vinterklær og mat på narvesen istedet for butikken. I avisen var det artikkel om en som gikk ut og fortalte at han tigget 20 000 kroner i løpet av EN dag. Sånne folk synes jeg ikke synd på. Ingen trenger dyre narvesen-pølser, sminke og fotballsko når man ikke har råd til mat til barna. Samtidig så skjønner jeg enkelte av dem. Men foretrekker å støtte dem som prøver å bygge opp landet sitt der de er, gjennom Plan- og SOS barnebyer-fadderskap. I rapportene fra Plan ble det beskrevet at familien kjøpte seg en ku og jordflekk til å dyrke poteter, og sendte jentungen på skole. Det er mer fornuftig bruk av pengene, enn å bruke massevis av penger til å reise til Norge, spise dyr norsk mat, kjøpe dyre norske klær og sminke.

tror dere det er virkelig mulig å tigge til sig 20 000kr på en dag? tenk nå litt da...

liker ikke at noen kommer til norge bare for å tigge men tror ikke noe på at de lever flott på penger de tigger til sig... naj ikke den som sitter med koppen, han/hon lever ikke flott i merke klær nei

Anonym poster: 32d54435dfb43f0c9c27e6ad35a59477

Skrevet

tror dere det er virkelig mulig å tigge til sig 20 000kr på en dag? tenk nå litt da...

liker ikke at noen kommer til norge bare for å tigge men tror ikke noe på at de lever flott på penger de tigger til sig... naj ikke den som sitter med koppen, han/hon lever ikke flott i merke klær nei

Anonym poster: 32d54435dfb43f0c9c27e6ad35a59477

Jeg så noen bilder på dagbladet eller vg, der de satte søkelys på hva de gjorde etter tigging. Man så de var penere kledd(flotte) og gikk inn i fine biler, de ville ikke snakke med media.

Det har også vært intervju med folk i Oslo som ser dette daglig. Jeg bor heldigvis ikke i nærheten av Oslo så jeg slipper å se problemet. Slipper å irritere meg ;)

Anonym poster: 25c1d7e43659db0cb511775d817bccdb

Skrevet

Jeg får helt vondt i meg når jeg ser spesielt en dame her som er liten og tynn sitte og tigge i denne kulden som kom nå, så jeg tror ikke alle gjør det bare for og få mere penger til merkeklær ol men noen må faktisk tigge for og få mat og annet nødvendig.

Folk burde tenke litt mere medmenneskelig og ikke kutte alle over med samme kniv!

Skrevet

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1354524298' post='144793664]

Jeg får helt vondt i meg når jeg ser spesielt en dame her som er liten og tynn sitte og tigge i denne kulden som kom nå, så jeg tror ikke alle gjør det bare for og få mere penger til merkeklær ol men noen må faktisk tigge for og få mat og annet nødvendig.

Folk burde tenke litt mere medmenneskelig og ikke kutte alle over med samme kniv!

Kutte alle over med samme kniv? Hehe, den var litt søt :)

Skrevet

Her sitter også rumenerne i dyre joggesko (typ nike shox som jeg ønsker meg, men ikke har råd til), de sitter med iPhone, og når de "går av vakt", tar de på seg finstasen og legger vekk de fæle klærne. Så jo, jeg tror faktisk det er sånn. De sitter i pausene sine og røyker og drikker brus, spiser sjokolade og koser seg. Hvordan kan de ha råd til det når de ikke har råd til noe annet?

Anonym poster: 296662a4b26f27e10223b4e77f5bf5e1

Skrevet
[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1354524298' post='144793664] Jeg får helt vondt i meg når jeg ser spesielt en dame her som er liten og tynn sitte og tigge i denne kulden som kom nå, så jeg tror ikke alle gjør det bare for og få mere penger til merkeklær ol men noen må faktisk tigge for og få mat og annet nødvendig. Folk burde tenke litt mere medmenneskelig og ikke kutte alle over med samme kniv!
Kutte alle over med samme kniv? Hehe, den var litt søt :)Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Hehe så det etterpå at den var kanskje litt på kanten men det høres så teit ut og si "kutte alle over med samme kam" du kan ikke kutte med kam :)

Men om noen ikke skjønner så mener jeg at alle er forskjellige :)

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg tenker slik som musemor. Det er jo en del org kriminalitet. Men det er mange som må sove ute i kulda, både Romfolk og andre. :(

Skrevet

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1354524775' post='144793688]

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1354524298' post='144793664] Jeg får helt vondt i meg når jeg ser spesielt en dame her som er liten og tynn sitte og tigge i denne kulden som kom nå, så jeg tror ikke alle gjør det bare for og få mere penger til merkeklær ol men noen må faktisk tigge for og få mat og annet nødvendig. Folk burde tenke litt mere medmenneskelig og ikke kutte alle over med samme kniv!
Kutte alle over med samme kniv? Hehe, den var litt søt :)Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Hehe så det etterpå at den var kanskje litt på kanten men det høres så teit ut og si "kutte alle over med samme kam" du kan ikke kutte med kam :)

Det heter "dra alle over en kam".... hvor fikk du kutte fra? :)

Skrevet

Det heter "dra alle over en kam".... hvor fikk du kutte fra? :)

Det heter å skjære alle over en kam.

Skrevet

Jeg har og vært vitne til at når de går av vakt så bytter de klær og tar frem gullet og iphonen. Ikke noe penger blir gitt til sigøynerne nei!

Anonym poster: e91f3e1478825b4deb1cbf82f343e752

Skrevet
Hehe så det etterpå at den var kanskje litt på kanten men det høres så teit ut og si "kutte alle over med samme kam" du kan ikke kutte med kam :) Men om noen ikke skjønner så mener jeg at alle er forskjellige :)
Det heter "dra alle over en kam".... hvor fikk du kutte fra? :)Anonym poster: 296662a4b26f27e10223b4e77f5bf5e1 Det heter å skjære alle over en kam. Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Uansett man kan ikke skjære med en kam! :)

Men det er ikke dette tråden handler om, beklager at jeg ikke hadde metaforen helt rett!

Skrevet

[quote name=Bjelleklang :)' timestamp='1354525317' post='144793707]

Hehe så det etterpå at den var kanskje litt på kanten men det høres så teit ut og si "kutte alle over med samme kam" du kan ikke kutte med kam :) Men om noen ikke skjønner så mener jeg at alle er forskjellige :)
Det heter "dra alle over en kam".... hvor fikk du kutte fra? :)Anonym poster: 296662a4b26f27e10223b4e77f5bf5e1 Det heter å skjære alle over en kam. Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Men det er ikke dette tråden handler om, beklager at jeg ikke hadde metaforen helt rett!

Ordtaket sier da heller ingenting om at man skal skjære nor med en kam ;) Det heter "skjære over", og kommer fra den tiden man ikke hadde saks men skar håret og brukte kammen til å holde håret. Man skar håret over kammen :)

Skrevet

Kutte alle over med samme kniv? Hehe, den var litt søt smile.pngAnonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e
Hehe så det etterpå at den var kanskje litt på kanten men det høres så teit ut og si "kutte alle over med samme kam" du kan ikke kutte med kam smile.png Men om noen ikke skjønner så mener jeg at alle er forskjellige smile.png
Det heter "dra alle over en kam".... hvor fikk du kutte fra? smile.pngAnonym poster: 296662a4b26f27e10223b4e77f5bf5e1 Det heter å skjære alle over en kam. Anonym poster: b2bee2abe28c62c336e4f23c7524d97e

Uansett man kan ikke skjære med en kam! smile.png

'

Uttrykket stammer fra gammel barberpraksis der barberere skjærte "over kammen". Så man skjærer ikke MED kam, men OVER den.

Skrevet

Her sitter også rumenerne i dyre joggesko (typ nike shox som jeg ønsker meg, men ikke har råd til), de sitter med iPhone, og når de "går av vakt", tar de på seg finstasen og legger vekk de fæle klærne. Så jo, jeg tror faktisk det er sånn. De sitter i pausene sine og røyker og drikker brus, spiser sjokolade og koser seg. Hvordan kan de ha råd til det når de ikke har råd til noe annet?

Har sett tiggere som har gått inn på offentlige toaletter (mercursenteret) og skiftet til tiggekostyme! De har fine klær når de går inn, og kommer ut med lange lurvete skjørt og fillete jakker, samt skaut.

Når de sitter og tigger har alle fått utdelt sitt hushjørne, og til gitte klokkeslett var det innsamling (en fast person) av pengene som ble tigd, vaktbytte og alle ble plukket opp i bakgården til Bunnpris i Dronningens gate i TRH. I en splitter ny caravelle.

Så jeg synes ikke synd på dem.

Noen som har sett husene de bygger seg når de er tilbake i Romania?

Det er palass!!

Anonym poster: 242958307d02158194bc9eea12417f9f

Skrevet

JADA har fått det med meg nå og har sagt beklager! har ikke bedt om en redegjørelse av ordtaket, Beklager Vicky ikke meningen og ødelegge tråden!

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Vel jeg gir selv aldri penger til rumenerene. De fleste som er i Oslo/Norge er organiserte og får slettes ikke pengene selv til verken mat eller klær. De må gi til en en overmann. Og mange av disse som tigger på gaten stjeler og lever slettes ikke så værst.

For eksempel står det ofte en fyr ned i sentrum med krykker og skjelver, HVER dag kl 12-13 har han lunsj pause. Legger igjen krykkene og tar seg en tur på Burger King kjøper seg stor meny ringer fra sin iPhone til nære og kjære. (JA jeg har atalket nettopp denne mannen for å gjøre litt research over en lenger periode, så dette er fakta)

Men derimot syntes jeg fryktlig synd i de som bor i landet Romania. Så dit sender ejg penger. Der har jeg også fadderbarn. Der blir det daglig små barn forlatt for at foreldrene skal tigge i andre land. Mange familier sliter også ræva av seg for å overleve. Og både far og mor jobber flere jobber bor i en blikkboks med flere barn. Disse jobber og sliter og tjener ikke i nærheten av hva tiggerne gjør, men disse ønsker ikke å tigge de ønsker å skape et liv for seg og familien som er stabilt.

Disse familiene er fantastiske! Disse trenger også hjelp.

Jeg skal ikke si hvem som fortjener g ikke fortjner hjelp, men jeg hjelper ikke nødvendigvis tiggere bare fordi de syntes og derfor skraper borti min samvittighet. Jeg hjelper ikke de som roper høyest, men det som gråter i stillhet.

Skrevet

Jeg har og vært vitne til at når de går av vakt så bytter de klær og tar frem gullet og iphonen. Ikke noe penger blir gitt til sigøynerne nei!

Anonym poster: e91f3e1478825b4deb1cbf82f343e752

rasisthelvete. Tror du de vil være fra familien sin å sitte å tigge på gaten. Og det der ned gullet og iphonen er bare oppspinn og du velger bare å tro drt for da har du bedre samvittighet
Skrevet

Hahaha, kutte, skjære, dra. Samma det. Kam er kam :)

Skrevet

Jeg lurer på om du er fra Finnmark en plass? Her jeg bor var det også en sak i lokalavisa om at noen hadde tigget seg til 20.000 på en dag. Tror selvfølgelig ikke det stemmer, var jo noe konflikt mellom to tiggergrupper her jeg bor.

Romfolket har forøvrig etterlatt seg masse søppel i en skog her i byen. Helt ok for meg at de sitter i byen og tigger, har kjøpt varm drikke til en dame som satt ute i kulden og gitt litt småmynter til samme dame, men det er ikke greit at de etterlater så stort rot i naturen. Uansett hvem det er. Tåler heller ikke folk som kaster plastikkemballasje ut i naturen når de er ute og går på ski, selv om de er nordmenn.

Anonym poster: bcc6d748cc958e02cdd6eb81a2b4919c

Skrevet

Jeg jobba på en bensinstasjon for noen år siden og en gang kom det en svær sigøyneleir som åpenbart hadde som mål å svindle dumme nordmenn. De solgte "gull", samtidig som de prøvde å snike til seg litt av hvert fra kundene som fylte bensin. De kom også inn på bensinstasjonen og stjal drikke rett som det var. Det endte så klart med politiandmeldelse og hele leiren stakk i løpet av ett par dager. Vi har også vært plaget av østeuropeiske robbere her hvor jeg bor, og med romere som selger trebiter til flere hundre kroner fordi de er døve. En kompis prøvde en gang å dundre på ruta etter at en døv romer hadde vært på døra og fyren snudde seg I rein refleks.. Kan si at han løp ut av gata fortere enn svint. Må bare innrømme at jeg ikke har så mye sympati for mange av dem.

Anonym poster: 70bd2e753a7c65760fbc459fd3ca7b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...