Gå til innhold

Dere som tar med barna bort til besteforeldre etc på julaften..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør dere det? Vil dere ikke skape egne tradisjoner i hjemmet deres for barna? Altså at besteforeldre etc kommer hjem til dere, barnas hjem?

Anonym poster: e8c414f57f50ccb22ce6e10e63a9d046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi foreldrene mine elsker å stelle i stand jul til hele familien, og jeg elsker ribben som pappa lager i sin ovn som han er vant med ;)

Og så lenge de orker å holde på, så har ikke jeg lyst til å ta fra dem den gleden.

Anonym poster: 96c5a452913db54bb559783e597907d5

Gjest cunning stunts
Skrevet

Det er en avveining - uansett skal vi være sammen med besteforeldrene, og da kommer sånt som reisevei, hvem som er mest mobil, hvem som kanskje begynner å bli litt oppi åra og skal få slippe å stelle i stand de årene vi er ekstra mange, etc. Man skaper da egne tradisjoner likevel - tradisjonen er at man feirer med familien, mens HVOR går på omgang.

Skrevet

Joda, har veldig lyst til å lage egne tradisjoner hjemme jeg. Og nå har vi de to siste årene vært hjemme og fått besøk av min mor den første juleaften og min bror med familie den andre juleaften.

Grunnen til at vi drar til svigers i år, er at de er så mange og jeg makter ikke å ha alle hos oss. Jeg velger derfor å dra bort til de i år, og skal nyte en finfin kveld der:)

Skrevet

Fordi bestemor og bestefar har best plass. Jeg kan ikke ta imot hele familien i min lille leilighet. Og jeg tror nå det er koselig uansett.

Anonym poster: cee835181426f24e62b94c20a93e165b

Skrevet

Fordi det hadde blitt forferdelig dårlig plass i den lille leiligheten vi bor i. I tillegg pleier alle tanter, onkler og alle mine søsken å være til stede, så vi har overhodet ikke plass til å invitere de hjem til oss.

Muligens seinere når jeg har et stort hus, og besteforeldrene blir eldre, så vil det nok bli naturlig å endre på tradisjonene våre.

Anonym poster: 4340929e44a8262acedfe02fa0d3b08d

Skrevet

Fordi det er hyggelig :). Besteforeldrene vil stelle i stad for barn og barnebarn og de bør få lov til det så lenge de ønsker det,når de blir for gml og sliten,så kan de komme til oss :)

Skrevet

Jeg vet om mange av mine venner som nå er voksne som har vokst opp med å feire annenhver jul hos mormor og morfar og farmor og farfar og for dem har det vært rart den første jula besteforeldrene har vært for gamle til å ha jul hos seg. En tradisjon trenger ikke å være akkurat den du har vokst opp med, en tradisjon er det akkurat den familien har hatt i mange år.

Vi har valgt bort å feire hos besteforeldre fordi jeg og pappaen syns det er stress, ikke fordi det nødvendigvis er en bedre tradisjon for barna å feire hjemme.

Skrevet

Hvorfor gjør dere det? Vil dere ikke skape egne tradisjoner i hjemmet deres for barna? Altså at besteforeldre etc kommer hjem til dere, barnas hjem?

Nei, har ikke så stort behov for egne tradisjoner, da vi har masse koselige felles tradisjoner med hele familien. Det er det vi trives med, og barna elsker å feire jul hjemme hos bestemor og bestefar. :)

Anonym poster: 2794c87007d0f891dbef0dd1e52bcb8c

Skrevet

Det blir sånn når familien på begge sider bor spredd i landet og noen i utlandet. Vi har feiret jul her hjemme 3 ganger 1 gang med svigers og min mor (men de kommer ikke overens så det skjer ikke igjen), en gang med bare svigers og en gang med min mor,2 søstere/m ektefeller og 5 tantebarn. da var vi 13 stk og det var kjempe hyggelig,men da ene søsteren min bor i NY med mann og 2 barn blir det vaskelig å få til det hver år. I år skal vi til min mor som bor i valdres og det gleder vi oss masse til.:)

Skrevet

Vi feirer et år med min familie og et år med mannes familie. Jeg er bare ingen stor kokk gansk enkelt.

Og vi blir veldi mange. 3 søsken med barn og besteforeldre.

Vel mamma ordner dette veldig bra. Og det er da koselig for barna å feire jul hos besteforeldre.

Skrevet

Fordi våre barn er ikke de eneste barnebarna de har, så da samles heller alle hos dem.

Egne tradisjoner kan man skape på flere måter, de trenger ikke være hjemme oss en selv for at de skal bli bra og minneverdige. For det er alltid lov å tilføye sin del selv om en feirer hos andre.

Skrevet

Viktigste er vel at familie er sammen og har det bra, enten det er his bestemor eller hjemme.

Skrevet

Ser ikkje problemet heilt enkelt, det er heilt uvesentlig kor ein er i jula berre ein er velkomne.

Men etterkvart som barna blir større er det greit å sleppe å pakke dei inn i bilen seint på kveld. Då er det betre å vere heime om ein ikkje kan overnatte..

Skrevet

Føler at det er en fin tradisjon å dra hjem til familie og slekt vi:-) der har vi alle ( to sett besteforeldre, to sett oldeforeldre, tanter, onkler, venner o.l.) som er viktige personer for vår sønns liv:)

Vi foreldrene er begge fra samme lille bygd, så slike ting som å gå i det lille og koselige kapellet på dagen den 24. Er sosialt og ubeskrivelig koselig tradisjon..:)

Skrevet

Det er fordi vi er bare 2 i min familie,og så lenge flere av mine søsken er hjemme i julen så er vi hos mine foreldre.

Vi har jo bare ei lita leilighet og de har hus,det er ikke plass til alle sammen her i jula.

Anonym poster: 8f4740d0efb0f1bc3023984373705e8d

Skrevet

Hæ?

Vi deler på å feire jul hos hverandre vi! Alle bidrar med julebakst osv og når vi har juleaften, stiller besteforeldrene opp med en del av maten (jeg er mye syk).

Tror ikke det er noe som helst savn eller kommer til å bli det hos barnet!

Vi har visse tradisjoner (maten er forskjellig etter hvem vi er hos, men mye annet er ganske likt). Forøvrig er vel det viktigste at barnet er sammen med trygge voksne hun er glad i!

Anonym poster: 2be0b10afdb356a530b90bd8606aa611

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fordi jeg elsker jul hos bestemor. I år skal vi være hjemme, men jeg elsker å dra bort julaften :)

Skrevet

Vi blir helst hjemme, pga litt kompliserte relasjoner.

Men da jeg var liten var vi alltid hos mommo og bestfar, og det var julaften for meg. Vi feiret sammen med dem og mange tanter, onkler og søskenbarn.

Synes det ser du som om du mangler litt evne til å se ting fra andre perspektiver enn ditt eget?

Skrevet

Før når vi bare leide eller hadde en leilighet, så feiret vi hos moren min og dem.. synes det var kjempekoselig!

Men etter at vi kjøpte hus og har blitt flere i familien, så feirer vi hjemme hos oss selv.. og da får de som vil komme :)

Har blitt invitert til andre hvert år etter at vi kjøpte hus, men vi vil feire her og lage våre egne tradisjoner.

Anonym poster: 53e678506f54d0bb635376ccc0862669

Skrevet

Vi deler på det, vi.

I år er vi hos mine foreldre på julaften- som forøvrig bor 2 km unna, og har større plass enn oss. Da tar vi med oss unge og bikkje og overnatter der til 1.juledag, så slipper man å tenke på at man må kjøre hjem sent på natta.

Så skal vi til svigers en 20 min kjøretur unna 1.juledag, der samles hele den familien (4 søsken med ektefeller og unger), før vi igjen er hos mine foreldre 2.juledag. Helt fantastisk å tenke på at vi ikke trenger dekke på, vaske, lage mat eller noe, bare komme til dekket bord! :)

I fjor var vi hos svogeren min på julaften, året før der hadde vi mine foreldre her, året før der hadde vi svigers og svogeren min med familie her, osv.

Det har ikke slått deg at slik folk har det, enten de nå er her eller der, ER tradisjon for dem?

Skrevet

Har med plass å gjøre.

Vi har vært hos besteforeldre, annenhver mine og hans foreldre, i ca ti år, men startet i fjor med å feire hjemme hos oss selv.

Besteforeldrene bor ikke i samme by som oss, og reiser man den ene eller andre veien er det greit å være noen dager etter såpass reising.

Tidligere bodde vi i ei trang leilighet på 60 kvm og var en familie på fire - spisebordet hadde kun plass til maks 4 pers.....da var det kliss umulig å feire jul der med besteforeldre. De kan jo ikke akkurat sove i telt i hagen heller....

Dermed er det bedre stemning og greiere for alle at vi har dratt til de.

Nå har vi bedre plass med 100 kvm på en familie på 5 og tre soverom, dermed feirer vi det hjemme, og de kommer til oss. Fortsatt ganske trangt skal sies, men bedre nå som vi har plass til større spisebord og juletre på stua. Har en plan om å bygge ut kjøkken og stue oppe til våren, så da blir det jo plutselig helt greit :-)

Skrevet

Hvorfor skla jeg forsvare mine valg ovenfor deg? Og definer tradisjon.. er det ikke tradisjon å reise til Bestemor i jula?

Skrevet

Fordi svigerforeldrene mine bor i I juleland!;) ok, vi snakker annet hvert år, men å komme "hjem" til gården rett utenfor Røros, med plass til 3 m juletre, en haug med mennesker og generelt stereotypisk norsk jul, det er rett og slett "himmelen".... :)

Skrevet

Fordi det er tradisjon for oss å feire med mine foreldre. Og det kommer vi til å gjøre til siste slutt.

Om de kommer til oss, med mine brødre osv, er det ikke tradisjon lenger. Og ikke har vi plass heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...