Høytoppåfjellet Skrevet 2. desember 2012 #26 Skrevet 2. desember 2012 Jeg hadde aldri latt noen skjære i barnet mitt. Verken på grunn av tradisjon, religion eller andre ikke-medisinske grunner. Når jeg ser bort på min nydelige lille baby, så kan jeg ikke skjønne at noen vil skade det som naturen har skapt så perfekt! Hadde det vært meg så hadde jeg tatt den kampen med mannen om det så var det siste jeg gjorde. Hvis gutten deres ønsker å være omskåret så kan han ta den avgjørelsen selv når han er stor nok til det.
CaptainHindsight Skrevet 2. desember 2012 #27 Skrevet 2. desember 2012 Vi gjorde Det på grønnland legekontor i oslo i mars, og Det gikk kjempe Fint. Han gråt ikke under eller dagene etterpå og etter 5 dager var Det grodd. De var proffesionelle og fulgte oss opp. Veldig fornøyd. Det spørs hvor fornøyd HAN blir når han vokser opp.... Svært mange menn får store problemer som følge av omskjæring da de var babyer: skjevstillinger av penis, nedsatt følsomhet, stramhet og sårhet ved samleie, samlivsproblemer o.s.v. I USA (og ellers også) vokser det nå frem store grupperinger av menn som kjemper for å få erstatning og rettferdighet for overgrepet de ble utsatt for som små: Mange bærer nag til foreldrene sine som utsatte dem for dette. I tillegg er det mange som jobber for å få forhuden sin tilbake! Søk på google etter: "foreskin restoration" for mer informasjon. Signerer denne. Mannen er en av dem som endte opp med store problemer pga omskjæring, de tok for mye hud, nettopp fordi de gjorde det da han var en baby. Man har ingen forutsetning for å vite hvor stor eller liten en utvokst penis vil bli, og dermed er det vanskelig å vurdere hvor mye hud som skal tas. For å i det hele tatt kunne ha en ereksjon uten smerter måtte han ta en "foreskin restoration" noe som tok godt over to år. Det er flott for han å føle at han endelig har fått tilbake kontrollen over sin egen kropp og flott at vi endelig kan ha et velfungerende samliv. Han har i dag svært lite kontakt med moren sin fordi hun ikke viser noen forståelse for problemene hans. Omskjæring er en motbydelig skikk som bør forbys på lik linje som omskjæring av jenter. Det går imot menneskerettighetene. Alle har rett til å bestemme over sin egen kropp. Om en over 16/18 år ødelegge penis på denne måten så er det helt greit, da er det et personlig valg, men når foreldrene, de som liksom skal sørge for at barnet har det trygt og godt velger å skjære dem i stykker som spedbarn, nei, huff. Klarer ikke forstå mennesker som mener det er helt greit å skjære i kjønnsorganene til barna sine. På 1800 tallet var omskjæring en kur for onani, er det virkelig dette du vil for dine barn?
Tonno Skrevet 3. desember 2012 #28 Skrevet 3. desember 2012 Jeg var AuPair i Canada, der var det helt vanlig å ta vekk forholdene hos gutyebabyer, av renslige årsaker... Er nødvendigvis ikke skadelig og forferdelig, men bør skje bår gutten er baby da.. Jeg fikk hvertfall et litt annet syn på det etter den tiden.. Jeg anbefaler deg å søke litt om temaet, for innlegget ditt bærer preg av at du ikke innehar så veldig stor kunnskap om emnet. (søk med ordet "circumcision" på google.) Omskjæringsraten i Canada og USA er i sterk nedgang. Fra å omskjære oppimot 80 % av aller babyer på 70- 80-tallet, viser den siste statistikken at stadig færre velger å omskjære sine smågutter, ca 35 % i 2011. Omskjæring på det amerikanske kontinentet ble innført for å hindre gutter i å masturbere, noe som ble sett på som helseskadelig. Omskjærte menn fortsatte å onanere selvsagt, så det virket ikke helt som planlagt. MEN en ting hadde de rett i: å skjære vekk forhuden frarøver gutten en meget sensitiv del av penis da forhuden har 20 000 nerveendinger, og derfor har en viktig funksjon seksuelt. I de senere tiår har praksisen blitt forsvart av sterke krefter: religiøse, men også innen medisinen som har sterke økonomiske interesser av at foreldre omskjærer sine sønner (leger tjener enorme summer på å utføre omskjæringer i usa og Canada OG forhuden blir faktisk solgt videre til bedrifter som lager kosmetikk og div andre. Det er faktisk sant.... jeg selv trodde ikke på det første gangen jeg hørte dette.) Argumentet du bruker om renslighet er helt urimelig. Jenter har mange flere kriker, kroker og hudfolder i underlivet, men de fleste land i verden har nå heldigvis innført forbud mot skjæring i jenters kjønnsorgan. Gutter er desverre ikke like priviligerte, selv om en guttepenis er mye lettere å holde ren enn hos en jente. Argumentet om at omskjæringen bør skje når gutten er baby, er også helt feil. En liten baby kjenner for det første smerte på samme måte som oss voksne. For det andre har en guttebaby ingen måte å beskytte seg mot inngrepet. Det er HANS kropp, ikke foreldrenes eiendom. For det tredje, mange av "fordelene" de som velger omskjæring bruker, er irrelevante i denne sammenhengen, og gjelder kun voksne menn i seksuelle forhold. Barn har som kjent ikke sex. Barneombudet vårt jobber nå for å innføre en aldersgrense på 16-18 år for omskjæring av gutter i Norge. Det er hårreisende og uakseptabelt at gutter ikke har samme rett til en intakt kropp som jenter! Sikkert riktig. Men de jeg var hos og deres familier gjorde det pga renslighet. Selv har jeg en sønn og det ville aldri vært aktuelt for meg å gjennomføre et sånt inngrep. Men på en måte kan jeg forstå at en pappa vil at sønnen skal omskjæres som han selv, hvertfall hvis han ikke har hatt de plagene du nevner selv. En annen familie jeg var innom, valgte ikke å omskjære sine sønner fordi far ikke var omskjært. For faren der var det en slags identitetsgreie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå