Gå til innhold

Omskjæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er muslim og vil at sønnen vår skal omskjæres, jeg er ikke glad i tanken men har gått med på at om vi gjør det når han er baby og det skjer i Norge så ok... Men jo nærmere bf vi kommer jo mer intense blir samtalene... Idag sa han, ja vi får se hvor lenge forholde varer når du skal Holde på sånn her !!!???? Unnskyld meg, men jeg går helt utenfor min kultur for at han skal få omskjæringa si... Nå ligger jeg å griner å lurer på om det går Ann å holde sammen me så store kultur forskjeller ? Hva skal jeg gjøre ? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo norsk,og dere bor i Norge,så synes ikke han skal komme igjenom med det.

Skrevet

Har ikke noe i mot det så lenge han er baby, er snakk om at han plutselig sier ungen skal være 3-4 år....

Skrevet

Da synes jeg han bør gjøre det når han er baby i alle fall,ikke som så stor gutt

Skrevet

Man må jobbe mer med forholdet når det er kultur-/religionsforskjeller.

I steden for opphetede diskusjoner / krangling, så foreslår jeg at dere setter av en dag (noen timer) en gang i blant for å ta opp og diskutere ting - blant annet dette med omskjæring. Man trenger ikke å bli enige der og da, men dere kan lufte tanker på noen av temaene.

Det er viktig at dere på forhånd er enige om at meningen ikke er å krangle på dette møte. Dere kan lage hver deres liste på forhånd om hva dere ønsker å ta opp. På hver deres liste kan dere skrive stikkord med deres tanker og argumenter.

Når det gjelder omskjæring så skjønner jeg at det er viktig for han når du skriver at han er muslim. Dere kan jo snakke med helsesøster / jordmor / lege om fordeler og ulemper ved omskjæring, hvordan det gjøres osv.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at jeg ikke synes noe om omskjæring, uansett alder. Det er først og fremst en kulturell tradisjon i islam og ikke et påbud som f.eks i jødedommen. Det er dessuten et inngrep som for gutten er irreversibelt og i værste fall kan være skadelig. Jeg ville holdt fast på at gutten fikk velge å omskjære seg som voksen dersom dette skulle bli viktig for han.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10053299

http://www.koranen.no/artikkel.php?id=551

Endret av eaglebeagle
Skrevet

Når det gjelder sånne ting som religion, kultur og oppdragerstil, så syns jeg ikke man skal legge vekt på hva andre syns. Folk er forskjellige og man har ulike ønsker og verdier.

Jeg syns at det viktigste er å finne ut hva dere selv ønsker.

Skrevet

Når det gjelder sånne ting som religion, kultur og oppdragerstil, så syns jeg ikke man skal legge vekt på hva andre syns. Folk er forskjellige og man har ulike ønsker og verdier.

Jeg syns at det viktigste er å finne ut hva dere selv ønsker.

Jeg er ikke helt enig her faktisk. Jeg er enig i at man kan velge for seg selv, uavhengig av hva andre mener. Men når man skal ta irreversibelt valg på vegne av et annet menneske, stiller det seg annerledes. Spesielt når det er slik at denne personen er bærer av to kulturer. Jeg mener det må være opplagt at det ikke gjøres irreversible fysiske inngrep på et lite menneskebarn, som kan velge f.eks å være kristen/ateist eller hva som helst som voksen. Det er ikke et påbud i islam å være omskjært.
Skrevet

Det er barnemishandling og er ulovlig i Norge!! Finner feil folk ut av det kan du bli meldt til politi og barnevern... Så vet du det!! Men dette er av jenter... Det er dessverre fortsatt lov å lemleste gutter i Norge:/ Uff... Håper ikke du går med på dette... Men det er ditt valg...

Skrevet

ALDRI om noen skulle fått lov til å kutte i mitt barn unødvendig iallefall!!!

trosretning eller ikke, omskjæring er en fæl ting å gjøre på både gutter og jenter.

Skrevet

Synes du det er ok at han truer med å gå fra deg (indirekte) når han ikke får viljen sin, når dere diskuterer din sønns ve og vel? Sorry, men jeg er allergisk mot sånn truing. Sier litt om personen som snakker sånn etter min erfaring.

Skrevet

Mannen min er kristen men fra Midt-Østen.Det var jo egentlig en kristen skikk.. vi diskuterte dette lenge før vi fikk barn.Det var veldig viktig for han på samme måte som det var viktig for meg med norskt navn og dåp i min kirke.Jeg hadde også som betingelse at det skjedde i Norge!

Tror du kan glemme å``vinne denne``,men det burde du skjønt for lenge siden.Hva er så ille med det?? sønnen vår ble omskåret i oslo og var 8 uker.Han lå og sov med smokken sin og lagde ikke en eneste lyd!! Det har gått kjempefint. Jeg selv synes det er mye bedre,rensligere osv.

Nå har jeg en gutt til i magen og han skal også omskjæres.

Skrevet

Det er kanskje flere uoverenstemmelser enn bare omskjæringen her, eller? Omskjæring er forresten vanligere enn det vi kanskje tror her i Norge. Store deler av Afrika, Midt-Østen, USA og i karibien er dette vanlig. Det viktigste er vel at dere som foreldre finner ut av hvordan dere vil gjøre det. Jeg tror ikke så mange leger vil si at omskjæring av gutter er kjønnslemlestelse, sånn som det er å omskjære jenter. Mange gutter omskjæres, også i Norge, på grunn av trang forhud for eksempel.

Jeg tror du må kjenne på at det er greit for deg, dersom du skal gå med på det. Dersom det ikke er greit, så må du gi uttrykk for det. Etter at de sluttet å omskjære på norske sykehus, så tror jeg det er blitt mer utrygt! Men omskjæring er utrolig viktig for veldig mange menn, som selv er omskåret... Kjenner du noen som har gjort det der du bor? Kanskje høre med de om hvordan opplevelsen var? Nå er ikke dette aktuelt i vårt forhold, å omskjære barna våre, men dersom det var det, så hadde forutsetningen vært at gutten skulle vært under ett år under inngrepet! Lykke til med alt! :)

Skrevet

Mannen min er kristen men fra Midt-Østen.Det var jo egentlig en kristen skikk.. vi diskuterte dette lenge før vi fikk barn.Det var veldig viktig for han på samme måte som det var viktig for meg med norskt navn og dåp i min kirke.Jeg hadde også som betingelse at det skjedde i Norge!

Tror du kan glemme å``vinne denne``,men det burde du skjønt for lenge siden.Hva er så ille med det?? sønnen vår ble omskåret i oslo og var 8 uker.Han lå og sov med smokken sin og lagde ikke en eneste lyd!! Det har gått kjempefint. Jeg selv synes det er mye bedre,rensligere osv.

Nå har jeg en gutt til i magen og han skal også omskjæres.

Vinne ? Det eneste jeg har sakt er at det skal skje i Norge å ikke Tyrkia.... Å dette gjør jeg kun for hans del... Så syns ikke jeg er det minste urimelig

Skrevet

ok skjønner,men hva er da problemet? du har jo gått med på det her i Norge..:) det går fint med kulturforskjeller men man må på en måte møtes på midten.Det har dere jo gjort..

Skrevet

ok skjønner,men hva er da problemet? du har jo gått med på det her i Norge..:) det går fint med kulturforskjeller men man må på en måte møtes på midten.Det har dere jo gjort..

Problemet er at han vil ungen skal være eldre og at det skal gjøres i Tyrkia.... Og det vil ikke jeg i det hele tatt, det som er problemet ;)

Skrevet

Om han har gått med på å gjøre det i Norge, så kan han ikke plutselig gå tilbake på det. Sånn er det bare! En avtale er en avtale.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg har et råd til deg: følg magefølelsen din. Den lille gutten din trenger deg, og det er din oppgave som mor å beskytte han mot all fare og smerte. Jeg tror at hvis du går med på dette, er det noe du kommer til å angre sterkt på, for det kommer tydelig frem fra innlegget ditt hva du egentlig mener.

Jeg mener at omskjæring av gutter er et overgrep. Foreldre gir tillatelse til at noen skjærer vekk en del av penis (som har en viktig funksjon), uten at barnet selv har mulighet til å beskytte seg mot inngrepet. Omskjæring er et iverrsibelt inngrep som er medisinsk unødvendig. At voksne menn omskjærer seg senere i livet er opp til dem, men det er etisk galt å gjøre det på smågutter.

Temaet diskuteres høylydt i Norge og Europa forøvrig nå, og det er grunn til å tro at det innen få år kan blir ulovlig- nettopp fordi det er et brudd på grunnleggende menneskerettigheter (altså barnets rett til en intakt kropp.)

Jeg er også sammen med en mann fra Midt-Østen, og vi har tre barn sammen, ingen av dem er omskjært. Jeg kunne ALDRI tillatt det, og heldigvis er mannen min 100% enig med meg. Mannen min er omskjært, og han ble det som nyfødt. I de senere år har vi fått merke effektene av dette, da samlivet har blitt vanskelig pga nedsatt følsomhet. Hodet på penis (som skal være beskyttet og dekket av forhud), har i 40 år blitt utsatt for konstant gnissing av klær, noe som har gjort huden hard og ufølsom. Vi er begge bitre på foreldrene hans som gjorde dette mot han som baby.

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen som er skrevet av en muslimsk mann:

http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=2341

Det er veldig sterk lesning.

I tillegg bør du se videoer av selve inngrepet, og vis det til barnefaren. Søk etter :"circumcision" på youtube. Ser at inngrepet bagatelliseres lenger oppe i denne tråden. IKKE alle gutter opplever en omskjæring så rosenrød som denne personen beskriver. Det finnes utrolig mange skrekkhistorier, og senest i vår døde en liten gutt i Oslo etter omskjæring på Grønland.

Denne norske facebook-gruppa inneholder mye god informasjon om inngrepet, og medlemmene har stor kunnskap om emnet:

http://www.facebook.com/?ref=home#!/omskjaering

Post gjerne spørsmål her, og jeg er sikker på at du får mye hjelp.

Vær sterk og beskytt sønnen din. Du er mammaen hans, og han trenger deg da han selv ikke har en stemme. Lykke til! :-)

Skrevet

Off av meg, aldri om noen hadde fått lov til kutte og skjære babyen min uten at det var en medisinsk årsak til det. Stakkars lille gutten. Hvordan vil du føle det når han hylgriner, og du tenker at dette er ikke akkuratt "nødvending" sett med norske øyner..Kan virkelig ikke forstå at du har gått med på dette her!!!

Skrevet

Jeg venter en gutt med en mann fra midt-østen. Han ga relativt tidlig i svangerskapet uttrykk for et ønske om å omskjære vår sønn som kommer til verden til våren. Jeg har sagt blankt nei. Selv er han omskåret og synes ikke å ha hatt noen plager av det, men jeg nekter å skjære i vår sønns penis om alt er i orden.

Hadde han truet med å gå fra meg hvis jeg nektet hadde jeg nok vist han døren og takket for tiden vi hadde sammen... Kan umulig være en slik uenighet som skal velte et forhold!

Så på ditt. Er din sønn frisk er det INGEN grunn til å skjære i han. :)

Skrevet

Vi gjorde Det på grønnland legekontor i oslo i mars, og Det gikk kjempe Fint. Han gråt ikke under eller dagene etterpå og etter 5 dager var Det grodd. De var proffesionelle og fulgte oss opp. Veldig fornøyd.

Skrevet

Jeg var AuPair i Canada, der var det helt vanlig å ta vekk forholdene hos gutyebabyer, av renslige årsaker... Er nødvendigvis ikke skadelig og forferdelig, men bør skje bår gutten er baby da.. Jeg fikk hvertfall et litt annet syn på det etter den tiden..

Skrevet

Jeg var AuPair i Canada, der var det helt vanlig å ta vekk forholdene hos gutyebabyer, av renslige årsaker... Er nødvendigvis ikke skadelig og forferdelig, men bør skje bår gutten er baby da.. Jeg fikk hvertfall et litt annet syn på det etter den tiden..

Jeg anbefaler deg å søke litt om temaet, for innlegget ditt bærer preg av at du ikke innehar så veldig stor kunnskap om emnet. (søk med ordet "circumcision" på google.)

Omskjæringsraten i Canada og USA er i sterk nedgang. Fra å omskjære oppimot 80 % av aller babyer på 70- 80-tallet, viser den siste statistikken at stadig færre velger å omskjære sine smågutter, ca 35 % i 2011. Omskjæring på det amerikanske kontinentet ble innført for å hindre gutter i å masturbere, noe som ble sett på som helseskadelig.

Omskjærte menn fortsatte å onanere selvsagt, så det virket ikke helt som planlagt. MEN en ting hadde de rett i: å skjære vekk forhuden frarøver gutten en meget sensitiv del av penis da forhuden har 20 000 nerveendinger, og derfor har en viktig funksjon seksuelt.

I de senere tiår har praksisen blitt forsvart av sterke krefter: religiøse, men også innen medisinen som har sterke økonomiske interesser av at foreldre omskjærer sine sønner (leger tjener enorme summer på å utføre omskjæringer i usa og Canada OG forhuden blir faktisk solgt videre til bedrifter som lager kosmetikk og div andre. Det er faktisk sant.... jeg selv trodde ikke på det første gangen jeg hørte dette.)

Argumentet du bruker om renslighet er helt urimelig. Jenter har mange flere kriker, kroker og hudfolder i underlivet, men de fleste land i verden har nå heldigvis innført forbud mot skjæring i jenters kjønnsorgan. Gutter er desverre ikke like priviligerte, selv om en guttepenis er mye lettere å holde ren enn hos en jente.

Argumentet om at omskjæringen bør skje når gutten er baby, er også helt feil. En liten baby kjenner for det første smerte på samme måte som oss voksne. For det andre har en guttebaby ingen måte å beskytte seg mot inngrepet. Det er HANS kropp, ikke foreldrenes eiendom. For det tredje, mange av "fordelene" de som velger omskjæring bruker, er irrelevante i denne sammenhengen, og gjelder kun voksne menn i seksuelle forhold. Barn har som kjent ikke sex.

Barneombudet vårt jobber nå for å innføre en aldersgrense på 16-18 år for omskjæring av gutter i Norge.

Det er hårreisende og uakseptabelt at gutter ikke har samme rett til en intakt kropp som jenter!

Skrevet

Vi gjorde Det på grønnland legekontor i oslo i mars, og Det gikk kjempe Fint. Han gråt ikke under eller dagene etterpå og etter 5 dager var Det grodd. De var proffesionelle og fulgte oss opp. Veldig fornøyd.

Det spørs hvor fornøyd HAN blir når han vokser opp.... Svært mange menn får store problemer som følge av omskjæring da de var babyer: skjevstillinger av penis, nedsatt følsomhet, stramhet og sårhet ved samleie, samlivsproblemer o.s.v.

I USA (og ellers også) vokser det nå frem store grupperinger av menn som kjemper for å få erstatning og rettferdighet for overgrepet de ble utsatt for som små: Mange bærer nag til foreldrene sine som utsatte dem for dette. I tillegg er det mange som jobber for å få forhuden sin tilbake!

Søk på google etter: "foreskin restoration" for mer informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...