Gå til innhold

Jeg spiser spekemat og medium stekt biff.. og jeg er gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men Gilde har varmebehandlet salamien?

Anonym poster: 349df937535a1d01f3b457fab45a881a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Toxoplasmose er en parasitt, ikke bakterie! Toxo drepes ved frysing, så da vil jeg vel anta at en medium stekt biff er egentlig helt ok, dersom kjøttet har vært fryst? Listeriabakterien overlever frysing så å fryse spekemat er bortkastet. Sannsynligheten for at det er listeria i spekemat er forsåvidt svært liten i Norge, listeriose registreres det 2-8 tilfeller pr million innbygger årlig. Listeria formerer seg lett i kjøleskapstemperatur, så hvis dere MÅ spise spekemat, spis så ferskt som mulig. Det er ikke hensiktsmessig å fryse spekematen, kjøttet som brukes er uansett fryst hos produsent før bruk. Jeg elsker spekemat, myke oster, vin osv men holder meg unna det i svangerskapet nå. Spiser derimot sushi (lager selv av salmalaks) og medium stekt biff (som har vært fryst). Skal jo kose meg litt også, men bruker sunn fornuft.

sushi er vel i bunn og grunn like farlig som spekemat, inneholder mye bakterier det også, og det er ikke behandlet på noen måte før du putter det i deg, så synes det er ganske utrolig at de går ut og anbefaler gravide å holde seg unna spekemat, som er behandla mye mer enn det sushi er.....

Anonym poster: 3c129dcd0c8f6a23463136f985e8998c

Nei den er ikke det. Igjen sjekk opp fakta.

Anonym poster: d199d912209401b814635b80f9784b70

Skrevet

Fikk du ikke brosjyrene fra jordmor og lege? Og de snakket ikke om det heller? Er det lenge siden?

Tror jeg ville tatt kontakt med dem for å informere om at de har gjort en stor feil, slik at de endrer rutinene sine.

Jeg tok folat jeg da, men jeg visste faktisk ikke så mye om hva som ikke var lov til å spise. Jeg spiste som vanlig, og tenkte aldri over at det var ting jeg ikke kunne spise fordi jeg var gravid.

Anonym poster: 8c900e59e59abfffe424b0ac519db417

Det er åtte år siden. Var ikke hos legen før jeg var 3 mnd på vei (det er vel vanlig) og fikk aldri noe beskjed om hva jeg ikke kunne spise. At jeg ikke kunne spise som normalt var ikke i tankene mine engang. Jeg hadde en graviditetsbok, som fulgte svangerskapet fra uke til uke, men det sto ikke noe om det i den heller.

Min eldste er 8 år, dvs jeg gikk gravid for 9 år siden. Og jeg har fått utdelt brosjyrer og vært på svangerskapskurs der det ble tatt opp en god del ganger.

Anonym poster: f8e08234d1c642e737535305742a0f88

Ja, og poenget var? Jeg fikk ikke utdelt noen brosjyrer ang det. Var heller ikke på svangerskapskurs.

Skrevet

Jeg tok folat jeg da, men jeg visste faktisk ikke så mye om hva som ikke var lov til å spise. Jeg spiste som vanlig, og tenkte aldri over at det var ting jeg ikke kunne spise fordi jeg var gravid.

Når du skaffer deg en hund, så forsikrer du hunden og leser deg opp/forhører om hvordan stelle den best mulig. Kjøper du bil, så følger du opp med service, forsikring, leser manual osv. Kjøper du hus, så passer du på at det er i samsvar med offentlige krav. Men at du bærer på et barn og ikke gidder å undersøke om hvordan gi barnet i magen best mulige vilkår for å vokse opp... hvor er logikken???

Jeg leste om svangerskap jeg, og gikk til kontroller hos lege og jordmor, men det falt meg aldri inn at jeg faktisk ikke kunne spise mat jeg vanligvis spiser. Men nå spiser jeg aldri spekemat eller rare oster da, så jeg gjorde nok ikke det i svangerskapet heller.

Skrevet

Dette temaet er en evig lang diskusjon

Anonym poster: d1ece0b8866fdeaa11249862e885923b

Skrevet

Det er lite som provoserer meg.. Men slike som deg Hi har jeg igen respekt for. Det KAN gå galt og da KAN man fint holde seg unna de 9 mnd det gjelder.. for å være helt sikker. Selv har jeg så lyst på spekemat at jeg til tider blir gal! Kan stå å lukte på spekeskinke og drømme om hvordan det smaker.

"Jeg spiser bare salami og ikke i store mengder".. So what?? Sjansen er der! Hysteri?? Nei, så visst ikke! Det kalles å ta ansvar for sitt ufødte barn. Hadde aldri greid å leve med samvittigheten..

Og det at de spiste det før og det gikk bra før er det dummeste jeg hører.. Det gikk galt da også, de visste bare ikke bedre. Skjerp dere egoister!

Skrevet

Det var noen her en gang som hadde et brev fra Gilde. De sa salami er ok.

Anonym poster: 349df937535a1d01f3b457fab45a881a

Skrevet
Jeg spurte min jordmor også om dette med spekemat og slikt siden det nå nærmer seg jul og julebordsesongen har begynt... Fortalte henne at jeg hadde prøvd å finne litt på nett angående dette men at jeg bare ble forvirra, for i følge det som står der så kan man jo nesten ikke spise noe som helst, og selvfølgeli at vi må holde oss unna spekemat men at sushi gikk helt fint å spise, da fikk jeg hakeslepp for det er jo like mye bakterier i rå fisk som spekemat, sa dette til jordmor og hun også ble litt sjokka.. Så svaret hun ga meg var at jeg kunne fint kose meg med litt spekemat, ikke i store mengder selvfølgelig men litt, når hun gikk gravid så var jo alt slikt lov å ete og barna hennes hadde vokst opp uten noen problem.... Syns personlig at det er veldig mye hysteri rundt dette, toxo kan du få fra så utrolig mye annet enn hva du spiser også... Så jeg tar mye av det som blir sagt med en klype salt.. Anonym poster: 3c129dcd0c8f6a23463136f985e8998c
Jeg ville vært veldig skeptisk til en slik jordmor. Ikke mye opplyst verken hun eller du. Det er ikke listeria eller toxo i fisk, og den parasitten som er i fisk finnes kun i vill fisk og dør ved frysing. Denne parasitten finnes ikke i oppdrettsfisk. Anonym poster: d199d912209401b814635b80f9784b70

Noe opplyst er jeg nok, da jeg driver med videreforedling av mat... Og jordmoren min er en fantastisk dame som jeg har gått med i alle mine svangerskap..

Den gang når mora mi gikk gravid så var det ikke slike regler og både jeg og søsteren min er to velfungerende voksne mennesker.. Men jeg er også litt av den typen som vurderer ting fortløpende, og jeg ser ingenting galt i å ta meg en bit fenalår eller av annen spekemat om lysten skulle bli for stor...

Men det er opp til hver enkelt hva de vil gjøre... Jeg spiser i hvert fall det jeg har lyst på med god samvittighet...

Skrevet

Jeg drikker heller ikke, ikke røyker jeg og ikke spiser jeg mat som er muggent, gravet, raket, eller lutet.

Men ellers spiser jeg alt. Spekekjøtt, biffer, sushi, salater osv.

Så lenge jeg vet at maten er ren, fersk og godt tilbredt.

Irriterer meg heller over overhysteriske gravide som ikke kommer inn i huset fordi det er en katt der liksom.. lord!

Anonym poster: 1254d9cb610bab5bcd3cf77f7a8d538a

Skrevet
Jeg spurte min jordmor også om dette med spekemat og slikt siden det nå nærmer seg jul og julebordsesongen har begynt... Fortalte henne at jeg hadde prøvd å finne litt på nett angående dette men at jeg bare ble forvirra, for i følge det som står der så kan man jo nesten ikke spise noe som helst, og selvfølgeli at vi må holde oss unna spekemat men at sushi gikk helt fint å spise, da fikk jeg hakeslepp for det er jo like mye bakterier i rå fisk som spekemat, sa dette til jordmor og hun også ble litt sjokka.. Så svaret hun ga meg var at jeg kunne fint kose meg med litt spekemat, ikke i store mengder selvfølgelig men litt, når hun gikk gravid så var jo alt slikt lov å ete og barna hennes hadde vokst opp uten noen problem.... Syns personlig at det er veldig mye hysteri rundt dette, toxo kan du få fra så utrolig mye annet enn hva du spiser også... Så jeg tar mye av det som blir sagt med en klype salt.. Anonym poster: 3c129dcd0c8f6a23463136f985e8998c
Jeg ville vært veldig skeptisk til en slik jordmor. Ikke mye opplyst verken hun eller du. Det er ikke listeria eller toxo i fisk, og den parasitten som er i fisk finnes kun i vill fisk og dør ved frysing. Denne parasitten finnes ikke i oppdrettsfisk. Anonym poster: d199d912209401b814635b80f9784b70

Noe opplyst er jeg nok, da jeg driver med videreforedling av mat... Og jordmoren min er en fantastisk dame som jeg har gått med i alle mine svangerskap..

Den gang når mora mi gikk gravid så var det ikke slike regler og både jeg og søsteren min er to velfungerende voksne mennesker.. Men jeg er også litt av den typen som vurderer ting fortløpende, og jeg ser ingenting galt i å ta meg en bit fenalår eller av annen spekemat om lysten skulle bli for stor...

Men det er opp til hver enkelt hva de vil gjøre... Jeg spiser i hvert fall det jeg har lyst på med god samvittighet...

Da min mor gikk gravid, var det heller ikke bevist at røyking og moderat drikking skadet fosteret. Hun unnlot imidlertid å gjøre noen av delene av sunn fornuft. Så å basere påstander at "før i tiden var det ikke slik og akkurat med MEG/dem gikk det bra" vitner om noe lavere intelligens.

Skrevet

Mamma ble anbefalt av legen å ta seg et glass vin hver dag, men det er ikke det samme som at jeg gjorde det... (Hun drakk ikke vin hver dag, men prøvde å få i seg et glass av og til, selvom hun egentlig ikke likte det...) Det at noen spiste spekemat i svangerskapet og det gikk bra, er et av de dårligste argumentene. Det er sjeldent det er toxoplasmose og listeria i mat i Norge, så det går jo stort sett bra, men av og til finner man det i mat og da går det ikke bra.

Om man spiser mye eller lite spekemat har i prinsippet ikke noe å si, for det holder med den ene biten med toxoplasmose for at man skal bli dårlig. Det er ikke sånn at man må spise en hel pakke salami for å bli dårlig.

Anbefalingen på oster har forresten endret seg de siste årene. Tidligere var anbefalingen at så lenge osten var pasteurisert, så var det ok å spise den. Det var inntil en norsk dame som lå innlagt på rikshospitalet, gravid med tvillinger, mistet tvillingene etter å ha spist pasteurisert ost. Det skjedde høsten 2007, mener jeg, hvertfall rett etter jeg fikk mitt første barn. Jeg tror det var listeria hun ble smittet av gjennom osten. Derfor kom anbefalingen om å unngå alle mykoster.

Anonym poster: 343e987c392db5617a3825974f150b6a

Skrevet

Jeg synes faktisk folk her inne er helt hysteriske. Hadde aldri engang hørt om alt dette normale sunne man ikke skal spise før jeg kom inn her, de fleste av mine gravide venninner har IKKE fått så strenge kostholdsråd av jordmor og lege. Aldri en gang hørt om noen som har gått skadet barn av en skive røykelaks eller en fetaost terning i salaten. Og å sammenligne det med å røyke og drikke? Hallo.

Norske myndigheters kostholdsråd er jo helt på bærtur på vanlig kosthold, så ikke helt tro på at de har så stålkontroll på hva gravide om og bør spise heller. Jeg tror f.eks. det er mye mer skadelig for fosteret med gluten og sukker enn fenalår og ost.

Jeg kommer nok til å være hysterisk selv nå, og ikke spise hverken den gode maten myndighetene anbefaler meg å holde meg unna, eller den usunne maten de med mer peiling anbefaler meg å holde meg unna (som brød og hvitt sukker). Bare bekymret for hvordan mm skal få i seg nok næring til fosteret når man ikke km spise en dritt. Blir jeg desperat sulten spiser jeg dog heller spekemat enn hvetemel, men vil i så fall fryse det nes først og passe på at pakken er nyåpnet, så føles det trygt for min del.

Norske kvinner er i verdenstoppen i revning, noe forskning tilsier at det kan være fordi bindevevet blir "sprøtt" fordi vi er sånne ekstreme brødspisere her til lands. Blir kvalm av å se gravide som stappet i seg is, snop, brød og kaker, synes det er like ille som de som drikker (uten å bli fulle).

Anonym poster: 43ab3bfa566f811bf1e6523038d6f162

Skrevet

Jeg synes faktisk folk her inne er helt hysteriske. Hadde aldri engang hørt om alt dette normale sunne man ikke skal spise før jeg kom inn her, de fleste av mine gravide venninner har IKKE fått så strenge kostholdsråd av jordmor og lege. Aldri en gang hørt om noen som har gått skadet barn av en skive røykelaks eller en fetaost terning i salaten. Og å sammenligne det med å røyke og drikke? Hallo.

Norske myndigheters kostholdsråd er jo helt på bærtur på vanlig kosthold, så ikke helt tro på at de har så stålkontroll på hva gravide om og bør spise heller. Jeg tror f.eks. det er mye mer skadelig for fosteret med gluten og sukker enn fenalår og ost.

Jeg kommer nok til å være hysterisk selv nå, og ikke spise hverken den gode maten myndighetene anbefaler meg å holde meg unna, eller den usunne maten de med mer peiling anbefaler meg å holde meg unna (som brød og hvitt sukker). Bare bekymret for hvordan mm skal få i seg nok næring til fosteret når man ikke km spise en dritt. Blir jeg desperat sulten spiser jeg dog heller spekemat enn hvetemel, men vil i så fall fryse det nes først og passe på at pakken er nyåpnet, så føles det trygt for min del.

Norske kvinner er i verdenstoppen i revning, noe forskning tilsier at det kan være fordi bindevevet blir "sprøtt" fordi vi er sånne ekstreme brødspisere her til lands. Blir kvalm av å se gravide som stappet i seg is, snop, brød og kaker, synes det er like ille som de som drikker (uten å bli fulle).

Om du syns folk her inne er hysteriske, kan du trøste deg med at du høres temmelig skrullete ut.

Anonym poster: 7721732cd0fd2f07236f6a35708906ea

Skrevet

Ungen din blir i alle fall ikke skadet for live eller dør av mel.

Ellers så har ingen nevnt røkelaks eller feta. Det kan gravide spise.

Anonym poster: d199d912209401b814635b80f9784b70

Skrevet

Finner man veien til dette forumet, så klarer man å finne ut av kostholdsrådene også. Helsemyndighetene finner ikke på de rådene for morro skyld. Så klart går det som REGEL bra, men noen ganger gjør det ikke det, og da hadde ikke jeg klart å hatt det på min egen samvittighet ihvertfall, at det skjedde noe galt fordi jeg MÅTTE spise noe, eller ikke gadd å ta en folattablett.

Men, alle bryr seg kanskje ikke like mye om sine ufødte barn.

Anonym poster: c212e62d5817439e56e0d7fd493e684b

Skrevet

Fikk aldri høre en dritt om noe matanbefalinger. Ikke at jeg skulle ta folat heller.

Men du har hørt om internett`? Der man kan sjekke ting man lurer på i forhold til graviditet?Hvordan skal jeg sjekke ting jeg ikke aner eksitere? Trodde jordmødre leger informerte om sånn jeg. Spurte flere ganger om det var noe jeg måtte gjøre.

Skrevet

Du er altså så egoistisk, også sitter du her å skryter av det? Mye rart...

Skrevet

også?

er du stolt over at du utsetter ditt ufødet barn for mulig risiko?

Noen i denne verden skulle absolutt ikke ha vært fruktbare...

Anonym poster: b8cc694ac788b276bced7620eb3761d2

• 3 uker senere...
Skrevet

å hærre i himmeln, jeg håper virkelig at dere ikke har katter også... da dør ungene deres garrantert

hører dere dere selv?

dere tar jo livet av hverandre med stygge ord..

PASS PÅ DERE SELV!!!!!

jeg som kokk HATER slike som ikke kan spise ditt og ikke kan spise datt

en at dere lever dere da..

Oi......tenkt på det.

mora di vaska ikke salaten, hun spiste jordbær,

gammel ost, ikke økologiske epler som var sprøytet med gift,

hun spiste fenalår (som er værstingen) sau og spekemat likksom kjempefalig, gammel røykalaks, den kjøttdeigen hun spiste var garrantert gåd ut på dato og eggene var gammlere en 14 dager. og ikke spiste hun follat.

har dere noen problemer da? annet en at dere skal kritisere alle som lurer på om de kan spise noe de vill ha.

De har i det minste tenkt seg om.

jeg sier ikke at dere skal spise alt dere kommer over men spør morra di istede. Norge er et strengt land som har bedre mat nå en de hadde når dere lå i magen til morra deres, husker hun som ikke fikk beskjed om og holde seg unna ditt og datt..

de sa jo faktisk at man skulle spise for 2 da det har vi jo også sluttet med..

og en sisste ting.

hvorfor øker allergier hos barn nå mere en før?

vi er for pinglete.

alt er sterrilt yupp du blir syk av og bli skjermet også imunforsvare ditt finnes ikke viss du ikke har en bakterie irundt deg. så hva skal du gjøre da når ungene bynner i barnehagen?

viss du er uenig i at spekemat skal kunne spises og du synes de som skrev at de ville ha spekemat er teit. så still deg for god til og svare no anet en at du ikke ville ha gjort det.

ikke si at de er idioter som ikke burde få ha barn det er så usakelig.

sorry utbruddet men nå ble jeg sint.

skulle ikke trodd at denne siden var for og henge ut noen eller ødelegge nattesøvnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...