Gå til innhold

Jeg spiser spekemat og medium stekt biff.. og jeg er gravid!

Anbefalte innlegg

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ikke en gang JEG som er verdens mest avslappede i fht både graviditet og unger trosser ikke anbefalingene fra helsedirektoratet! Utroolig provoserende. Men du har sluttet å røyke og drikke? Wow - good for you!

Setter du virkelig ei spekeskinke høyere enn ungen din? Tenk deg litt om og opplys deg selv litt da, menneske!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er iallfall godt at du skyller salaten, for det er jo MYE verre enn de milde tokoplasmose-bakteriene som du finner i kjøtt.

Å holde seg unna farlig mat i hele 9 måneder mot at man unngår å skade babyen sin er umenneskelig, jeg vet... så you go, girl!

Anonym poster: d2a5c1c8a830b2c3387cd996d27951a9

Toxo er toxo. Men igjen, 2012 er en rimelig opplyst tid, alle vet og alle får høre om matanbefalingene, og noen vil likevel velge som dere. Velger man å se bort fra begrunnet anbefaling bør man kanskje ikke få formere seg i det hele tatt, siden man tydeligvis ikke egentlig ønsker dette barnet og siden det i beste fall påfører et barn lidelse og samfunnet - dvs oss andre - en enorm utgift til et barn med store hjerneskader etc.

Ironi da, vettu ;)! Tok du den ikke?

Sorry, nei - treig på morran ;) og provoseres voldsomt av akkurat dette temaet fordi jeg har sett worst case scenario.

Høhø, tidlig morgen og tre hjerne her også.

Og er forøvrig helt enig med deg. At man på død og liv skal måtte proppe i seg alt man kaaaaaanskje vet at kan være farlig (men det er jo så godt, sant?) når man tross alt går gravid i kun 9 måneder, er for meg uforståelig. Ingen dør av å ikke kunne spise salami i noen måneder av sitt liv, men det er faktisk en reell mulighet for at noen kommer til å dø pga. at man spiste det.

At noen velger å ta den sjansen selv om sjansene for smitte er små, er for meg komplett uforståelig og på linje med ren, skjær idioti.

Skrevet

Har slutta å røyke, drikker ikke alkohol, spiser ikke stygge oster og skyller salaten ekstra godt. Folat tok jeg hele 1. trimester.

Men jeg TRENGER virkelig å kunne nyte maten..

Flere som trosser listeria- og toxoplasmosemonsteret?

Anonym poster: c4418ef33fbfee8003aefc0fad142f96

Sannsynligheten for at noe skjer er liten. Men hvis det gjør det, kan du kun skylde deg selv som setter dine egne behov først. Kan du leve med det??

Skrevet

Toxoplasmose er en parasitt, ikke bakterie!

Toxo drepes ved frysing, så da vil jeg vel anta at en medium stekt biff er egentlig helt ok, dersom kjøttet har vært fryst?

Listeriabakterien overlever frysing så å fryse spekemat er bortkastet.

Sannsynligheten for at det er listeria i spekemat er forsåvidt svært liten i Norge, listeriose registreres det 2-8 tilfeller pr million innbygger årlig.

Listeria formerer seg lett i kjøleskapstemperatur, så hvis dere MÅ spise spekemat, spis så ferskt som mulig. Det er ikke hensiktsmessig å fryse spekematen, kjøttet som brukes er uansett fryst hos produsent før bruk.

Jeg elsker spekemat, myke oster, vin osv men holder meg unna det i svangerskapet nå. Spiser derimot sushi (lager selv av salmalaks) og medium stekt biff (som har vært fryst). Skal jo kose meg litt også, men bruker sunn fornuft.

Skrevet

Fikk aldri høre en dritt om noe matanbefalinger. Ikke at jeg skulle ta folat heller.

Men du har hørt om internett`? Der man kan sjekke ting man lurer på i forhold til graviditet?

Anonym poster: f8e08234d1c642e737535305742a0f88

Skrevet

Jeg tok folat jeg da, men jeg visste faktisk ikke så mye om hva som ikke var lov til å spise. Jeg spiste som vanlig, og tenkte aldri over at det var ting jeg ikke kunne spise fordi jeg var gravid.

Anonym poster: 8c900e59e59abfffe424b0ac519db417

Gjest Heartbroken
Skrevet

Ja, men hvis du TRENGER det så må det vel være greit?

Blås i at det er av de ytterst få matvarene helsemyndighetene advarer oss mot her i Norge, så lenge du TRENGER det får man bare håpe at det går bra med barnet.

For så lenge mamma er fornøyd osv, ikke sant?

Skrevet

I all verden! Jeg driter bokstavelig talt i om du gjør det! Det er ditt liv, og det er dine valg! Er jo ikke forbudt å spise det! MEN det er ikke videre smart å gjøre det! Spis til du spyr! Couldn't care less! Det kan gå bra! Dersom det ikke gjør det, er det jo du som må leve videre med vissheten om hva du har forårsaket!

Anonym poster: f749bb4a698cf5e85a3f84e6deb77fcb

Skrevet

Vær dum så lenge du vil for min del. Men etter å ha spontanabortert grunnet toxo vil jeg bare advare om at det koster noe jævlig om det går galt.

Fri og bevares! Er det sånn at man trygt kan spise spekemat hvis man allerede har hatt toksoplasmose?

Skrevet

Fikk du ikke brosjyrene fra jordmor og lege? Og de snakket ikke om det heller? Er det lenge siden?

Tror jeg ville tatt kontakt med dem for å informere om at de har gjort en stor feil, slik at de endrer rutinene sine.

Jeg tok folat jeg da, men jeg visste faktisk ikke så mye om hva som ikke var lov til å spise. Jeg spiste som vanlig, og tenkte aldri over at det var ting jeg ikke kunne spise fordi jeg var gravid.

Gjest cunning stunts
Skrevet

Vær dum så lenge du vil for min del. Men etter å ha spontanabortert grunnet toxo vil jeg bare advare om at det koster noe jævlig om det går galt.

Fri og bevares! Er det sånn at man trygt kan spise spekemat hvis man allerede har hatt toksoplasmose?

Det tror jeg, mener man får immunitet, men sjekk det gjerne.
Skrevet

Spiste spekemat, rå (blodig) biff og alle typer oster. Ikke tok jeg folat i det hele tatt heller.

Nei det gjorde vel du, Askepott. Er jeg den eneste her inne som ikke er overraska?

Anonym poster: 1ca32568e7f775de5ad3370cb6b7e5db

Skrevet

Oh, bless! Oh, joy! Jeg har gått rundt i ukevis og unngått spekemat, og sett for meg en jul uten spekemat. :D

Skrevet

Fikk du ikke brosjyrene fra jordmor og lege? Og de snakket ikke om det heller? Er det lenge siden?

Tror jeg ville tatt kontakt med dem for å informere om at de har gjort en stor feil, slik at de endrer rutinene sine.

Det er åtte år siden. Var ikke hos legen før jeg var 3 mnd på vei (det er vel vanlig) og fikk aldri noe beskjed om hva jeg ikke kunne spise. At jeg ikke kunne spise som normalt var ikke i tankene mine engang. Jeg hadde en graviditetsbok, som fulgte svangerskapet fra uke til uke, men det sto ikke noe om det i den heller.

Skrevet (endret)

Det skal stemme etter det jeg har hørt. Fastlegen sjekket iallfall med blodprøver på meg, og jeg var immun så han sa at det var ingen fare for akkurat det. Men han er bare ett menneske han også, så ikke ta det for alt for god fisk!

Og Listeria er jo en annen sak.

Endret av T82
Skrevet

Det skal stemme etter det jeg har hørt. Fastlegen sjekket iallfall med blodprøver på meg, og jeg var immun så han sa at det var ingen fare for akkurat det.

Men han er bare ett menneske han også, så ikke ta det for alt for god fisk!

Det stemmer nok. Det er allment kjent at man har anti-stoffer mot toksoplasmose hvis man har vært infisert. Priser meg nok en gang lykkelig over min aksept for at verden er biologisk. Eat my dust! Nå blir det salami og fenalår :D

Skrevet

Oh, bless! Oh, joy! Jeg har gått rundt i ukevis og unngått spekemat, og sett for meg en jul uten spekemat. :D

Du er jo uansett ikke immun mot Listeria, så jeg ville ikke tatt sjansen :/

Skrevet
Jeg fikk vite at jeg skulle skjære stykker av fenalår og fryse en uke. Da var det trygt å spise. Feil? Anonym poster: 349df937535a1d01f3b457fab45a881a

Bakterier dør ikke når de blir fryst..

Anonym poster: 3c129dcd0c8f6a23463136f985e8998c

Skrevet

Har slutta å røyke, drikker ikke alkohol, spiser ikke stygge oster og skyller salaten ekstra godt. Folat tok jeg hele 1. trimester.

Men jeg TRENGER virkelig å kunne nyte maten..

Flere som trosser listeria- og toxoplasmosemonsteret?

Anonym poster: c4418ef33fbfee8003aefc0fad142f96

hvis du trenger å føle at du ikke er alene om å "bryte regelen" vet du jo selv inderst inne at det du gjør er galt.

Anonym poster: 7dd5cc218c3a8c9eb27586c5c26f6f33

Skrevet

Jeg spurte min jordmor også om dette med spekemat og slikt siden det nå nærmer seg jul og julebordsesongen har begynt...

Fortalte henne at jeg hadde prøvd å finne litt på nett angående dette men at jeg bare ble forvirra, for i følge det som står der så kan man jo nesten ikke spise noe som helst, og selvfølgeli at vi må holde oss unna spekemat men at sushi gikk helt fint å spise, da fikk jeg hakeslepp for det er jo like mye bakterier i rå fisk som spekemat, sa dette til jordmor og hun også ble litt sjokka.. Så svaret hun ga meg var at jeg kunne fint kose meg med litt spekemat, ikke i store mengder selvfølgelig men litt, når hun gikk gravid så var jo alt slikt lov å ete og barna hennes hadde vokst opp uten noen problem....

Syns personlig at det er veldig mye hysteri rundt dette, toxo kan du få fra så utrolig mye annet enn hva du spiser også... Så jeg tar mye av det som blir sagt med en klype salt..

Jeg ville vært veldig skeptisk til en slik jordmor.

Ikke mye opplyst verken hun eller du.

Det er ikke listeria eller toxo i fisk, og den parasitten som er i fisk finnes kun i vill fisk og dør ved frysing.

Denne parasitten finnes ikke i oppdrettsfisk.

Anonym poster: d199d912209401b814635b80f9784b70

Skrevet
Toxoplasmose er en parasitt, ikke bakterie! Toxo drepes ved frysing, så da vil jeg vel anta at en medium stekt biff er egentlig helt ok, dersom kjøttet har vært fryst? Listeriabakterien overlever frysing så å fryse spekemat er bortkastet. Sannsynligheten for at det er listeria i spekemat er forsåvidt svært liten i Norge, listeriose registreres det 2-8 tilfeller pr million innbygger årlig. Listeria formerer seg lett i kjøleskapstemperatur, så hvis dere MÅ spise spekemat, spis så ferskt som mulig. Det er ikke hensiktsmessig å fryse spekematen, kjøttet som brukes er uansett fryst hos produsent før bruk. Jeg elsker spekemat, myke oster, vin osv men holder meg unna det i svangerskapet nå. Spiser derimot sushi (lager selv av salmalaks) og medium stekt biff (som har vært fryst). Skal jo kose meg litt også, men bruker sunn fornuft.

sushi er vel i bunn og grunn like farlig som spekemat, inneholder mye bakterier det også, og det er ikke behandlet på noen måte før du putter det i deg, så synes det er ganske utrolig at de går ut og anbefaler gravide å holde seg unna spekemat, som er behandla mye mer enn det sushi er.....

Skrevet

Når du skaffer deg en hund, så forsikrer du hunden og leser deg opp/forhører om hvordan stelle den best mulig. Kjøper du bil, så følger du opp med service, forsikring, leser manual osv. Kjøper du hus, så passer du på at det er i samsvar med offentlige krav. Men at du bærer på et barn og ikke gidder å undersøke om hvordan gi barnet i magen best mulige vilkår for å vokse opp... hvor er logikken???

Skrevet

Det er åtte år siden. Var ikke hos legen før jeg var 3 mnd på vei (det er vel vanlig) og fikk aldri noe beskjed om hva jeg ikke kunne spise. At jeg ikke kunne spise som normalt var ikke i tankene mine engang. Jeg hadde en graviditetsbok, som fulgte svangerskapet fra uke til uke, men det sto ikke noe om det i den heller.

Min eldste er 8 år, dvs jeg gikk gravid for 9 år siden. Og jeg har fått utdelt brosjyrer og vært på svangerskapskurs der det ble tatt opp en god del ganger.

Skrevet

Hvis jeg var på restaurant når jeg var gravid og skulle ha biff, bestilte jeg alltid medium pluss. Fikk meg ikke til å bestille godt stekt biff. Salami spiste jeg også, dog i små mengder

Skrevet

*Gjesp* Gammelt nytt å skryte av å "gå mot mengden". Jeg er helt med på å ikke være hysterisk, om man ikke spiser noen mykoster (er kun de upasteuriserte som er farlige), ingenting sukker, nekter å spise grønnsaker osv er man hysterisk, men det å holde seg unna noe som potensielt kan være veldig farlig for baby syns jeg rett og slett er uansvarlig. Ja, det kan gå bra, men det kan og få veldig veldig galt. Jeg elsker spekemat, såpass at jeg nesten gråter litt når jeg ikke får det i jula, men holder meg unna for baby sin skyld. Det hadde kostet så inderlig mye mer om noe skulle skjedd enn det koster meg å ikke spise spekemat noen måneder.

Anonym poster: d3b929e9524b4c91aafc8b23d9bd2bb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...