Gå til innhold

Jeg spiser spekemat og medium stekt biff.. og jeg er gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slutta å røyke, drikker ikke alkohol, spiser ikke stygge oster og skyller salaten ekstra godt. Folat tok jeg hele 1. trimester.

Men jeg TRENGER virkelig å kunne nyte maten..

Flere som trosser listeria- og toxoplasmosemonsteret?

Anonym poster: c4418ef33fbfee8003aefc0fad142f96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær dum så lenge du vil for min del. Men etter å ha spontanabortert grunnet toxo vil jeg bare advare om at det koster noe jævlig om det går galt.

Skrevet

Crazy deg altså!!!! Ooohhhh.

Anonym poster: 1993e78be5c99b265d333c536525ca55

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Da er du bare dum hi! Tenk å risikere sitt eget barns liv pga mat som du absolutt hadde klart deg uten!

Skrevet

Jeg er også gravid, spurte jordmor om det var så ille å spise sånn mat, selv om det ikke var anbefalt.

Hun sa jeg burde absolutt følge rådet, det kan gå bra, men om det ikke går bra og fosteret dør pga at jeg trosset rådene, så kom det til å gå utover samvittighet og sorgen over å miste å VITE at det var selvforskyldt må være forferdelig å leve med.

Anonym poster: 38cf5e2118a9414781d700758e133466

Skrevet

Ja, det er iallfall godt at du skyller salaten, for det er jo MYE verre enn de milde tokoplasmose-bakteriene som du finner i kjøtt.

Å holde seg unna farlig mat i hele 9 måneder mot at man unngår å skade babyen sin er umenneskelig, jeg vet... så you go, girl!

Anonym poster: d2a5c1c8a830b2c3387cd996d27951a9

Skrevet

Å potensielt utsette sitt ufødte barn for fare, med viten og vilje, er for meg helt uforståelig. Å i tillegg direkte skryte av det på et gravid/babyforum, vitner om mangel på forståelse for hvordan andre tenker og føler for sine barn. Det gir også inntrykk av at du er en stor egoist, som setter egen nytelse over ditt barns liv og helse. Er det en sånn mamma du ønsker å være? Kanskje burde du ta dette til deg, og prioritere annerledes fremover?

Skrevet

Ja, det er iallfall godt at du skyller salaten, for det er jo MYE verre enn de milde tokoplasmose-bakteriene som du finner i kjøtt.

Å holde seg unna farlig mat i hele 9 måneder mot at man unngår å skade babyen sin er umenneskelig, jeg vet... så you go, girl!

Toxo er toxo. Men igjen, 2012 er en rimelig opplyst tid, alle vet og alle får høre om matanbefalingene, og noen vil likevel velge som dere. Velger man å se bort fra begrunnet anbefaling bør man kanskje ikke få formere seg i det hele tatt, siden man tydeligvis ikke egentlig ønsker dette barnet og siden det i beste fall påfører et barn lidelse og samfunnet - dvs oss andre - en enorm utgift til et barn med store hjerneskader etc.
Skrevet

Er hi samme som omtalte sjefens barn som mongo?

Anonym poster: 349df937535a1d01f3b457fab45a881a

Skrevet

Jeg spiste medium stekt biff og salami og rå egg(var så fysen på kakedeig) hele mitt svangerskap og har ei frisk og fin jente.

Jeg visste ingenting om at jeg ikke måtte spise medium biff. Jeg tenkte det bare gjaldt utlandet jeg. I Norge er jo alt så trygt. Føler jeg.

Finnes da grenser for hvor hysterisk man skal være. Spiste ikke sushi eller listeria ost...

Anonym poster: 99a9659057d1e158b45c12b815a3486b

Skrevet

Spiste spekemat, rå (blodig) biff og alle typer oster. Ikke tok jeg folat i det hele tatt heller.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Jeg spiste medium stekt biff og salami og rå egg(var så fysen på kakedeig) hele mitt svangerskap og har ei frisk og fin jente.

Jeg visste ingenting om at jeg ikke måtte spise medium biff. Jeg tenkte det bare gjaldt utlandet jeg. I Norge er jo alt så trygt. Føler jeg.

Finnes da grenser for hvor hysterisk man skal være. Spiste ikke sushi eller listeria ost...

Anonym poster: 99a9659057d1e158b45c12b815a3486b

Hysterisk er man når man ikke tør å spise noe grønnsaker, ost eller kjøtt grunnen frykt for smitte. Å følge anvisningene som helsedirektoratet har gitt er ikke hysteri!!

Skrevet

Hold deg unna spekemat du... Men medium stekt biff går greit bare den er gjennomvarm. Det finnes ikke bakterier i midten av et kjøttstykke, så en medium stekt biff er ufarlig. Du kan også spise ost som er pasturert, eldorado sin brie er pasturert (se pakningsvedlegget) Og en ting til, ikke vær dum å hiss på deg en gjeng med gravide damer, det er kanskje noe av det dummeste du gjør.

Anonym poster: 35e500b2ff55e953e1d726130dca2173

Skrevet

Å holde seg unna farlig mat i hele 9 måneder mot at man unngår å skade babyen sin er umenneskelig, jeg vet... så you go, girl! Var ingen som sa til meg hva jeg ikke skulle spise eller ikke.

Toxo er toxo. Men igjen, 2012 er en rimelig opplyst tid, alle vet og alle får høre om matanbefalingene, og noen vil likevel velge som dere. Velger man å se bort fra begrunnet anbefaling bør man kanskje ikke få formere seg i det hele tatt, siden man tydeligvis ikke egentlig ønsker dette barnet og siden det i beste fall påfører et barn lidelse og samfunnet - dvs oss andre - en enorm utgift til et barn med store hjerneskader etc.

Skrevet

Fikk aldri høre en dritt om noe matanbefalinger. Ikke at jeg skulle ta folat heller.

Skrevet

Ironi da, vettu ;)! Tok du den ikke?

Skrevet

Jeg spurte min jordmor også om dette med spekemat og slikt siden det nå nærmer seg jul og julebordsesongen har begynt...

Fortalte henne at jeg hadde prøvd å finne litt på nett angående dette men at jeg bare ble forvirra, for i følge det som står der så kan man jo nesten ikke spise noe som helst, og selvfølgeli at vi må holde oss unna spekemat men at sushi gikk helt fint å spise, da fikk jeg hakeslepp for det er jo like mye bakterier i rå fisk som spekemat, sa dette til jordmor og hun også ble litt sjokka.. Så svaret hun ga meg var at jeg kunne fint kose meg med litt spekemat, ikke i store mengder selvfølgelig men litt, når hun gikk gravid så var jo alt slikt lov å ete og barna hennes hadde vokst opp uten noen problem....

Syns personlig at det er veldig mye hysteri rundt dette, toxo kan du få fra så utrolig mye annet enn hva du spiser også... Så jeg tar mye av det som blir sagt med en klype salt..

Anonym poster: 3c129dcd0c8f6a23463136f985e8998c

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg skulle skjære stykker av fenalår og fryse en uke. Da var det trygt å spise. Feil?

Skrevet

Den eneste grunnen til at du skriver det her, må være at du liker å piske opp stemningen.

Skrevet

Ironi da, vettu ;)! Tok du den ikke?

Sorry, nei - treig på morran ;) og provoseres voldsomt av akkurat dette temaet fordi jeg har sett worst case scenario.
Skrevet

Av alle ting man skal skryte av her inne så topper det ganske bra å skryte av at man er fullstendig dum i hodet og egoistisk. Men ja ja, hver sin smak.

Skrevet

Dere som synes det er hysteri å følge anbefalinger, synes dere det er hysteri å avstå fra røyk og alkohol også? " Mamma røyka 40 om dagen og det er ikke noe galt med meg? "

Ignorante idioter!!

Skrevet

Fikk aldri høre en dritt om noe matanbefalinger. Ikke at jeg skulle ta folat heller.

Fikk aldri noen anbefalinger jeg heller. Men jeg er da såpass i stand at jeg setter meg inn i ting som angår graviditeten selv.

Anonym poster: 5fb4e2f09f168e5140d93fdcbdd9a99d

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg skulle skjære stykker av fenalår og fryse en uke. Da var det trygt å spise. Feil?

Det er egentlig feil ja. Listeria overlever frysing, men det forekommer samtidig sjelden i spekemat(pga saltet)

Anonym poster: 5fb4e2f09f168e5140d93fdcbdd9a99d

Skrevet

Holder meg unna alt sånt så lenge jeg er gravid. Synes folk jeg er hysyerisk så bryr jeg meg ikke om det.

Men når det gjelder salat har jeg hatt flere uhell på restaurant. Var i utlandet for litt siden og merket at salaten ikke var ren. Det samme har skjedd på restaurant i norge, i tillegg til at jeg spiste dårlig stekt kulling før jeg merket det.

Dere andre, spiser dere på restaurant med god samvittighet eller er det ting dere holder dere unna? Sier dere ifra at dere er gravide? Orker jo ikke slutte å spise ute :/

Anonym poster: a58fa8c462c2057e4e31b88ccc7f43f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...