Gå til innhold

Hva spiste dere til middag når dere vokste opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det samme mat som du lager nå til middag?

Anonym poster: 958f604eee06cf54d4c54db7110fe99e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde mye norsk "husmannskost". Kjøttkaker, kjøttsuppe, lapskaus, fiskekaker/fiskeboller(hjemmelaget), kokt og stekt fisk. Pølser med potetmos, spaghetti med kjøttsaus, sosekjøtt, frikasse, svinekoteletter m/surkål.

Født midt på 70-tallet jeg da, så jeg var omtrent i tenårene når det ble vanlig med f eks pizza og lasagne. Og jeg var vel voksen(20 +) når taco ble vanlig.

Jeg lager noe av maten jeg vokste opp med, men liker å variere og eksperimentere mer.

Anonym poster: fc7eb69009164c97b044663ec4047d2c

Skrevet

Mye brun-saus-mat (fiskekaker, kjøttkaker, kjøttpølser,...) med makaronistuing/kålstuing ol, pannekaker og tomatsuppe hver tirsdag. Grøt hver lørdag og noe godt til kvelds. Lite fisk forøvrig (så vidt jeg kan huske). Født midt på 70-tallet.

Lager mye av den samme maten sjøl nå.

Anonym poster: be40deeffb4ec01e1cfd98f4c824c97e

Skrevet

Vi har alldid spist mye særnorsk mat.

-torskerogn, blopuding, lutefisk, pinekjøtt, rømmegrøt, sild... Og mer vanlige ting som tomatsuppe, pølse og potetstappe osv.

Jeg lager ikke så mye av den maten som mamma lagde.

Skrevet

Jeg ble oppvokst med mye, fisk, kokt saltet torsk, ørret, røye...ja rett og slett mye fisk! Ellers tomatbønner med ett eller annet i. Kylling vok husker jeg spesielt, sterk mat med kylling, grønnsaker, chili og peanøtter i...Og ikke for å glemme den finnbiffen :) Rype, hval kjøtt. Mye kjøttkaker med hjemmelaget brunsaus og litt rødvin oppi sausen. Fiskepinner, fiskekaker og fiskepudding.

Skrevet

Spahetti med pølsebiter og Toro tomatsuppe var favoritten!

Ellers spiste vi selvfisket fisk fulle av bein... Sik, brosme, gjedde osv.

Spiste mye kjøtt i ulike varianter, feks elg og rådyr. Steik, lapskaus, gulasj ol.

Sild, raspeballer, blodklubb er andre ting jeg husker.

Hadde grandis noen ganger på fredagskveld. Men min far mener at det ikke går an å lage ordentlig middag uten poteter, så da ble det som regel ganske tradisjonelt. :)

Lager ikke så mye av denne maten selv, men enkelte av rettene som feks lapskaus og retter med elgkjøtt spiser vi.

Anonym poster: 5b3176d0d98846e960e0a7979e2629ab

Skrevet

Født i 88, og her gikk det i kjøttkaker m brunsaus og kålstuing, koteletter med kinakål og bernaise, pølser med brunsaus, fiskekaker og fiskeboller, stekt seibiff med potet og stekt løk, nam. Taco kom vel i sjette klasse.

Jeg bruker mindre Toro-produkter da, fant jo ut at både brunsaus og blomkålsuppe er ganske greit å lage selv, tar bare litt lengre tid.

Anonym poster: dbf92a3b2f3835a880fa8a7b766ddbae

Skrevet

Bestefar var fisker, så det gikk mye i fisk.

Bestemor laget skikkelig god fiskegrateng, fiskekaker og div andre fiskeretter. Spiste mye ur, kveite, ferskfisk med lever og rogn, torsk og laks.

De laget også masse kjøttsuppe og lapskaus, som var kjempegod!

De bodde i nabohuset, så vi var veldig bortskjemte der :-)

Hjemme fikk vi hjemmelagde kjøttkaker, pannekaker, finske pannekaker, spaghetti og kjøttdeig, wok, div gryter, osv.

Er ikke så heldig at vi spiser så mye fisk. Savner gamlemåten :-)

Skrevet

Lever i fløtesaus,lungemos,blodpudding,flesk og duppe,fersk kjøtt og suppe,fjellørret,lutefisk,rakfisk,fiskeboller,fleskepannekaker,kyllingvinger,blomkålsuppe,kottletter.Lager noe av det samme selv.

Skrevet

Kålruletter

Hønsefrikasé

Kjøttkaker

Karbonader

Fiskeboller fra boks

Middagspølse

Kokt torsk

Biff stroganov

Spekesild

Levergryte

Ferdig grillet kylling

Seibiff

Koteletter

Spiser nok litt annen mat nå. Altså.. Kjøttkaker og karbonader spiser vi jo nå også. Fiskebollene er hjemmelaget, og vi spiser mye mer fersk fisk! :) Vi spiser også renere kjøtt, og mindre farseprodukter enn da vi vokste opp. Vi hadde alltid poteter til middag. Alltid. ;) Jeg bruker mest ris, bulgur og pasta.

Ellers er jo maten nå preget av litt andre typer krydder. Da jeg var liten var oregano og paprikapulver spennende.. ;)

Jeg elsker å lage mat, og å eksprimentere med nye smaker. Min mor laget nok mer mat av plikt enn av glede. ;)

Skrevet

...

Anonym poster: 0dc7de655456f84ca1108cb473930d9d

Skrevet

Vi spiser mye av det samme som når jeg vokste opp. Hjemme var det aldri kjøttboller, for min mor innså fort at hun ikke kunne overgå min farmor sine. Så det ble farmor middag, og der spiste vi ganske ofte også siden vi var der mye. Så min mor laget heller medisterkaker.

Og sosekjøtt var nesten det eneste min mormor kunne lage, så det var sosekjøtt middag der en gang i året, var mye hos henne men ytterst sjeldent det vanket noe mat for hun var ikke glad i å være på kjøkkenet.

Men hjemme hadde vi mye forskjellig. Men vi hadde ofte steker av forskjellige slag, for det var så enkelt for henne å lage når hun jobbet hjemmeneifra. Slang det i ovnen og det var ferdig til middagstid. Det var ikke søndagsmiddager i huset vårt. Etesuppe og bønnesuppe fra bunn hadde vi også endel. Siden ikke alle i huset likte suppene var det poteter og grønnsaker ved siden av, alle likte kjøttet selv om det lå i suppa.

Her i huset har vi mye forskjellig mat. Jeg lager kjøttkaker, lærte å lage fra min farmor så når min familie skal komme på middagsbesøk er det som oftes kjøttkaker, for min søster lager heller ikke kjøttkaker. Det er vist farmor og mine kjøttkaker som gjelder.

Meg og min mann syns det er gøy å prøve nye ting på kjøkkenet, men vi er nok litt tradisjonelle. Fancy, veldig sterk er ikke helt oss. Og fisk har vi kun når mannen er borte, han liker ikke fisk (han har gitt opp å prøve å like, han vil like men nå som han er 40år har han skjønt det ikke er så enkelt å endre. Jeg har på følelsen av at er mest overdose fisk i barndommen, og endel dårlig tillaget fisk)

Men nå fikk jeg skikkelig lyst på sosekjøtt. Ungene maser om flesk og duppe.

Anonym poster: a280917be9f08bd0b130dd792ff71f4a

Skrevet

Uff nei jeg lager nesten ikk enoe av det samme...

Hos oss gikk det mye i Blodpudding, Lever, Saltet Torsk og annen fisk og Kjøttkaker (er vel det eneste jeg lager til egen familie av det jeg fikk).

Vi hadde ikke så mye penger og pappa var god venn med en eldre fisker som vi fikk kjøpe billig fisk av.

Det tok mange mange år før jeg klarte å spise fisk igjen. Den dag i dag klarer jeg ikke tanken på Saltet Torsk :S

Blodpudding er forøvrig ganske godt men lever har jeg aldri likt og kommer nok aldri til å like det heller. *grøss*

Skrevet

Seibiff

Fiskebollar i kvit saus

Fiskekaker i brun saus

Torosuppe med rundstykker

Pannekaker

Pølser

Kjøttkaker i brun saus

Kokt torsk/sei

Graut (semule eller ris)

Gryterett

Mykje pulverpotetmos

Spaghetti og kjøttsaus med poteter til (!).

Laurdagar var det ofte pizza eller lasagne.

Skrevet

Jeg er oppfostret på toro tomatsuppe og grandiosa. Det blir visst folk av sånt også :-)

Vil presisere at jeg ikke tok med dette kostholdet når jeg flyttet hjemmefra og fikk min egen familie

Anonym poster: 4c5ba5353c3620004d8f0edfa6a6b603

Skrevet

husker ikke så altfor mye, men føler vi ofte hadde komle. Det er nok bare en følelse, for komle var det verste jeg visste når jeg var liten.

Også husker jeg vi hadde spagetti med ketchup på (!)

Og husmannskost som kjøttkaker, fiskeboller, stekt pølse osv. Og tror faktisk at det var pannekaker til middag rett som det var :D

Skrevet

Nja, hvis jeg fikk middag var det som regel pasta og kjøttdeig. Eller fiskeboller i hvit saus. Kan ikke huske at mamma noensinne var hjemme å lagde mat til oss, så det ble vel noe boksmat hvis vi var heldige å ha det i hus.

Spiste mye fløyelsgrøt og potetmos da.

Nå i voksen alder prøver jeg å lage skikkelig god mat hver eneste dag (Middag har vi hver dag, men mindre det er krise)

Fisk minst 2 ganger i uka, taco hver fredag og pizza på lørdag (hjemmelaget sådan)

Resten av uka tar vi det vi har. Koteletter, kjøttkaker, spaghetti og kjøttdeig, stekte pølser, noenganger pannekaker med suppe osv osv.

Ja, det er vanskelig med så dårlige "kår" som liten å lage skikkelig god mat, og vite hva som er riktig. Har tatt meg lang tid, og jeg ser enda at jeg faller tilbake i dårlige vaner. Derfor er jeg opptatt av at ungene skal få skikkelig sunn mat!

Anonym poster: 639963a4b2f4c43e6e4cf17e621c22f3

Skrevet (endret)

Vi hadde også dårlig råd!

Søndagsmiddager var steik, fårikål, hønsefrikase eller laks.

Lørdag hadde vi alltid mammas hjemmelagde pizza med kjøttdeig og løk -eller en skjelden gang lasagne.

I uka gikk det mye i sei, salt torsk, fikeboller, fiskepudding eller lever -med poteter, pannekaker, pastaform med egg og pølse og lapskaus.

Jeg lager mye av den samme helgematen, men i uka har vi mer moderne mat med renere kjøtt, mer kylling, mindre fisk, mindre poteter -og mer grønnsaker og ris.

Vi har aldri torsk, fiskepudding/boller/kaker eller sei.... eller lever!! Grøsser bare jeg tenker på det!!

Endret av 4Hjerter
Skrevet

Født sent på 70-tallet, og hadde vel mye fiskekaker, fiskeboller, fiskepinner, fiskegrateng (ingen av oss søsknene likte ren fisk når vi var små...), karbonader, kjøttkaker, potetball, tomatsuppe, spaghetti, lørdagsgrøt, pizza på lørdagskvelden, noe kylling, steik, koteletter, pannekaker og gryteretter.

Generelt mye potetmiddager, og jeg har nærmest blitt indoktrinert med at "skikkelige" middager inneholder poteter! Føler meg nesten som en dårlig mor, som gir ungene mine bektraktelig færre potetmiddager enn jeg selv hadde...;-) Mye mer kylling, ris og pasta her i gården - men har også dratt med meg en del av barndommens middager.

Anonym poster: 711229f093cc174ce5969cec1a29d466

Skrevet

Som liten husker jeg :

kokt fisk, stekt fisk, fiskeboller, fiskekaker, karbonader, fiskegrateng, kjøttsuppe, kjøttkaker....ja, sånn norsk husmannskost. Jeg bruker en del av dette siden ungene er så små, men jeg er mest glad i litt mer krydder og mat som pasta, ris, kylling, lasagne, pizza, taco...osv:)

Anonym poster: ecb1d1bc6639ba473709db89275260ec

Skrevet (endret)

Vi hadde mye norsk "husmannskost". Kjøttkaker, kjøttsuppe, lapskaus, fiskekaker/fiskeboller(hjemmelaget), kokt og stekt fisk. Pølser med potetmos, spaghetti med kjøttsaus, sosekjøtt, frikasse, svinekoteletter m/surkål.

Født midt på 70-tallet jeg da, så jeg var omtrent i tenårene når det ble vanlig med f eks pizza og lasagne. Og jeg var vel voksen(20 +) når taco ble vanlig.

Jeg lager noe av maten jeg vokste opp med, men liker å variere og eksperimentere mer.

Signerer denne.

Vi har brukt (som voksne) en del ris, og pasta istedenfor poteter, og mye ferdigmat.

Men no har mannen min blitt så påvirka av Hellstrøm, så me er litt tilbake til denne type mat og heimelaga mat no. :)

Endret av Hovden
Skrevet

Min fantastiske pappa var alenepappa for meg, han var verdens beste på mange områder, men ikke på matlaging :D

Så hjemme var det utelukkende ferdig mat, og lite grønnsaker. Vi spiste nugatti og syltetøy på brødskiva for det meste også. Men vi tok tran hver dag da, hehe.

Noen dager i uka tok pappa med middag fra kantina på jobb, da var det ordentlige middager, om enn litt storproduksjon-ish.

Husker jeg ba pent om vi ikke kunne ha potet-middag noen ganger, savnet nok litt å spise "vanlig" hjemmelaget mat.

Jeg lager nesten aldri ferdigmat selv som voksen, liker å vite hva maten inneholder og er opptatt av at det skal være sunt og variert.

Så stikk motsatt av oppveksten :)

Skrevet

Akkurat det samme her, bortsett fra at jeg vokste opp på 90 tallet...

Skrevet

Jeg vokste opp i tjukkeste Oslo på slutten av sekstitallet, og spiste ihjelkokt spagetti med ketchup, torsk med bein, fiskekaker og plukkfisk (vet ikke hva det er, men det het nå det)

Pizza smakte jeg første gang da jeg var 12 år, og det var selvfølgelig frossen. Smakte himmelsk. Hjemmelaget pizza smakte jeg ikke før jeg flyttet hjemmefra og (endelig) lagde maten selv.

Vi hadde brus på glassflasker med kork som vi stakk hull i.

Jeg husker godt første gang slike ting som balsam (ingen skjønte at den måtte skylles ut, så VG måtte forklare sine lesere hvordan hårbalsam virket) kom, at man måtte søke om å få telefon (Oslo), og at skolene serverte mat, frukt og melk, og alle elevene spiste i spisesaler.

Jeg fikk mitt første barn i 1990, og fikk dronningbehandling på sykehuset. Mitt fjerde fikk jeg nå i 2012, og servicen er blitt veldig lavere, ja.

Skrevet

Grillet kylling med pommes frites og bearnaisè saus.

Roastbiff

Biff stroganoff

Hel ovnsbakt ørret

Torsk

Hjemmelaget pizza med salami(!)

Tomatsuppe/Pannekaker

Kjøttkaker

Født i 79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...