Gå til innhold

Venninne som lyger ang eggdonasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Det som er aller dårligst gjort her, er jo å bygge opp en løgn rundt barnet/barna. De skal vokse opp og tro de er i slekt med mamma, og så finne ut at hun ikke er deres mor den dagen de trenger en blodoverføring...? Dårlig ide...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av mine bedre venninner har tatt eggdonasjon etter utallige prøverørsforsøk, og har fått to nydelige jenter. Problemet er at hun sier til alle, inkludert meg, at det gikk på siste forsøk og at hun er den biologiske moren. Kun hennes foreldre og hennes beste venninne vet dette, tror hun hvertfall... Vår felles venninne klarte ikke å holde på hemmeligheten, da hun synes det var for drøyt. Så hva gjør man, når hun legger ut om hvor mye barna hennes ligner på søsteren sin som baby osv osv... Spiller med? Barna hennes ligner far, men det er ingenting som minner om henne. Må jo være fælt å skulle bære på en sånn hemmelighet!! Og hvorfor lyge til hele verden om noe sånt?? Merker dette tærer på vennskapet vårt. Burde jeg ta det opp med henne? Men da ødelegger jeg jo for hun andre venninnen min.

Anonym poster: aa6817e3e669b2d2b54e25fad184c2a3

Du kan da ikke på alvor mene at du lurer på hvorfor hun lyver om dette? Antakelig skulle hun virkelig ønske at hun var biologisk mor, og hun synes antakelig at dette med eggdonasjonen er veldig personlig. Noe det er. Synes venninnen som fortalte deg om det er en drittsekk, hun har blitt betrodd noe veldig sensitivt og skulle holdt helt kjeft.

La dette ligge fullstendig, det angår ikke deg. Spill heller med, unn henne gleden ved å tenke seg at hun er biologisk mor og at barna likner hennes familie.

Anonym poster: 391caf480503372119030a8f31dcacd6

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor dette er et problem for deg?

Skrevet

Eg forstår godt at dei ikkje vil dele dette med alle rundt dei, og synes det er frykteleg dårleg gjort av "veninna" å fortelje vidare det ho har fått vite fortruleg.

Dei har nok tenkt å fortelje det til jentene sjølve når tida er inne for det, og vil ikkje at andre skal røpe noko.

Eg synes du skal fortelje veninna di om kva du har høyrt, slik at ho er klar over at det er andre veit det, og ellers skal du sjølvsagt halde stilt.

Skrevet

Ganske fantastisk at du får dette til å dreie seg om DEG. Utrolig.

Anonym poster: daee285d308e812ccd27c5835dcf901b

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Not your business! Enkelt og greit. Hold snavla, og si til den andre venninna at for framtiden kan hun holde hemmeligheter for seg selv, hun også.

Skrevet

Jeg er helt enig med de over. Du burde vise medfølelse og støtte venninna di istedenfor å være dømmende og snakke bak ryggen hennes. Hun er tøff som har tatt de valgene hun har gjort og det er en stor påkjenning å gå gjennom forsøk etter forsøk uten å lykkes med det en ønsker mest.

Vi vet ingenting om hvilke planer hun har for å informere barna. At hun ikke ønsker å informere andre enn de aller nærmeste er hennes valg alene - og det er forståelig med tanke på hvor ondskapsfullt folk snakker. Hun har nok tatt valget for å beskytte barna sine. Andre barn plukker lett opp sladder mellom de voksne og det er ikke godt å bli mobbet pga slike ting for et barn.

Dette har du ingneting med!

Anonym poster: ef2a823d5f0e041d7a26ae411a5bd7cf

Skrevet

Det som er aller dårligst gjort her, er jo å bygge opp en løgn rundt barnet/barna. De skal vokse opp og tro de er i slekt med mamma, og så finne ut at hun ikke er deres mor den dagen de trenger en blodoverføring...? Dårlig ide...

Det går faktisk fint an å informere de barna det gjelder om dette på et senere tidspunkt, uten at resten av verden trenger å fråtse i noens privatliv. Dessuten kan det jo tenkes at de har lyst å fortelle det til barna når de føler for det selv, istedet for at barna skal få høre det fra en eller annen unge i barnehagen.

Skrevet

Det går faktisk fint an å informere de barna det gjelder om dette på et senere tidspunkt, uten at resten av verden trenger å fråtse i noens privatliv. Dessuten kan det jo tenkes at de har lyst å fortelle det til barna når de føler for det selv, istedet for at barna skal få høre det fra en eller annen unge i barnehagen.

Man bør være åpen om barns biologiske opphav fra første stund. Overfor barna, vel å merke, ingen andre har noe med det. Men det er mye, mye lettere for et barn å få vite at "mammafrøet" kom fra en annen dame helt fra de er knøttsmå, enn å få vite dette på et senere tidspunkt. Venninnen min fikk vite at hun var unnfanget ved donorsæd først da hun var 16 år. Hun knakk helt sammen, syntes det var grusomt at faren ikke var den egentlige faren hennes. Senere har hun sagt til meg at det ikke var slektskapet som var det verste, men at de hadde latt henne tro på en løgn så lenge.

Anonym poster: 391caf480503372119030a8f31dcacd6

Skrevet

Siden du ikke svarer HI, håper jeg du har tatt til vettet og sitter i skammekroken !!

• 4 måneder senere...
Skrevet

La hun fortelle barna dette selv, ikke bry deg.

Venninnen skulle aldri sagt dette videre, men la det stoppe ved deg.

Tror nok barna får vite, de jeg kjenner med eggdonasjon forteller barna fra de er små.

Alt er anonymt, norsk lov gjelder ikke i utlandet.

takk for det.

Anonym poster: bbe3c0947bcf09ae3c9f02c89a3cefe6

Gjest yrild
Skrevet

En av mine bedre venninner har tatt eggdonasjon etter utallige prøverørsforsøk, og har fått to nydelige jenter. Problemet er at hun sier til alle, inkludert meg, at det gikk på siste forsøk og at hun er den biologiske moren. Kun hennes foreldre og hennes beste venninne vet dette, tror hun hvertfall... Vår felles venninne klarte ikke å holde på hemmeligheten, da hun synes det var for drøyt. Så hva gjør man, når hun legger ut om hvor mye barna hennes ligner på søsteren sin som baby osv osv... Spiller med? Barna hennes ligner far, men det er ingenting som minner om henne. Må jo være fælt å skulle bære på en sånn hemmelighet!! Og hvorfor lyge til hele verden om noe sånt?? Merker dette tærer på vennskapet vårt. Burde jeg ta det opp med henne? Men da ødelegger jeg jo for hun andre venninnen min.

Jeg vil tro at det er veldig sårt for henne, så om du er en god venninne så lar du henne ha sin livsløgn i fred!

Skrevet

Er det hun det står om i siste "Mamma" ?

Anonym poster: b8721a245df62427a4a99168dee551e4

Skrevet

Hvorfor kommer svarer dere på en tråd fra november i fjor?

Anonym poster: a9e9fba92aa588d8e3427aa1f3bb9fb6

Skrevet

Barna er faktisk hennes biologiske barn men ikke hennes genetiske.

Mottaker ved eggdonasjon vil være den biologiske og sosiale moren til barnet som vokser i hennes livmor og som hun senere føder. Partneren vil være både den genetiske og sosiale faren, ettersom sædcellene kommer fra ham. Barnets genetiske opphav på morssiden kommer fra donor (anonym eller kjent donor).

Anonym poster: 9fec2ad6bf38cfd9775976e219c3bd65

Skrevet

Fy flate for noe drittvenninner, både HI og hun andre sladrehanken. Håper inderlig at mine venninner er mer til å stole på!

Skrevet

Det høres ikke ut som om denne moren noen gang har tenkt til å fortelle barna om opphavet sitt, da hadde hun vel ikke løyet så direkte som å si at de likner osv...? Synes det burde være barnas rett å få vite slik, og ikke hensynet til mor som teller her. Synes det er rart at så mange tenker på mor her, det må jo virkelig være barnets hensyn som er det viktigste. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon, HI. Sier du det ikke så blir det jo litt falskt å late som og jatte med, og får hun vite at du har visst det lenge så er jo det kjedelig. Hvis du ikke skal si noe til henne så må du være 100% sikker på at du klarer å holde det tett og ikke si det til en eneste person. Men sier du det så brister du hemmeligheten, selv om du lover å ikke si det videre. Men synes litt synd på denne moren og, som snakkes om bak ryggen av andre, i den tro om at ingen vet om det.

Dessuten- hvordan kan du være 100% sikker i din sak uansett på dette med eggdonor? Du har uansett andrehåndsinformasjon.

Anonym poster: 9843b85abfa6f8e2fcd1e547336adab9

Skrevet

Kan da være meget mulig at hun forteller barna selv om hun ifølge hi juger å sier at de ligner.

Hva vet vel vi?

Kan det være hi ville synes de lignet om hun ikke visste om eggdonasjonen?

Hun sier det klaffet på siste forsøk, kan være hun kjørte et dobbeltløp, med både eggdonor, og et forsøk på egne egg.

Uansett er det ingen som klarer å sette seg inn i hennes situasjon uten å ha vært der selv, så vi må være forsiktige med å dømme!

Anonym poster: bbe3c0947bcf09ae3c9f02c89a3cefe6

Skrevet

Så hva gjør man, når hun legger ut om hvor mye barna hennes ligner på søsteren sin som baby osv osv... Spiller med?

Kanskje det er søsteren som er eggdonor?

Anonym poster: e23ed82a6c013731044da3ed7a44e816

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk sin sønn via eggdonasjon, jeg fikk høre om det fra en fellesvenninne. Jeg kan ikke si at jeg synes det er min sak å mene noe som helst om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...