Gå til innhold

Har arbeidsgiver noe med at man røyker hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forøvrig:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8334817

– Hvis man innenfor Schengen har blitt foreskrevet et legemiddel på lovlig vis, og fått dette utdelt på et godkjent apotek, så kan man fritt ta dette med seg til Norge, sier seksjonssjef Martin Bjerke ved Legemiddelverket til Dagbladet.

Anonym poster: 6443ebbd5bc0eb63c661efc271b8e009

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb.

Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.

Hva man syns om det er en ting. Jeg lurte på om arbeidsgiver "har noe med det".

Altså har hjemmel til å blande seg/gjøre noe.

En arbeidsgiver har ingenting med de ansattes privatliv å gjøre, heller ikke valg av omgangskrets. Men hasjrøyking vil kunne påvirke den ansatte på jobb også dagen etter inntaket, og arbeidsgiver kan ved begrunnet mistanke be om urinprøver eller liknende. Ved kjøring av bil eller håndtering av farlig verktøy osv. vil det nok kunne være grunnlag for oppsigelse eller avskjed. Hadde en gang en kollega som jevnlig viste seg å ha røykt hasj på jobben og ble oppsagt pga. det, og selv om vi jobbet nært sammen, så hadde jeg faktisk ikke vært inne på tanken en gang før det skjedde

Anonym poster: fb5c0325450647a809ecd6cb7234cba1

Skrevet

Slo det opp, og det må være snakk om beruselse/ påvirkning av stoff i arbeidstiden, dersom det skal være noe arbeidsgiver har noe med. Annerledes stiller det seg om arbeidstaker er underlagt pliktmessig avhold på grunn av stillingens art. Når det er sagt så synes jeg man skal være forsiktig med å spekulere i slikt om man ikke er sikker. Har selv opplevd helt feilaktige rykter om at jeg hadde tatt narkotika på jobbseminar en gang, og fått spørsmål om jeg pleide å røyke hasj siden jeg så veldig sliten ut en periode. Jeg opplevde påstandene/ mistanken som utrolig sårende og ødeleggende. Hasj har jeg ikke prøvd siden jeg var 19, og jeg har aldri prøvd sterkere stoffer, selv om jeg kjenner andre som har det tidligere.

Anonym poster: fb5c0325450647a809ecd6cb7234cba1

Skrevet

Forøvrig:

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8334817

– Hvis man innenfor Schengen har blitt foreskrevet et legemiddel på lovlig vis, og fått dette utdelt på et godkjent apotek, så kan man fritt ta dette med seg til Norge, sier seksjonssjef Martin Bjerke ved Legemiddelverket til Dagbladet.

Ehh ja, men ikke om dette legemiddlet er ulovelig og står på nakotika listen i norge.

Var for ikke lenge siden en sak i media, hvor narkomane hadde reist til Belgia og fått Subutex på resept, lovlig. Men de ble alikevel arestert og dømt for det her hjemme, da det var ulovlig!!

Skrevet

Er du den samme som med medisinene? Dersom du skal ha min jobb så! De har mye med alt i grunnen, også økonomi, psyke, bøter for å nevne noe. Men er jo bare å drite i det for så å miste jobben!

Anonym poster: 10f238bb2c91350b455d24d1873393de

Ja, det er meg, jeg ble inspirert av meg selv, hehe. men det er kanskje en spesiell jobb du har da? eller?

Ja, jeg har det, men jeg jobber sammen med snekkere, elektrikere, advokater, renholdspersonell (You name it)! Skal jobbe i direkte kontakt med eller i områder der du kan komme til å få kontakt med sikkerhetsgradert informasjon må du sikkerhetsklareres og da vil du bli stilt spørsmål som dette. Og du kan miste jobben pga dette. Steder jeg kan nevne med gradert informasjon kan være Forsvaret, Stortinget, Politiet, Oljeplattformer etc. Dessuten er det en mengde små og store sivile firmaer som oppbevarer gradert informasjon i sine lokaler og derfor må mange av de ansatte der også sikkerhetsklareres. Det er feks ingeniør firmaer, arkitekter osv... Spør om du lurer på noe, men som du ser gjelder det alle yrkesgrupper dersom de skal gjøre en jobb som kan gjøre at se kommer i kontakt med sikkerhetsgradert informasjon.

Skrevet
Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb. Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.
Hva man syns om det er en ting. Jeg lurte på om arbeidsgiver "har noe med det". Altså har hjemmel til å blande seg/gjøre noe. Anonym poster: 6443ebbd5bc0eb63c661efc271b8e009

Alle borgere skal varsle om kriminelle aktiviteter.

Akkurat det er sannhet med modifikasjoner. Borgerne har KUN ansvar for å varsle ALVORLIGE kriminelle handlinger, som drap, voldtekt, barnemishandling +++. Hvis den aktuelle arbeidstakeren ikke har barn, men røyker hasj sammen med andre voksne, så har man ingen varslingsplikt.

Anonym poster: d3d067c014b7b8fdf676d478616cc954

Skrevet
Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb. Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.
Hva man syns om det er en ting. Jeg lurte på om arbeidsgiver "har noe med det". Altså har hjemmel til å blande seg/gjøre noe. Anonym poster: 6443ebbd5bc0eb63c661efc271b8e009

Alle borgere skal varsle om kriminelle aktiviteter.

Akkurat det er sannhet med modifikasjoner. Borgerne har KUN ansvar for å varsle ALVORLIGE kriminelle handlinger, som drap, voldtekt, barnemishandling +++. Hvis den aktuelle arbeidstakeren ikke har barn, men røyker hasj sammen med andre voksne, så har man ingen varslingsplikt.

Anonym poster: d3d067c014b7b8fdf676d478616cc954

Du snakket bare tull! Det kommer ikke ann på hva du har gjort! Det du ramser opp kommer man i fengsel for, så det trenger man strengt talt ikke si, det kommer uansett for en dag! Det det kommer ann på er hva man jobbet med! Du hi må si hva du jobber med og hvorfor du tror arbeidsgiver lurer, da er det lettere å svare!

Skrevet

Ja,selvfølgelig har arbeidsgiver noe med det. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta en narkotest og om den er positiv kan kan de sparke deg. Vet om flere som har fått sparken pga narkobruk.

Hvor er lovhjemmelen asom tilsier at arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker å ta narkotester?

Anonym poster: dfb293273d4119b232b6d0bc9b0bbb30

Skrevet

Se på lov om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven). Personellsikkerhet, med forskrifter. Har du en ansatt med behov for klarering og/eller autorisasjon kan man selv velge å la seg kontrollere på den måten (feks urinprøve) eller man kan la være og dermed miste jobben. Gjelder alle yrker egentlig, kommer bare ann på hvor du skal jobbe/med hva. Lovdata.no ligger alle lover under...

Skrevet

Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med at man gjør en kriminell handling.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg klart å ta i bruk de fleste midler for å få en kriminell arbeidstaker oppsagt, gitt.

Så om jeg kjørte for fort, og fikk bot, så hadde du forsøkt å få meg sparket?

Det kan faktisk skje meg i min jobb.. Bare jeg blir stoppet i tollen men en flaske vin for mye så er jeg pliktet til å gi beskjed til arbeidsgiver...

Jeg har ikke lest tråden. Men dere hadde vel ikke syntes det var greit med en som røyker hasj som lærer for barna deres, eller som ansatt i barnehagen deres?

Anonym poster: baa34f903cb5ee66a7a9343a709ef4c4

Skrevet

Forøvrig:

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8334817

Ehh ja, men ikke om dette legemiddlet er ulovelig og står på nakotika listen i norge.

Var for ikke lenge siden en sak i media, hvor narkomane hadde reist til Belgia og fått Subutex på resept, lovlig. Men de ble alikevel arestert og dømt for det her hjemme, da det var ulovlig!!

Jo, så lenge det er lovlig i det landet man har fått det, samt at det landet er med i avtalen. Så kan man ta med inn til Norge. (Sjekk linkene jeg la ut)

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...