Gå til innhold

Har arbeidsgiver noe med at man røyker hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(ikke på jobb selvsagt)

Anonym poster: 6443ebbd5bc0eb63c661efc271b8e009

Videoannonse
Annonse
Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ja, det vil jeg si. Tror det blir sett alvorlig på at man bruker ulovlige rusmidler. Regner med arb giver kobler inn AKAN.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Ja. Bruk av narkotiske stoffer er ulovlig i Norge. En arbeidsgiver må få lov å velge om han/hun vil ha ansatt en kriminell eller ikke.

Skrevet

THC sitter lenge i kroppen. Kan ved blodprøve påvises 12-24 timer etterpå og ved urinprøve opptil 40 dager etterpå. Så det sitter lenge i kroppen og dersom hasjrøykingen påvirker din jobb så kan selvsagt arbeidsgiver bry seg med det.

De færreste arbeidsgivere ønsker å ha kriminelle i staben sin

Anonym poster: 79313dec361d8704c01f22da9ee679e5

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med at man gjør en kriminell handling.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg klart å ta i bruk de fleste midler for å få en kriminell arbeidstaker oppsagt, gitt.

Skrevet

Gjelder det all type krim da, eller? Det må det vel? Om jeg blir dømt for å svindle nav f.eks. Da har arbeidsgiver grunnlag for å gi meg spraken?

Dette tror jeg ikke kan stemme

Skrevet

THC sitter lenge i kroppen. Kan ved blodprøve påvises 12-24 timer etterpå og ved urinprøve opptil 40 dager etterpå. Så det sitter lenge i kroppen og dersom hasjrøykingen påvirker din jobb så kan selvsagt arbeidsgiver bry seg med det.

De færreste arbeidsgivere ønsker å ha kriminelle i staben sin

Ja, ser at det kan være et problem i noen arbeidssituasjoner. Bilkjøring, arbeid med maskiner osv. Men langt i fra alle.

Skrevet

Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med at man gjør en kriminell handling.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, så hadde jeg klart å ta i bruk de fleste midler for å få en kriminell arbeidstaker oppsagt, gitt.

Så om jeg kjørte for fort, og fikk bot, så hadde du forsøkt å få meg sparket?

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb.

Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.

Skrevet

Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb.

Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.

Hva man syns om det er en ting. Jeg lurte på om arbeidsgiver "har noe med det".

Altså har hjemmel til å blande seg/gjøre noe.

Skrevet
Nei vel, hvorfor spør du da? Jeg ville i allefall ikke hatt en hasjrøyker på min arb plass om jeg var sjef. Handler også om at vedkommende vanker i et miljø som ikke er ok, og at de som røyker får nedsatt dømmekraft, konsentrasjon og yteevne på jobb. Dersom du tror det er ok, så vet du tydligvis lite om arb livets normer og regler.
Hva man syns om det er en ting. Jeg lurte på om arbeidsgiver "har noe med det". Altså har hjemmel til å blande seg/gjøre noe. Anonym poster: 6443ebbd5bc0eb63c661efc271b8e009

Alle borgere skal varsle om kriminelle aktiviteter.

Skrevet (endret)

Tja, ville du følt deg veldig trygg om du visste at sykepleieren som regner ut hvor mye morfin du skal ha røyka en rev i går kveld, eller at kirurgen var passe høy for 8 timer siden? Hva med busssjåføren, barnehagepersonalet, læreren ti ungene dine? Helt greit? Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med det om det går ut over din skikkethet til å utføre en ordentlig jobb, og det tror jeg muligens ikke den som røyker hasj er den beste til å vurdere selv.

Endret av "Himmel og hav"
Skrevet

Ok, denne hypotetiske situasjonene da.

Arbeidstaker som får medisinsk marihuana fra et land der dette er lovlig, og tar med dette hjem til Norge og bruker det her. (Det er lovlig btw)

Da kan man utelukke den kriminelle biten.

Skrevet

Tja, ville du følt deg veldig trygg om du visste at sykepleieren som regner ut hvor mye morfin du skal ha røyka en rev i går kveld, eller at kirurgen var passe høy for 8 timer siden? Hva med busssjåføren, barnehagepersonalet, læreren ti ungene dine? Helt greit? Selvfølgelig har arbeidsgiver noe med det om det går ut over din skikkethet til å utføre en ordentlig jobb, og det tror jeg muligens ikke den som røyker hasj er den beste til å vurdere selv.

Nei, nå kan det hende folk reagerer forskjellig på hasj, men i utgangspunktet ikke. Men, der finnes flust av medisiner som mange tar som også gir nedsatt reaksjonsevne og/eller vurderingsevne. Og arbeidsgiver har vel ikke noe med om en sykepeler/lærer/kirurg bruker disse? Eller har arbeidsgiver kanskje det?

Skrevet

Er du den samme som med medisinene? Dersom du skal ha min jobb så! De har mye med alt i grunnen, også økonomi, psyke, bøter for å nevne noe. Men er jo bare å drite i det for så å miste jobben!

Anonym poster: 10f238bb2c91350b455d24d1873393de

Skrevet

Er du den samme som med medisinene? Dersom du skal ha min jobb så! De har mye med alt i grunnen, også økonomi, psyke, bøter for å nevne noe. Men er jo bare å drite i det for så å miste jobben!

Anonym poster: 10f238bb2c91350b455d24d1873393de

Ja, det er meg, jeg ble inspirert av meg selv, hehe. men det er kanskje en spesiell jobb du har da? eller?

Skrevet

Arbeidstaker som får medisinsk marihuana fra et land der dette er lovlig, og tar med dette hjem til Norge og bruker det her. (Det er lovlig btw)

Men er medisinsk marihuana lovlig i Norge?

Hvis ikke så er det fremdeles ikke lovlig selv om han fikk det i et annet land lovlig.

Skrevet

Seriøst?!

Seriøst, hva? Til meg (HI) Var dette et dumt spørsmål? Var bare noe jeg lurte på. Beklager

hi

Skrevet

Hvis ikke så er det fremdeles ikke lovlig selv om han fikk det i et annet land lovlig.

Gjennom scenhengenavtalen kan man fritt bruke medisiner fra andre land, selv i land der denne medisinen ikke er lov. Så om jeg fikk resept, og utskrevet marihuana på et apotek i finland, portugal, italia, nedernald etc. kunne jeg tritt tatt med dette til Norge.

Skrevet

Min mor var rektor på en skole der hun fikk høre at ene assistenten røyka hasj som selvmedisinering for ADHD. Det var også kollegaer som hadde sett ham dratt frem pipa på fest. Han fikk ikke jobbe på skolen etter hun hørte det. Hun spurte ham jo selfølgelig før han fikk sparken. Han la alle korta på bordet så da fikk han ikke jobbe der lengre.

Skrevet

Gjennom scenhengenavtalen kan man fritt bruke medisiner fra andre land, selv i land der denne medisinen ikke er lov. Så om jeg fikk resept, og utskrevet marihuana på et apotek i finland, portugal, italia, nedernald etc. kunne jeg tritt tatt med dette til Norge.

Det stemmer nok ikke helt. "Medisin" som i Norge står på narkotikalisten er fortsatt ikke lovlig i Norge selv om du kjøper på resept i Italia + at dersom du kjøper i Italia så kan du også bli straffet, ikke bare for bruk, men også for innførsel av narkotika, som igjen gir lengre straff

Skrevet

Det stemmer nok ikke helt. "Medisin" som i Norge står på narkotikalisten er fortsatt ikke lovlig i Norge selv om du kjøper på resept i Italia + at dersom du kjøper i Italia så kan du også bli straffet, ikke bare for bruk, men også for innførsel av narkotika, som igjen gir lengre straff

Det stemmer ikke.

http://www.dagbladet.no/2012/05/27/nyheter/innenriks/narkotika/marihuana/21797802/

Men kan ta med seg for 30 (?) dagers bruk. Og også lenger dersom man søker om det.

Skrevet

Ja,selvfølgelig har arbeidsgiver noe med det. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta en narkotest og om den er positiv kan kan de sparke deg. Vet om flere som har fått sparken pga narkobruk.

Skrevet

Ja,selvfølgelig har arbeidsgiver noe med det. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta en narkotest og om den er positiv kan kan de sparke deg. Vet om flere som har fått sparken pga narkobruk.

Har du noe link til lovverket her? For jeg trodde det var tvert om. Jeg vet i alle fall at man ikke har mulighet til å sparke menesker med alkoholproblem. (Les: lokal sak her hvor en ambulansesjåfør, av alle ting, kjørte i fylla (med ambulansen) kjæsjet og da fikk betalt perm, samt måtte på rehabilitering - fordi de ikke hadde hjemmel i lov til å si opp)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...