Gå til innhold

Er man uansvarlig om

Anbefalte innlegg

Skrevet

man skal øvelseskjøre og barnet sitt bak i bilen? Om man aldri har kjørt før men skal øvelseskjøre der det ikke er trafikk... deres meninger...

Anonym poster: 57fab32edde09eb8baa89a6ee06dbc23

Videoannonse
Annonse
Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men blir sikkert sett på som hysterisk siden dere skal være en plass hvor det ikke er trafikk.

Man skal ha fullt fokus på kjøringen, noe som er vanskelig med en liten en i baksetet som prater/griner/pludrer...

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men blir sikkert sett på som hysterisk siden dere skal være en plass hvor det ikke er trafikk.

Man skal ha fullt fokus på kjøringen, noe som er vanskelig med en liten en i baksetet som prater/griner/pludrer...

Takk for svar :) jeg skjønner deg jeg er litt hysterisk selv igrunn. Jeg vil ta sertifikat på bil ganske snart men vil øvelseskjøre litt først så det kanskje ikke blir så kjempe dyrt da men jeg føler meg uvel med tanken med å ha med meg snuppa mi men ho er veldig rolig da. Ho bruker ikke å skrike eller prate så mye i bilen. Men man vet jo aldri da. Har ingen som kan passe henne... det som er problemet... Hi

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men det er meg.

Skrevet

Jeg spurte om det var greit, og det var etter mange kjøretimer samt at jeg flink pga jeg hadde øvelseskjørt mye med mine foreldre. Men det fikk jeg ikke lov til.

Skrevet

Min bestemor øvelseskjørte på 70 - tallet med ungene i baksetet... Heldigvis gikk det bra med alle da hu kjørte av veien! Har blitt en god historie da...

Skrevet

Jeg spurte om det var greit, og det var etter mange kjøretimer samt at jeg flink pga jeg hadde øvelseskjørt mye med mine foreldre. Men det fikk jeg ikke lov til.

Jeg skjønte ikke dette...

Skrevet

Jeg hadde ikke noe valg jeg. Det var enten det eller ikke øvelseskjøre, og da vurderte jeg det dit hen at det var bedre for barnet om jeg hadde lappen.

Jeg likte det ikke, men noen ganger må man ta slike valg.

Skrevet

Min bestemor øvelseskjørte på 70 - tallet med ungene i baksetet... Heldigvis gikk det bra med alle da hu kjørte av veien! Har blitt en god historie da...

Ok men hadde ho ingen lærer som satt ved siden av da...

Skrevet

Dersom det ikke er trafikk så bør det nok gå fint. Men ikke i trafikken, det synes jeg er uansvarlig. Så forøvrig for ikke så lenge siden en med L bak på bilen som kræsjet med tre barn i baksetet :S

Skrevet

Jeg hadde ikke noe valg jeg. Det var enten det eller ikke øvelseskjøre, og da vurderte jeg det dit hen at det var bedre for barnet om jeg hadde lappen.

Ja det er sånn med oss også... jeg har ingen som kan passe jenta vår... Mine foreldre bor langt unna og hannes mor er hjemme om dagan men vi har så lite kontakt og Snuppa hylskrik hver gang farmora hennes skal ta ho opp. Vil ikke ha ho der når ho skrik sånn hver gang huff...

Skrevet

Norsk lov sier at man ikke har lov til å ha passasjerer i bilen når man øvelseskjører, tror det er det som menes lenger opp her :)

Du har ikke noen som kan være med og trille på datteren din mens du og samboer kjører litt da?

Skrevet

Tror faktisk det er ulovlig med passasjerer når man øvelseskjører! Bortsett fra den som sitter i passasjersetet, da!

Skrevet

Jeg har nettopp kjørt opp, spurte kjørelæreren min og det er lov med passasjer når man øvelseskjører.

Jeg hadde ikke noe valg så måtte øvelseskjøre med barnet i baksetet.

Anonym poster: 3b1f5dbc311396f2e199fe37572ecad0

Skrevet

Det er ikke noen lov som sier at det er ulovlig å ha passasjerer i bilen når man øvelseskjører.

Skrevet

Norsk lov sier at man ikke har lov til å ha passasjerer i bilen når man øvelseskjører, tror det er det som menes lenger opp her :)

Du har ikke noen som kan være med og trille på datteren din mens du og samboer kjører litt da?

Der tar du feil.

Det er lov å ha med pasasjerer i bilen når man øvelseskjører, så mange som det er plass til i bilen i følge bilens vognkort.

De fleste vil dog ikke anbefale det fordi det kan ta bort fokuset fra selve kjøringen, men må man så må man.

Anbefaler deg å ta noen få kjøretimer først, så kan du øvelseskjøre på småveger med lite trafikk eller på store tomme parkeringsplasser etterpå og øke mengden etterhvert som du føler deg komfortabel bak rattet.

Anonym poster: 555925f159dc60c34ebaa15a913c15eb

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det er skrevet i norsk lov, men jeg har også hørt at man ikke har lov å ha med passasjerer når man øvelseskjører.

Før man har fått lappen så kvalifiseres man som "ikke god nok til å kjøre alene ennå". Derfor har den som øvelseskjører med deg ansvaret for din kjøring. Jeg hadde aldri tatt med meg barna om jeg skulle øvelseskjøre, og hadde ihvertfall ikke latt dem ha med barna om det var jeg som var kjøre"læreren" og hadde ansvaret. Ville rett og slett ikke hatt dette på samvittigheten om noe hadde gått galt "on my watch"

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Så vidt jeg vet har man ikke lov til å ha passasjerer (annet enn den som skal hjelpe deg) i bilen når man øvelseskjører. MEN jeg er ikke sikker.

Jeg ville ikke ha gjort det.

Skrevet
Norsk lov sier at man ikke har lov til å ha passasjerer i bilen når man øvelseskjører, tror det er det som menes lenger opp her :) Du har ikke noen som kan være med og trille på datteren din mens du og samboer kjører litt da?
Der tar du feil. Det er lov å ha med pasasjerer i bilen når man øvelseskjører, så mange som det er plass til i bilen i følge bilens vognkort. De fleste vil dog ikke anbefale det fordi det kan ta bort fokuset fra selve kjøringen, men må man så må man. Anbefaler deg å ta noen få kjøretimer først, så kan du øvelseskjøre på småveger med lite trafikk eller på store tomme parkeringsplasser etterpå og øke mengden etterhvert som du føler deg komfortabel bak rattet. Anonym poster: 555925f159dc60c34ebaa15a913c15eb

I stand corrected :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Så mange som påstår ting de ikke vet!

Det er lov å ha passasjerer i bilen når man øveseskjører. Hvor lurt det er, er jo en annen sak. Det kommer jo veldig an på hvor langt man er kommet når det gjelder å beherske kjøringen.

Jeg hadde ikke hatt problem med å ha barn i bilen om øvelseskjøringen foregikk på en rolig vei uten annen trafikk. Når man er voksen og øver på å kjøre er ikke farten stor uansett og det er begrenset hvor store skader man kan forårsake. En bunk i bilen er nok det verste som kan skje.

Skrevet

Har du ikke noen til å passe, så er vel den beste løsningen å ha henne med, ellers får du jo aldri tatt lappen. Så lenge du ikke kjører i trafikken ser jeg ikke problemet med det :)

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

På hvilken måte var det bedre for barnet ditt egentlig? Var vel heller for din egen del ;)

Skrevet

Det er lov å ha passasjerer i bilen når man øveseskjører. Hvor lurt det er, er jo en annen sak. Det kommer jo veldig an på hvor langt man er kommet når det gjelder å beherske kjøringen.

Jeg hadde ikke hatt problem med å ha barn i bilen om øvelseskjøringen foregikk på en rolig vei uten annen trafikk. Når man er voksen og øver på å kjøre er ikke farten stor uansett og det er begrenset hvor store skader man kan forårsake. En bunk i bilen er nok det verste som kan skje.

Men så er det ikke bare deg på veien heller.

Du kan aldri gardere deg mot hvordan andre kjører, og så lenge man ikke er ferdig med øvelseskjøring så er man faktisk ikke godt nok rustet med kjøreferdigheter- og kunnskaper. Man klarer ikke alltid håndtere situasjoner på den måten man bør når man ikke har førerkort ennå. Og da hjelper det ikke om man er 17 eller 37. Man kan ikke forutse hva som skjer. Så hvorfor gamble med barnas liv?

Anonym poster: 0c1cd74c1bd2ce9c637f9756b59967d2

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Men så er det ikke bare deg på veien heller.

Du kan aldri gardere deg mot hvordan andre kjører, og så lenge man ikke er ferdig med øvelseskjøring så er man faktisk ikke godt nok rustet med kjøreferdigheter- og kunnskaper. Man klarer ikke alltid håndtere situasjoner på den måten man bør når man ikke har førerkort ennå. Og da hjelper det ikke om man er 17 eller 37. Man kan ikke forutse hva som skjer. Så hvorfor gamble med barnas liv?

Anonym poster: 0c1cd74c1bd2ce9c637f9756b59967d2

Enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...