Gå til innhold

Inspirert av utrotråd. Hvem har ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som mener at begge har like mye ansvar...

Hvis jeg drar på julebord i helga, og har sex med heite Roger fra jobben som jeg har sikla på lenge...

Vil dere virkelig da si "jo, det var skikkelig bedritent gjort av henne, men han Roger får jaggu ta sin del av skylda han også, han visste at hun var gift!"

Ville dere virkelig det?

Anonym poster: c37c584d2a560605ee4d2e1a36804fbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å påstå at vi kvinner har et slags medmenneskebånd til hverandre og er forpliktet til å behandle alle andre kvinner med silkehansker, kun i den felles egenskap i at vi er kvinner, er i beste fall provoserende.

Men det var en digresjon. Den parten som er utro, er ansvarlig.

Skrevet

Å påstå at vi kvinner har et slags medmenneskebånd til hverandre og er forpliktet til å behandle alle andre kvinner med silkehansker, kun i den felles egenskap i at vi er kvinner, er i beste fall provoserende.

Helt enig.

Vi kvinner er jo våre egne verste fiender på de aller fleste områder, og kvinner er kvinner verst, noe dette forumet er et glimrende eksempel på. Å forvente at damer på generelt grunnlag skal gå rundt og ta et slags søsterlig hensyn til hverandre, når vi aldri klarer å stå sammen ellers, men heller bitcher med hverandre ved første anledning, er i beste fall naivt.

Anonym poster: c37c584d2a560605ee4d2e1a36804fbf

Skrevet

Jeg mener begge parter har skyld. For noen mnd siden så var jeg utro med svigerfar. Han vet jo naturlig nok at jeg er gift med hans sønn. Mannen har tilgitt meg, men tilgir ikke sin far. Ja jeg burde holdt meg unna han og jeg burde stoppet før det gikk så langt, men det burde jaggu han ha gjort også.

Anonym poster: 3636a509e497dd31de6cb41df26d2fb8

Skrevet

For min del er det ikke en forpliktelse til kvinner spesielt, men andre mennesker. Man trenger ikke gjøre noen andres liv til et helvete, bare fordi man kan.

Skrevet

Skjønner ikke tankegangen her jeg? Er jo den som er i forhold sitt ansvar!

Hvis fruen min hadde vært utro med en annen mann så hadde jeg sikkert blitt sint på han ja, men jeg hadde ikke gitt han noe skyld. Det ansvaret ligger kun hos kjæresten min, det er hun som har lovet meg troskap.

Skal jeg liksom gå rundt og tro eller mene at alle gutter her i verden skal ta hensyn til meg? Hvorfor i all verden da? Om det er dårlig moral kan jo diskuteres, men å diskutere hvem sitt ansvar det er skjønner jeg meg ikke på!

Skrevet

Ansvaret er hos den som er i et forhold. men det betyr ikke at det er ok for den andre og være med på det.

Skrevet

Den som er utro har ansvaret selvfølgelig...

Det blir litt som å lure på hvem som har ansvaret av en som svindler og den som blir svindlet. Altså, er man dum nok til å falle for slikt...osv.

Skrevet

Virkelig, er det bare den som er utro som er drittsekker her? Og ikke den han/hun er utro med selvom han/hun VET at vedkommende har kjæreste/kone? Uansett hvor dårlig et forhold er, så legger man seg IKKE etter en som er opptatt! Det er mangel på respekt og verdighet!

Anonym poster: 09317a09ff700feac505a70a2304062a

93% den som er utro

5% den han/hun er utro med

1% den han/hun er utro mot

1% samfunnet

Anonym poster: fc14787f47f46c403d596aca818c68a3

Skrevet

Den som er utro er den som bærer skylden spør du meg. Det betyr ikke at jeg mener det er helt ok å legge seg etter andres damer/menn, men det er kun den som er i et forhold som er utro...

Skrevet
Dere som mener at begge har like mye ansvar... Hvis jeg drar på julebord i helga, og har sex med heite Roger fra jobben som jeg har sikla på lenge... Vil dere virkelig da si "jo, det var skikkelig bedritent gjort av henne, men han Roger får jaggu ta sin del av skylda han også, han visste at hun var gift!" Ville dere virkelig det? Anonym poster: c37c584d2a560605ee4d2e1a36804fbf

Det er jo umoralsk, så han bør selvsagt ikke være renvasket fordi han ikke har partner. Men han har ikke noen forpliktelse til den som ble skadelidene. Burde vært samfunnsstraff for både å være utro og ha et seksuelt forhold til en som er gift. Men kanskje litt vanskelig å håndheve.

Skrevet

Hvordan stiller man den andre parten til ansvar? Å ligge med en opptatt person gir da ingen konsekvenser for han/hun hverken juridisk eller moralsk.

Anonym poster: a8f77bb1841e94c88cb9b0793a87b092

Skrevet
Dere som mener at begge har like mye ansvar... Hvis jeg drar på julebord i helga, og har sex med heite Roger fra jobben som jeg har sikla på lenge... Vil dere virkelig da si "jo, det var skikkelig bedritent gjort av henne, men han Roger får jaggu ta sin del av skylda han også, han visste at hun var gift!" Ville dere virkelig det? Anonym poster: c37c584d2a560605ee4d2e1a36804fbf

Jepp! Det ville jeg gjort. Det er jo klart han er skyld i det? Dersom du var utro mot din mann så er det du som har sviktet mannen din som du har lovet troskap. Du har ansvaret. Men det har også den du var utro mot.

Hvorfor skal vi ikke forvente at andre holder seg unne de som har mann og dame hjemme? Jeg blir ikke skuffet og sveket av den andre damen som mannen min er utro med, men hun har en del av ansvaret. Det er mannen min som har sveket meg men alle innvolverte parter har et ansvar i utroskap. Så enkelt er det faktisk.

Har vi ikke ansvar ovenfor de som sitter hjemme å venter? Utroskap er en såppass knusende, stor og ødeleggende greie at selvsagt burde alle føle et ansvar om man er med på utroskapen.

La oss si jeg er på julebord og treffer en kjekk mann fra jobben. Jeg vet han har kone og småbarn hjemme men velger å legge meg etter han. Har drukket ei flaske vin og begynner å bli varm i trøya. Vi ender opp med å ha sex. Har jeg ikke ansvar?

Jeg vet ikke med dere men jeg hadde hatt verdens dårligste samvittighet og følt veldig mye ansvar. Jeg er den damen som ER MED på å ødelegge et forhold.

Så jo, vi har alle et ansvar. Det syntes jeg er veldig rart og skremmende at noen er uenige i.

Uansett, Den som er utro har det største ansvaret, det er han som har sveket og skuffet. Men når det kommer til ansvar så har den andre innvolverte parten det også.

Skrevet
Hvordan stiller man den andre parten til ansvar? Å ligge med en opptatt person gir da ingen konsekvenser for han/hun hverken juridisk eller moralsk. Anonym poster: a8f77bb1841e94c88cb9b0793a87b092

Man kan desverre ikke stille de til ansvar. Men vi har alle et ansvar på å holde oss unna de som har mann og dame.

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet
Skremmende egotankegang her inne. Huff. Anonym poster: d934e853e486e65ec5affe151ec09492
Du må gjerne kalle det egoistisk. Men det er ikke sånn jeg ser på det. Som jeg svarte i den andre tråden så har vi alle ansvar for å være gode medmennesker. Men vi er ikke ansvarlig for andres valg.. Det er som andre skriver, den parten som er opptatt som er ansvarlig for å holde seg på matta, selv om det også er slemt gjort av den andre å legge seg etter en som er opptatt. Og til syvende og sist kan man ikke forvente at andre skal ta hensyn til deg og dine følelser. Det er det isåfall partneren din som skal gjøre, og sette ned foten før han gjør noe som sårer deg.. Egoistisk tenkt? Jeg mener det heller er realistisk tenkt..

Greit nok, mannen har ansvar og vi vet det. Men glem mannen et sekund, kan du ærlig talt si at den andre kvinnen ikke har ansvar om hun vet at mannen har dame? Har ikke vi damer ansvar og respekt for andre mennesker?

Han har selvsagt det største ansvaret. Hun har ansvar som medmenneske. Har hun sex med en mann som har dame så er hun ansvarlig og like mye med på utroskapen.

Jo, så klart man har et moralsk ansvar. Som jeg har skrevet i begge innleggene så har vi alle ansvar for å være gode medmennsker. Så får enhver velge hva de legger i ordet "medmenneskelig"

Jeg hater utroskap, det er noe av det styggeste man kan gjøre mot en partner. Men det er nettopp det som er poenget mitt, at det er PARTNEREN som gjør dette moe sin kjære. Ikke jeg..

JEG ville aldri vært utro mot den jeg er i et forhold med, men jeg er ikke ansvarlig for andres valg. Om jeg serverer meg selv naken på et sølvfat så er det mannens ansvar ovenfor dama at han holder fingrene av fatet. Ikke veldig moralsk riktig gjort av meg, men like fullt hans ansvar..

Mener jég!

Skrevet
Skremmende egotankegang her inne. Huff. Anonym poster: d934e853e486e65ec5affe151ec09492
Du må gjerne kalle det egoistisk. Men det er ikke sånn jeg ser på det. Som jeg svarte i den andre tråden så har vi alle ansvar for å være gode medmennesker. Men vi er ikke ansvarlig for andres valg.. Det er som andre skriver, den parten som er opptatt som er ansvarlig for å holde seg på matta, selv om det også er slemt gjort av den andre å legge seg etter en som er opptatt. Og til syvende og sist kan man ikke forvente at andre skal ta hensyn til deg og dine følelser. Det er det isåfall partneren din som skal gjøre, og sette ned foten før han gjør noe som sårer deg.. Egoistisk tenkt? Jeg mener det heller er realistisk tenkt..
Greit nok, mannen har ansvar og vi vet det. Men glem mannen et sekund, kan du ærlig talt si at den andre kvinnen ikke har ansvar om hun vet at mannen har dame? Har ikke vi damer ansvar og respekt for andre mennesker? Han har selvsagt det største ansvaret. Hun har ansvar som medmenneske. Har hun sex med en mann som har dame så er hun ansvarlig og like mye med på utroskapen.
Jo, så klart man har et moralsk ansvar. Som jeg har skrevet i begge innleggene så har vi alle ansvar for å være gode medmennsker. Så får enhver velge hva de legger i ordet "medmenneskelig" Jeg hater utroskap, det er noe av det styggeste man kan gjøre mot en partner. Men det er nettopp det som er poenget mitt, at det er PARTNEREN som gjør dette moe sin kjære. Ikke jeg.. JEG ville aldri vært utro mot den jeg er i et forhold med, men jeg er ikke ansvarlig for andres valg. Om jeg serverer meg selv naken på et sølvfat så er det mannens ansvar ovenfor dama at han holder fingrene av fatet. Ikke veldig moralsk riktig gjort av meg, men like fullt hans ansvar.. Mener jég!

Da er vi vel egentlig stort sett enige da. ;)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet
Greit nok, mannen har ansvar og vi vet det. Men glem mannen et sekund, kan du ærlig talt si at den andre kvinnen ikke har ansvar om hun vet at mannen har dame? Har ikke vi damer ansvar og respekt for andre mennesker? Han har selvsagt det største ansvaret. Hun har ansvar som medmenneske. Har hun sex med en mann som har dame så er hun ansvarlig og like mye med på utroskapen.
Jo, så klart man har et moralsk ansvar. Som jeg har skrevet i begge innleggene så har vi alle ansvar for å være gode medmennsker. Så får enhver velge hva de legger i ordet "medmenneskelig" Jeg hater utroskap, det er noe av det styggeste man kan gjøre mot en partner. Men det er nettopp det som er poenget mitt, at det er PARTNEREN som gjør dette moe sin kjære. Ikke jeg.. JEG ville aldri vært utro mot den jeg er i et forhold med, men jeg er ikke ansvarlig for andres valg. Om jeg serverer meg selv naken på et sølvfat så er det mannens ansvar ovenfor dama at han holder fingrene av fatet. Ikke veldig moralsk riktig gjort av meg, men like fullt hans ansvar.. Mener jég!

Da er vi vel egentlig stort sett enige da. ;)

hehe.. Ja, vi er ihvertfall enige om det viktigste, virker det som. At utroskap er forkastelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...