Gå til innhold

Er det noen som fullammer til 6mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at de fleste innfører grøt lenge før det...fullammet til 6 mnd sist, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope. Med førstemann begynte vi med grøt da han var 4 og en halv måned. Denne gangen skal jeg begynne med grøt den dagen han blir 4 måneder!:)

Anonym poster: 559a513f8eac596e0f915eaa86e9920e

Skrevet

Jeg gjorde, fikk første gang grøt da hun var akkurat 6mnd

Skrevet

Intensjonen har vært det med begge mine, men begge ble urolige på natt da de var rundt 5 mnd. Så har såvidt begynt med grøt på kveld nå.

Skrevet

Ja, jeg har gjort det med alle 4. Og det samme har nesten alle venninnene mine gjort, også hun som fikk tvillinger.

Anonym poster: 2467401f8d05281bc5e42fb424667908

Skrevet

Jeg gjorde det med begge. Det gikk helt greit, men jeg pumpet en del slik at mannen kunne ta matingen noen ganger.

Anonym poster: aad847d4bccab3a6b45887dac9962b26

Skrevet

Har inntrykk av at de fleste innfører grøt lenge før det...fullammet til 6 mnd sist, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen.

Ja, jeg gjorde det. Kommer til å gjøre det denne gangen også :)

Men ingen hadde forberedt med på fordommene mot å fullamme i 6mnd. Her maste den ene bestemoren om at vi måtte begynne med grøt helt fra 2mnd alder. Og maset fortsatte og eskalerte, det var utrolig irriterende. Babyen la på seg godt, veldig godt. Denne gange kommer jeg ikke til å finne meg i slik hersking.

Anonym poster: 1181fdf7ab65a2403ccedff16c396c76

Skrevet

Begge mine blei fullamma til 6 mnd. Trodde det var vanlig, jeg?

Gjest Gullguttene
Skrevet

Det er jo 6 mnd som er anbefalt. Jeg har planer om å fullamme til 6 mnd hvis ikke barnet viser tegn til misnøye eller liten vektoppgang.

Skrevet

Ja, her får lillebror kun smaksposjon. Han er 6 og en halv måned.

Har gitt han middag i ca to uker, får brød om han ikke kan spise det vi spiser. Liker alt, bortsett fra babymat,he,he. Men spiser lite, så er nok mett på morsmelk. Sånn kan det få være lenge til tenker jeg.

Tror kroppen har aller best av det, så lenge ungen er fornøyd med det, så klart. :-)

Skrevet

Det er vel mye det at flere i barselgruppa har begynt og så er det en del mas fra andre om å være med på div. Får inntrykk av at andre begynner tidlig med grøt og sender ungene på overnattinger, og sitter med følelsen av at jeg er prippen som takker nei til å bli med pga ammiga. Greit å høre at det er flere som fullammer selv om de tydeligvis ikke er rundt meg ;)

Skrevet

Jeg fullammet til 5 mnd, også begynte vi med smaksprøver på potet og gulrot. Men var langt over 6 mnd før vi kom i nærheten av noe som lignet et måltid. Ventet også med introduksjon av grøt til 6 mnd.

Anonym poster: 58c21e2602905c219d3128c22c79c568

Skrevet

Fekk kun smaksporsjonar før 6 mnd, ho var ikkje interessert i meir ved 6 mnd heller, vart 7 mnd før ho åt meir enn 1/2 porsjon om dagen..

Skrevet

Fullammet minsten til hun var 6 mnd og vel så det. Førstemann introduserte vi grøt til rundt 5 mnd

Skrevet

Storesøster fullammet jeg til 4 mnd. Det var det som var anbefaltet på den tiden.

Lillebror ble fullammet til over 7 mnd. Prøvde å introdusere mat litt før den tid, men det gikk heller dårlig pga stadig halsbetennelse, falsk krupp osv.

Skrevet

Fullammet første til 6mnd, og håper det lar seg gjøre denne gangen også. Nå er hun 4mnd:) er jo 6 mnd som er anbefalingene, så så lenge babyen får nok næring er det jo det beste:)

Skrevet

Førstemann vart fullamma til 6 mnd, dvs fekk smake graut ved 5,5. Det tok litt tid før han kom opp i porsjonar som litt størrelse på, så eg vart litt stressa ifht at eg skulle byrje på jobb att.

Minste fekk smaksprøver på grønnsaker frå litt over 4 mnd, slik dei nye råda seier, og etter kvart nokon teskeier graut, men hovudnæringa var framleis mjølk fram til over 6 mnd.

Skrevet

Jeg fullammet til ca 7-8 mnd jeg. Lillegutt har aldri vært spesielt begeistret for mat, så tok laaaaang tid før han fikk i seg noe særlig av det :)

Kommer nok til å gjøre det denne gangen også.

Skrevet

Førstemann vart fullamma til 6 mnd, dvs fekk smake graut ved 5,5. Det tok litt tid før han kom opp i porsjonar som litt størrelse på, så eg vart litt stressa ifht at eg skulle byrje på jobb att.

Minste fekk smaksprøver på grønnsaker frå litt over 4 mnd, slik dei nye råda seier, og etter kvart nokon teskeier graut, men hovudnæringa var framleis mjølk fram til over 6 mnd.

Ingen nye råd sier man skal starte med smaksprøver ved 4mnd. Hører mange sir det, med det er feilinformasjon. Mange HS har plukket opp denne lille studien fra Trondheim og tar det for den fulle og hele sannhet. Helsedirektoratet og WHO har ikke endret sine råd.

Skrevet

Jeg har fire barn og to av dem ble av div grunner flaskebarn. De to som fikk flaske begynte med grøt når de var mellom 4,5 og 5 mnd gamle, da ble de ikke lenger mett av max døgndose med mme.

De to minste barna ammet jeg, og fullammet helt til 6 mnd ja. Nest yngste fullammet jeg i 7 mnd faktisk, hun reagerte veldig kraftig på grøt, fikk diare og magesmerter hver gang vi prøvde (fikk smaksprøver fra 5,5 mnd). Først da hun var 7 mnd var tarmen moden nok til å kunne ta imot en liten porsjon grøt uten å reagere med diare.

Anonym poster: f1edbf64799780a0f45a810a2d178597

Skrevet

Jeg gjorde det sist.. Fullammet i godt over 7 mnd, for babyen nektet å smake på noe annet.. Regner med å fullamme i minst 6 mnd denne gangen også. Har nok melk i alle fall, heldigvis :)

Skrevet

Ja, jeg gjorde det. Kommer til å gjøre det denne gangen også :)

Men ingen hadde forberedt med på fordommene mot å fullamme i 6mnd. Her maste den ene bestemoren om at vi måtte begynne med grøt helt fra 2mnd alder. Og maset fortsatte og eskalerte, det var utrolig irriterende. Babyen la på seg godt, veldig godt. Denne gange kommer jeg ikke til å finne meg i slik hersking.

Seriøst??! :-O

Alt folk bryr seg med!...

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Jeg fullammet første til hun var 6 mnd.

Andre gang fikk jeg tvillinger og de fikk MM og MME til de var litt over 5 mnd gamle. Da trengte de mer mat, og de sov mye bedre på natten begge to.

Skrevet

Jeg fullammet i 8,5 mnd. Hun ville ikke ha mat før, men er etterhvert blitt et matvrak likevel. Prøvde å innføre smaksporsjoner ved 6 mnd, men hun var overhodet ikke interessert. Denne gangen kommer jeg til å innføre smaksporsjoner litt tidligere (eks 5 mnd), siden hun eldste slet med søvn og jernmangel før hun fikk i seg vanlig mat.

Anonym poster: 612e1f6622bc899034bea54a1c6be13e

Skrevet

Ja, jeg gjorde det med begge mine yngste. Sunne, velfødde babyer var de begge to. Med elstemann innførte jeg grøt ved 4 mnd alder, for dte var liksom det man skulle den gangen.

Synes det var veldig greit å fullamme de første 6 månedene, slik jeg gjorde med de to siste.

Anonym poster: 17748ca69bd4810c1c5a26c505dd9a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...