Gå til innhold

Hjelp meg, jeg er feit og spiser for lite!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er det dere kan kalle feit. Veier 88kg og er 165 høy. Etter sist svskap gikk jeg fra 90-75 uten å gjøre noe. Men så begynte jeg å jobbe. Og det ble mindre turer, mindre mat og alt. Jeg har mange barn og lite tid, og kan ikke trene pga en kneskade(kanskje om ett år..)

Uansett, jeg spiser KUN middag. Det er alt. Jeg har ikke tid til mer.. Men jeg har begynt å drikke brus.

Uansett

Tror dere jeg vil gå ned om jeg drikker shakes + middag? Jeg tror vekta står på stedet hvil pga for lite kcal, har sjekket stoffskifte og alt det der.

Har ført kcalregnskap den siste uka og ligger på 700-950kcal per dag.. Hvis jeg tar shakes og kutter ut colaen men spiser middag... Vil det hjelpe??

Anonym poster: d0fca9eff1643c81b727364d40566da8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spise RIKTIG mat. Nytter ikke å spise lite om du spiser feil mat.

Spiser du nok fiber, nok proteiner, nok grønnsaker og drikker du nok vann? Får du i deg alle næringsstoffene du trenger og mosjonerer du?

Anonym poster: c63950f02425fb4568e058dc91cbfc4e

Skrevet

Du må spise RIKTIG mat. Nytter ikke å spise lite om du spiser feil mat.

Spiser du nok fiber, nok proteiner, nok grønnsaker og drikker du nok vann? Får du i deg alle næringsstoffene du trenger og mosjonerer du?

Anonym poster: c63950f02425fb4568e058dc91cbfc4e

Som jeg skrev, kan ikke trene pga kneskade+leverproblemer..

Middagen min er normal. Fisk+grønnsaker+potet feks. Ikke junk.

Alle blodprøver ang mineraler vitaminer er flotte

Skrevet

Og spm mitt var:

Vil det hjelpe om jeg tar shaker pluss muddag. Da får jeg i meg nok næring, sånn jeg ikke gjør nå

Skrevet

Jeg er ingen slanke ekspert, men det er usunt å spise kun ett måltid! Spis 4 mindre måltider i stedet, la de være sunne. Knekkebrød, magert pålegg. Middag uten sauser, mye grønnsaker. Kutt cola, eller bytt ut med lettbrus hvis det er vanskelig. Og om du ikke får til å gå tur hver dag, velg bevegelse alle gangene du kan: Trapp i stedet for heis. Løp om kapp med barnet ditt, sett på musikk og dans i stua. Lek sikten i Hagen eller hopp på trampolina.

Anonym poster: 1e985c373dfbb2b699e7c26057f89fa5

Skrevet

Poenget er at jeg er ikke sulten. Derfor tenker jeg shakes.

Skrevet

Kan ikke løpe eller hoppe i trampoline med kneskaden. Trapper går jeg masse i - bor i åttende etg. Men det hjelper lite. Takk for svar.

Etterlyser firtsatt svar på om shakes som måltider + middag er lurt

Skrevet

Enten får du i deg flere kalorier enn du tror eller så har du en enller annen sykdom. Komdeg til legen og få det sjekket om du faktisk sfår i deg under 1000 kcal om dagen uten å gå ned i vekt.

Anonym poster: 8e1240b465d121e0daa9a7bcf33719dc

Skrevet

Har vært hos legen. :)

Skrevet

Jeg er ingen slanke ekspert, men det er usunt å spise kun ett måltid! Spis 4 mindre måltider i stedet, la de være sunne. Knekkebrød, magert pålegg. Middag uten sauser, mye grønnsaker. Kutt cola, eller bytt ut med lettbrus hvis det er vanskelig. Og om du ikke får til å gå tur hver dag, velg bevegelse alle gangene du kan: Trapp i stedet for heis. Løp om kapp med barnet ditt, sett på musikk og dans i stua. Lek sikten i Hagen eller hopp på trampolina.

Du har ikke fått med deg at HI har kneskade? Slik at hun ikke kan gå i trapper eller løpe om kapp? Og lettbrus er ikke lurt, den inneholder kreftfremkallende stoffer.

Forresten er det bare tull at man ikke går ned av usunn mat hvis man får i seg lite kalorier, det har vært forsket på såkalt "sjokoladediett" - forsøksperson spiste bare snop, men akkurat så lite kalorier som skulle til for å gå ned i vekt. Og han gikk ned.

Til HI: shakes er ingen god løsning i lengden. De smaker høgg, man blir dritlei etter noen dager, så hvis du allerede har spisevegring i form av at du aldri er sulten, så blir du ihvertfall ikke mer sulten av å drikke shakes. Magen trenger ordentlig mat. Synes du burde bestille time hos ernæringsfysiolog og få oppfølging.

Anonym poster: 18de3cb00f7f8999cc307f307b68e048

Skrevet

kroppen din har gått i skikkelig sparebluss, det er problemet. hadde samme problem i mange, mange år ogndet hele endte for meg med at jegikke så annen løsning enn slankeoperasjon. Det ble min redning, og spiser nå som jeg burde ha gjort den gangen, bare i mye mindre posjoner.

Løsningen er å tilføre kroppen næring gjevnt gjennom hele dagen og disse måltidene burde i all hovedsak være sunne. Men ikke ha dårlig samvittighet for at du en sjelden gang spiser usunn mat eller snop. Grete roede er f.eks en veldig fin metode!!!

Du kan erstatte noen måltider med barer eller shaker hvis du ønsker det, men dette er ingen varig løsning,kun som en hjelp på veien nedover!!

ønsker deg masse lykke til, jeg vet med sikkerhet at det ikke er lett å endre på vanene :-)

Anonym poster: 2505a02240a57f6bb7643a4332216a6c

Skrevet

Du har ikke fått med deg at HI har kneskade? Slik at hun ikke kan gå i trapper eller løpe om kapp? Og lettbrus er ikke lurt, den inneholder kreftfremkallende stoffer.

Forresten er det bare tull at man ikke går ned av usunn mat hvis man får i seg lite kalorier, det har vært forsket på såkalt "sjokoladediett" - forsøksperson spiste bare snop, men akkurat så lite kalorier som skulle til for å gå ned i vekt. Og han gikk ned.

Til HI: shakes er ingen god løsning i lengden. De smaker høgg, man blir dritlei etter noen dager, så hvis du allerede har spisevegring i form av at du aldri er sulten, så blir du ihvertfall ikke mer sulten av å drikke shakes. Magen trenger ordentlig mat. Synes du burde bestille time hos ernæringsfysiolog og få oppfølging.

Anonym poster: 18de3cb00f7f8999cc307f307b68e048

Takk for svar:) syns 'slankesjokoladr' smaker helt ok og shakes og. Samme for meg hva det smaker, er jo litt pinlig å aldri spise lunch. Sitter bare og pirker i maten så folk tror jeg spiser. Drikker masse kaffe men lettbrus vil jeg aldri drikke.

Har vært hos en ernæringsfysio for litt siden faktisk. Hun sa at jeg MÅTTE jo spise mer enn jeg sa, og at jeg sikkert var glad i sjokolade. Hun ba meg spise 5xdaglig i en uke og så ville sulten komme. It did not. Jeg tror at for meg er trim det eneste som hjelper. Det rare er at når jeg trener spiser jeg kun middag da og. Jeg er ikke noe lunch/brødmenneske.

Og jeg spiser bare ting jeg syns er godt.

Da jeg var liten tvang foreldrene mine meg til å spise opp alt samt at de forsynte meg.. Pølser og fett.. Jeg blir kvalm. Husker det den dag idag. Helt jævlig. Tror dette har ødelagt meg.

Ble også tvunget til å spise minst to brødskiver til frokost. Jeg ble så tørr i munnen. På vei til skolen spøy jeg. Har aldri vært sulten rett og slett.

Men jeg var ikke feit før. Det er jeg nå:-(((

Skrevet

Du bør gå nøye gjennom hva du spiser. Om du virkelig ligger under 1000 kcal per døgn, er i moderat aktivitet (trapper osv) og ikke går bed i vekt, så er det enten feil i regningen din eller du har en sykdom. Inntak =mindre enn forbruk =vektreduksjon. Og det er uavhengig av hva du spiser. Shakes, sjokkis eller vanlig middag har ikke noe å si. Det er kun det enkle regnestykket som har noe å si (med mindre du da feiler noe). Trippelsjekk kcal regnestykket ditt. Lykke til! Kan forresten anbefaler vannairobik, det fungerer for folk med kneskader også :)

Skrevet

kroppen din har gått i skikkelig sparebluss, det er problemet. hadde samme problem i mange, mange år ogndet hele endte for meg med at jegikke så annen løsning enn slankeoperasjon. Det ble min redning, og spiser nå som jeg burde ha gjort den gangen, bare i mye mindre posjoner.

Løsningen er å tilføre kroppen næring gjevnt gjennom hele dagen og disse måltidene burde i all hovedsak være sunne. Men ikke ha dårlig samvittighet for at du en sjelden gang spiser usunn mat eller snop. Grete roede er f.eks en veldig fin metode!!!

Du kan erstatte noen måltider med barer eller shaker hvis du ønsker det, men dette er ingen varig løsning,kun som en hjelp på veien nedover!!

ønsker deg masse lykke til, jeg vet med sikkerhet at det ikke er lett å endre på vanene :-)

Mitt eneste usunneproblem er colaen. Jeg spiser bare middag og da ikke mye. Det er faen så slitsomt:(

Takk for lykketil'en

Skrevet

Du bør gå nøye gjennom hva du spiser. Om du virkelig ligger under 1000 kcal per døgn, er i moderat aktivitet (trapper osv) og ikke går bed i vekt, så er det enten feil i regningen din eller du har en sykdom. Inntak =mindre enn forbruk =vektreduksjon. Og det er uavhengig av hva du spiser. Shakes, sjokkis eller vanlig middag har ikke noe å si. Det er kun det enkle regnestykket som har noe å si (med mindre du da feiler noe). Trippelsjekk kcal regnestykket ditt. Lykke til! Kan forresten anbefaler vannairobik, det fungerer for folk med kneskader også :)

Har trippelsjekket mange ganger + vært hos legen, ernæringsfys,psykolog, spiseteam. Jeg lurer ikke meg selv og er helt frisk. Legene sa det er ikke noe son heter sparebluss.. Haha. Jeg burde vært på dr house!!!

Skrevet

hvem idiotleger har du vært hos???

kroppen går i sparebluss når du får i deg altfor lite mat. kroppen tviholder da på alle sine kg og skrur ned forbrenningen til et minimum. Derfor kan du legge på deg selv om du i utgangspunktet spiser for lite.

Sorry, men fortsetter du med å spsie så lite som du gjør nå kommer du til å fortette med å legge på deg......

Skrevet

Hehe ja, det høres veldig rart ut :). Jeg har også lært at det ikke finnes "sparebluss" i den forstand det brukes i dagligtalen vår. Og slankeoperasjoner fungerer jo nettopp fordi det er med på å hjelpe kroppen å redusere inntaket slik at regnestykket blir mindre inntak enn forbruk (redusert næringsopptak i tarm og redusert kapasitet i magesekken). Så om du legger på dg til tross for meget lavt inntak og moderat forbruk, så er du kanskje et tilfelle for de house:). Men da høre det jo ut som trening er nøkkelen :) finnes det et basseng nær deg? Svømming er svært gunstig når man er skadet. Har brukt fet mye selv, og jeg hadde brudd i ryggen.

Skrevet

Slankeopererte får i seg mindre mat, men de må spise mange måltider om dagen slik at kroppen får noe å jobbe med og forbrenne regelmessig. Kroppen venner seg også til at den vil få mat igjen om ikke så lenge.

Ved et måltid om dagen bare pøser man på med mat som kroppen plutselig skal forbrenne når den ikke har hatt noe annet å jobbe med hele dagen. Kroppen vet heller ikke når den får tilført mer næring og sparer derfor på dette måltidet, bruker laaang tid på fordøyingen.

Skrevet

kroppen går i sparebluss når du får i deg altfor lite mat. kroppen tviholder da på alle sine kg og skrur ned forbrenningen til et minimum. Derfor kan du legge på deg selv om du i utgangspunktet spiser for lite.

Sorry, men fortsetter du med å spsie så lite som du gjør nå kommer du til å fortette med å legge på deg......

Jepp, nettopp derfor spør jeg: Kan shakes fikse meg så jeg får i meg nok næring? Jeg klarer ikke SPISE mer, men bøtter gjerne nedpå shakes med klemme på nesa:)

Skrevet

Sparebluss er bare en myte. Med den logikken skulle konsentrasjnsfangene blitt bælfeite.

Forsøk et par uker på et kursted der du må spise det som blir servert og ikke har mulighet til å få i deg noe annet.

Anonym poster: 8e1240b465d121e0daa9a7bcf33719dc

Skrevet

Jeg hadde ditt problem og jeg startet med shaker tok en uke fullt ut også innførte jeg middagen. Dette fordi jeg spiser kun det måltidet. Mitt første sv.skap gikk jeg fra 93kg til 67kg innen han var fem mnd. (sant skal sies at jeg veide 72kg da eg ble gravid) Jeg gikk turer og spiste akkurat det jeg ville og ofte og. Da jeg ble gravid igjen var jeg på første kontroll 7 uker 70kg og gikk opp til 86kg men etter den graviditeten begynte jeg å slite jeg stagnerte på 76-78kg. (varierte i syklusen)

Jeg spiste dårlig, gikk til bekkenet sa stopp og hadde fått lappen og bil. Etter ett og ett halvt år skjønte jeg at no måtte jeg gjøre noe. Jeg begynte da på shaker på egenhånd en uke hvor jeg erstattet alle måltider før jeg innførte middag. Det som er viktig er å innføre i små mengder, altså middag på en frokost tallerken. Få i deg frokost innen 20 min etter du har stått opp. Det jeg virkelig vil anbefale er å ta kontakt med ditt lokale treningstudio, hør hva de kan tilby og evt hjelpe med.

Jeg gikk på noe som heter Easylife lettere. Er 6mnd kurs og dette hjalp veldig, ikke på kg for jeg hadde gått ned på egenhånd men å lære hvordan jeg skulle spise videre så jeg ikke skulle leve på shaker. Jeg tok frokost og to mellom måltid med shake (stoppet nå pga gravid igjen) for det er mine vanskeligste måltider å få i meg. Men ikke gjør noe på egen hånd da det kan ende med tarmslyng og mye rart. Få kostholdsveiledning av en proff. Men jeg skjønner hvordan det er for jeg var akkurat slik men raste fort ned 10-12kg (syklus) men gikk opp 1-2kg hvor jeg har holdt meg i ett år ved å innføre litt ekstra måltider med riktig innhold :) Ønsker deg lykke til :)

Anonym poster: 1c178df5059cc7e49288fd1578f9f7c2

Skrevet

Hehe ja, det høres veldig rart ut :). Jeg har også lært at det ikke finnes "sparebluss" i den forstand det brukes i dagligtalen vår. Og slankeoperasjoner fungerer jo nettopp fordi det er med på å hjelpe kroppen å redusere inntaket slik at regnestykket blir mindre inntak enn forbruk (redusert næringsopptak i tarm og redusert kapasitet i magesekken). Så om du legger på dg til tross for meget lavt inntak og moderat forbruk, så er du kanskje et tilfelle for de house:). Men da høre det jo ut som trening er nøkkelen :) finnes det et basseng nær deg? Svømming er svært gunstig når man er skadet. Har brukt fet mye selv, og jeg hadde brudd i ryggen.

Joda , men åpningstidene er dumme, og pga lever kan jeg ikke anstrenge meg for mye. Lang historie:) legene mener at det ikke har noe m vektenå gjøre forøvrig, hadde det sånn før jeg fikk prob m den.

Alt i alt er det slitsomt å være feit og ikke sulten. Første jeg tenker når jeg ser tjukkaser er 'spis mindre' - men så tenker jeg på meg selv og skjønner at de kanskje har det sånn og:-(

Skrevet

Jeg hadde ditt problem og jeg startet med shaker tok en uke fullt ut også innførte jeg middagen. Dette fordi jeg spiser kun det måltidet. Mitt første sv.skap gikk jeg fra 93kg til 67kg innen han var fem mnd. (sant skal sies at jeg veide 72kg da eg ble gravid) Jeg gikk turer og spiste akkurat det jeg ville og ofte og. Da jeg ble gravid igjen var jeg på første kontroll 7 uker 70kg og gikk opp til 86kg men etter den graviditeten begynte jeg å slite jeg stagnerte på 76-78kg. (varierte i syklusen)

Jeg spiste dårlig, gikk til bekkenet sa stopp og hadde fått lappen og bil. Etter ett og ett halvt år skjønte jeg at no måtte jeg gjøre noe. Jeg begynte da på shaker på egenhånd en uke hvor jeg erstattet alle måltider før jeg innførte middag. Det som er viktig er å innføre i små mengder, altså middag på en frokost tallerken. Få i deg frokost innen 20 min etter du har stått opp. Det jeg virkelig vil anbefale er å ta kontakt med ditt lokale treningstudio, hør hva de kan tilby og evt hjelpe med.

Jeg gikk på noe som heter Easylife lettere. Er 6mnd kurs og dette hjalp veldig, ikke på kg for jeg hadde gått ned på egenhånd men å lære hvordan jeg skulle spise videre så jeg ikke skulle leve på shaker. Jeg tok frokost og to mellom måltid med shake (stoppet nå pga gravid igjen) for det er mine vanskeligste måltider å få i meg. Men ikke gjør noe på egen hånd da det kan ende med tarmslyng og mye rart. Få kostholdsveiledning av en proff. Men jeg skjønner hvordan det er for jeg var akkurat slik men raste fort ned 10-12kg (syklus) men gikk opp 1-2kg hvor jeg har holdt meg i ett år ved å innføre litt ekstra måltider med riktig innhold :) Ønsker deg lykke til :)

Anonym poster: 1c178df5059cc7e49288fd1578f9f7c2

Hei!

Sånn som meg! Men du har sluttet med shakes? Har kun spist niddag hele livet, hater godteri, chips og junk. Men før så var jeg jo aktiv. Hater dagen jeg ble feit. Vil så gjerne snu det

Hvilke shakes brukte du kjære? :)

Skrevet

Du skal spise helst 6 måltider pr dag.ofte men lite,da holder du forbrenningen i gang,og blodsukkeret stabilt. Å spise bare ett måltid pr dag er ikke bra. Du må ha lite energi..? du får også i deg alt for lite kcal ved å spise slik,og kroppen får i sparemodus,å da får du ikke ned i vekt! Begynn og spise mat! Om du ikke har lyst på så er shake ett godt alternativ,ja. Å frokost er faktisk kjempe viktig;) dropp brusen!! Du får sikkert i deg en del kcal der,men helt feil! Bare sukker,blod sukkeret går rett opp og rett ned igjen,ikke bra..få i deg masse vann!!!

Skrevet

Du skal spise helst 6 måltider pr dag.ofte men lite,da holder du forbrenningen i gang,og blodsukkeret stabilt. Å spise bare ett måltid pr dag er ikke bra. Du må ha lite energi..? du får også i deg alt for lite kcal ved å spise slik,og kroppen får i sparemodus,å da får du ikke ned i vekt! Begynn og spise mat! Om du ikke har lyst på så er shake ett godt alternativ,ja. Å frokost er faktisk kjempe viktig;) dropp brusen!! Du får sikkert i deg en del kcal der,men helt feil! Bare sukker,blod sukkeret går rett opp og rett ned igjen,ikke bra..få i deg masse vann!!!

Faktisk ikke energiløs:) føler meg helt fin. Vet at frokostcer viktig, men blir faktisk KVALM. Jeg klarer ikke presse i meg mat:-(

Iflg ernæringsfysio nr2 kunne jeg spise hva jeg ville om det var 1400kcal. Problemet er at jeg ikke greier drikke nok brus..

Søren ass

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...