Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #26 Skrevet 18. november 2012 Mine barn har god nytte av iPad, men de må nok dele den med resten av familien... Synes gavehysteriet tar overhånd hos enkelte. Greit med en stor gave, men litt overdrevet når samme barn får 6-7 gaver til over tusenlappen, og det bare av foreldrene. Som noen sa over her; hvordan skal de toppe det til neste år? Uansett er jeg nøye på å kjøpe noe ungene ønsker seg, og det blir ofte dyrt, men da trenger de ikke flere gaver fra meg i tillegg. Anonym poster: 94ad5f6fae3a7b39e5ff91282f5d5081
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #27 Skrevet 18. november 2012 Barn blir da ikke bortskjemt av å få en dyr julegave, det er ikke mine ihvertfall. Det de blir bortskjemte av er alle de tingene de får når det ikke er noen spesiell anledning, og at de alltid får det de peker på uten noengang å måtte ønske seg det over tid eller være med å spleise selv. Men vi har ikke allverdens god økonomi, og derfor får man ikke i denne familien dyre ting utenom fødselsdag og jul. Er det kostbare ting man ønsker seg må man derfor bruke disse dagene til å ønske seg det, og da blir det ofte spleiselag. Så min sønn er alldeles ikke bortskjemt selv om han får ipad til jul, han kommer til å bli hoppende hysterisk glad for han forventer det overhodet ikke, nettopp pga prisen. Jeg gleder meg til å gi han det, og jeg vet at han kommer til å bli fornøyd med en gave som er langt billigere neste gang. Nei, det er kanskje ikke nødvendig, men det er gøy og på slike dager unne ungene noe ekstra Anonym poster: b448b9c4667446d1de86d2c2bec13e46
Serepta Skrevet 18. november 2012 #28 Skrevet 18. november 2012 Jeg kjøper heller iPad til 2500 kr enn noe legogreier til 1000,- Sistnevnte er dødskult i noen dager, før interessen daler. Har så mye lego stående nå, så er glad den fasen nesten er forbi.
GeneralSpringSkalle Skrevet 18. november 2012 #29 Skrevet 18. november 2012 Jeg har en 4 åring som får Kurio nettbrett, og ei på 10 som får Toshiba nettbrett til jul. Har ingen formening om folk handler "for flotte gaver". Regner med de fleste kjenner barna sine, og handler gaver etter både hjerte og fornuft. 10åringen fikk forresten touchtelefon til bursdagen sin nå, og den hadde hun spart til selv i ett år. Vi lovet å legge i resten som bursdagsgave om hun sparte og jobbet for det selv også. Og hun var knallflink. Hadde en liste over ting å gjøre iløpet av en uke, og på søndager fikk hun alt fra 30 til 65kr. Hun endte alltid på 65kr. Julegaven har hun ikke jobbet for på samme måte, og hun er absolutt ikke bortskjemt, så jeg gleder meg til å se ansiktet hennes når hun åpner gaven.
Gjest Antarctica Skrevet 18. november 2012 #30 Skrevet 18. november 2012 Har en anekdote om dette temaet. Sønnen min beskrev sin stebror da de var 7-8 år gamle. Han sa det slik: "Vet du hva mamma, han XXX (stebroren) ønsker seg ingen ting, han. Eller, noen ganger er det noen leker han vil ha, og så går det en kort stund, så får han dem." Jeg svarte (litt vantro) "Jo, det må da være noe han ønsker seg?!" Da svarte han bare "Tja, kanskje sånn ønsker seg at han kunne fly, mener du? Ja, men ikke noe annet. Han får det med en gang." I stedet for at alle bare sier "Hva gjør det om man kjøper dyre ting når man har råd til det!!!" og kommer på defensiven med en gang, så kan man jo tenke litt på sånne ting: At det å glede seg til noe og drømme seg bort om noe faktisk er en verdi i seg sjøl. At det å være bortskjemt handler mer om hva man forventer enn om hva man har. Og at det er symptomatisk når DiB-damer spør her på forumet "hva skal jeg gi treåringen i julegave, hun har alt mulig fra før!"
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #31 Skrevet 18. november 2012 Jeg skjønner jo det er forskjell på hva man tjener og har råd til. Men når 7 og 10-åringer får iPad i julegave (hver sin), så synes jeg det er voldsomt. Hva skal de bruke den til, annet enn spill? Og er ikke det noe en bør begrense og ikke oppmuntre til? Vi har ikke lite penger, hadde sikkert hatt råd til å kjøpe IPad til ungene våre, men gjør det ikke. Synes i grunnen gaver verdt 1000-1500 kr er nok til egne barn. Og da fordeles det gjerne på flere gaver. Bare noe som slo meg. De jeg snakker om tjener ikke særlig bedre enn oss, så det er jo en prioriteringssak. Anonym poster: ae0dee99165552fe75aac62f5dc8fefd Hvorfor skal en begrense datatid? Da må det jo først være et problem? De aller fleste som jeg kjenner har barn som både er aktive ute og også kan slappe av med å spille litt. MInste min går i 1.klasse og de har allerede hatt masse data på skolen. Brukt flere av Windows programmene og han er en racer i word. De som har blitt skjermet mot data sliter allerede, dette ble tatt opp på foreldremøte! Her i huset har jeg aldri satt begrensinger på datatid, men så brukes kanskje ikke konsoller/data mer enn kanskje 1 time i uken i snitt. Noen ganger mer, noen ganger mindre...kommer an på årstid og vær. Kanskje er ikke intr så stor siden vi ikke lar det bli et problem;)) Og her blir det I-pad på barna;) Anser ikke prisen for å være helt gal. Og hva er vitsen med å kjøpe flere smågaver til samlet sum på 1000-1500? Er det mengden gaver hos dere som teller? Går ikke det under kategorien gavehysteri? Anonym poster: c764a491f553f327ff7c319717e7d3d8 Nyere forskning konkluderer med at datatid hemmer hjerneutviklingen hos barn, så man bør så absolutt begrense. Anonym poster: 736ec5193c5101a072b468e21db63b26
Gjest Heartbroken Skrevet 18. november 2012 #32 Skrevet 18. november 2012 Hvorfor skal du bry deg om hvor mye andre bruker på julegaver? Jeg blir helt svett av alt man skal bry seg med! Kjøp det du føler er ok til din familie og regn med at andre gjør det som passer de best.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #33 Skrevet 18. november 2012 Det som sjokkerer meg mest er familie som ønsker seg ganske dyre gaver, men som ikke gir det samme tilbake. Min familie har aldri hatt noe voldsomt med penger, og gavene har ligget på mellom 3 og 500 kr. Min søster har nå 4 barn, og fikk ønskelista hennes. Ungenes ønsker er ganske rimelige, men hun og kjæresten hadde ønsker til 400 kr hver. Jeg fikk akkurat 400 kr i gave av henne og familien til en symbolsk bursdag. Så synes kanskje hennes ønsker ble litt voldsomme da i forhold... Anonym poster: 385d3139bc8901e85b172bcef652381e
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #34 Skrevet 18. november 2012 Jeg har veldig ofte erfart, at det er de billigste gavene som blir mest satt pris på, og mest lekt med! Har sett folk gi avanserte, dyre gaver til 3 åringer, og treåringen sitter fornøyd og pusler med ett trepuslespill Er ikke BARNA som forventer sånne gaver, er voksne som skaper hysteriet. Galskap, mener nå jeg. En gave til 200kr til ett barn, er mer enn bra nok! Er faktisk TANKEN som teller. Anonym poster: 39865d503a5fb2065abb7cea0be6eccd
Gjest Miryks Skrevet 18. november 2012 #35 Skrevet 18. november 2012 Jeger mer overasket over hvor lite penger folk er villige til å bruke på gaver til andre i forhold til hva de bruker på seg selv. Hvilke signaler sender man når man kjøper bil til 500.000,- til seg selv og ny dunjakke hvert annet år samtidig som man klager på at det blir så dyrt med gaver 300,- på gaver til søsken, eller når folk tar seg råd til å dra til London på shopping, men helst vil stryke så mange som mulig fra gavelista? Etter min mening er dyre julegaver helt fint, men ikke til barn eller voksne som får ller kjøper seg selv t de har lyst på resten av året. Jeg kommer for eksempel til å kjøpe nettbrett til to av mine nieser, ja, de kommer på ca 4000,- til sammen, men hva så. De har ikke rommet fult av ting og jeg vet de får glede av det. Foreldrene kommer nok sansynlig vis til å få støvsuger. Den de har virker nesten ikke lengre. Broren til min mann gidder vi derimot ikke å bruke mye penger på. Han er ikke interesert i å bruke penger på gaver selv og kjøper alt han har lyst på med en gang selv. Han får vel en pocetbok vi tror han vil like. Ungene hans er også dyktig bortskjemte fra før og får derfor bare en mer symbolsk gave av oss. Anonym poster: 5ca6133b40713bcd0e57e40c32a714e2 Jada, her gidder ikke vi å kjøpe gaver til folk som prioriterer ting de har bruk for, som f.eks. en god familiebil eller kanskje en godt trent ferie. Fuck dem, de får en Hubba Bubba.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå