Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #1 Skrevet 18. november 2012 Jeg skjønner jo det er forskjell på hva man tjener og har råd til. Men når 7 og 10-åringer får iPad i julegave (hver sin), så synes jeg det er voldsomt. Hva skal de bruke den til, annet enn spill? Og er ikke det noe en bør begrense og ikke oppmuntre til? Vi har ikke lite penger, hadde sikkert hatt råd til å kjøpe IPad til ungene våre, men gjør det ikke. Synes i grunnen gaver verdt 1000-1500 kr er nok til egne barn. Og da fordeles det gjerne på flere gaver. Bare noe som slo meg. De jeg snakker om tjener ikke særlig bedre enn oss, så det er jo en prioriteringssak. Anonym poster: ae0dee99165552fe75aac62f5dc8fefd
☆☆☆ Skrevet 18. november 2012 #2 Skrevet 18. november 2012 Eg synes gavehysteriet går for langt. Ei lita oppmerksamheit til vaksne og noko fint til barna burde halde..
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #3 Skrevet 18. november 2012 De bruker det også i skolearbeidet. Anonym poster: 8c63284424452b06a98931c9d1dddf26
Februargullet2013 Skrevet 18. november 2012 #4 Skrevet 18. november 2012 Folk må gjøre slikt de ønsker selv synes jeg, om de bruker 2000 eller 10 000 på barna deres må være opp til hver enkelt . Jeg bruker 3700 ca på vår sønn som komme i Februar og Stesønnen min til sammen.
Gjest Morn du Skrevet 18. november 2012 #5 Skrevet 18. november 2012 De bruker det også i skolearbeidet. Anonym poster: 8c63284424452b06a98931c9d1dddf26 Brukes IPAD til skolearbeid? Ja vel, da har jeg hørt det og. Da får skolene kjøpe en IPAD til hver elev da, de kan jo ikke forvente at alle skal ha det. Eldstejenta her fikk en gang en vekkeklokke til jul. Hun ble så glad at hun kastet seg rundt halsen på meg og jublet vilt
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #6 Skrevet 18. november 2012 Jeg skjønner jo det er forskjell på hva man tjener og har råd til. Men når 7 og 10-åringer får iPad i julegave (hver sin), så synes jeg det er voldsomt. Hva skal de bruke den til, annet enn spill? Og er ikke det noe en bør begrense og ikke oppmuntre til? Vi har ikke lite penger, hadde sikkert hatt råd til å kjøpe IPad til ungene våre, men gjør det ikke. Synes i grunnen gaver verdt 1000-1500 kr er nok til egne barn. Og da fordeles det gjerne på flere gaver. Bare noe som slo meg. De jeg snakker om tjener ikke særlig bedre enn oss, så det er jo en prioriteringssak. Anonym poster: ae0dee99165552fe75aac62f5dc8fefd Hvorfor skal en begrense datatid? Da må det jo først være et problem? De aller fleste som jeg kjenner har barn som både er aktive ute og også kan slappe av med å spille litt. MInste min går i 1.klasse og de har allerede hatt masse data på skolen. Brukt flere av Windows programmene og han er en racer i word. De som har blitt skjermet mot data sliter allerede, dette ble tatt opp på foreldremøte! Her i huset har jeg aldri satt begrensinger på datatid, men så brukes kanskje ikke konsoller/data mer enn kanskje 1 time i uken i snitt. Noen ganger mer, noen ganger mindre...kommer an på årstid og vær. Kanskje er ikke intr så stor siden vi ikke lar det bli et problem;)) Og her blir det I-pad på barna;) Anser ikke prisen for å være helt gal. Og hva er vitsen med å kjøpe flere smågaver til samlet sum på 1000-1500? Er det mengden gaver hos dere som teller? Går ikke det under kategorien gavehysteri? Anonym poster: c764a491f553f327ff7c319717e7d3d8
Musemorbr / Skrevet 18. november 2012 #7 Skrevet 18. november 2012 Synes også barn får for mye og dyre ting, atpåtil uten at det kreves noe av dem. Kan nevne at en venninne kjøpte sin første smarttelefon her en dag. Spinket og sparte, og var så lykkelig da hun fikk den. Så har hennes syvåring en venn med hjem, som sier: å har du sånn. Det hadde jeg også før, men nå har jeg iphone 5.
Husbygger Skrevet 18. november 2012 #8 Skrevet 18. november 2012 Jeg ville heller kjøpt en bærbar pc til ungene med tanke på skolearbeid. Er ikke alt de får gjort på en iPad, det er ihvertfall min erfaring! Her i huset har vi en iPad, men det er nå tungvint å sitte med innleveringer på iPad kontra pc/Mac!
BikkjeBisk Skrevet 18. november 2012 #9 Skrevet 18. november 2012 Det er alt for dyrt å gi barna slike dyre gaver. Hvis de skal få ipad o.l burde de jobbe for å få det. Som f.eks ha ansvar for å dekke på eller støvsuge, alt etter alder selfølgelig. Skal barna mine få slike dyre gaver til jul er de nødt til å dele. Har bare ei jente da, men håper det blir flere unger om noen år
hol(L)y COW Skrevet 18. november 2012 #10 Skrevet 18. november 2012 Jeg synes også at mange gir gaver til vannvittig priser. Det handler ikke om hva man har råd til eller ei ( og hvorfor skal egentlig en 7-åring ha egen iPad om de bare bruker den en time i uka? Hvorfor kan ikke familien ha en som han får bruke den timen?) Det blir litt sånn.....kjøpe dyrt bare for å vise verden at man har råd. Eller for å "kjøpe" barna fordi man jobber ræva av seg resten av året og ikke har tid til dem. Klart man må jobbe ræva av seg om alt som betyr noe er hvor mye man eier og hva det koster. En 10-åring jeg kjenner fikk laptop OG iPhone til jul av foreldrene sine ifjor. Han var generelt bare skuffa fordi han ikke fikk en mac. Mange skaper ufyselige barn altså. Seriøst.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #11 Skrevet 18. november 2012 Her i huset er det å hjelpe til hjemme en selvfølge altså, ikke noe man gjør for å få dyre gaver... Men når det er sagt så skal guttene mine på 9 og 11 år få ipad til jul, og jeg ser ikke helt galskapen i det egentlig. De aller fleste på den alderen har enten pc eller ipad og den brukes i hovedsak til spilling og til å høre på musikk. Jeg ser ikke noe galt i at de er flinke med slike elektroniske duppedingser som er en del av hverdagen i 2012. Eldste på 11 har forresten lekser som skal leveres enten gjennom It's learning, eller som skal skrives på data og printes ut hver eneste ule. De har lekser de trenger nett og data for å kunne gjøre, men da bruker han stort sett min pc da. De bruker både nettet og skype aktivt, spiller spill som minecraft online samtidig som de er på skype med venner som bor andre steder i landet osv. Men nå har jeg aktive gutter som driver idrett og er glad i å være ute, så dataen er ikke noe problem på den måten av man får inaktive barn som blir usunne, bleke og i dårlig form. De bruker data til avslapning og kos innimellom slagene og det ser jeg ikke noe galt i. De er heller ikke bortskjemte på materielle goder og har langt mindre enn kameratene når det kommer til teknisk utstyr, dyre merkeklær, lommepenger osv og de setter veldig stor pris på de tingene de får og tar veldig godt vare på det. Så at de får ipad til jul har jeg ingen betenkeligheter med Anonym poster: b448b9c4667446d1de86d2c2bec13e46
Tyra79 Skrevet 18. november 2012 #12 Skrevet 18. november 2012 De bruker det også i skolearbeidet. Anonym poster: 8c63284424452b06a98931c9d1dddf26 Ikke kritisk her altså, bare nysgjerrig! Hvordan bruker barna en iPad i skolearbeidet? Mine barn har ikke iPad, ei heller vi voksne. Vi har altså ikke iPad i hus, går da mine barn glipp av viktig lærdom de kun kan få fra en iPad? Eller holder det at de disponerer pc?
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #13 Skrevet 18. november 2012 Jeg skjønner jo det er forskjell på hva man tjener og har råd til. Men når 7 og 10-åringer får iPad i julegave (hver sin), så synes jeg det er voldsomt. Hva skal de bruke den til, annet enn spill? Og er ikke det noe en bør begrense og ikke oppmuntre til? Vi har ikke lite penger, hadde sikkert hatt råd til å kjøpe IPad til ungene våre, men gjør det ikke. Synes i grunnen gaver verdt 1000-1500 kr er nok til egne barn. Og da fordeles det gjerne på flere gaver. Bare noe som slo meg. De jeg snakker om tjener ikke særlig bedre enn oss, så det er jo en prioriteringssak. Anonym poster: ae0dee99165552fe75aac62f5dc8fefd hmm, ja om det er en familie med god råd så må de bruke penga på hva de vil. Men jeg hadde nok ikke kjøpt en ipad til en 7 åring, rådyrt og utdatert før barnet blir stort nok til virkelig få nytte av det. Jeg ville heller investert i en bærbar pc om det er skolearbeidet den skal brukes til. Har nettbrett til barna jeg også forsåvidt men en billigere type kjøpt på ebay til 450 kroner. Alt de bruker den til er å spille og se på film allikevel. Men ja noen kan bruke tusenvis av kroner uten å tenke stort over det så da får de jo bare bruke det på det de vil, så får vi andre kjøpe gaver i en annen prisklasse Anonym poster: 6b892fc143c10d65476182c0376c1a7f
Elsker livet Skrevet 18. november 2012 #14 Skrevet 18. november 2012 Syns det er fornuftig å gi barna Ipad o.l. om det ikke blir et problem økonomisk. Det er viktig de henger med nå når teknologien spiller en så stor rolle for hvordan samfunnet fungerer. Begrense må man om det blir et problem slik at det går utover fysisk aktivitet, skoelarbeid eller andre fornuftige gjøremål. Ipad kan man også bruke som en form for belønning. Selv om det er en julegave kan vi som foreldre kontrollere bruken av den.
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #15 Skrevet 18. november 2012 Overraskende mange som er enige med meg:-) Jo, jeg er med på at unger må henge med teknologien. Men hallo, de trenger ikke hver sin iPad for å gjøre det? Pc eller Mac er mye mer anvendelig i så måte. Og du som ikke trenger å begrense spillbruken til ungene dine, så flott! De aller fleste barn bruker altfor mye tid foran en skjerm. Det være seg data eller tv. Jeg tenker jo litt, at hva skal man toppe dette med? Hva forventer ungene neste år? Man vet jo at skuffelsen er stor om de skjønner de får noe mindre verdt enn i fjor. Jaja, jeg et forsåvidt enig i at folk kan kjøpe hva de vil. Men hva er tanken bak? Jeg forstår bare ikke at noen ønsker å skape bortskjemte barn.. HI Anonym poster: 8a7d421126e99b90b38d3f541273ae19
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #16 Skrevet 18. november 2012 Hm... Det der med koden hos anonyme stemmer visst ikke helt. Har ikke samme kode i svaret som i hovedinnlegget. HI Anonym poster: 8a7d421126e99b90b38d3f541273ae19
Gjest Miryks Skrevet 18. november 2012 #17 Skrevet 18. november 2012 Det er alt for dyrt å gi barna slike dyre gaver. Hvis de skal få ipad o.l burde de jobbe for å få det. Som f.eks ha ansvar for å dekke på eller støvsuge, alt etter alder selfølgelig. Skal barna mine få slike dyre gaver til jul er de nødt til å dele. Har bare ei jente da, men håper det blir flere unger om noen år Enig. Fikk mammas "gamle" (tror den var max 1,5 år gammel) bærbare data da jeg gikk ut av 10., siden jeg fikk minimum fire 5'ere som standpunkt. Det dyreste ungene her kommer til å få, blir en evt ponni i fremtiden, om de skulle få interesse for hest : >
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #18 Skrevet 18. november 2012 Jeger mer overasket over hvor lite penger folk er villige til å bruke på gaver til andre i forhold til hva de bruker på seg selv. Hvilke signaler sender man når man kjøper bil til 500.000,- til seg selv og ny dunjakke hvert annet år samtidig som man klager på at det blir så dyrt med gaver 300,- på gaver til søsken, eller når folk tar seg råd til å dra til London på shopping, men helst vil stryke så mange som mulig fra gavelista? Etter min mening er dyre julegaver helt fint, men ikke til barn eller voksne som får ller kjøper seg selv t de har lyst på resten av året. Jeg kommer for eksempel til å kjøpe nettbrett til to av mine nieser, ja, de kommer på ca 4000,- til sammen, men hva så. De har ikke rommet fult av ting og jeg vet de får glede av det. Foreldrene kommer nok sansynlig vis til å få støvsuger. Den de har virker nesten ikke lengre. Broren til min mann gidder vi derimot ikke å bruke mye penger på. Han er ikke interesert i å bruke penger på gaver selv og kjøper alt han har lyst på med en gang selv. Han får vel en pocetbok vi tror han vil like. Ungene hans er også dyktig bortskjemte fra før og får derfor bare en mer symbolsk gave av oss. Anonym poster: 5ca6133b40713bcd0e57e40c32a714e2
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #19 Skrevet 18. november 2012 De bruker det også i skolearbeidet. Anonym poster: 8c63284424452b06a98931c9d1dddf26 Ikke kritisk her altså, bare nysgjerrig! Hvordan bruker barna en iPad i skolearbeidet? Mine barn har ikke iPad, ei heller vi voksne. Vi har altså ikke iPad i hus, går da mine barn glipp av viktig lærdom de kun kan få fra en iPad? Eller holder det at de disponerer pc? Holder med pc og mine bruker også dette, men da på min eller mannens. Noe vi verken vil eller kan dele med de til en hver tid. Anonym poster: 8c63284424452b06a98931c9d1dddf26
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #20 Skrevet 18. november 2012 Er enig med HI her. Jeg har en søster som kjøper dyyyre gaver til ungene sine, de kan godt få både slalompakke OG Ipad til jul, eller ny mobil. Vi har ikke råd til å kjøpe så dyre gaver til ungene, her får de for 1000-1500 hver, men det blir da helst en dyr gave, ikke flere små. Minsten på 1,5 får ikke mer enn noen hundrelapper iår, han skjønner ikke noe av det. Men, mins søster har også en datter på 18 mnd og jeg regner med at hun også får gaver for flere tusen. Det blir litt ekkelt både for oss og ungene mine når hennes sitter med en så "større" gavehaug enn mine, men jeg nekter å gå konkurs for å følge opp dette. Men det blir feil!!! Hun unnskylder det med at hun har råd til det, men jeg vet at alt blir kjøpt på kreditt... Såå viktig er det å virke vellykket utad! Anonym poster: 80a30d20da18f6164780f9f5299facf5
blå2010+rosa2013 Skrevet 18. november 2012 #21 Skrevet 18. november 2012 Kjøper sjeldent dyre gaver til noen. Men til jul i år får sønnen vår seng og de er ikke direkte billig. Blir vel ca mellom 1500- 2000kr for alt. Samboeren fikk dyr julegave i år. (Kombinert farsdagsgave og julegave) Har spart en del for å få råd til den også. Kjøpte han IPad, men hele familien bruker den
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #22 Skrevet 18. november 2012 Dere som ikke vet at iPad er nyttig for små til leseopplæringen er skikkelig lite opplyste. Både i førskolegrupps i barnehagen jeg jobber og i 1 og 2 klasse hvor min datter går brukes iPad. Det finnes MASSE virkelig flotte opplæringsprogrammer som hår på både bokstaver, ledig og telling. Et kjempe flott supplement til mye annet de driver med. Selv hadde min 8 åring tilgang til dette da hun var fra 6 år og det var kjempe motiverende. Hun lærte seg alfabetet selv og flere eventyr på egenhånd. De som tror det bare er spill og tull bør kanskje sette seg inn i ting. Merket jeg ler litt av dere som lever i den troen at iPad er tull Anonym poster: 1d4350fc1d068543fd1c58c67191cc47
Anonym bruker Skrevet 18. november 2012 #23 Skrevet 18. november 2012 Vel, jeg har iPad selv. Vi har en i huset, delt på 5... Jeg vet det finnes mange flotte og nyttige programmer. Men det er vel i grunnen ikke nødvendig for lese-regne-telleopplæring? Så le til du får vondt, har ikke noe med å være uopplyst å gjøre, det at jeg synes gaver blir for voldsomme. 7-10 åringer har ikke behov for egen iPad... HI Anonym poster: 8a7d421126e99b90b38d3f541273ae19
optimist77 Skrevet 18. november 2012 #24 Skrevet 18. november 2012 Vi gir ikke dyre gaver, vi reiser to uker all inclusive til syden istedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå