Gå til innhold

Hva er Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man betale selv for at barna går der`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må betale ca 1200 pr mnd(og så vanlig SFO da, hvis du ønsker det). Men da får de mat på skolen.

Skrevet

Man må betale ca 1200 pr mnd(og så vanlig SFO da, hvis du ønsker det). Men da får de mat på skolen.

Betalingen er behovsprøvd. Har dere lav inntekt, kan dere søke om å betale mindre. Da betaler du ned i ca 250 kr mnd, da kun for p dekke materiale :)

Anonym poster: 8579b87e2387306b19728c38bb5b1cb9

Skrevet

Selvfølgelig får de komme inn på vgs. Det er litt mer omstendelig, jeg tror de må søke tidligere nettopp fordi vurderingene de får må "oversettes" til tallkarakterer. De har uansett selvsagt rett på videregående opplæring som alle andre. Jeg kjenner mange som har gått på Steinerskolen, og de har ikke hatt problemer med å "komme videre i livet", hva enn du mente med det.

Pussig, da må det være forskjellig fra by til by, for 2 av mine venninner som gikk ut med 5 års mellomrom, kom ikke inn på vanlig vgs. Den siste gikk ut for 6 år siden. Begrunnelsen var dette med de karakterene de ikke fikk på steiner.

Begge to endte opp på en vgs i regi av steinerskolen.

Anonym poster: dc8f195e60e9eae0e3d1651ca33105fd

Det høres VELDIG spesielt ut! Hvor var dette? Jeg har aldri hørt om dette, og kjenner steinerbarn fra flere ulike fylker. De har alle gått vgs, og de fleste har også høyere utdanning.

Uten at jeg er ekspert på dette, høres det rett og slett ut som en misforståelse eller en feil. Om det virkelig er tilfelle, er det jo vgs/fylkeskommunen som har gjort en alvorlig feil, ettersom Steinerskolen er godkjent av staten som et pedagogisk alternativ til den offentlige skolen. Hvis det var slik at man ved å gå Steinerskolen mistet retten til videregående opplæring, ville den vel ikke vært godkjent?

Skrevet

Selvfølgelig får de komme inn på vgs. Det er litt mer omstendelig, jeg tror de må søke tidligere nettopp fordi vurderingene de får må "oversettes" til tallkarakterer. De har uansett selvsagt rett på videregående opplæring som alle andre. Jeg kjenner mange som har gått på Steinerskolen, og de har ikke hatt problemer med å "komme videre i livet", hva enn du mente med det.

Pussig, da må det være forskjellig fra by til by, for 2 av mine venninner som gikk ut med 5 års mellomrom, kom ikke inn på vanlig vgs. Den siste gikk ut for 6 år siden. Begrunnelsen var dette med de karakterene de ikke fikk på steiner.

Kanskje vennene dine hadde elendig vitnesbyrd, altså elendige karakterer, og pyntet litt på sannheten om hvorfor de ikke kom inn ;)

For det det er rent sprøyt! Har man gode vitnesbyrd, får man omsatt dem til gode karakterer og kommer inn i offentlig vs om man vil.

De kan også ha hatt feil matte, om de søkte linjer som eks krever den vanskeligste typen? Samme med fysikk og kjemi.

Ja, det har jo ikke slått meg, hvis det er som de andre skriver her, at det ikke er problem å komme videre, så velger jeg å tro at de kan ha løyet om "karakterene". Synest bare det var så rart at begge skulle ha gjort noe sånt, men er selvfølgelig fullt mulig.

Husker ikke hvilke linjer de søkte, men begge hadde lærerhøyskolen som mål etter endt vgs. Nå har vel begge utdannet seg videre hos steiner, og en av de jobber som lærer hos steiner skolen

Skrevet

Veldig mange steder tror jeg nok. Spørs hvor du bor da.....I Østfold er det en i Fredrikstad og en i Askim ihvertfall...

Og i Stavanger, Haugesund, Oslo

Skrevet

Kanskje vennene dine hadde elendig vitnesbyrd, altså elendige karakterer, og pyntet litt på sannheten om hvorfor de ikke kom inn ;)

For det det er rent sprøyt! Har man gode vitnesbyrd, får man omsatt dem til gode karakterer og kommer inn i offentlig vs om man vil.

De kan også ha hatt feil matte, om de søkte linjer som eks krever den vanskeligste typen? Samme med fysikk og kjemi.

Ja, det har jo ikke slått meg, hvis det er som de andre skriver her, at det ikke er problem å komme videre, så velger jeg å tro at de kan ha løyet om "karakterene". Synest bare det var så rart at begge skulle ha gjort noe sånt, men er selvfølgelig fullt mulig.

Husker ikke hvilke linjer de søkte, men begge hadde lærerhøyskolen som mål etter endt vgs. Nå har vel begge utdannet seg videre hos steiner, og en av de jobber som lærer hos steiner skolen

Spør dem! Det kan jo ha vært at de ikke fikk med seg at de må søke tidligere fordi de har annerledes vitnemål, og ikke kom inn som en konsekvens av at de ikke søkte innen fristen?

Skrevet

Men hvorfor har de ikke vanlige karakterer?

Skrevet

Fordi et enket tall eller en bokstav ikke sier noen verdens ting! Man får i stedet en kvart til en halv side med personlg tilbakemelding i hvert fag, steke sider, hva man bør jobbe mer med, arbeidsinnsats og arbeidsinnstilling osv. En mer helhetlig vurdering enn en tall/bokstavkaakter :)

Skrevet

Er det lang venteliste på å få komme inn?

Nå maser jeg fælt, men syntes den hørtes så fin ut! :)

Skrevet

Kjenner noen som har gått på den skolen og de har ikke kommet videre i livet. Kommer ikke engang inn på en vanlig videregående skole hvis man har gått på steiner (ungdom) skolen,bare sånn til en opplysning.

Det der er det største tullet jeg har hørt! Jeg gikk hele grunnskolen på Steinerskolen,men kom da inn på den linja jeg ville på vanlig vgs da jeg søkte. Og det gjorde jammen alle de andre i klassen min og!

Skrevet

Hæ? Altså at de ikke får komme inn på vgs?

Hos steiner får man ikke satt karakterer, dermed kommer man ikke inn på vanlig videregående skole. Mulig det har endret seg de siste tiår, men for rundt ti år siden, så var det altså sånn

For rundt ti år siden var det heller ikke sånn nei. Jeg gikk ut av ungdomsskolen for 12 år siden og hadde ikke problemer. Snodig at de som gikk både tre og fire år over meg kom inn også!

Skrevet

Jeg ville nok gjort litt mere research om steinerskolen før jeg søkte barna mine dit altså...

Anonym poster: d284cd73fd67d3d6880c84aafea8287d

Skrevet

Jeg ville nok gjort litt mere research om steinerskolen før jeg søkte barna mine dit altså...

Å?

Skrevet

Det varierer rett og slett fra skole til skole :)

Skrevet

Noe negativt?

Ut ifra det jeg nå har lest på nett å hørt her synes jeg den ser kjempeflott ut! :) Men nå er det enda 2-3 år til snuppa begynner på skole, så har god tid på oss til å ta et valg ;)

Skrevet

Lurt å sjekke ut en hver skole man vurderer p sende barna på, etter som det finnes dårlige og gode skoler, både blant de offentlige og private. Ingen steinerskoler er like, akkurat som med offentlig.

Så Hi, sjekk ut den som er aktuell for deg :)

Og nå orker ikke jeg engasjere meg i en ny debatt om hvorvidt Steinerskolen er en forhistorisk sekt, er så lei av p diskutere med folk som ikke har peiling, eller som har fått meg seg noe negativt og overfører det til å gjelde hele Steinerskolen!

Skrevet

Hvor lenge måtte dere vente? Lurer på om jeg må søke noen år i forveien?

Skrevet

Blir en av skolene i Sør-Trøndelag så kanskje noen har erfaringer?

Skrevet

Hvor lenge måtte dere vente? Lurer på om jeg må søke noen år i forveien?

. Har aldri hørt om noen som søker år i forveien, du må nok kontakte skolen og høre :) og så varierer det fra år til år hvor mange søkere de har til førsteklasse, så er umulig å gjette.
Skrevet

Okey, skal ringe å høre når vi har fått flyttet oss ned til Trøndelag :)

Skrevet

Å?

Fordi jeg ikke ville ansett det som nok å få høre noen få andres erfaringer på et nettforum før jeg søkte barna mine inn på en privat skole med egen pedagogikk. Jeg ville også sjekket ut hva folk som er kritiske til Steinern og som har dårlige opplevelser med Steinern har å si. Ingenting er bare flott.

Skrevet

Nei, ingenting er bare flott, men det er det jammen ikke i offentlig skole heller. Sjekke ut hvilken skole man vil ha barna på er da en selvfølge uansett. Tipper at HI tar seg en tur til nærmeste Steinerskole der de skal bo, og tar en titt, snakker med noen lærere og kjenner på det selv;) Snakket du med de som ikke var fornøyde med skolen barna går på før de begynte der??

Skrevet

Å?

Fordi jeg ikke ville ansett det som nok å få høre noen få andres erfaringer på et nettforum før jeg søkte barna mine inn på en privat skole med egen pedagogikk. Jeg ville også sjekket ut hva folk som er kritiske til Steinern og som har dårlige opplevelser med Steinern har å si. Ingenting er bare flott.

Selvfølgelig blir jeg å sjekke ut den akutelle skolen! Men det er da morsomt å få vite hva enkelte mener som er fornøyde.

Magica fra tryll har helt rett i at det er fa.. meg ikke alle offentilige skoler som er noe å rope hurra for.

Skrevet

Jeg lurer på noe. Kan man søke barna over på Steinerskolen når de allerede har gått noen år på offentlig skole?

Anonym poster: 9243a5d32b89a82b216325780e800114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...