Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #1 Skrevet 17. november 2012 Med forbehold om MASSE skrivefeil må jeg få lette litt! Å på forhånd jeg har ikke tilgang på psykolog her i min kommune! Jeg er gravid 27 uker. Har 2 barn fra før annen hver uke. Jeg har gledet meg veldig til å møte den lille, inntil for 2 uker siden ca. Jeg er blitt redd for alt: Redd for å kjøre bil nå på vinteren i tilfelle jeg sklir av veien eller noen kjører på meg, redd for å gå ute, for å falle, redd for at min samboen skal være utro, redd for at barna mine ikke skal ville komme hit neste gang etter pappa uke, for jeg er så kjedelig i og med at jeg ikke klarer å være den aktive mor som før pga. bekkenplager. Redd for å få barneværenet på nakken om jeg prater med noen om hvor syk jeg føler meg. osv, osv. Jeg er LEI av å ikke kunne spise ditt, ikke drikke datt, ikke kunne ta meg en røyk i hyggelig selskap, ikke kunne mestre husarbeid og være aktiv med barna uten å få straff for det etterpå med smerter og plager. Gruer meg jæv... mye til fødselen.. Vill ikke ha samboeren med, å stresser med hvem jeg skal ha med. Gruer meg til tiden etterpå, der en værtfall er låst hjemme. Kalde vintre og er ikke bare å ta en baby med ut i 20 minus. Begynner å leke med tanken på å dope meg på paralgin forte for og gi barna jeg har mer, klare husarbeid osv. ALT er så JÆV... negativt.. Gråter og gråter ustoppelig noen ganger.. Plages med søvn på nættene, matlei og dårlig matlyst. Krangler med samboer annen hver dag. Sur å grinete hele tiden, vill mest bare sove.. ÅHHHH, i tillegg til at jeg ønsker jeg bare kan dø så jeg slipper flere bekymringer å være til noen plage for andre.. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #2 Skrevet 17. november 2012 Huff, stakkars deg Det høres ut som du har det helt forferdelig. Men kanskje det kunne hjulpet å snakket med samboeren din eller en god venninde? Din mor eller noen som du står litt nær siden dere ikke har psykologisk tjeneste i din kommune. Men jeg tror nå Fastlegen din kan sende deg videre til en annen kommune med den tjenesten. Stor klem, det blir bedre. Selv om det ikke kjennes slik ut. Har vært der selv og det er grusomt når det står på.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 17. november 2012 #3 Skrevet 17. november 2012 (endret) Oi da, dette hørtes ikke bra ut Ser du skriver at du ikke har tilgang på psykolog, og det er dumt. Du hadde virkelig trengt noen å prate med om angsten du sliter med. Men kan du snakke med fastlegen om dette da? Jeg frykter nemlig dette vil gå over til fødselsdepresjoner om du ikke får jobbet deg igjennom dette. Har du en god venninne du kan prate med, som kan hjelpe deg over kneika, eller har du et bibliotek i nærheten? For har du ikke mulighet til å snakke med en psykolog så finnes det mange gode bøker om temaer som dette. Bare vær så snill og jobb med deg selv og tankene dine. Disse tankene er selvdestruktive sånn du har det i dag Sender deg en klem! Endret 17. november 2012 av Sommerfuggel i vinterland
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #4 Skrevet 17. november 2012 Glemte å si at presten kan ofte være et godt alternativ
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #5 Skrevet 17. november 2012 Hva med å snakke med jordmor? De kan ofte hjelpe i slike tilfeller, med tanke på at dette kan utvikle seg til svangerskapsdepresjon/fødselsdepresjon. Du skriver jo også om tanker om babyen du venter, fødselen og tida etterpå. Så snakk med jordmor om dette! Evnt. fastlege, om du finner det enklere. Anonym poster: d904d05779c98b4a608cbf685a151f29
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #6 Skrevet 17. november 2012 Jeg prøvde å prate med samboer i går, men fikk til svar at jeg er syk, har vist en annen side av meg, han er rystet, jeg har splittet personlighet osv, osv.. Så det hjalp ikke. Å bli henvist videre til en annen kommune hjelper meg ikke, for hvordan skal jeg komme meg dit? Fastlegen er en kjekk ung mann og har ikke lyst å sitte å gråte til legen om hvor fæle tanker jeg har å hvor fælt jeg har det psykisk. Jeg har i alle mine graviditeter også nå fremstått som en sterk oppegående kvinne.. Føler jeg synker så lavt å gå tilbake igjen, ta av seg maska å vise en helt annen side. Er redd for å bli stemplet slik at barneværnet tar barna mine osv, osv... HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #7 Skrevet 17. november 2012 Jeg var 16 da jeg fikk første barnet og har gått til samme jordmor alle gangene så det blir bare for dumt når hun sa på forrige kontroll at jeg fremsto som en så oppegående jente som klarte meg så bra til tross for at jeg var så ung osv. Fått så mye skryt på helsestasjon og hos jordmor, vill liksom ikke ødelegge det de tenker om meg. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #8 Skrevet 17. november 2012 Og hvem andre enn meg vill liksom ikke ha samboeren sin med på fødselen? Føler meg bare så stygg og egoistisk. Grunnen til at jeg ikke vill ha han meg er at han har 3 barn fra før å har vært med på det med flere andre, å vill ikke ligge der i den settingen, når man er mest sårbar. Risikere og begynne og krangle, bli latteliggjort, bli kalt både for sytete og svak.. Off... Hadde jeg vært 9 uker på vei hadde jo ting blitt lettere for da hadde jeg hatt en mulighet, men det har jeg ikke nå.. Vill bare så ha den ungen ut av kroppen min NÅ!! Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
LillaGorilla♥♥ Skrevet 17. november 2012 #9 Skrevet 17. november 2012 Det høres ut som om du har eller er på vei til å få en svangerskapsdepresjon. Dette kan utarte om du ikke får hjelp for dette, og fortsette og kanskje bli verre etter at barnet er født. For både din egen og barnas skyld må du be om hjelp!
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #10 Skrevet 17. november 2012 Jeg var 16 da jeg fikk første barnet og har gått til samme jordmor alle gangene så det blir bare for dumt når hun sa på forrige kontroll at jeg fremsto som en så oppegående jente som klarte meg så bra til tross for at jeg var så ung osv. Fått så mye skryt på helsestasjon og hos jordmor, vill liksom ikke ødelegge det de tenker om meg. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Det er aldeles ikke dumt å snakke med dem. Alle går vi på veggen en eller annen gang. Og det er ikke noe nederlag i å be om hjelp, det tyder på styrke! Jeg håper du ber om hjelp, selv ditt barn i magen merker hvordan du har det. Både du og barnet ditt og resten av familien fortjener at du er frisk Barneværnet trenger du ikke være redd, de ser at du går i behandling å så lenge du klarer å tavare på barna dine blir ikke de å dukke opp engang. Jeg selv slet med en alvorlig depresjon og angst, men barneværnet var aldri her.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #11 Skrevet 17. november 2012 Klarer bare ikke å gå til lege eller noe. Bor i ei lita bygd, der alle kjenner alle.. Klarer ikke å synke så lavt, bli snakket stygt om på bygda osv... HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #12 Skrevet 17. november 2012 Klarer bare ikke å gå til lege eller noe. Bor i ei lita bygd, der alle kjenner alle.. Klarer ikke å synke så lavt, bli snakket stygt om på bygda osv... HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Nei, det er det du ikke blir! "Alle" vet at jeg har fått hjelp, men det er ingen som ser stykkt på meg, jeg trodde de gjorde det da jeg var syk, men de gjorde ikke det. Og legen forteller jo uansett ikke til naboen sin at du har vært hos ham Ikke gjør presten, helsesøster, sykepleier, gjordmor eller noen slike. De har jo taushetsplikt
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #13 Skrevet 17. november 2012 Det at du har fått vist jordmor en annen side av deg tidligere, er bare positivt. Synes samboeren høres ut som han har vanskligheter med å forstå og å takle situasjonen. Fortell jordmor, eller en annen du føler deg trygg på, ALT. Frykten, redslen og de vonde tankene er som troll som vokser i lyset. Når de er fremme på bordet, vil ting som regel føles noe lettere og du får hjelp til å komme deg ut av situasjonen. Nå har du mye hormoner i kroppen som spiller deg puss, du har mye/endel smerter som fort drar en langt ned(vært/er der selv). Det finnes råd og du trenger hjelp. Du er i en situasjon som mange andre gravide, og både lege og jordmor tåler at du gråter og blåser ut på deres kontor. De vil ikke tenke dårligere om deg, dette kan skje med "alle" og det vet de. Sender deg en stor klem, og ikke vær redd for å be om hjelp. Det å be om hjelp når man trenger det, viser at man er oppegående, modig og har ressurser. Anonym poster: 9a47e6f2c8b2019e3ffae776c2c96859
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #14 Skrevet 17. november 2012 Hadde dere kjent denne plassen, hadde dere forstått.. Vill mye heller kjøre meg i hjel enn å betro meg til noen på denne plassen. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #15 Skrevet 17. november 2012 Hadde dere kjent denne plassen, hadde dere forstått.. Vill mye heller kjøre meg i hjel enn å betro meg til noen på denne plassen. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Huff Har du ikke bil eller mulighet til transport til en annen kommune som har et hjelpeaperat?
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #16 Skrevet 17. november 2012 Hvis det skulle hjelpe kan du skrive til meg på pm hvis du skulle trenge å lette litt på hjertet
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #17 Skrevet 17. november 2012 Har 2 biler faktisk. Problemet er at jeg tørr ikke kjøre annet enn noen få km, som er til butikken. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Kliko Skrevet 17. november 2012 #18 Skrevet 17. november 2012 Du vil ikke til legen, ikke til psykolog, ikke til jormor eller helsesøster og du vil ikke snakke mer med samboeren din? Hva kan vi komme som mer råd da? Så noen sa du til og med kunne gå til presten også? Vi her inne kan ikke gjøre noe annet enn å komme med velmente råd. Om du velger å høre på de er opp til deg. Det er du som må ta tak i denne situasjonen før den blir verre.
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #19 Skrevet 17. november 2012 Har 2 biler faktisk. Problemet er at jeg tørr ikke kjøre annet enn noen få km, som er til butikken. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Da får du mannen din til å kjøre deg.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #20 Skrevet 17. november 2012 Du vil ikke til legen, ikke til psykolog, ikke til jormor eller helsesøster og du vil ikke snakke mer med samboeren din? Hva kan vi komme som mer råd da? Så noen sa du til og med kunne gå til presten også? Vi her inne kan ikke gjøre noe annet enn å komme med velmente råd. Om du velger å høre på de er opp til deg. Det er du som må ta tak i denne situasjonen før den blir verre. Klager ikke på rådene deres, men jeg sier bare at det ikke er mulighet for meg og dra til noen av de instansene. Jeg har det helt grusomt, og det var det jeg måtte få luftet ut. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #21 Skrevet 17. november 2012 Har 2 biler faktisk. Problemet er at jeg tørr ikke kjøre annet enn noen få km, som er til butikken. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Da får du mannen din til å kjøre deg. Han har stukket av for å leke happy family med sine særkullsbarn. Han sa han bare skulle hente de å komme hjem igjen, men det er leeeenge siden, har ikke sett eller hørt noe fra han så han har sikkert forlatt meg. Kommer vell å henter tingene sine en dag pluttselig.. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #22 Skrevet 17. november 2012 Du vil ikke til legen, ikke til psykolog, ikke til jormor eller helsesøster og du vil ikke snakke mer med samboeren din? Hva kan vi komme som mer råd da? Så noen sa du til og med kunne gå til presten også? Vi her inne kan ikke gjøre noe annet enn å komme med velmente råd. Om du velger å høre på de er opp til deg. Det er du som må ta tak i denne situasjonen før den blir verre. Klager ikke på rådene deres, men jeg sier bare at det ikke er mulighet for meg og dra til noen av de instansene. Jeg har det helt grusomt, og det var det jeg måtte få luftet ut. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Syntes du det hjalp å få luftet litt da?
BikkjeBisk Skrevet 17. november 2012 #23 Skrevet 17. november 2012 Har 2 biler faktisk. Problemet er at jeg tørr ikke kjøre annet enn noen få km, som er til butikken. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Da får du mannen din til å kjøre deg. Han har stukket av for å leke happy family med sine særkullsbarn. Han sa han bare skulle hente de å komme hjem igjen, men det er leeeenge siden, har ikke sett eller hørt noe fra han så han har sikkert forlatt meg. Kommer vell å henter tingene sine en dag pluttselig.. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Har han vært borte i flere dager da?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #24 Skrevet 17. november 2012 Du vil ikke til legen, ikke til psykolog, ikke til jormor eller helsesøster og du vil ikke snakke mer med samboeren din? Hva kan vi komme som mer råd da? Så noen sa du til og med kunne gå til presten også? Vi her inne kan ikke gjøre noe annet enn å komme med velmente råd. Om du velger å høre på de er opp til deg. Det er du som må ta tak i denne situasjonen før den blir verre. Klager ikke på rådene deres, men jeg sier bare at det ikke er mulighet for meg og dra til noen av de instansene. Jeg har det helt grusomt, og det var det jeg måtte få luftet ut. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153 Syntes du det hjalp å få luftet litt da? Nei, det eneste som hjelper er å se at NOEN faktisk bryr seg, men så trist at det må fremmende til for å bry seg. Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Anonym bruker Skrevet 17. november 2012 #25 Skrevet 17. november 2012 Nei, bare i dag. Men så sa jeg vist i sinne at jeg ville verken se han eller barna hans her mer, annet enn hvis han bare skulle hente noe.. Så er jo egentlig min egen feil. HI Anonym poster: c2cd4b7b22db4eb3af8a754571834153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå