Gå til innhold

hvem kommer i jula i bhg?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner iallfall ikke om min kommer til å være i bhg den dagen. Kommer an på hvor mye jeg har å gjøre på jobb. Mannen min har ikke fri.

Og OM jeg kan ta fri, så er det mulig jeg bruket noen timer på å gjøre unna den siste juleshoppinga den dagen, UTEN 2 åring på slep.

Rart at de ber dere fylle ut skjema, skulle tro det holdt å spørre om noen visste de skulle reise bort.

Ja, bestandig en grunn til å sende i bhg. Enten skal en handle alene, tur til frisør osv. Og i romjulen er det jo forderdelig at ikke barnet har andre barn hjemme. Det å røre på seg virker være et fremmedord for mange! En 2-åring som går i bhg ellers og ser masse barn klarer seg fint i romjulen hjemme med foreldre.

Spørsmålet er jo heller om foreldrene klarer seg....

Anonym poster: 69f5729e387d3e3741afc6d22d834b8c

Så sant så sant. Utrolig hva man hører fra foreldre i bhg etter jul feks:"ENDELIG er dere åpne igjen, nå er jeg utslitt av å ha de hjemme i flere dager".

Og, SÅ mange foreldre som blir utslitt av bare helgen. Synes det er litt skummelt jeg. Da hadde jeg faktisk valgt å ikke få barn. (og dette gjelder ikke barn med ekstrem oppførsel o.l.)

Anonym poster: 9a58b9e83db3c6b904b2b614e77bcdeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et hint fra barnehagen om at de håper færrest mulig barn kommer den dagen slik at de kan gi det meste av personalet fri. Det skal være vanlig åpningsdag så om du "glemmer" å levere sjemaet kan ingen nekte deg å levere barnet uansett. Jeg har bestandig skrevet på at ungene mine kommer hver dag med mindre jeg er 100% sikker på at vi er borte. Da kan vi ta det på sparket om vi bruker tilbudet eller ikke.

Anonym poster: f3379250d97a3e88e0f67b6e78cc6a81

Uff, så fæle tanker du har om de som passer på barna dine hver dag. Håper ingen av "mine" foreldre tenker sånn om meg...

Mulig det er "fæle tanker", men er det ikke sant kansje? 21. desember er en helt vanlig arbeidsdag som vi har betalt for. Det er sikkert noen som tar fri den dagen ettersom det er noen skoler som også stenger da (helt tåplig for øvrig), men der bør barnehagen være rimlig klare på at barna er velkommne og får et fullverdig tilbud denne dagen.

At de spør om en oversikt er ikke det samme som at barna ikke er velkommen. Lappene kommer som et resultat av erfaringer! Du høres utrolig vanskelig ut, kanskje gå litt i deg selv? Dette gjøres over hele landet og også på SFO her.

Skrevet

HI her, har selvefølgelig ingen problemer med at de spørr om vi kommer. Men syns det med den 21. er litt rart. Jeg har fri i jula og skal selvfølgelig ha begge guttene hjemme. Jeg unner de ansatte fri.

jeg vil selvfølgelig at de skal vite at vi blir hjemme. Jeg syns det er dårlig gjort å komme i jula om man selv har fri. Men det er en annen diskusjon;)

Men de har aldri spurt om dagene før jul før... Kjenner jeg får litt dårlig samvittghet, burde vi ta fri fredag også liksom.

Anonym poster: 15edad005cfc68c0def33b851eb57447

Gjest tilda med to små <3
Skrevet
Det er et hint fra barnehagen om at de håper færrest mulig barn kommer den dagen slik at de kan gi det meste av personalet fri. Det skal være vanlig åpningsdag så om du "glemmer" å levere sjemaet kan ingen nekte deg å levere barnet uansett. Jeg har bestandig skrevet på at ungene mine kommer hver dag med mindre jeg er 100% sikker på at vi er borte. Da kan vi ta det på sparket om vi bruker tilbudet eller ikke. Anonym poster: f3379250d97a3e88e0f67b6e78cc6a81
Uff, så fæle tanker du har om de som passer på barna dine hver dag. Håper ingen av "mine" foreldre tenker sånn om meg...
Enig.. men sånn er det faktisk mange som er.. Lite respekt og lave tanker om de som er en stor del av barnas liv. "kommer jeg så kommer jeg, JEG som bestemmer". Å ta hensyn, og faktisk kunne SI IFRA hvis man ikke kommer, er normal folkeskikk synes nå jeg.. Anonym poster: 9a58b9e83db3c6b904b2b614e77bcdeb
Synes det var ett tåplig svar. Ingen som ikke har vist respekt her! Hadde det vært den 23. eller andre juledag skulle jeg forstått at de ville vite det. Men seriøst? Den 21.....?? Og jula varer helt til påske? Vi andre som IKKE jobber i barnehage HAR JOBBER vi også. Respekter at VI ikke bare kan ta oss fri når vi vil da, kanskje?

Men det er da det de gjør ... de ber dem som skal ha fri å si fra om dette, dem som skal jobbe noen dager / alle dagene om å si fra hvilke dager de trenger tilbudet.

Det er da bare for å slippe å stille med mer personale enn nødvendig. Det er ikke for å plage foreldrene, men for å gi et riktig tilbud i forhold til antall barn som kommer.

Ingen som ikke respekterer at du må jobbe, men du må da kunne forstå at bhg ikke vil stille med full bemanning når kanskje 1/4 av barnegruppa kommer!

Skrevet
Det er et hint fra barnehagen om at de håper færrest mulig barn kommer den dagen slik at de kan gi det meste av personalet fri. Det skal være vanlig åpningsdag så om du "glemmer" å levere sjemaet kan ingen nekte deg å levere barnet uansett. Jeg har bestandig skrevet på at ungene mine kommer hver dag med mindre jeg er 100% sikker på at vi er borte. Da kan vi ta det på sparket om vi bruker tilbudet eller ikke. Anonym poster: f3379250d97a3e88e0f67b6e78cc6a81
Enig.. men sånn er det faktisk mange som er.. Lite respekt og lave tanker om de som er en stor del av barnas liv. "kommer jeg så kommer jeg, JEG som bestemmer". Å ta hensyn, og faktisk kunne SI IFRA hvis man ikke kommer, er normal folkeskikk synes nå jeg.. Anonym poster: 9a58b9e83db3c6b904b2b614e77bcdeb
Synes det var ett tåplig svar. Ingen som ikke har vist respekt her! Hadde det vært den 23. eller andre juledag skulle jeg forstått at de ville vite det. Men seriøst? Den 21.....?? Og jula varer helt til påske? Vi andre som IKKE jobber i barnehage HAR JOBBER vi også. Respekter at VI ikke bare kan ta oss fri når vi vil da, kanskje?

Det gjelder å levere ett skjema!! Du klarer vel det, kanskje?? Eller, er det for mye jobb?

Da lager man problemer av INGENTING, mener nå jeg.

Har ingenting med om DU har jobb eller ikke, er MÅTEN du svarer på. Veldig egosentrisk. Jeg, jeg, jeg. DET jeg reagerte på.

Forøvrig, ifjor når lillejulaften var fredag, var det mange i vår bhg som "Bare skulle ha barna litt i barnehagen fra kl. 7, fordi de skulle handle litt", og de barna ble hentet kl. 17.00. Synes synd på de få stakkars barna som sitter igjen jeg da.. Men, alle tenker vel ikke sånn om barna sine, kanskje.

Anonym poster: 9a58b9e83db3c6b904b2b614e77bcdeb

Det er ikke jeg som er anonym, og jeg har aldri sagt at jeg vil levere ungen lillejuleaften, men jeg har respekt for at andre kan ha behov for det.

Jeg mener slettes ikke at det er urimelig å gi beskjed om det dersom noen vet at ungen ikke kommer. Jeg gir ALLTID beskjed jeg, og det gjør vell de fleste? Det jeg først og fremst reagerer på er tonen i svaret til den første anonyme - "lite respekt og lave tanker"? Eh, hallo? Hva er det egentlig som er problemet? Om man ikke er 100% sikker på at ungen ikke kommer i barnehagen så er man ikke det. Men dere skal absolutt ha oss til å planlegge 1,5 måned før om vi tar fri den 4. dagen før jul? Hva har det med respekt å gjøre?

Skrevet (endret)
Mulig det er "fæle tanker", men er det ikke sant kansje? 21. desember er en helt vanlig arbeidsdag som vi har betalt for. Det er sikkert noen som tar fri den dagen ettersom det er noen skoler som også stenger da (helt tåplig for øvrig), men der bør barnehagen være rimlig klare på at barna er velkommne og får et fullverdig tilbud denne dagen. Anonym poster: f3379250d97a3e88e0f67b6e78cc6a81
Hvis barnet ditt/ barna deres går i en barnehage som gir uttrykk for noe annet, så syns jeg dere skal ta det opp i FAU. Hårresiende og forferdelig irriterende for oss "barnehagefolk" at noen sure kjærringer som aldri skulle ha fått lov til å ha en så viktig jobb, gir barnehagene et dårlig rykte... Barna (og foreldrene) er ALLTID hjertelig velkommen! Og det skjer alltid noe spennede i barnehagen, før jul og alle andre dager :) Kanskje derfor foreldrene "mine" ikke har noe problem med dette. De vet at det i k k e er fordi vi vil at alle skal ta seg fri... Endret av castoslo
Skrevet

Aner iallfall ikke om min kommer til å være i bhg den dagen. Kommer an på hvor mye jeg har å gjøre på jobb. Mannen min har ikke fri.

Og OM jeg kan ta fri, så er det mulig jeg bruket noen timer på å gjøre unna den siste juleshoppinga den dagen, UTEN 2 åring på slep.

Rart at de ber dere fylle ut skjema, skulle tro det holdt å spørre om noen visste de skulle reise bort.

Ja, bestandig en grunn til å sende i bhg. Enten skal en handle alene, tur til frisør osv. Og i romjulen er det jo forderdelig at ikke barnet har andre barn hjemme. Det å røre på seg virker være et fremmedord for mange! En 2-åring som går i bhg ellers og ser masse barn klarer seg fint i romjulen hjemme med foreldre.

Les alt. DEN 21. VAR DET SNAKK OM HER.

Skrevet

Les alt. DEN 21. VAR DET SNAKK OM HER.

bare så det er sagt; jeg har ikke noe problem med å forstå at foreldre har barna sine hos meg den 21. i år. Ikke så gøy for en 2-åring å stresse rundt i butikker med en stresset mor rett før jul. Bedre å kose seg i banrehagen med juleverksted og nissegrøt ;)

Skrevet

Det er et hint fra barnehagen om at de håper færrest mulig barn kommer den dagen slik at de kan gi det meste av personalet fri. Det skal være vanlig åpningsdag så om du "glemmer" å levere sjemaet kan ingen nekte deg å levere barnet uansett. Jeg har bestandig skrevet på at ungene mine kommer hver dag med mindre jeg er 100% sikker på at vi er borte. Da kan vi ta det på sparket om vi bruker tilbudet eller ikke.

Mulig det er "fæle tanker", men er det ikke sant kansje? 21. desember er en helt vanlig arbeidsdag som vi har betalt for. Det er sikkert noen som tar fri den dagen ettersom det er noen skoler som også stenger da (helt tåplig for øvrig), men der bør barnehagen være rimlig klare på at barna er velkommne og får et fullverdig tilbud denne dagen.

At de spør om en oversikt er ikke det samme som at barna ikke er velkommen. Lappene kommer som et resultat av erfaringer! Du høres utrolig vanskelig ut, kanskje gå litt i deg selv? Dette gjøres over hele landet og også på SFO her.

Mulig jeg er litt farget av at de ansatte her gir tydlig uttrykk for at de håper at færrest mulig kommer. Noen sier det rett ut. De håper det blir få slik at de kan få tidlig fri. I fjor kom de med tilleggsjema før jul der de ville at vi som regnet med å bruke barnehagen i julen skulle fylle ut nøyaktig når vi skulle komme og når vi skulle hente for "om mulig å kunne åpne sent og stege tidlig i romjulen". Da er det ganske klart at hovedfokuset er å få flest mulig til å holde ungene hjemme.

Det er imidlertid ikke noe problem å skrive at man ikke vet hvordan det blir, da må barnehagen være beredt. Det er den beste løsningen for min familie. Mye greiere å ta slike ting på sparket enn å besemme det fast flere uker tidligere.

Skrevet

HI her igjen... Syns å det hadde vært vanlig å krysse av om fredag var den 23.

Men mulig mange har fri fredag 21. Alle jeg har snakket med jobber vanlig da, siden det er så lenge til jul.

Hvor langt skal man trekke grensen da. Lappe om hele uka før jul siden mange tydeligvis har fri da.

Men ikke noe problem altså:)

Men dere som har fri.

HOLD BARNA HJEMME I JULA:) De ansatte vil sette veldig stor pris på det:) og de fortjener det virkelig. Ingen spøk å jobbe i barnehage:)

Skrevet

Mulig jeg er litt farget av at de ansatte her gir tydlig uttrykk for at de håper at færrest mulig kommer. Noen sier det rett ut. De håper det blir få slik at de kan få tidlig fri. I fjor kom de med tilleggsjema før jul der de ville at vi som regnet med å bruke barnehagen i julen skulle fylle ut nøyaktig når vi skulle komme og når vi skulle hente for "om mulig å kunne åpne sent og stege tidlig i romjulen". Da er det ganske klart at hovedfokuset er å få flest mulig til å holde ungene hjemme.

Det er imidlertid ikke noe problem å skrive at man ikke vet hvordan det blir, da må barnehagen være beredt. Det er den beste løsningen for min familie. Mye greiere å ta slike ting på sparket enn å besemme det fast flere uker tidligere.

Ta det med FAU. Høres merkelig ut... Håper dette ikke er vanlig praksis.

Håper dere foreldre vet hvor stor påvirkningskraft dere har?! Er det noe som er galt, så si i fra!! :)

Skrevet (endret)

Mange skoler har jo tatt juleferie innen den 21. og da er det flere foreldre med skolebarn som også tar fri barnehagebarna den dagen.

Hadde jeg vært i jobb ville nok eldstemann hatt en kort dag i barnehagen den dagen; jeg vet at han ikke ville vært den eneste. Han koser seg i barnehagen og jeg hadde sikkert hatt nok å gjøre her hjemme rett før jul.

Jeg har ingen problemer med å svare på slike skjema, og oppfatter det som god planlegging fra barnehagens side. De ressursene de sparer på å ikke ha mer folk på jobb enn nødvendig den dagen kan de bruke på noe annet.

Lurer forresten på hva slags barnehager dere har barna i når dere tror de helst ikke vil ha barna deres der slik at de kan få fri? Jeg har aldri tenkt det om barnehagen vår eller de ansatte. Skjønner jo at de vil ha en oversikt, men det er jo for å spare ressursene, ikke gå hjem tidlig!

Endret av Mor Stratos
Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hey, det er jo den dagen jorda går under. Tror vi skal være hjemme ass

Skrevet
bare så det er sagt; jeg har ikke noe problem med å forstå at foreldre har barna sine hos meg den 21. i år. Ikke så gøy for en 2-åring å stresse rundt i butikker med en stresset mor rett før jul. Bedre å kose seg i banrehagen med juleverksted og nissegrøt ;)

Stresse rundt i butikker? Jeg JOBBER den 21. jeg og det samme gjør mannen min og de aller fleste jeg kjenner som ikke er i permisjon.

Anonym poster: 73084746be2ca39c1600a5989cb1bfdf

Skrevet
Mulig det er "fæle tanker", men er det ikke sant kansje? 21. desember er en helt vanlig arbeidsdag som vi har betalt for. Det er sikkert noen som tar fri den dagen ettersom det er noen skoler som også stenger da (helt tåplig for øvrig), men der bør barnehagen være rimlig klare på at barna er velkommne og får et fullverdig tilbud denne dagen. Anonym poster: f3379250d97a3e88e0f67b6e78cc6a81

Enig. Og i likhet med et annet innlegg her inne så fikk jeg jo rent dårlig samvittighet av å måtte krysse av på at barnet skal være i bhg den 21. (fordi vi selvfølgelig jobber da det er en vanlig arbeidsdag), for i følge den lappen så virker det jo som om den 21. er en del av juleferien... Man føler seg jo straks som en litt dårligere forelder, hvertfall gjør jeg det..

Anonym poster: 73084746be2ca39c1600a5989cb1bfdf

Skrevet

Sier her som i den andre tråden om dette:

Vi har 5 uker ferie som alle andre. Vi pøver å legge feriedagene våre til de dagene med færrest mulig barn, slik at det ikke skal gå ut over barnehagetilbudet. Derav lappene. Vi vet at mange tar fri, så greit å vite. Denne diskusjonen er helt latterlig. Jobber du så send ungen i barnehagen da. Det er vel ikke noe å tenke på. Men har du fri, og skal ha ungen hjemme, så gjør det vel ikke noe å si ifra?

God jul.

Skrevet

Fredag den 21 er siste arbeidsdag før juleferien for de fleste, og mange slutter tidlig. Det gjør i alle fall jeg!

Anonym poster: 7db91d08201134c78efa32fee998f657

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet jeg. Barnehagen sender ut en lapp og ber foreldrene krysse av for om barnet kommer eller ikke. Jobber dere så kryss av for at barnet kommer. Det betyr ikke at barnet ikke er velkommen. De vil bare planlegge bemanningen.

Når de velger å ta med fredag 21. på lappen er det antagelig fordi de har erfart at mange tar barna sine fri den dagen, selv om det er vanlig arbeidsdag, og så vil de spørre for å kunne planlegge bemanningen. De skriver jo ikke på den fredagen for å hinte til foreldrene om at barna ikke er velkomne. De vil bare vite det.

Skrevet

herregud for en tankegang. Det er ikke for at vi som jobber i bhg håper på færrest mulig barn. Det er for å tilrettelegge så de med avspasseting og ferie får tatt ut den. Syntes du ikke at vi fortjener det siden du ikke gidder å offre et minutt på å tenke ut om dine barn skal ha fri eller ikke og setter de opp selv om de ikke skal komme. Foreldrene forventer ganske mye av oss ansatte så syntes ikke at det er for mye å be om så vi kan ta den ferien avspasseringen vi har krav på, kanskje det barnet ditt dom er satt opp men ikke kommer er grunnen til at en ansatt må på jobb uten grunn. Hadde du syntes det var alright om det var du som var avhengig av andre for å få en fridag i julen?

Anonym poster: 2c378614a2ef36f240b37c3ada1e0452

Skrevet

Vår barnehage er stengt både 21. desember og 2. januar. Jeg må derfor ta meg fri. Men sikkert en del som begynner ferien litt tidlig, selv om det ikke egentlig er fridag.

Anonym poster: 674c8038d5d66c405a79d6e02fb0e78e

Gjest meg mamma?
Skrevet

Fikk lapp i dag om når barnet kommer i jula. Greit det, men de vil vite hvem som kommer og til hvilken tid fredag 21. desember. Er ikke det litt rart?

Ingen som hara fri da vel....

Det er jo fordi at hvis mange barn har fri så kan noen ansatte avspasere da, istedenfor å avspasere dager hvor hele barnegruppen er tilstede.

Avspaseringstimene må tas ut uansett hos mange, og da er det jo bedre å ta de ut når det er få barn i barnehagen.

Gjest meg mamma?
Skrevet

Men hvorfor er det et problem å svare på et sånt skjema, det betyr jo ikke at de vil at barna skal ha fri. Kommer dere så er det greit, og har de fri så er det og greit. Poenget er jo at det er for å kartlegge så man vet hvor mange ansatte som trengs på jobb, er det så vanskelig å forstå? Kommer det bare 3 - 4 barn så trenger man jo ikke 8 ansatte på jobb, det sier seg vel selv.

Skrevet

Men barna er jo velkomne fordi om en blir bedt om å svare på om man kommer eller ikke

Anonym poster: 4afb6ba82cd0fb40b2b49c4f981b48a5

Skrevet

Her begynner skoleferien den 20 så det er sikkert mange barn i bhg som har storsøsken på skolen som sikkert har fri den dagen.Kan ikke forstå at det er noe problem for deg.

Vet at det er mange bhg som sender ut skjema om hvilket tidspunkt man trenger i bhg. Veldig kjedlig å være på jobb kl 7.30 når første barnet kommer halv ti. Har opplevd det, av noen av de som klager mest på at det blir sendt ut sånne skjemaer og som setter seg opp på vanlig åpningstid også kommer de ikke eller kommer to timer etter det de har satt. Hadde de satt opp mer riktig tid så hadde vi som jobber i bhg kunne bruke opp mer avspasseringstimer når det er lite barn i bhg enn på dager hvor det er fulle barnegrupper!

Anonym poster: 750e5f7d057333ccdceebf91223db835

Skrevet

Jeg har bare skummet gjennom svarene og har ikke lest alt.

Dette er jo ikke fordi barnehagen håper det kommer færrest mulig barn, det er jo for å kartlegge hvor mange som kommer sånn ca. Og om det er den 21. 23. 20 eller whatever.. Det finnes barnehageanstte som f.eks har familie på en annen kant av landet (les:meg), som hvis det skulle vise seg det blir få barn, helst vil ta sine egne barn ut av barnehagen og bruke dagen på å reise. Vi må også levere in skjema i barnehagen våre barn går i, og får ikke gjort dette om de i vår barnehage ikke leverer sine skjema.. Skjønner ikke hvorfor noen viser slik motvilje.

Dere må jo forstå at det kan føles frustrerende om alle leverer at de kommer og vi sender barna våre i deres barnehage.. Så kommer vi på jobb og det er 3 barn som dukker opp. Da må vi sitte der til klokka 12 før noen får gå, i tilfelle det dukker opp flere.. Dette er jo utrolig festlig må jeg si :)

Som sagt, jeg jobber gladelig den 21. Men om det ikke er behov for det er det irriterende å "kaste bort en dag" man kunne brukt med egen familie fordi noen bare tenker på seg selv. Umodent og lite samarbeidsvillig spør dere meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...