Gå til innhold

Hvorfor døper dere barnet?


Anbefalte innlegg

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Hva feiler det damer på nettet? Jeg nekter ingen sin egen mening, jeg svarte kun på HI. Jfr bibelen er voksendåp det riktige, siden man da tar et eget valg, selvstendig, gjennomtenkt. Å døpe pga tradisjon er i mine øyne kvalmt. Man skal faktisk tro i guds hus. Ikke stå og lyve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva feiler det damer på nettet? Jeg nekter ingen sin egen mening, jeg svarte kun på HI. Jfr bibelen er voksendåp det riktige, siden man da tar et eget valg, selvstendig, gjennomtenkt. Å døpe pga tradisjon er i mine øyne kvalmt. Man skal faktisk tro i guds hus. Ikke stå og lyve.

 

Kan du henvise til dette verset?

 

Anonym poster: fd5fde2709bf2a3bf65ece267c90a72e

Skrevet

Tradisjon, jeg er ikke kristen.

 

Anonym poster: 1a693d9168c59e91a7d92247e0b5fc70

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)

 

Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)

 

Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna.

 

Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?

Skrevet

Fordi vi er kristne:-)

 

Anonym poster: 081dabf8b05bf2bce47989f21fbcada4

Skrevet

Hverken søsteren min eller jeg ble døpt, men begge fulgte kristendomsundervisningen i skolen som alle andre. Foreldrene våre mente vi skulle lære om om kristendom som en del av vår kultur. Selv sang jeg også i kirkekoret, og har mange gode opplevelser fra kirken som barn - selv med to ateistforeldre. Når komfirmasjonstida nærmet seg, valgte vi begge å døpe oss før komfirmasjonen. Sånn sett tok vi et aktivt valg.

 

Som voksen har jeg et litt annet forhold til religion og kristendom, men jeg elsker fortsatt kirker og stemningen der inne. Og siden jeg heller ikke kan kalle meg ateist, føles det naturlig og godt å ha en tilhørighet til kirken.

 

Jeg kan ikke forstå at det kan provosere noen at man døper barna sine av ulike grunner. Alle velger for seg. Her blir ungene døpt, både fordi det er en flott tradisjon og fordi vi ønsker å ha et forhold til kirken, jeg tror ikke barna føler de har blitt prakket på noe som helst. Ungene lærer om alle religioner, og vi snakker mye etikk og moral uten å knytte det alene opp mot kristendom. Per i dag ser det ut som om de to eldste velger hhv borgelig og kristen komfirmasjon, og vi er stolte og glade for at de har en aktiv tilnærming til sin "tro".

Gjest Ingen skal få!
Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)

 

Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna.

 

Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?

 

Legger meg ikke opp i hva kristne har gjort - reagerer mer på verdslige som må døpe. DET er hyklersk.

 

Mange sier de døper fordi det blir flaut å døpe seg før konf. Dette er sykt. Dersom du tror på Gud og hans sønn er det ikke flaut. Men klart, om du konfirmerer deg for pengenes del er det nok litt pinlig..

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ingen av mine barn er døpt. De får velge å døpe seg om de tror som voksne.

Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)
Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna. Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?
Legger meg ikke opp i hva kristne har gjort - reagerer mer på verdslige som må døpe. DET er hyklersk. Mange sier de døper fordi det blir flaut å døpe seg før konf. Dette er sykt. Dersom du tror på Gud og hans sønn er det ikke flaut. Men klart, om du konfirmerer deg for pengenes del er det nok litt pinlig..

 

Jeg hadde ikke tanker på at du la deg opp i det. Syns bare det var greit å si at kristne også er litt usikker på om barnedåp er det riktige.

 

Det andre avsnittet hva til hyklerne som jeg lurer på om er hyklere eller om de er litt usikre på om de har litt tro når alt kommer til alt.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Vi skal døpe vår sønn fordi det er lettere for han å melde seg ut av kirken enn å måtte gjennomgå en dåp i ungdoms alder, OM han ønsker det :) Er lettere for han å komfirmere seg i kirken da, hvis dette er det han vil :) Og om han vil gjøre det fordi han da har blitt personlig kristen, eller fordi alle kompisene hans gjør det - så er det uansett hans valg.

 

Hverken jeg eller sambo er kristne, og ingen av våre foreldre er det. Jeg komfirmerte meg borgelig :) Trudde faktisk også at jeg hadde meldt meg ut av kirken også da jeg gjorde det (signerte noen papirer eller noe back then..) Men mottar jo fremdeles stemmeseddel ved sånn kirkevalg? Er det normalt?

Gjest Ingen skal få!
Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)
Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna. Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?
Legger meg ikke opp i hva kristne har gjort - reagerer mer på verdslige som må døpe. DET er hyklersk. Mange sier de døper fordi det blir flaut å døpe seg før konf. Dette er sykt. Dersom du tror på Gud og hans sønn er det ikke flaut. Men klart, om du konfirmerer deg for pengenes del er det nok litt pinlig..

 

Jeg hadde ikke tanker på at du la deg opp i det. Syns bare det var greit å si at kristne også er litt usikker på om barnedåp er det riktige.

 

Det andre avsnittet hva til hyklerne som jeg lurer på om er hyklere eller om de er litt usikre på om de har litt tro når alt kommer til alt.

 

Jeg tror dette er en slags form for 'forsikring' for de. Alle vil vel gjøre det rette. Men man skal jo helst ikke velge for andre. Man kan jo aldri bli u-døpt hvis du skjønner. Jeg skjønner ditt problem som kristen mht. dåp. Jeg tror kanskje ikke DNK er helt 'kirken' for deg. Jeg tror ikke du trenger å føle deg som er statskirkemedlem, mer 'personlig kristen'.

Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)
Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna. Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?
Legger meg ikke opp i hva kristne har gjort - reagerer mer på verdslige som må døpe. DET er hyklersk. Mange sier de døper fordi det blir flaut å døpe seg før konf. Dette er sykt. Dersom du tror på Gud og hans sønn er det ikke flaut. Men klart, om du konfirmerer deg for pengenes del er det nok litt pinlig..
Jeg hadde ikke tanker på at du la deg opp i det. Syns bare det var greit å si at kristne også er litt usikker på om barnedåp er det riktige. Det andre avsnittet hva til hyklerne som jeg lurer på om er hyklere eller om de er litt usikre på om de har litt tro når alt kommer til alt.
Jeg tror dette er en slags form for 'forsikring' for de. Alle vil vel gjøre det rette. Men man skal jo helst ikke velge for andre. Man kan jo aldri bli u-døpt hvis du skjønner. Jeg skjønner ditt problem som kristen mht. dåp. Jeg tror kanskje ikke DNK er helt 'kirken' for deg. Jeg tror ikke du trenger å føle deg som er statskirkemedlem, mer 'personlig kristen'.

 

Du har rett kirken er ikke helt det riktige for oss. Men per dags dato er det det beste alternativet, tror vi. Vi er ikke noen kirkegjengere til vanlig heller fordi det er noe som skurrer i forhold til vårt syn. Kirken er rett og slett blitt for verdslig.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet
Det er ikke et spesifikt vers. Det er bare at ingen barn døpes i bibelen. Jesus selv ble døpt som voksen. Det burde jo si sitt:-)
Der er nettopp derfor vi sliter med å vite hva som er riktig. Men tror ikke vi gjør noe galt om vi har døpt barna. Syns det er veldig rart at så mange gjør det fordi det er tradisjon. Det er mye arbeid, det koster penger og det må være veldig ubehagelig å stå fremme i kirka og late som om man er troende. Eller er dere litt usikre på troa og vil sikre barnet?
Legger meg ikke opp i hva kristne har gjort - reagerer mer på verdslige som må døpe. DET er hyklersk. Mange sier de døper fordi det blir flaut å døpe seg før konf. Dette er sykt. Dersom du tror på Gud og hans sønn er det ikke flaut. Men klart, om du konfirmerer deg for pengenes del er det nok litt pinlig..
Jeg hadde ikke tanker på at du la deg opp i det. Syns bare det var greit å si at kristne også er litt usikker på om barnedåp er det riktige. Det andre avsnittet hva til hyklerne som jeg lurer på om er hyklere eller om de er litt usikre på om de har litt tro når alt kommer til alt.
Jeg tror dette er en slags form for 'forsikring' for de. Alle vil vel gjøre det rette. Men man skal jo helst ikke velge for andre. Man kan jo aldri bli u-døpt hvis du skjønner. Jeg skjønner ditt problem som kristen mht. dåp. Jeg tror kanskje ikke DNK er helt 'kirken' for deg. Jeg tror ikke du trenger å føle deg som er statskirkemedlem, mer 'personlig kristen'.

 

Du har rett kirken er ikke helt det riktige for oss. Men per dags dato er det det beste alternativet, tror vi. Vi er ikke noen kirkegjengere til vanlig heller fordi det er noe som skurrer i forhold til vårt syn. Kirken er rett og slett blitt for verdslig.

 

Ja, tragisk. Kirken er plutselig for homofili, homofile prestr, sex før ekteskap mm. De er blitt opptatt av å være POPULÆRE. De er dessverre blitt forført av Satan. Råder deg til å holde deg unna og heller gå på den smale sti med god tro:-)

Skrevet

Her stod det mellom dåp og navnfest (humanetisk).

 

Svingerforeldrene mine ville ha dåp, så spurte dem om de kunne stå for det presten sier i kirka. Fikk at nei det kunne de ikke, var bare en tradisjon. Helt greit at det skal være en tradisjon, men syns ikke en tradisjon skal bygge på løgn! Er ikke kristen eller døpt selv, men har såpass respekt for de som trur på det. Så å juge i en kirke blir feil for meg.

 

Så her blir det navnfest så får lille gutt bestemme selv når han blir gammel nok :)

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Her stod det mellom dåp og navnfest (humanetisk).

 

Svingerforeldrene mine ville ha dåp, så spurte dem om de kunne stå for det presten sier i kirka. Fikk at nei det kunne de ikke, var bare en tradisjon. Helt greit at det skal være en tradisjon, men syns ikke en tradisjon skal bygge på løgn! Er ikke kristen eller døpt selv, men har såpass respekt for de som trur på det. Så å juge i en kirke blir feil for meg.

 

Så her blir det navnfest så får lille gutt bestemme selv når han blir gammel nok :)

 

FLOTT!!!!!! :-))

Skrevet

Her stod det mellom dåp og navnfest (humanetisk).

 

Svingerforeldrene mine ville ha dåp, så spurte dem om de kunne stå for det presten sier i kirka. Fikk at nei det kunne de ikke, var bare en tradisjon. Helt greit at det skal være en tradisjon, men syns ikke en tradisjon skal bygge på løgn! Er ikke kristen eller døpt selv, men har såpass respekt for de som trur på det. Så å juge i en kirke blir feil for meg.

 

Så her blir det navnfest så får lille gutt bestemme selv når han blir gammel nok :)

 

Jepp, helt enig med deg! :)

Skrevet

Det ble etterlyst et skriftsted ang voksendåp. Hvis dere slår opp til apostlenes gjerninger kap 8 og versene 26-40 kan dere lese om en etioper som ble døpt. Vers 37 forklarer forutsetningen for å bli døpt: "hvis du tror av hele ditt hjerte, kan det skje". Et nyfødt barn har ingen forutsetninger for å tro, noe som betyr at man må være voksen nok til å sette seg inn i Bibelen og at et aktivt valg.

Jeg har lyst til å kaste ballen tilbake til dere som er kristne og allikevel velger å døpe barna deres. Hvilket bibelvers legger dere til grunn for at barnedåp er riktig?

Skrevet

Jeg visste ikke at man må stå i kirken og lyve, da ble jeg litt usikker her. Trodde dåpen handlet om barnet, jeg, ikke foreldrene. Om det blir aktuelt får jeg finne en prest og diskutere problemstillingen (om han vil nekte mitt barn å bli døpt med mindre jeg står og lyver i en kirke - det byr meg i mot!) Hvorfor skal det gå ut over barnet at foreldrene er ateister (far) og agnostikere (mor)? I gamle dager måtte barn begraves utenfor kirkegården om de døde før de ble døpt. Vil kirken virkelig dømme et barn til evig tortur (om de tror på sin egen bibel) kun for å være kjip mot foreldrene?

 

Anonym poster: 8ed761571e3c9900bd1b80bf32155256

Skrevet
Det ble etterlyst et skriftsted ang voksendåp. Hvis dere slår opp til apostlenes gjerninger kap 8 og versene 26-40 kan dere lese om en etioper som ble døpt. Vers 37 forklarer forutsetningen for å bli døpt: "hvis du tror av hele ditt hjerte, kan det skje". Et nyfødt barn har ingen forutsetninger for å tro, noe som betyr at man må være voksen nok til å sette seg inn i Bibelen og at et aktivt valg. Jeg har lyst til å kaste ballen tilbake til dere som er kristne og allikevel velger å døpe barna deres. Hvilket bibelvers legger dere til grunn for at barnedåp er riktig?

 

Vi har nok bare vært så sløve at vi har fulgt saueflokken. Vi føler ikke at det er riktig, men heller ikke at det er direkte galt. Men det er det kanskje?

Skrevet
Jeg visste ikke at man må stå i kirken og lyve, da ble jeg litt usikker her. Trodde dåpen handlet om barnet, jeg, ikke foreldrene. Om det blir aktuelt får jeg finne en prest og diskutere problemstillingen (om han vil nekte mitt barn å bli døpt med mindre jeg står og lyver i en kirke - det byr meg i mot!) Hvorfor skal det gå ut over barnet at foreldrene er ateister (far) og agnostikere (mor)? I gamle dager måtte barn begraves utenfor kirkegården om de døde før de ble døpt. Vil kirken virkelig dømme et barn til evig tortur (om de tror på sin egen bibel) kun for å være kjip mot foreldrene? Anonym poster: 8ed761571e3c9900bd1b80bf32155256

 

Men det er for å sikre barnet da? Fordi du er usikker på din tro?

Jesus sa la alle barn komme til meg. Så dere har helt rett i at ingen prest vil avvise barnet deres.

Skrevet

Det ble etterlyst et skriftsted ang voksendåp. Hvis dere slår opp til apostlenes gjerninger kap 8 og versene 26-40 kan dere lese om en etioper som ble døpt. Vers 37 forklarer forutsetningen for å bli døpt: "hvis du tror av hele ditt hjerte, kan det skje". Et nyfødt barn har ingen forutsetninger for å tro, noe som betyr at man må være voksen nok til å sette seg inn i Bibelen og at et aktivt valg.

Jeg har lyst til å kaste ballen tilbake til dere som er kristne og allikevel velger å døpe barna deres. Hvilket bibelvers legger dere til grunn for at barnedåp er riktig?

 

http://morland.no/KAM/kamorland/daapsliturgi.html

 

 

 

Som blant annet dette:

 

La oss høre hvor vennlig Jesus tar imot barna

og lukker Guds rike opp for dem:

De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem;

men disiplene ville vise dem bort.

Da Jesus så det, ble han harm og sa til dem:

"La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til.

Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike likesom et lite barn,

skal ikke komme inn i det."

Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem.

 

Jeg blåser i hva som er "normalt", men for meg er det mer det som står i linken over jeg ønsker for mine barn.

 

Anonym poster: df520701a4115ced500924345dd575c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...