Gå til innhold

Hvorfor døper dere barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som døper, hvorfor gjør dere det? Fordi dere er kristne? Fordi det er en koselig tradisjon? Av hensyn til familie?

For vår del kommer vi til å døpe om bestemoren min fortsatt lever når spiren kommer, da det vil bety så mye for henne (ikke som i krav eller sure miner, men vet det vil være vondt og trist for henne om det ikke blir gjort), og ikke er noen viktig sak for meg. Om hun er død blir det nok derimot bare navnefest.

Anonym poster: 8ed761571e3c9900bd1b80bf32155256

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koslig tradisjon. og barnet kan da selv få velge når det blir i konfirmasjons alderen om de vil ha kirkelig eller borgelig, uten og måte døpe seg da. vil de ikke være medlem av den norske stat kirke når de blir voksne er det opp til dem og de kan da velge seg ut om de ønsker det.

Skrevet

Koselig Tradisjon. vi er ikke krisne

Skrevet

Dette har vært svart på før for ikke så lenge siden, søk det opp :)

Anonym poster: 20487fe18423a40123978658e99576df

Skrevet

Det lurer jeg også på. Personlig skal ikke vårt døpes når han blir født, da jeg ikke vil legge en religion i hendene på barnet. Dette skal barnet selv få bestemme en dag han er gammel nok.

Skrevet

Og jeg lurer på hvorfor jeg døpte barnet mitt...

Ikke er jeg personlig kristen, vil vel kalle meg mer en fri sjel. På en annen side vil jeg at min datter skal ha den "tryggheten" jeg hadde i min oppvekst, at man har noe å tro på, tro at ting blir bedre osv. Og at man drar til himmelen etter at man dør.

Det er noe jeg egentlig ikke tror på i dag, men i min barndom var det en stor trøst.

Døpte jenta mi på grunn av tradisjon tror jeg. Men begynner nesten å lure på om jeg angrer nå. Så et direkte svar får du dessverre ikke av meg i dag :/

Skrevet

Hvorfor lure?

Noen velger det, andre ikke.. Kan ikke folk få ta personlige valg uten å måtte stilles til ansvar for dem i en hver sammenheng..

At noen velger det fordi den øvrige familien påståelig skal ha det slik synes jeg mer synd på de som ikke gjør annet enn å følge flokken.

Skrevet

Jeg tror barnetro er viktig, og selv om jeg ikke er personlig kristen er det den kristne barnetroen som ligger i meg.

Jeg vil gjerne støtte den norske kirken, og jeg vil at barna mine skal lære om kristendommen fordi den er en del av vår tradisjon, det er livssynet det moderne samfunnet vi lever i i dag er bygget på.

Det er også en tradisjon som jeg gjerne vil ta vare på, også kan barna velge selv om de vil fortsette å stå i den norske kirken eller melde seg ut når de nærmer seg konfirmasjonsalder.

Jeg må si at jeg liker meg i kirken også jeg da, liker atmosfæren der. Barna mine har sunget i kristent barnekor og har kristne besteforeldre som lærer de opp litt, vi leser også litt bibelhistorier for barn. Jeg mener det er viktig at barna lærer om kristendommen og det er lite kristendomsopplæring i barnehage og skole i dag.

Anonym poster: 55611751e435bbb56e2f45ba2d7118dd

Skrevet

Fordi jeg står helt mutters alene i mitt syn om dåp. Hadde jeg fått bestemme så hadde ikke noen av barna blitt døpt, men vi er faktisk to om dette. For ikke å snakke om hans meget kristne familie. Hadde blitt bra huskestue her om jeg banket min vilje gjennom.

Så det blir desverre dåp denne gangen også, og jeg må sitte i ubehag å svare ja på spørsmål som jeg egentlig ikke skulle blitt stilt >< Finnes ikke sjans i havet for at mine barn blir oppdratt under den kristne tro.

Skrevet

vi har gjort det fordi det er en veldig fin tradisjon.barna kan ta sine egne valg hva de vil videre.

vi er kristne men går ikke i krika.

Anonym poster: 988c1578344d5d7eacd8c169e2456a37

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det er delt her, døpte av to grunner: Tradisjon, og fordi samboeren er vokst opp i kristen tro, han har ikke den troen nå, men den ga han trygghet i de tidene ting var ustabile.. Svigermor ønsket så at hennes barnebarn skulle ha en trygg tro å bygge grunnlaget på.

Selv vil jeg nok ikke føre noen kristen tro overtil ungene mine, jeg har jo ikke den troen selv. Men når samboeren legger dem, så synger han "kjære gud,jeg har det godt" og når sønnen vår var veldig syk her, så ba han for han... Så de får se på to sidermens de vokser opp: Kristen tro og "fri sjel".. De må nesten få velge selv med årene, hva de tror på, oghva de ønsker her i livet :)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg tror barnetro er viktig, og selv om jeg ikke er personlig kristen er det den kristne barnetroen som ligger i meg.

Jeg vil gjerne støtte den norske kirken, og jeg vil at barna mine skal lære om kristendommen fordi den er en del av vår tradisjon, det er livssynet det moderne samfunnet vi lever i i dag er bygget på.

Det er også en tradisjon som jeg gjerne vil ta vare på, også kan barna velge selv om de vil fortsette å stå i den norske kirken eller melde seg ut når de nærmer seg konfirmasjonsalder.

Jeg må si at jeg liker meg i kirken også jeg da, liker atmosfæren der. Barna mine har sunget i kristent barnekor og har kristne besteforeldre som lærer de opp litt, vi leser også litt bibelhistorier for barn. Jeg mener det er viktig at barna lærer om kristendommen og det er lite kristendomsopplæring i barnehage og skole i dag.

Anonym poster: 55611751e435bbb56e2f45ba2d7118dd

Signerer deg fullt og helt, bortsett fra at jeg ikke er så flink til å lese bibelhistorier for dem. Men alt annet stemmer med hvordan jeg føler og tenker.

Barna mine og jeg synger også i kirkekoret. Og selv om vi ikke er veldig religiøse så syns jeg det er viktig at de lærer om kristendommen. Jeg er vel en av de få som faktisk syns det er litt trist at kristendommen er på vei "ut"...

Skrevet

Jeg er nok 1 ateist, joda, jeg tror på mine forfedre eksisterer og slikt, men ingen gud. Grunnen at nurket ble døpt for det, er pga at mannen min ønsker å videreføre hans familie tradisjon. Noe som er helt greit for meg mtp han har gått med at den dagen nurket finner ut at han ikke ønsker å videreføre den kristne tro så skal han få lov til å avstå det. Da skal INGEN stå i veien for hans bestemmelse.

Skrevet

Jeg for min del syntes det er litt seriøst å døpe barn for tradisjon. Religion er ingen lek!

Anonym poster: 871998b9bed630a571164885cf75903b

Skrevet

Litt for tradisjonens og barnetroens skyld og mest fordi svigers er veeeldig kristne. Det hadde blitt det samme som hos Miip, en real huskestue om jeg hadde nektet :P

Skrevet

Jeg synes det blir teit å døpe barnet kun pga. av tradisjon. Du står jo å lyver for hele menigheten/familien og resten ved å si at du skal bringe opp barnet i den kristne tro, lære dem å be osv! Det er nesten enda verre med faddere som ikke er kristne.

Jeg er kristen og skal døpe mine barn :) Ikke bare fordi jeg ønsker dere beste og jeg tror det er den rette veien å gå, men også fordi jeg tror det ligger en viss beskyttelse for onde krefter i det.

Anonym poster: fd5fde2709bf2a3bf65ece267c90a72e

Skrevet

Her blir ikke barna døpt, og jeg synes faktisk det er idioti å døpe barna av andre grunner enn at man har intensjon om å gi de en kristen oppvekst.

Skrevet

Barn 1: fordi min mor hadde et sterkt ønske om det og fordi det passet å ha en familiefest siden de andre besteforeldrene (som bor i utlandet) var på besøk i Norge.

Barn 2: fordi min mor hadde strikket en nydelig dåpskjole og fordi nr 1 var døpt.

Barn 3: fordi min mor ville det, fordi de andre var døpt og fordi det passet med en stor familie/venner-fest da vi skulle reise til utlandet.

Yes, feel free to think I'm shallow. Har ikke noe forhold til kirken og kristendommen lenger og syns det var pinlig med samtale med presten. Var redd han skulle spørre hvor kristne vi var. Heldigvis var han mer opptattav å prate om militæret og landet ene delen av familien kommer fra.

Anonym poster: 362cfa23f4d94f9e904f45eeebca8281

Skrevet

Valgte å ikkje døype, som eit kompromiss vart det namnefest (med dåpskjole, for den som lurte). Ikkje at svigerfamilien hadde blitt sur, men dei hadde nok syntes det var litt trist å ikkje ha ei markering.

Eg er ikkje døypt sjølv, gubben er utmeldt av kyrkja. Barna våre skal få stå heilt fritt i val av tru.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Dere som døper, hvorfor gjør dere det? Fordi dere er kristne? Fordi det er en koselig tradisjon? Av hensyn til familie?

For vår del kommer vi til å døpe om bestemoren min fortsatt lever når spiren kommer, da det vil bety så mye for henne (ikke som i krav eller sure miner, men vet det vil være vondt og trist for henne om det ikke blir gjort), og ikke er noen viktig sak for meg. Om hun er død blir det nok derimot bare navnefest.

Fordi de ikke har forstått bibelen. Barn skal ikke døpes

Skrevet

Fordi de ikke har forstått bibelen. Barn skal ikke døpes

Kom igjen 'a, Ingen! Du får ha din mening, la nå andre ha sin. Hva den enkelte velger å tro på er jo opp til den selv!

Skrevet

Tradisjon, veldig glad i kirker- og for sikkerhets skyld :-)

Gjest pizzadilla
Skrevet

Vi kommer til å døpe i kirken fordi at det er en tradisjon både jeg og samboeren vil ta vare på. Vi skal også gifte oss i kirken:-)

Ser ikke noe galt i at vi velger å gjøre det. Vi er begge både døpt og komfirmert:-)

Skrevet

Fordi vi er kristne og hører til Den norske kirke. I alle fall til vi finner et bedre alternativ. Men vi føler vel heller at voksendåp er det riktigste. Konfirmasjon er også litt tullete, syns de er for umodne til å vite helt hva de egentlig driver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...