Gå til innhold

Syns dere dette er kjipt? Mtp julaften hos svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Hl her igjen

Joda, jeg ser dere har gode poeng. Jeg kommer fra en liten familie, så derfor har det aldri vært prat om noe annet enn at alle pakker åpnes kvelden på julaften, så dette blir litt brydd på tradisjonene for min del :-P Det er ikke snakk om at mine får i bøtter og lass, men det blir slik at gavene fra mormor og morfar, onkel/tante og besteforeldre ikke får åpnes i lag med de andre, da vi bør åpne gavene fra de vi feirer med på julekvelden.

men som sagt - det går helt fint, jeg trengte bare å få innspill på at dette var helt ok :-) Ikke bare-bare å bryte opp ens egne juletradisjoner ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før feiret vi annenhver jul med min familie i Bergen (vi bor i Oslo), og da hadde vi naturlig nok ikke mulighet til å ta med hele gavelasset på fly... Og det å se sine egne barn være deppa på julaften fordi fetter & kusine pakker ut gaver i timesvis etter alle andre er ferdig - det er kjipt det!! Prøvde et år å ta det opp med min bror, men han er litt sånn som deg... Og det sårer, når de ikke vil ta hensyn til mine barn.

Nå feirer vi kun julaften hjemme & mine foreldre kommer til oss annenhvert år. Så mye bedre :)

Anonym poster: 2a634cbdbccae55df4faae899dedc6c4

Gjest Antarctica
Skrevet

For det syns nemlig jeg!

Saken er den at vi blir 13 stykker hos svigers i år, med totalt 4 barn i samme alder (6 år +/-) - det er veldig kjekt. Men på grunn av at den ene gutten bor i utlandet til vanlig, har ikke han så mange pakker med seg til Norge.Derfor er det bestemt at alle barna kun får ha med seg 8 pakker hver på julaften, resten av pakkene må åpnes hjemme - dette fordi den ene gutten ikke skal føle han får så mye mindre i tillegg at de har stort fokus på at vi ikke skal sitte hele kvelden og åpne pakker.

For meg er julaften lang pakkeåpningstid, kos og at alle ser hva de andre får. Prate voksenprat kan vi gjøre alle andre kvelder i året, men akkurat denne kvelden gjør det meg ingenting om det blir brukt tid rundt juletreet. Jeg forstår at det kan være kjipt for den gutten som ikke har med seg mange pakker, men det vil alltid være ulikheter i pakkemengden - sånn er det bare. Tenker at kanskje foreldrene kunne kjøpt noen ekstra småting fra "julenissen" eller noe slik han kanskje får litt flere pakker, men jeg syns at det er skikkelig kjipt at mine barn ikke får åpne pakkene fra min side av familien julekvelden.

Gjør jeg meg vanskelig her, eller har jeg litt rett? Hva tenker dere? :-)

Anonym poster: fc7736ac862a1816931b7f013bffc5ed

Du gjør deg vanskelig. Lang pakkeåpning BLIR det, med 13 til stede og mange av dem små!

Skrevet
Før feiret vi annenhver jul med min familie i Bergen (vi bor i Oslo), og da hadde vi naturlig nok ikke mulighet til å ta med hele gavelasset på fly... Og det å se sine egne barn være deppa på julaften fordi fetter & kusine pakker ut gaver i timesvis etter alle andre er ferdig - det er kjipt det!! Prøvde et år å ta det opp med min bror, men han er litt sånn som deg... Og det sårer, når de ikke vil ta hensyn til mine barn. Nå feirer vi kun julaften hjemme & mine foreldre kommer til oss annenhvert år. Så mye bedre :)Anonym poster: 2a634cbdbccae55df4faae899dedc6c4

Hl her

Nå har jeg aldri gitt utrykk til familien at vi ikke syns det er greit, vi har sagt at vi er med på det, så vil nå påstå at vi tar hensyn - det er bare det at jeg syns det var litt kjipt!

Skrevet

Skjønner dere begge.

Blir for teit om barna ikke skal få alle gavene sine fordi en har mindre, men er også vondt for den som sitter og har minst.

Så kan ikke dere voksne gå sammen og kjøpe noen ekstra gaver til han som kommer fra utlandet da?

Til gutter på den alderen er det den enkleste tingen i verden å finne billige og bra ting med tilbudslapper i lekebutikkene om dagen.

Er alltid noe Gormiti, Bakugan og annet morsomt på salg for en liten penge hos BR eller Toys'r'us.

Skrevet

Syns det høres ut som en fin ordning for at han som ikke får så mange pakker ikke skal føle seg utenfor. Men hvis dere kan ta emd 8 pakker til hver av barna, så kan dere vel velge noen pakker fra din side av familien også?

Skrevet

Skjønner deg på en måte. Men det vil jo ta veldig lang tid å åpne gaver når dere er så mange. Dere kan jo om så dra hjem tidligere å åpne resten der.

Og om noe blir spart til 25 er jo ikke det så dumt heller. Dere får friste ungene med amerikansk jul. Åpne resten av gavene morran den 25, med kakao med marshmallows og kanskje eggnog (til de voksene) samt julekaker. Sitte foran juletreet i pysjen med ullpledd over og fyr opp peisen. Kan bli utrolig koselig det også.

Skrevet

Min søster har alltid en egen liten "julaften" på forhånd med sønnen de gangene han skal være med faren på julaften.

Da åpner de gavene fra hennes side.

Dette gjør jo selvsagt at han får mange færre gaver enn sine søskenbarn han da feirer med på julekvelden.

Han har reagert på dette, men ble forklart hvorfor og fikk da selv velge. Alle gavene hos faren eller fortsette som før.

Han valgte å fortsette som de alltid hadde gjort..

Han blir 12 nå, men dette valgte han for noen år siden..

Ellers må jeg si at det er ingen i vår familie som får med seg hvor mange gaver den enkelte får.. de er så opptatt med hva de selv har fått og får, ingen som holder telling.

Barna synes det er like mye stas å dele ut pakker til de andre, som å åpne til seg selv.

I min familie har vi alltid brukt god tid med gavene. Åpnet en og en gave så alle får med seg hva de andre får. Så tar det den tiden det tar... Vi har det jo ikke travelt.

Hos svigers gjør de ikke det, ihvertfall ikke når jeg har feiret der. Snuppa har vært eneste barnet og synes det har vært stas å få dele ut gavene. Tanten synes ene året dette gikk veldig sent, så hun delte ut alle gavene så vi satt tilslutt med hver vår haug. Vi spiste middag kl 17, og var ferdig med gavene innen kl, 20.. ble bare stress for meg.. FIkk ikke med meg noe av hva de andre fikk, og mistet litt kontrollen over alt vi fikk også... Mye av kosen med å gi og få gaver ble borte. Nå kommer i tillegg hun andre søsteren, og hun har også 2 barn... Disse holder ikke ut like lenge på kvelden som vår datter, og det må vi selvsagt ta hensyn til.. Så kan ikke si jeg gleder meg til julaften i år...

Men det er svigers tur i år, så da må jeg bare føye meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...