Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 For det syns nemlig jeg! Saken er den at vi blir 13 stykker hos svigers i år, med totalt 4 barn i samme alder (6 år +/-) - det er veldig kjekt. Men på grunn av at den ene gutten bor i utlandet til vanlig, har ikke han så mange pakker med seg til Norge.Derfor er det bestemt at alle barna kun får ha med seg 8 pakker hver på julaften, resten av pakkene må åpnes hjemme - dette fordi den ene gutten ikke skal føle han får så mye mindre i tillegg at de har stort fokus på at vi ikke skal sitte hele kvelden og åpne pakker. For meg er julaften lang pakkeåpningstid, kos og at alle ser hva de andre får. Prate voksenprat kan vi gjøre alle andre kvelder i året, men akkurat denne kvelden gjør det meg ingenting om det blir brukt tid rundt juletreet. Jeg forstår at det kan være kjipt for den gutten som ikke har med seg mange pakker, men det vil alltid være ulikheter i pakkemengden - sånn er det bare. Tenker at kanskje foreldrene kunne kjøpt noen ekstra småting fra "julenissen" eller noe slik han kanskje får litt flere pakker, men jeg syns at det er skikkelig kjipt at mine barn ikke får åpne pakkene fra min side av familien julekvelden. Gjør jeg meg vanskelig her, eller har jeg litt rett? Hva tenker dere? :-) Anonym poster: fc7736ac862a1816931b7f013bffc5ed
☆☆☆ Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Høres rart ut at alt skal vere likt, men kan ikkje sjå at det skal øydelegge jula på noko måte. Dette hadde eg definitivt latt fare...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Jeg syns dette var sært og et krampaktig forsøk på å gjøre livet rettferdig for alle og enhver- noe det IKKE er! Skjønner godt at du blir irritert!
3 er nok! Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 Jeg synes det høres helt flott ut! Jeg synes man kan ta hensyn til så unge barn. Så kan heller foreldrene til de andre barna velge i noen pakker de vet barna kan bruke og glede seg over denne kvelden. Jeg synes også det høres koselig ut å åpne gaver mens alle ser på den som åpner og at ikke alle barna sitter i hver sin krok og river papir til den store gullmedalje uten og egentlig være så opptatt av hva som er inni pakka. Egentlig skulle jeg ønske mine barn kun fikk åtte pakker til jul. Pakkeåpningen i fjor tok helt av..! Jeg støtter forslaget fullt ut! Åpne heller noen pakker på morningen, lillejulaften eller noe.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Tja, syns ikke det er nødvendig at alt skal være likt, men samtidig er 8 pakker egentlig mer enn nok for ungene. Kan de ikke åpne fra din familie tidligere på dagen da? Forresten - mitt tips er å feire jul alene i fred og ro. Da får man det som man vil ha det Anonym poster: a45592d898cd4466ec28dba25762c645
Nissefisen Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Jeg forstår deg veldig godt, men når det er snakk om barn så synes jeg dette høres rettferdig ut. Ett barn på 6år forstår godt at han bare fikk 8 gaver og de andre barna 15+.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Jeg synes løsningen er kjempefin og lurt tenkt.8 gaver er tross alt mange! Handler forresten ikke julen om Jesus? Ikke verken lange gaveåpningsseanser eller voksenprat :-) Anonym poster: 8326acbff36f09b85fd840a576b54991
soleia Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 Våre ungar får ikkje fleire pakkar, så hadde ikkje vore noko problem her uansett. Men ser ikkje heilt det store problemet med at de kan åpne nokon pakkar på føremiddagen eller dagen etter. Når ein er mange som feirar i lag får ein det ukkje alltid heilt slik ein er vant til.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Nei syns det er utrolig flott! Dine holdninger om at julekveld skal brukes til å støtte handelsstanden og videre beundre plastikkmøl produsert i kina syns jeg er kjip! Anonym poster: 58e96dd974631693c022fdf6e46170dc
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 8 gaver holder lenge! Poenget er vel ikke antall, men gleden av å få....Høres ut som pakkegalskap, pakke inn noen småting kun for å øke antall gaver slikt at det blir likt? Ærlig talt. Men skal dere ha så mye gaver kan det vel være gaver på morgen også. Anonym poster: 10194468887cbf569ada0c69932ce178
Edelweis Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Jeg synes forslaget høres veldig bra ut jeg. tenk hvis det hadde vært ditt barn som hadde fått så mye mindre pakker? man kan bruke lang tid på pakkene fordi om det er "bare" 8 pakker. de er 4 barn, det blir jo 32 pakker.. pluss at dere voksne også får en del pakker.. kan bruke mange timer på det da. dere kan jo ha en lite julaften for dere selv dagen før eller etter. hos oss ble det alt for mange gaver i fjor. mine barn åpnet gaver frem til 3 juledag, de ble så lei av all oppakkningen!
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 Jeg ville nok ikke valgt å lage slike regler for julaften selv, men ser ikke helt problemet heller. Jeg hadde prøvd å se det positive i det, dere slipper å proppe bilen deres full av gaver til og fra juleselskapet. Du skal selvfølgelig ikke la alle gavene fra din side av familien være hjemme heller, jeg ville latt ungene åpne noen fra hver familie. Har hatt noe av det samme problemet her når vi har feiret sammen med søsteren min som har barn på samme alder som mine. Min søster er nemlig skilt, og har ny samboer, også er foreldrene til både pappaen og stefaren til henne barn skilt og etablert på nytt. De barna har derfor "hundrevis" av besteforeldre, stebesteforeldre, bonusbesteforeldre og på toppen av det sikker fire ganger så mange tanter, stetanter og bonustanter som mine barn. Sier seg selv at pakkehaugene ble ganske forskjellige når mine barn har både foreldre og to sett besteforeldre som ikke er skilt... Men det har gått greit det altså, litt sjalusi på pakkehaugen, men de forstår det jo likevel. Så å si at gjestene må legge igjen noen av pakkene hjemme er ikke aktuelt her. Anonym poster: 892758f4d7c22d8179c705aea7ebfabb
Mor di! Skrevet 15. november 2012 #13 Skrevet 15. november 2012 Takk for konstruktive svar :-) Ja, det blir nok helt greit med 8 pakker hver på julekvelden. Vi har pratet om å ha en liten "julepakkeseanse" bare vi i familien på morningen, gjerne mens vi venter på julegrøten og Disney-kavalkaden, så det blir nok helt supert :-) Hl
Musemorbr / Skrevet 15. november 2012 #14 Skrevet 15. november 2012 (endret) Med 13 mennesker kan jeg si meg enig med tanke på hvor lang tid det vil ta. Man går jo gjerne en og en og henter pakke, åpner den sakte og følger med på hverandres gaver og reaksjoner. I mellom er det alltid en som må tisse og noen som bare skal hente noe å drikke osv... Det går timer på sånt noe. At det skal være likt antall fordi det ene barnet ikke har flere pakker, det tror jeg ikke barnet hadde tatt skade av. Men i det hele og det store tar ikke de andre barna skade av å åpne noen gaver tidlig på dagen heller, så jeg klarer ikke se på dette som nevneverdig kjipt nei. Legger du litt innsats i det, klarer du helt sikkert å klemme frem litt julestemning inn i utpakkingen om morran, på tross av dette regelstyret. Endret 15. november 2012 av Musemorbr /
L-8 Skrevet 15. november 2012 #15 Skrevet 15. november 2012 Jeg synes løsningen er kjempefin og lurt tenkt.8 gaver er tross alt mange! Handler forresten ikke julen om Jesus? Ikke verken lange gaveåpningsseanser eller voksenprat :-) Anonym poster: 8326acbff36f09b85fd840a576b54991 Hehe, nei, JULen handler om nettopp det å feire overflodet man har opparbeidet gjennom hardt arbeid, og å gi gaver til de rundt seg! Tror du tenker på KRISTMESSE, noe kirken aldri lyktes i å innføre...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #16 Skrevet 15. november 2012 I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å lage en rettferdig og perfekt verden for barna. Men på den annen side, synes jeg heller ikke dette er så viktig at jeg hadde giddet å lage noe nummer ut av det. Jeg synes nemlig også det er bra for barna å lære seg at de må tilpasse seg andre selv om man ikke alltid er enig i dem. Anonym poster: 4318d2dd370753b2a33c4bb422f1ebbb
☆☆☆ Skrevet 15. november 2012 #17 Skrevet 15. november 2012 Handler forresten ikke julen om Jesus? Nei. Ingen ting om jul i bibelen. Det er ei sekulær høgtid som diverse religionar prøvar å kuppe. Jul er forresten eit germansk ord, germanarane var som kjent ikkje kristne.
Gjest Filifjonka Skrevet 15. november 2012 #18 Skrevet 15. november 2012 I et slikt tilfelle synes jeg du skal bytte om på rollene i tankene dine, og tenke hva om det var ditt barn som satt der på julaften med noen få gaver og måtte se på at søskenbarna åpnet gave etter gave etter gave, lenge etter at han/ hun selv var ferdig. Hadde det vært greit for deg og barnet ditt? Nå er jeg stort sett ikke noen tilhenger av millimeterrettferdighet, hverken for barn eller voksne. Men jeg synes at det er viktig å prøve å få forholdene i en slekta til å fungere så godt som mulig. Og dette hadde ikke jeg giddet å lage en kampsak utav.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #19 Skrevet 15. november 2012 Synes du er sær jeg. Og pakkeåpning er koselig bare en viss tid,- så kan heller barna få tid til og leke med det de har fått og ha det trivelig sammen, istedet for og sitte hele kvelden og vente på egne pakker og ellers se på at andre pakker opp. SYnes det generelt burde være "grense" på gaver når mange er samlet, særlig om man bruker og dele ut en og en, vente til den er pakket ut, for så og dele ut neste..Da går fort hele kvelden med,- og det blir i drøyeste laget...Alternativt må alle få alle gavene sine, og bare begynne og pakke opp hver for seg.... Er vi flere en oss 4 og besteforeldre, deler vi ut alle gaver, og alle bryr seg om sitt. Ellers så tar vi og deler ut alle, men venter på en og en av BARNA som får pakke opp.. Mer en 1,5t på gavene finner jeg kjedelig...Da vil jeg prate, se på og leke med barnas gaver sammen med de, se på TV, kose oss med godterier og høre på julemusikk..Ikke ha bare fokus på den som sitter og pakker opp.... Anonym poster: b485d32d770a9e764ae25faecff5d1d3
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 For det syns nemlig jeg! Saken er den at vi blir 13 stykker hos svigers i år, med totalt 4 barn i samme alder (6 år +/-) - det er veldig kjekt. Men på grunn av at den ene gutten bor i utlandet til vanlig, har ikke han så mange pakker med seg til Norge.Derfor er det bestemt at alle barna kun får ha med seg 8 pakker hver på julaften, resten av pakkene må åpnes hjemme - dette fordi den ene gutten ikke skal føle han får så mye mindre i tillegg at de har stort fokus på at vi ikke skal sitte hele kvelden og åpne pakker. For meg er julaften lang pakkeåpningstid, kos og at alle ser hva de andre får. Prate voksenprat kan vi gjøre alle andre kvelder i året, men akkurat denne kvelden gjør det meg ingenting om det blir brukt tid rundt juletreet. Jeg forstår at det kan være kjipt for den gutten som ikke har med seg mange pakker, men det vil alltid være ulikheter i pakkemengden - sånn er det bare. Tenker at kanskje foreldrene kunne kjøpt noen ekstra småting fra "julenissen" eller noe slik han kanskje får litt flere pakker, men jeg syns at det er skikkelig kjipt at mine barn ikke får åpne pakkene fra min side av familien julekvelden. Gjør jeg meg vanskelig her, eller har jeg litt rett? Hva tenker dere? :-) Anonym poster: fc7736ac862a1816931b7f013bffc5ed Jeg synes det var en god regel jeg. Dere er 14 mennesker. Med 8 gaver hver blir det 112 gaver å åpne. Med 2 minutter på hver blir det 224 minutter, eller nesten 4 timer uten pause. Det høres mer enn lenge nok ut for meg. Anonym poster: f8b906938bff5b813abff7976c16abf4
MrsMilla Skrevet 15. november 2012 #21 Skrevet 15. november 2012 For det syns nemlig jeg! Saken er den at vi blir 13 stykker hos svigers i år, med totalt 4 barn i samme alder (6 år +/-) - det er veldig kjekt. Men på grunn av at den ene gutten bor i utlandet til vanlig, har ikke han så mange pakker med seg til Norge.Derfor er det bestemt at alle barna kun får ha med seg 8 pakker hver på julaften, resten av pakkene må åpnes hjemme - dette fordi den ene gutten ikke skal føle han får så mye mindre i tillegg at de har stort fokus på at vi ikke skal sitte hele kvelden og åpne pakker. For meg er julaften lang pakkeåpningstid, kos og at alle ser hva de andre får. Prate voksenprat kan vi gjøre alle andre kvelder i året, men akkurat denne kvelden gjør det meg ingenting om det blir brukt tid rundt juletreet. Jeg forstår at det kan være kjipt for den gutten som ikke har med seg mange pakker, men det vil alltid være ulikheter i pakkemengden - sånn er det bare. Tenker at kanskje foreldrene kunne kjøpt noen ekstra småting fra "julenissen" eller noe slik han kanskje får litt flere pakker, men jeg syns at det er skikkelig kjipt at mine barn ikke får åpne pakkene fra min side av familien julekvelden. Gjør jeg meg vanskelig her, eller har jeg litt rett? Hva tenker dere? :-) Anonym poster: fc7736ac862a1816931b7f013bffc5ed Er dere hjemme på dagtid? Vi har tradisjon med at barna får åpne en pakke eller to på formiddagen når de venter. Dette fordi de skal få noe å leke med mens de har fri og kan - pluss at det blir lenge å vente til kvelden. Dessuten er det ofte så mange pakker på kvelden at man åpner i hui og hast - og så må de jo legge seg! Når de endelig har sett alle fine gavene og vil leke.... Vi snur mer og mer til åpning på formiddagen av mange gaver for barn faktisk fordi det passer de mye bedre. Det å ta det å kvelden er jo egentlig mer for de voksne. Kan de ikke bare få åpne en fem-seks pakker på formiddagen, åtte etter middag og resten når dere kommer hjem eller typisk morgenen 25? Da vil de bry seg mer om hver gave også enn å få tjue gaver i fanget samtidig.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #22 Skrevet 15. november 2012 Synes du er sær og tenker mer på deg selv og din opplevelse mer enn barnas. Vi feirer annethvert år med svigers og da har vi nyttår med min familie. På nyttårsaften får de da gaver fra min familie. Mest fordi det blir mye å dra med på fly etc. Men også for å la dem kose seg med gavene før de er dautrøtte. Vi forklarer konseptet til dem hver gang og de forstår og aksepterer det:) Anonym poster: 5fd5614a0dcdc33fb4055a187da52913
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #23 Skrevet 15. november 2012 Synes du er sær og tenker mer på deg selv og din opplevelse mer enn barnas. Vi feirer annethvert år med svigers og da har vi nyttår med min familie. På nyttårsaften får de da gaver fra min familie. Mest fordi det blir mye å dra med på fly etc. Men også for å la dem kose seg med gavene før de er dautrøtte. Vi forklarer konseptet til dem hver gang og de forstår og aksepterer det:) Anonym poster: 5fd5614a0dcdc33fb4055a187da52913
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #24 Skrevet 15. november 2012 Når vi feirer med min familie er vi 15 stykker, derav 7 barn. Vi gjør det sånn at vi kun tar med gaver fra de vi feirer med, de andre åpnes på formiddagen hjemme. Vi liker å ta godt tid til å se på hver enkelt gave og da måtte vi begrense det litt for at det ikke skal ta for lang tid. Anonym poster: da0e53bf57b68f8d8e120c973da496b2
NormaJean Skrevet 15. november 2012 #25 Skrevet 15. november 2012 Oj, barna mine får kun ca 8 gaver! Nå har ikke vi den største familien da, men allikevel! Tenker vel at hvis man er mange mennesker så vil det jo ta eeeeevigheter hvis alle skal få åpne alle presangene sine:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå