Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #1 Skrevet 15. november 2012 Sånn rundt kl tolv? Vi skal feire jul hjemme for første gang i år, og jeg vil lage egne tradisjoner:) jeg elsker grøt, og vil gjerne spise det på julaften kl tolv. Meeen mannen er ikke begeistret for grøt. Han spiser om han får det servert, men han liker det ikke. (Han er generelt vanskelig i matveien, og spiser ikke frukt, grønnsaker eller fisk. Og etter 7 år sammen med han er jeg lei av å tenke på hva han liker og ikke når jeg lager mat, vi må tenke på barna også) Hva ville dere gjort? Innført grøt julaften selv om mannen ikke er begeistret for grøt?:-) Anonym poster: 885f45a0e89e28153dc852dcbd76b1f6
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #2 Skrevet 15. november 2012 Er barna begeistret for dette? Om barna liker grøt og synes dette er topp så innfører du det Jeg liker heller ikke grøt, men vi hadde grøt-tradisjon hjemme og jeg kan huske at det var veldig koselig med grøt, mandel i grøten og formiddagskos. Så jeg kommer til å videreføre dette og så spiser jeg litt for syns skyld Anonym poster: 82d3e3a06fbcc197fca86fb9de46af97
☆☆☆ Skrevet 15. november 2012 #3 Skrevet 15. november 2012 Nei, et ikkje graut julaften. Et frokost i 11-12-tida. Om det var rømmegraut det var snakk om hadde det vore umogleg å ete julemat seinare, og risgraut er æsj. Så det er ikkje noko som er aktuelt å innføre.
Musemorbr / Skrevet 15. november 2012 #4 Skrevet 15. november 2012 (endret) Server grøtpinn og gjør det også til tradisjon. Mannen blir fornøyd og dere andre lengre mett. Og så blir stemningen bedre på en dag der i alle fall jeg anser det som viktig å fokusere på kos og eliminere stressfaktorer og eventuelle muligheter for uenighet. Grøtpinn kan være diverse former for spekemat, men man kan også bruke andre ting, etter hva man liker. Om så litt stekt potet, bacon og skinke. Det krever ikke mye ekstra og kam gjøres når du likevel må passe gryta med grøt. Vi har tradisjon for nissegrøt på lillejulaften. Endret 15. november 2012 av Musemorbr /
håpefull<3 Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Vi spiser risengrynsgrøt lille julaften. Mandel i grøten osv, så lager jeg riskrem av resten Om mannen ikke liker grøt, vel, da får han ta seg en brødskive da. Kos dere med grøten, tror det ville vært koselig for ungene Vi spiser også felles frokost (ala koldtbord) ca 11 på julaften så kunne aldri falt meg inn å spise både stor frokost, grøt OG julemiddagen samme dag
soleia Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 Både mannen og eg er vant til graut på føremiddagen julafta. Me hadde altid mandel i grauten då eg var barn, og det var stas for oss ungane så det vidarefører me. I tillegg er det ganske enkel mat å ordne til. Men på julafta kan du jo som musemorbr seier, spandere litt spekemat ved sida av, om mannen kan vere interessert i det. Det plar svigers å ha.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Jeg liker grøt, så det har vi klokken 12 på julaften. Ville nok hatt det om jeg så måtte spise alene. Hadde ikke den tradisjonen da jeg vokste opp, men begynte med det da jeg begynte å feire med mann og barn. Hvis du og ungene liker grøt, kan vel mannen din bare spise noe annet? Anonym poster: 6b865dfc1baea95e2b4bafdf45267757
frk Nilsen Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Nei aldri Har stor frokostbuffet i 10/11 tiden med masse godt pålegg
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Jeg er vant med å ha det lillejulaften, grøten kokes mens vi vasker of støvsuger det siste vi må gjøre før vi kan finne frem juletreet og juletrepynten. Min far liker ikke grøt så han laget seg speilegg eller noe slikt, igrunn den eneste varm maten han kan lage. Mamma gadd ikke lage noe ekstra til han. Mn mann liker heller ikke grøt så han lager seg noe annet, syns det er greit å ha grøt lille julaften, for julaften vil jeg kose meg i sofaen til ungnene før jeg må stå på kjøkkenet og ordne julemiddagen. Om noen ikke liker grøt får de lage seg noe annet å spise, grøt må jeg lage for å få laget riskrem. Anonym poster: 8f2caa70b85cf696a43f142f3846d035
mrsrogaland. Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Her er det stor frokost men masse godt julepålegg, god brød og rundstykker, kokt egg, gode oster og alt som hører med.. Kjenner jeg gleder meg allerede
Martin+Mamma Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 vi har og en kjempe frokost/lunch når askepott begynner, mat over hele stuebordet mens vi fortsatt sitter i pysj og dyne knasker nøtter,konfekt og julekaker hele dagen så grøt er det ikke plass til. middag kl 17. men vi har grøt lille juleaften, bruker halvparten til riskrem desserten.
skinnfilla Skrevet 15. november 2012 #13 Skrevet 15. november 2012 Nei ,ingen er særlig begeistret for det her i huset:) Vi spiser sen frokost og etterpå stapper ungene eg med snop og småkaker;) Spiser en skive eller noe innimellom. Pappan og jentene er på kirkegården og tenner lys på gravene til oldeforeldre og kjøper en pølse på vei hjem;) Middag i 5 halv 6 tida:) Gleder meg!
Miss Chocolate Skrevet 15. november 2012 #14 Skrevet 15. november 2012 Vi har ikke egne tradisjoner enda, men jeg er vant med risgrøt på lille julaften min mann er også veldig kresen, men her i huset har jeg begynt å ta mer hensyn til barna enn til han
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #15 Skrevet 15. november 2012 Nei, når julaften kommer er alle lei av grøt her i huset. Det er nissefest med grøt i barnehagen, vi må på to juleavslutninger med grøtservering på skolen, en gammel nabo inviterer på grøt en dag i desember osv osv Grøt nok for et helt år i løpet av denne måneden, så julaften spiser vi ikke grøt. Anonym poster: 094ae531da4febfbba2382aa38ca43f7
Cat_Woman Skrevet 15. november 2012 #16 Skrevet 15. november 2012 Nei, vi spiser heller sen frokost på julaften. Du får bli enig med mannen din
Gjest Utradisjonelt Skrevet 15. november 2012 #17 Skrevet 15. november 2012 Jeg er vant med grøt til lunsj på julaften, så dette er noe vi har videreført til våre barn. Selvsagt med mandel og marsipangris også
kaklemor Skrevet 15. november 2012 #18 Skrevet 15. november 2012 I min familie så har det alltid vært på lillejulaften, men min mann er vant til å ha det på julaften. Så i år tar vi det på julaften
PintSizedDictator Skrevet 15. november 2012 #19 Skrevet 15. november 2012 Vi har risgrøt i 12 tiden ja. Lenge å gå hele dagen uten noe skikkelig mat i magen når vi spiser middag i seks tiden.Barna elsker det og jeg er glad i risgrøt selv. Mannen er litt sånn opp og ned, men han spiser det og har aldri hørt ham klage. Min mann er utrolig kresen når det kommer til julemat. Han liker ingen ting... jeg tuller ikke. Så han kan jeg ikke ta hensyn til. Vi lager pinnekjøtt og julepølse med tilbehør og så steker jeg en biff eller noe til ham. I år ville han prøve medisterkaker så da får vi krysse fingrene
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 Vi spiser grøt på kvelden lille julaften,med mandel i grøten osv Anonym poster: f0610df3c5724a8ba2078708ef2eac5b
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. november 2012 #21 Skrevet 15. november 2012 Vi spiser alltid grøt sånn i 12-tiden på julaften, og da med mandel i og sjokoladenisse til den som får mandelen (er bare mannen som liker marsipan ho oss, så skipper den tradisjonelle grisen).
Anonym bruker Skrevet 15. november 2012 #22 Skrevet 15. november 2012 Nei, vi har alltid koldtbord med julepåleggog varm sjokolade kl 12-13 og det er noe alle liker. Grøt kan vi ha en vanlig helg :-) Anonym poster: 604ffa09911e3bb34f822fbb83118a01
nagini Skrevet 15. november 2012 #23 Skrevet 15. november 2012 Når vi feirer hjemme hos opphavet har vi har risgrøt til lunch barna (inkludert meg på over 30) på julaften, lutefisk til de andre gærningene. Når vi feirer hjemme hos oss selv er det grøt til lunch, punktum. Om noen ikke liker får de vente på middagen, evt ta seg et par knekkebrød.
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. november 2012 #24 Skrevet 15. november 2012 Jeg er ikke vandt med dette fra barndommen av, men samboeren har alltid gjort det. Nå er vi hos hans foreldre og spiser grøt hver julaften formiddag. Jeg hadde bare satt i gang hadde jeg vært deg!
*Miss Flua* Skrevet 15. november 2012 #25 Skrevet 15. november 2012 Vi spiser grøt i 12-13 tida på julaften og den tradisjonen bringer jeg videre hit, selv om ikke samboeren er kjeeempe glad i grøt men dette er en tradisjon jeg er vokst opp med, og har lyst å ha videre. Samboeren har ikke noen særlig tradisjoner..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå