BareMeg73 Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Lille snupp på snart 17 mnd spiser minimalt. Hun er meget bestemt, vil ikke mates og skal bare spise selv. Til frokost spiser hun 4-5 musebiter med brødskive med smøreost - får hun noe annet kaster hun det på gulvet. Prøver å gi henne grøt eller omelett o.l til lunsj men hun vil ikke ha. Til middag får hun det samme som oss. Hun spiser noen få biter. Hun spiser med henda siden hun ikke klarer å bruke skje og ikke vil mates. Lager alt mulig til henne men hun virker ikke interessert i mat. Veide henne i dag og hun har gått ned 500 gr på 5 uker. Hjelp!
Musemorbr / Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Har ikke så mange tips, men jeg kan trøste deg med at det blir bedre med tiden. Gutten vår hadde også en sånn fase, og i dag spiste han wraps med salat og det hele. Hold ut og fortsett å prøve. Vi har alltid praktisert at alle får alt på tallerkenen, også det man vet ikke blir rørt. Så spiser han det han vil. Plutselig går det ned biter av andre ting også. Det skjedde bare plutselig her og var noe han styrte selv.
Musemorbr / Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Forresten... ser hun har gått NED i vek. Leste opp først... da synes jeg at du skal kontakte helsesøster. Om hun går ned i vekt må du ikke følge rådene jeg gav over her, men få hjelp før hun skrumper bort. Helsesøster vet sikkert råd, og gjør hun ikke så gjør legen det.
BareMeg73 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2012 Var innom helsestasjonen i dag. Der mente de hun skulle tvinges til å bli matet... tvinge munnen opp og dytte inn skje. Men kjenner at det har jeg ikke lyst til....
soleia Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Var innom helsestasjonen i dag. Der mente de hun skulle tvinges til å bli matet... tvinge munnen opp og dytte inn skje. Men kjenner at det har jeg ikke lyst til.... Kva? det der har eg ingen tru på, utan at eg sjølv har vidare erfaring. 17 mnd gamle barn pleier då å ete sjølv, iallefall har mine gjort det. Hverken born eller vaksne får meir matlyst av å itvingast mat, tvert i mot kan det gje eit traumatisk forhold til mat. Mat skal ikkje forbindast med tvang. Med eldste min har matlysta gått litt i periodar, og det har nok hendt at han har gått ned eit halvt kilo for så å ete seg opp att. Men om dette pågår over lang tid hadde eg kontakta lege for å sjå om det kan vere sjukdom som ligg bak.
cheni Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Tvinge ungen til å spise høres jo helt fælt ut, her tror jeg helsestasjonen bommer stygt! Jeg har ei jente som trenger mye mer mat enn normalt, og hun får fullernæringsdrikker som drikke til måltidene. Kanskje du skal kjøpe inn noen forskjellige typer og se om hun vil drikke det frem til matstreiken slutter. Jeg hadde iallefall tatt en legetime fremfor å høre på helsesøster i dette tilfellet. Det kan jo være reflux eller noe annet som plager henne også.
Musemorbr / Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Legetime! Snarest mulig. Ikke tvangsmat henne, hva enn du gjør.
Roxite Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Gi henne en gaffel å spise med, en litt spiss en ala dessert gaffelen, enklere å stikke i biter enn å få de opp med skje.... Baby gaffler er for butte og mye vanskeligere å få maten på, enn små vanlige gaffler. Ikke mas, men la henne styre selv og skryt når hun får det til, stort ego på disse små
BareMeg73 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2012 Hun har gaffel og skje til alt hun spiser. Skje fra baby bjørn og gaffel fra ikea (plast). Hun har mat på skjea men hun får den ikke hele veien inn i munnen med mat på. Hun veier nå 11,1 og er 82 cm lang. Hun er ikke veldig tynn men går jo likevel ned siden hun ikke spiser.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Ikke tvangsfor jenta. Det vil bare gjøre ting verre. Snakk med fastlege eller en ærneringsfysiolog. Anonym poster: 54cf58b75830174d40fa6a2ee03662ea
Gjest Filifjonka Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Enig med Musemorbr/. Få en legetime så fort du kan, og for all del, ikke begynn med noe tvangsmating. Dersom legen ikke vet råd, så ikke gå derfra uten henvisning videre.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 Er dette bare nå, eller har det vært slik lenge? Vesla her spiste like lite som det der i ukene rundt da hun fikk jekslene sine. Hun har mistet apetitten ved alle tannframbrudd, men jekslene har vært særlig ille, da rørte hun knapt mat på flere uker. Men er enig med de andre, IKKE tvangsfor henne, ta henne heller med til lege om det ikke endrer seg snart.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #14 Skrevet 14. november 2012 Hun er akkurat like stor som min lille frøken på 15 mnd. Hun spiser også lite for tiden, men hadde lagt på seg 100 gram siden sist kontroll for 3 mnd siden. Ville heller kontaktet legen enn å tvangsfore den stakkars ungen. Vi stresser ikke med det ennå. Hun spiser det hun har lyst på, grøt nekter hun, men spiser litt yoghurt og fruktmos... Er det søtsaker på bordet, derimot, spiser hun som en helt! Anonym poster: 2eb99f09ed0f1979a3ad8831335fb5ab
BareMeg73 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2012 Da hun var ca 13 mnd ville hun ikke mates lengre og da begynte problemet.Hun får i seg minimalt når hun sitter og plukker selv. Hun putter ikke maten hun plukker i munnen, hun klisser og kaster den rundt og slikker litt på fingrene. Og så var hun ferdig.
Mikkemafian Skrevet 14. november 2012 #16 Skrevet 14. november 2012 Da hun var ca 13 mnd ville hun ikke mates lengre og da begynte problemet.Hun får i seg minimalt når hun sitter og plukker selv. Hun putter ikke maten hun plukker i munnen, hun klisser og kaster den rundt og slikker litt på fingrene. Og så var hun ferdig. Kanskje du kan prøve å to gafler, og når hun åpner munnen for å spise sin egen mat, så kan du smette inn din gaffel... Det funker med vår stabeis:)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #17 Skrevet 14. november 2012 spiser du samtidig med henne? her har min lille gutt vært småspist og mest når han får tenner og er hjemme. I barnehagen spiser han masse for da sitter alle rundt bordet og spiser. Merker det her og at hvis jeg setter meg å spiser sammen med han så spiser han mye mer enn hvis han hadde spist alene... og min gutt har og gått ned i vekt og blitt lenger, men de på helsestasjonen sa ikke noe på det da... Anonym poster: b49813c1d404304b17043b75bb69b67c
BareMeg73 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 14. november 2012 Det har jeg prøvd og prøver stadig. Hun kniper munnen igjen så snart en skje eller gaffel nærmer seg. Vet ikke hvorfor hun er sånn. Hadde hun bare forstått så mye godt hun går glipp av :-(
Caprica Skrevet 14. november 2012 #19 Skrevet 14. november 2012 Ikke tving! Da risikerer du at hun går.helt i vranglås. Prøv heller å gi henne mat du vet hun liker, selv om den ikke er så sunn. Gi helmelk kontra lettmelk og bruk smør på skiva. Hva med sjokoladepålegg? Det viktigste er at ungen spiser nå, ikke nødvendigvis hva det er. Smoothie går ned på høykant her og det er det jo en del næring i. Vi har i perioder slitt med å få i vår premature sønn mat og har da rett og slett gitt ham det han ville ha. Kjeks og sjokomelk ee bedre enn ikkenoe. Har hun vært syk? Tenner på gang? Kan også.være greit å bare gi mat til måltid og la henne bli sulten..
Honningmelon Skrevet 14. november 2012 #20 Skrevet 14. november 2012 Jenta mi er snart 19 mnd, og hun er helt lik. Nå har mat alltid vært et problem her da. Har ikke veid henne siden 15 mnd kontrollen, og kommer ikke til å veie henne unødvendig. Da blir jeg bare mer bekymret. Så lenge hun har godt humør og allmenntilstanden er god, så får det gå sin gang. Men, ikke hør på helsestasjonen og ting i henne mat! Det er det verste du kan gjøre, og det kommer til å gjøre vondt verre. Fatter ikke at helsestasjonen kan komme med et slikt råd en gang, jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2012 #21 Skrevet 14. november 2012 Prøv å ikke stress så mye med det. Det kommer seg sikkert etter hvert. Min datter er 3 1/2 år og veier 13 kg. Se om hun vil. Spise rosiner, druer, biter med eple eller annen frukt, om hun ikke vil ha brød. Hva med tørr frokost blanding. Pass på at hun får i seg nok med drikke. Anonym poster: a0db8e18a86162c28bdb12e90f1007a9
BareMeg73 Skrevet 15. november 2012 Forfatter #22 Skrevet 15. november 2012 Hun får servert variert mat som jeg danderer fint og spennende. Men hun synes ikke det ser så spennende ut.
Ophiophagus Hannah Skrevet 15. november 2012 #23 Skrevet 15. november 2012 Jeg fikk motsatt råd enn deg da min datter ikke spiste nok (hun veide 7 kilo når hun var 13 mnd). På Rikshospitalet fikk vi beskjed om å ikke mase, bruke tvang etc. Jeg skulle ha så mye fett i maten som mulig, olje, seterrømme, fløte osv. Vi skulle forsøke å gjøre måltidene hyggelige, og det var veldig viktig at jeg ikke viste at jeg var stresset over at hun spiste for lite! Hvis datteren ikke la på seg innen tre uker skulle vi inn under ernæringsprogrammet på Rikshospitalet. Heldigvis fungerte rådene og hun la på seg sakte men sikkert. Idag er hun en normalt stor seks åring på 19 kilo.
BareMeg73 Skrevet 15. november 2012 Forfatter #24 Skrevet 15. november 2012 Huff syns det er så leit jeg. Viser henne ikke at jeg er stresset over dette. Kjenner jeg får vondt i magen hver gang jeg kaster maten hun skulle spist.
Ophiophagus Hannah Skrevet 15. november 2012 #25 Skrevet 15. november 2012 Huff syns det er så leit jeg. Viser henne ikke at jeg er stresset over dette. Kjenner jeg får vondt i magen hver gang jeg kaster maten hun skulle spist. Forstår at du synes dette er leit. Håper du kan få hjelp fra fastlegen din, slik at dette ordner seg. Ps jeg fikk beskjed om ikke å fokusere på dagsinntaket, men hva hun spiste i løpet av en uke. I den perioden hun spiste minst førte jeg logg over hva hun spiste i løpet av en uke. Denne tok jeg med til legen som så på den sammen med meg. Det føltest veldig betryggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå