Gå til innhold

Når bør barn slutte med bleie? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi sluttet på 3-års dagen sin, og kan telle på 1 hånd uhellene hun har hatt etter det. Men da var hun klar for det. Jeg fortalte henne i en liten stund før dagen var det at hun skulle også slutte med bleien på burdagen sin, å heller få på seg "storpietrusa". Vi hadde dager der vi øvde oss til hun skulle få bruke "storpietrusa" og det gjorde at hun gleder seg til å få bort bleien.

Etter hun sluttet så hang jeg et ark på kjøleskapet der jeg tegnet et hjerte hver gang hun gikk på do. Åsså så stolt hun var for hvert hjerte :)

Etter en uke eller to, så sklei den hjertegreia ut, og det falt bare naturlig å gå på do heller.

Nattbleien er der ennå, å den gruer jeg meg til..ikke at jeg stresser med det ennå :)

Men alt til sin tid! Men det er, som jeg ser det, viktig å forberede barna i en tid før.. Kanskje kjøpe en bok om noen som slutter med bleie og si at de er like gamle som dem eller noe :)

Dette var visst heeelt off topic, beklager :P

Det jeg mente var, alt til sin tid..men lurt å kanskje lokke det litt frem.

Jeg syns selv 3 år er en passende alder, men det er basert på mitt barn, ikke andre sine.

Alle er forskjellig!

Hehe, inspirerende å lese svaret ditt. Har en 2,5 åring som er kjempeflink å gå på potta hjemme, både uoppfordret og når jeg spør. Hun bæsjer også i potta, ville ikke "presse" henne til å gå på potta før hun har gjort det og er trygg på å bæsje dit og. Nå virker det som om hun er det, så jeg har gitt beskjed til barnehagen om at de kan spørre henne om hun ønsker å gå på potta der slik at hun kan slutte med bleie etter jul :) Håper det går greit, og det klistremerkesystemet likte jeg. Tror jeg må teste det også ut når trusa tas i bruk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før de fyller tre år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...