Gå til innhold

Når bør barn slutte med bleie? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonym poster: 9e09a9b4ea415d2fcbdaaa52a8270e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste er klar for bleieslutt i 3 årsalderen: men som med så mye annet, her er det individuelle forskjeller.

Anonym poster: d12d1fd80e5b8ecad9c17077bced58da

Skrevet

En gang mellom 2,5 og 3,5 år tenker jeg.

Men det er forskjell på barn, og de modnes jo ikke helt likt. Noen slutter tidlig og noen sent uten at det er noe galt med hverken barna eller foreldrene.

Har fire barn selv, to av dem sluttet før de fylte 3 år, en var 3 år og 2 mnd og den seneste sluttet to måneden før fireårsdagen. Hun som ikke klarte slutte før hun var nesten 4 år var sen, men hun fikset det ikke før så da ble det bare sånn, hun er en helt normal unge likevel.

Anonym poster: 6041fa8aaa0b8a62e3bd8fd49de9c7db

Skrevet

Alt mellom 1,5 til 4 år er helt innenfor normalen. Og jeg synes ikke foreldre skal stresse seg ut over dette.

Skrevet

Når de er klare!!!

Anonym poster: a524e3bdc4b9f4f0ef8b822796ae2a47

Skrevet

Personlig synes jeg at barn burde være bleiefrie på dagen før fylte 3år.

Nattbleie er et eget tema, for det kan man ikke styre selv.

Anonym poster: c908a7403b5bc1a6137f382acb18e76f

Skrevet

Synes man skal begynne med bleieslutt når barnet er 2 år, er ikke barnet klar drøyer man til 3 år.Nattbleieslutt bør man selvfølgelig se an barnet, men det ideelle synes jeg er at man er ferdig mellom 4-5 årsalderen.Men som sagt, man må jo se an når barnet er klart, men man kan jo begynne så smått så tidlig som mulig å oppmuntre til potte/doring osv.

Anonym poster: afad189a0ca568349d88cb7c87ba974a

Anonym poster: afad189a0ca568349d88cb7c87ba974a

Skrevet (endret)

Jeg synes det er en god fingerregel at man kan prøve sommeren etter at de fyller to år. Start gjerne i en godværsperiode. Da kan de være ute uten klær og de ser og kjenner hva som skjer. Min var 2 år og 3 måneder når han sluttet (på dagen). Da må man rekne med noen skift før de kommer helt inn i det, men så lenge man bare skifter uten noe om og men nekter jeg å tro at de tar noe skade av det, som noen påstår. Min har hatt bare ett uhell fra han begynte i barnehagen i august til nå. Han var tørr i bleia om natta ganske tidlig - tok den av 1-2 måneder etter at han sluttet om dagen, og han har ikke hatt ett eneste uhell om natta. Dersom min ikke hadde skjønt tegninga i sommer - og bare fortsatt med å tisse litt hele tiden hadde jeg nok bare tatt på han bleia igjen og ventet til neste sommer. Men han holdt seg raskt i lengre perioder og var klar. Nå venter vi små igjen, og er veldig glad for at storebror har sluttet med bleie alt :)

Endret av T82
Skrevet

Personlig synes jeg at barn burde være bleiefrie på dagen før fylte 3år.

Nattbleie er et eget tema, for det kan man ikke styre selv.

Anonym poster: c908a7403b5bc1a6137f382acb18e76f

Dette tror jeg er en oppfatning blandt mange foreldre. Når barna er 3 år må de være tørre. Dette kan stresse ut noen foreldre, da noen barn ikke er klare da. Dette påvirker igjen barnet.

Ro dette litt ned. De fleste bleier i dag er også så gode at barnet ikke merker ubehaget ved å tisse på seg. Dette er en grunn til at barn i dag ofte bruker lengre tid på å slutt med bleie. Prøv å la barna gå uten bleie i perioder av dagen hvis dere har mulighet.

Skrevet

Når barnet er klar selv mener jeg. Gjorde det sist og kommer til å gjøre det denne gangen også.

Skrevet

Synes det er forkastelig med tre-åringer som fortsatt bruker bleie på dagtid. Jeg vet mange barn som sluttet med bleie på dagtid før de var et år, men klart, det krever jo en del innsats fra foreldrene, med å ta ungen på potte hver gang den har spist, sover lekt etc (mye likt en hundevalp som skal bli husren). Men det gidder man vel ikke.

Jeg tror det handler mer om foreldrene enn barnet, for alle jeg vet om som har gått inn for dette har fått det til. Uten at det har ført til noe stress for barnet.

Anonym poster: 152962768e5f4e96776ddc11e186c6c2

Skrevet (endret)

Synes det er forkastelig med tre-åringer som fortsatt bruker bleie på dagtid. Jeg vet mange barn som sluttet med bleie på dagtid før de var et år, men klart, det krever jo en del innsats fra foreldrene, med å ta ungen på potte hver gang den har spist, sover lekt etc (mye likt en hundevalp som skal bli husren). Men det gidder man vel ikke.

Jeg tror det handler mer om foreldrene enn barnet, for alle jeg vet om som har gått inn for dette har fått det til. Uten at det har ført til noe stress for barnet.

Ein kan få eit barn på eitt år tørr ved å heile tida lese signal og sette på potte i einingar, men det har ytterst lite for seg all den tid barnet ikkje er modent nok til å koble tissetrong og tissing. Ein skapar seg masse ekstraarbeid til inga nytte. Endret av ★
Skrevet

Før man er ett år synes jeg er unødvendig. Fordi det fører til veldig mye arbeid, og fordi en ettåring har vanskelig for å si fra. Mange ettåringer er i bhg, eller begynner i bhg, og da mener jeg det rett og slett er uoverkommelig å få til fordi de ikke kan gi beskjed.

Jeg vet dette er mer vanlig i Øst-Europa, men der handler det vell kanskje mest om økonomi??

Skrevet

Jeg mener de fleste barn er klare for bleieslutt på dagtid rundt 3-årsalderen, men det er da ingen vits å stresse hvis barnet ikke er klar for det. Da kan man gjøre det vondt verre :(

Mine var 2 år og 10 måneder, begge to. Null problem med førstemann som tisser 4 ganger daglig, verre med minsten som tisser to ganger i timen :/ Barn er forskjellige!

Skrevet

Er nok veldig forskjellig. 4 åringen min sluttet da hun var ca. 2,5 år. Hadde nok kunne sluttet før om jeg hadde prøvd mer. Yngste er snart 2 år, og tenkte vi skulle prøve litt med truse på ettermiddagen fremover.

Er stor forskjell på å presse og oppmuntre barna mener jeg. Stilige truser, tøffe klistermerker o.s.v. har virket med mine 5 barn :)

Anonym poster: 5ab4310629ec8ba05e3a8202a34ac824

Skrevet

når barnet er klart for det:)

Vår lille sønn ga utrykk for at han var klar for bleieslutt ved 16-17 mnd. Alder, og det har gått over all forventning!!:) Mens søskenbarnet hans på 4 fortsatt løper rundt i bleia. Man må bare se an barnet tenker jeg:)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg synes det blir litt dumt å mene noe om dette. Alle barn er forskjellige, og det er slett ikke alle som får det til før de er tre år. Og da nytter det jo fryktelig lite å på forhånd mene noe om når barnet bør være tørt. Det blir bare masse ekstra arbeid, klesskift og dårlig selvtillit hos barnet dersom man begynner før barnet selv er motivert. Ta det i barnets tempo, det er da ingen konkurranse.

Gutten min sluttet da han var 2 år og 2 mnd, ved 2 år og 3 mnd hadde han også sluttet med nattbleie. Da var han klar for det selv - jeg tror jeg kan telle uhellene han har hatt på én hånd. Neste barn skal også få bestemme selv.

Skrevet

Jeg synes det blir litt dumt å mene noe om dette. Alle barn er forskjellige, og det er slett ikke alle som får det til før de er tre år. Og da nytter det jo fryktelig lite å på forhånd mene noe om når barnet bør være tørt. Det blir bare masse ekstra arbeid, klesskift og dårlig selvtillit hos barnet dersom man begynner før barnet selv er motivert. Ta det i barnets tempo, det er da ingen konkurranse.

Gutten min sluttet da han var 2 år og 2 mnd, ved 2 år og 3 mnd hadde han også sluttet med nattbleie. Da var han klar for det selv - jeg tror jeg kan telle uhellene han har hatt på én hånd. Neste barn skal også få bestemme selv.

Veldig enig i dette!

Eldste sluttet ikke før rundt 4 års dagen. Jeg lot meg påvirke av alle synserne og prøvde alt mulig. Men eneste resultat at han plutselig var våt. Fikk ikke dette til, hadde ikke kontroll med blæra. Jeg tok til fornuft og lot det skje i guttens tempo.

Plutselig løsnet det en dag hvor han sa "jeg må tisse"! Uhell har vi så og si ikke hatt siden. Tørr natt og dag.

Nestemann skal vi ikke stresse med, men prøve og vente og prøve igjen til barnet er klar.

Anonym poster: 629dab2f8a37ae052968d512b69e871d

Skrevet

Er det ikke ganske idiotisk å sette en aldersgrense på det? Er det noe poeng å legge opp til en konkurranse om hvem som er best mor og hvem som har det "flinkeste" barnet.

De fleste barn slutter mellom 2 og 4 år. Det er vel helt greit?

Anonym poster: 7d00d76cea3715d5c9ea0de6eb7627c8

Skrevet

Hvorfor så bastant på de skal være tørr når blir 3 år? Noen barn trenger lenger tid.Når man sitter aldersgrense blir vel alt bare styr for store og små om barnet bikker 3 år og fremdeles ikke er tørr?

Skrevet

Det er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Min sønn sluttet når han var 3 år og 2 mnd ca. Jeg trodde egentlig ikke han var klar, men siden han skulle begynne i en bhg der de helst ikke ville ha bleie unger, måtte vi gjøre et forsøk! Gjett om jeg tok feil!=) Etter 2-3 dager med uttissing av klær, var han klar =) Han var så klar at han likegodt kunne slutte med nattepleie i samme slengen. Han hadde litt doskrekk(redd for å dette i do) så vi kjøpte et sånnt lite dosete, da føler de seg litt tryggere:) Men ja tilbake på spm.:P Jeg tror når man nærmer seg 4 så bør man ha sluttet med både bleie og nattbleie!

Anonym poster: 3e0610e9521d22f80cd1116c52d18aee

Skrevet

Det er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Min sønn sluttet når han var 3 år og 2 mnd ca. Jeg trodde egentlig ikke han var klar, men siden han skulle begynne i en bhg der de helst ikke ville ha bleie unger, måtte vi gjøre et forsøk! Gjett om jeg tok feil!=) Etter 2-3 dager med uttissing av klær, var han klar =) Han var så klar at han likegodt kunne slutte med nattepleie i samme slengen. Han hadde litt doskrekk(redd for å dette i do) så vi kjøpte et sånnt lite dosete, da føler de seg litt tryggere:) Men ja tilbake på spm. :P Jeg tror når man nærmer seg 4 så bør man ha sluttet med både bleie og nattbleie!

Nattbleie*:P

Skrevet

Jenta mi sluttet på 3-års dagen sin, og kan telle på 1 hånd uhellene hun har hatt etter det. Men da var hun klar for det. Jeg fortalte henne i en liten stund før dagen var det at hun skulle også slutte med bleien på burdagen sin, å heller få på seg "storpietrusa". Vi hadde dager der vi øvde oss til hun skulle få bruke "storpietrusa" og det gjorde at hun gleder seg til å få bort bleien.

Etter hun sluttet så hang jeg et ark på kjøleskapet der jeg tegnet et hjerte hver gang hun gikk på do. Åsså så stolt hun var for hvert hjerte :)

Etter en uke eller to, så sklei den hjertegreia ut, og det falt bare naturlig å gå på do heller.

Nattbleien er der ennå, å den gruer jeg meg til..ikke at jeg stresser med det ennå :)

Men alt til sin tid! Men det er, som jeg ser det, viktig å forberede barna i en tid før.. Kanskje kjøpe en bok om noen som slutter med bleie og si at de er like gamle som dem eller noe :)

Skrevet

Jenta mi sluttet på 3-års dagen sin, og kan telle på 1 hånd uhellene hun har hatt etter det. Men da var hun klar for det. Jeg fortalte henne i en liten stund før dagen var det at hun skulle også slutte med bleien på burdagen sin, å heller få på seg "storpietrusa". Vi hadde dager der vi øvde oss til hun skulle få bruke "storpietrusa" og det gjorde at hun gleder seg til å få bort bleien.

Etter hun sluttet så hang jeg et ark på kjøleskapet der jeg tegnet et hjerte hver gang hun gikk på do. Åsså så stolt hun var for hvert hjerte :)

Etter en uke eller to, så sklei den hjertegreia ut, og det falt bare naturlig å gå på do heller.

Nattbleien er der ennå, å den gruer jeg meg til..ikke at jeg stresser med det ennå :)

Men alt til sin tid! Men det er, som jeg ser det, viktig å forberede barna i en tid før.. Kanskje kjøpe en bok om noen som slutter med bleie og si at de er like gamle som dem eller noe :)

Dette var visst heeelt off topic, beklager :P

Det jeg mente var, alt til sin tid..men lurt å kanskje lokke det litt frem.

Jeg syns selv 3 år er en passende alder, men det er basert på mitt barn, ikke andre sine.

Alle er forskjellig!

Skrevet (endret)

Jeg mener de bør slutte når de er klar for det. de fleste er klar mellom 2-4 år.

ser ikke poenget med å presse de til å slutte med bleie.

Min sønn sluttet med bleier nå i sommer, han fylte 3 år for 2 uker siden. Han var selv klar for det. Prøvde i april men da var han ikke klar. Han ble så lei seg når han tisser på seg, gjemte seg og gråt. Da tok jeg på bleien igjen og i sommer var han klar. Stoppet med nattbleie også,

Har hatt 3-4 uhell om natten, men ellers sier han i fra at han må tisse. Han synes det er skummelt å bæsje på do, så som oftest nekter han, og da må bleien på.

Endret av ღTyrkiskPepperღ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...