Gå til innhold

Er kun eg som gjør husarbeid her i huset!!!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

nei då ødelegger han vaskemaskina, han stapper den so full :( og eg må jo laga mat te barna uansett!! legge meg på rygg klare eg ikke og si nei til for de eg jo so godt :P og ja han er meget bortsjemt stakkaren :P

hi

Anonym poster: 7ff5c8f7d9ed9743cf757a3b6c546f37

Slutt å lage mat til ham, lag bare til deg og barna. Hvis han spør hvorfor han ikke har noe å spise, så kan du fortelle ham at han ikke bor på et hotell. Hvis du ikke vasker klærne hans og han ødelegger vaskemaskina når han prøver, så må han kjøpe ny. Så enkelt er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippe tåneglene til gubben hadde jeg ikke gjort om han så hadde vasket huset, laget mat, passet unger i ukesvis og skjemt meg bort med dyre diamanter. Yuck!

Skrevet
ja eg skal sjerpe meg skikklig heretter!! skal ta en prat med han en kveld de passer. grunnen til at eg gjer alt dette for han er fordi eg vil at han skal like meg bedre og ikke finne interesse i noken andre.. jada har dårlig sjølbilde og :( hi Anonym poster: 7ff5c8f7d9ed9743cf757a3b6c546f37

Jeg er ikke tilhenger av å sette hardt mot hardt som mange råder deg til. Du må gjerne dulle med han, men ikke la det bli slik at du føler deg lite verdsatt. Det er det jeg tror er hovedproblemet her. Selvbildet ditt blir tydeligvis ikke noe bedre av at du lar deg blir behandlet dårlig. Han er gjerne ikke direkte fæl mot deg, men han bryter deg ned slik han holder på. Jeg vil råde deg til å ikke fokusere så mye på det praktiske og detaljene rundt, men det at du trenger at han viser at han verdsetter deg, at han bidrar når han kan slik at du ikke blir sliten og ikke rettferdiggjør egen egoisme eller latskap med at han har drar inn mer penger enn deg.

Skrevet

Jeg hang meg opp i hvordan dere fordeler utgiftene spesielt siden dette tydeligvis er et argument han mener er fornuftig.

1. Dere har flere barn sammen. Selv om dere kanskje ikke er gift så er det vanlig å tenke felles økonomi når man har barn sammen.

2. Du sier han betaler bil og husleie. Men du betaler jo barnehage, sfo, støm og mat. Det MÅ jo bli minst like mye som han bidrar med. Eller?

3. Jeg er hellig overbevist om at folk behandler enn slik du faktisk aksepterer å bli behandlet. Dersom du finner unnskyldninger for hans oppførsel så aksepterer du inndirekte hans måte å være på. I så fall så må du belage deg på å fortsatt leve med en umoden egoist.

Forslag til deg HI:

Forlang at han betaler halve barnehagen, halve SFO, halve strømmen og halve maten. Og så betaler du halve husleien og halve bilen.

Kanskje pipa får en annen låt da? Du bidrar med penger inn du også, og da er det vel greit at han også bidrar med husarbeidet. Kanskje det er måten for at han skal få opp øynene...

Lage en liste til han er kanskje lurt? Sette opp alle oppgavene i huset og fordele de på deg, mannen og de 3 eldste ungene. :)

Lykke til, dette greier du bare du sier ifra tydelig!

Skrevet

eg betaler barnehagerekning og sfo.. strøm og mat... har ikke råd og batale mer i mnden eg :(

hi

Anonym poster: 7ff5c8f7d9ed9743cf757a3b6c546f37

Trur de får sjå litt på økonomien og. Mat kostar mykje pengar, me som er familie med to små brukar 7000 i mnd utan å vere ekstravagante. Barnehage, sfo og straum er heller ikkje billeg, tippar du og står for kles og skoinnkjøp til ungane, så den der "eg betalar husleiga" greiene sine kan han nok slutte med. Men så lenge han slepp unna med å ikkje gjer noko, så kjem han nok til å fortsette.

Skrevet

1. krev at dere setter opp skikkelig budsjett og at begge deltar på likt på alle kostnader som går til dere felles og ungene (sfo,strøm,hus,bil,bensin, mat, klær,sko, barnehage mm).

Du skal se dere kommer til å betale like mye som nå begge to - bare at det nå er slik at begge betaler halvparten på alt.......

2. Da er det bare å dele husarbeidet i to. Hvem vil ha ansvar for hva?

Men du må godta at han ikke har samme standard som du eller gjør det annerledes - ellers må du gjøre det sjøl uten å klage.

3. Sånn - da får ungene en far som er et godt forbilde, du bedre selvtillit og forholdet et løft når kranglene avtar og skjevfordelingen er borte.

Men dette kommer ikke av seg sjøl - og regn med hagl av protester og krangel - for man gir da ikke bort luksusgoder gratis om man har hatt det så fint som mannen din!

Skrevet

Men kjære deg hi, her er det virkelig på tide å snu tankegangen. Du skjønner dersom noen bor sammen med en person som gjør alt for en så blir den personen kjedelig til slutt, og man presser på for å se når motstanden kommer. Akkurat nå så møter han ingen motstand hos deg, siden hans ord er lov.

For at han skal like deg bedre så MÅ du gi han litt motstand, du MÅ la han føle at han også må prestere og ikke bare bli behandlet som en gud. Om han finner noen annen så ville han ikke hatt noen problemer med å klippe tåneglene selv eller i værste fall reist hjem så moren kunne gjøre det.

Nå må du ikke tro at dette er noe som er lett for meg å si siden jeg har så stor tro på meg selv, tro meg, jeg har vært både der du og han er.

Gi han en del av de oppgavene du har påtatt deg, også bruker du din ledige tid til heller å friske deg selv litt opp, gå på besøk til venner osv.

Anonym poster: 10be84e9e2c7ed6125e7282b1b926f11

Skrevet

Kjenner ei høyst oppegående dame som endte med å gjøre alt hjemme fordi han enten gjorde det feil, var treig eller hun mente det var raskere å gjøre alt selv enn å kjefte på ham for å få ham til å gjøre det.

Han forlot henne!

Hun var blitt så kjedelig og sliten, og var så lite spennende - oppgav han som årsaken....

Bare sånn en liten tankevekker en tirsdags morgen.

Skrevet

Til å begynne med. Sett opp en fordelingsliste på kjøleskapet - feks han har ansvaret for å støvsuge og holde kjøkkenet presentabelt. Og at han kan velge en dag der han lager middagen.

Så sette du opp deg selv og de eldste barna og fordeler resten utover. (Pass på å skrive opp alt du gjør - middag de andre dagene, vask av tøy, vask av gulv, etc så de SER alt du må gjøre)

De på 6 og 8 år kan veldig fint hjelpe til i huset - ha ansvaret for å bære ut søppel, støvsuge/holde gangen i orden, brette tøy osv.

Hold familieråd og legg frem listen før du henger den opp. Nå har alle sine områder, og alle vet hvem som skal gjøre hva og DU vet hvem du skal mase på om noe ikke er gjort.

Jeg hadde laget livet skikkelig surt for mannen til han fulgte opp.

.....og før du spør........ ja jeg gjør nesten alt hjemme også, men jeg blir ei skikkelig SUR kjerring om mannen min ikke gjør det jeg ber han om eller dersom huset er bomba når han har vært hjemme. Og jeg har store planer om en slik liste selv ;)

Skrevet

Jeg syns det er rart at så mange mener den beste løsningen er å sette opp lister og kreve når det gjelder det praktiske. Det store problemet her er at mannen er lat, hensynsløs og at HI har dårlig selvbilde og godtar at mannen utnytter henne. Når man først har fått orden på det, som er mye mer omfattende ennå skrive arbeidslister, så vil det blir en naturlig følge at arbeidet blir bedre fordelt mellom begge.

Skrevet

Jeg syns det er rart at så mange mener den beste løsningen er å sette opp lister og kreve når det gjelder det praktiske. Det store problemet her er at mannen er lat, hensynsløs og at HI har dårlig selvbilde og godtar at mannen utnytter henne. Når man først har fått orden på det, som er mye mer omfattende ennå skrive arbeidslister, så vil det blir en naturlig følge at arbeidet blir bedre fordelt mellom begge.

Hvordan har du tenkt at hun skal løse det? Dumpe han og flytte??

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Hun må snakke med han, si hva hun føler og hva hun forventer av han som mann. Da mener jeg ikke å fokusere på det praktiske, men det mentale. Han må vise at han tar på seg den største byrden, at han verdsetter henne, ikke misbruker sin makt (som tydeligvis er penger i denne familien), han må gjøre det han kan for å bidra til at hans kone bygger opp sitt selvbilde og selvtillit, ikke ned som han gjør nå. At hun har et dårlig selvbilde er mye mannens skyld, men hun har selv et ansvar for å ta tak i det når mannen ikke gjør det.

Skrevet

Jeg hadde ikke ønsker å være i et forhold der man skal betale halvparten hver av ditt og datt, og telle kroner, og regne opp i mot timer i husarbeid. Det må være fælt å ha det sånn :( Her i huset deler vi alt, er ikke noe Om heter mine og dine penger.

Jeg tror problemet til mange er at de vil at mannen skal hjelpe til, men så synes de ikke han gjør det bra nok, og så blir det kjefting og smelling uansett. Hvis jeg hadde blitt bitchet til enten jeg prøvde eller ikke så hadde jeg nok ikke giddet noe jeg heller. (Siden du sier hN bare ødelegger om han prøver å vaske klær) Mannen min vasker huset, men ikke like nøye som jeg ville gjort. So what? Da får jeg gjøre det selv, uten å mukke, eller finne meg i at det ikke er så strøkene som jeg ønsker.

Utrolig mange storkrevende hurpete kvinnfolk... Men selvsagt finnes det hensynsløse late slasker også. Bare vanskelig å vite hva som er hva når man kun hører den enes side av saken.

Anonym poster: 6022325c5fd237bb818033c6b36f6520

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Hun må snakke med han, si hva hun føler og hva hun forventer av han som mann. Da mener jeg ikke å fokusere på det praktiske, men det mentale. Han må vise at han tar på seg den største byrden, at han verdsetter henne, ikke misbruker sin makt (som tydeligvis er penger i denne familien), han må gjøre det han kan for å bidra til at hans kone bygger opp sitt selvbilde og selvtillit, ikke ned som han gjør nå. At hun har et dårlig selvbilde er mye mannens skyld, men hun har selv et ansvar for å ta tak i det når mannen ikke gjør det.

Jeg får fnatt av slik pedagogiske tilnærminger - problemet er at mannen ikke gjør noe hjemme. Selvtillit og selvbilde er evt noe hun har ansvar for selv. ( Jeg har ikke lest noe om at sier at hun har dårlig selvbilde...?)

Gi han en liste så han vet hva han skal gjøre. (Enda bedre - la han være med å lage en liste) Og få han til å gjøre det. Punktum.

Skrevet
Jeg får fnatt av slik pedagogiske tilnærminger - problemet er at mannen ikke gjør noe hjemme. Selvtillit og selvbilde er evt noe hun har ansvar for selv. ( Jeg har ikke lest noe om at sier at hun har dårlig selvbilde...?) Gi han en liste så han vet hva han skal gjøre. (Enda bedre - la han være med å lage en liste) Og få han til å gjøre det. Punktum.

Man må bare få fnatt av pedagogiske tilnærmelser, det gjør jeg også i blant. Men nå er jeg ikke tilhenger av å hele tiden sette hardt mot hardt, kreve sin rett og dele alt 50/50 når det stort sett bare blir destruktivt. Hun sier "ja eg skal sjerpe meg skikklig heretter!! skal ta en prat med han en kveld de passer. grunnen til at eg gjer alt dette for han er fordi eg vil at han skal like meg bedre og ikke finne interesse i noken andre.. jada har dårlig sjølbilde og sad.png"

Så da tror jeg ikke det er skjevfordeling av husarbeid som er roten til problemet her.

Skrevet
Jeg hadde ikke ønsker å være i et forhold der man skal betale halvparten hver av ditt og datt, og telle kroner, og regne opp i mot timer i husarbeid. Det må være fælt å ha det sånn :( Her i huset deler vi alt, er ikke noe Om heter mine og dine penger. Jeg tror problemet til mange er at de vil at mannen skal hjelpe til, men så synes de ikke han gjør det bra nok, og så blir det kjefting og smelling uansett. Hvis jeg hadde blitt bitchet til enten jeg prøvde eller ikke så hadde jeg nok ikke giddet noe jeg heller. (Siden du sier hN bare ødelegger om han prøver å vaske klær) Mannen min vasker huset, men ikke like nøye som jeg ville gjort. So what? Da får jeg gjøre det selv, uten å mukke, eller finne meg i at det ikke er så strøkene som jeg ønsker. Utrolig mange storkrevende hurpete kvinnfolk... Men selvsagt finnes det hensynsløse late slasker også. Bare vanskelig å vite hva som er hva når man kun hører den enes side av saken. Anonym poster: 6022325c5fd237bb818033c6b36f6520

Enig! Det er trist når grunnlaget i forhold er å kreve, forlange, konkurrere, tråkke på osv.for å hevde sin rett. Det bryter en bare ned.

Skrevet
Jeg får fnatt av slik pedagogiske tilnærminger - problemet er at mannen ikke gjør noe hjemme. Selvtillit og selvbilde er evt noe hun har ansvar for selv. ( Jeg har ikke lest noe om at sier at hun har dårlig selvbilde...?) Gi han en liste så han vet hva han skal gjøre. (Enda bedre - la han være med å lage en liste) Og få han til å gjøre det. Punktum.

Man må bare få fnatt av pedagogiske tilnærmelser, det gjør jeg også i blant. Men nå er jeg ikke tilhenger av å hele tiden sette hardt mot hardt, kreve sin rett og dele alt 50/50 når det stort sett bare blir destruktivt. Hun sier "ja eg skal sjerpe meg skikklig heretter!! skal ta en prat med han en kveld de passer. grunnen til at eg gjer alt dette for han er fordi eg vil at han skal like meg bedre og ikke finne interesse i noken andre.. jada har dårlig sjølbilde og sad.png"

Så da tror jeg ikke det er skjevfordeling av husarbeid som er roten til problemet her.

Ok las ikke den.

Jeg mener ikke at man må dele alt 50/50.

Men det er urealistisk av mannen å tro at han kan la være å gjøre noe i det hele tatt. Og det tror jeg alle voksne mennesker forstår egentlig. Så at man kan sette hardt mot hardt for å få han til å gjøre NOE, det synes jeg er greit.

Og så mener jeg fremdeles at ett dårlig selvbilde ikke kan være mannens ansvar (så lenge det ikke er han som har gitt henne det). Da må man gå i seg selv og jobbe med seg selv. Man må gjerne få hjelp av andre, men det kan aldri bli ansvaret til noen andre å rette på det.

Skrevet

Jeg er helt enig. Det er selvsagt urealistisk, han bør aller helst gjøre mest. Men det trenger nødvendigvis ikke være husarbeid. Men han har tydeligvis tråkket til siden og ikke tatt sin ansvar. Selv vet jeg ikke om jeg hadde klart å løse det til tross for at jeg har god selvtillit. Så for HI må det være ekestra vanskelig.

Så kommer vi til den delen der vi nok ikke blir enige, og bare bør respektere det. Jeg mener det er begges ansvar i et forhold å bygge opp hverandres selvbilde. Men det er mannens hovedansvar.

Skrevet

Tror ikke han misbruker sin makt i det hele tatt.

Tror han er godt vant og aldeles ikke skjønner at han må delta på lik linje med henne - fordi hun har jo tatt på seg denne oppgaven.

Man er to for å danse tango - og om hun ikke krever sin rett og tar ansvar så er dette temmelig vanlig. Ofte starter det med at man skal være så snill med mannen og tror at ja da blir han så takknemlig og forståelsesfull - og så virker det helt motsatt........

De ser jo ut til å ha ganske lik økonomi egentlig.

Hus og strøm er jo ikke dyrere enn mat, klær etc pr mnd når man har fire småttiser heller. Men det ser ikke han som ser den store regningen fra banken og ikke alle trekkene til mat og klær - for de blir bare sånn en tusenlapp her og der (veeeeldig mange ganger....)

Mannen gjør ikke noe hjemme nå fordi han mener han har betalt seg ut av det - altså må man fordele alt likt i kroner og øre slik at det også er mulig å fordele alt likt med husarbeid og unger.

Ved å betale halve husleia og strømmen så "forsørger han deg" ikke lenger - og dermed må han jo dele også på maten.... Altså "gir" du også noe når han må "gi noe" - forhandling altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...