Gjest Heartbroken Skrevet 10. november 2012 #26 Skrevet 10. november 2012 Nå hører nok jeg til mindretallet siden jeg kan komme på mange ting som er verre enn å ha bare Nugatti på skiven i en periode. Datteren min har alltid slitt med matlysten om morgenen og det har vært vanskelig å finne mat hun faktisk klarte å få ned. Løsningen her i huset ble at hun fikk to grove skiver med Nugatti, noen fruktbiter og et glass lettmelk til frokost - hver dag! Heller det sånn at hun gikk på skolen med mat i magen, enn å holde på prinsippene og sende henne avgårde med tom mage. Nå er hun en sunn og slank tenåring med sunne frokostvaner (hun lager seg havregrøt hver morgen) og null hull i tennene. Man kommer fremdeles lengst med sunn fornuft og senkede skuldre - jeg tviler på at man hverken blir overvektig eller får råtne tenner av Nugatti eller syltetøy på skiven. Det er det totale kostholdet og aktivitetsnivået som er viktig - i tillegg til trivselen det innebærer å ha en koselig frokost i stede for mas og tvang om å spise "sunt".
Puma - sprekker snart! Skrevet 10. november 2012 #27 Skrevet 10. november 2012 Vi introduserte aldri sjokoladepålegg her i huset, så når guttungen vår var matlei og ikke ville spise på morgenen, så var "godtepålegget" hans bananbiter på skiva, så da var det plutselig stor stas og unntakstilstand i fruktskåla. Men jeg er sikker på at de klarer seg greit med Nugatti.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. november 2012 #28 Skrevet 10. november 2012 Er det ikke relativt få barn i Verden som sulter ihjel av egen fri vilje...? Nei de dør ikke. De får jernmangel, vitaminmangel, mineralmangel, blir sutrete, kranglete, sover dårlig, går ned i vekt, blir slappe og slitne og orker ingenting. Ville du utsatt barnet ditt for alt dette og fortsatt nektet alt du ikke regnet som sunt med begrunnelse at barnet ikke dør? Snakk om forståelse for andre situasjon... Anonym poster: 2341aebda0c431fb91c21ce42f48cf12 Hvilke av disse næringsstoffene finner du i Nugatti?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. november 2012 #29 Skrevet 10. november 2012 de får umetta fettsyrer, kostfiber, vitamin E, folat, kalsium, og jern. Grovbrød inneholder vel også jern. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat hva det inneholder, men da jeg var bekymra sa helsesøstera at så lenge ungen åt brød var det ingen fare. Det var veldig næringsrikt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2012 #30 Skrevet 10. november 2012 Det er ingen barn som dør av å spise nugatti hver dag, men det er selvfølgelig ikke nødvendig. Men lettvint,selvfølgelig. Og så er det vel de kresne foreldrene som får de kresne barna og da forstår de jo barna sine såå godt..rart med det. Anonym poster: df96a8a4267d10ea6a3dccc8b090eb75
Gjest Antarctica Skrevet 10. november 2012 #31 Skrevet 10. november 2012 Syns det er forskjell på unger som er sjuke, der det er et uttalt fokus at dee må få i seg ett eller annet, og unger som bare litt for mange ganger har fått tilbudt et usunt alternativ og lært å foretrekke det. Jeg har hatt ett barn som spiste dårlig, bare den eldste, og er selvsagt glad for at de to neste spiser godt. Men da jeg var nervøs førstegangsmamma, prøvde jeg likevel å være nøye med å si til meg sjøl at "så lite som han spiser, så må i alle fall det lille han får ned være av god kvalitet!" En håndfull potetgull kunne f eks ta fra ham apetitten til å spise middag en dag. Vet veldig godt hva jeg prioriterte da. Men det er jo fort gjort å se for seg et scenario der barnet får en leverposteiskive, klarer bare å spise halve, og mor smører litt loff med syltetøy i tillegg. Så spiser han i alle fall en halv en av den også. Neste gang gjentar dette seg, og etter 3-4 ganger er det ikke bryet verd å begynne med grovskiva, føler barnet, hvorfor ikke bare gå rett på loff med syltetøy? Så blir det den faste maten, helt til en dag da matlysta igjen er dårlig.Bare halve loffskiva blir spist, og for å lokke ned litt mer mat, supplerer mamma med sjokoladepudding. Etter et antall ganger på samme viset innser barnet at loff også bare er en omvei, og voilá, en klassisk mat-grinebiter er født. I stedet for å akseptere at noen ganger spiser seksåringen bare ei halv leverposteiskive, har man gjort ham en skikkelig bjørnetjeneste.
Gjest marie-s Skrevet 10. november 2012 #32 Skrevet 10. november 2012 Jeg hadde også perioder hvor jeg syntes at sønnen min knapt nok rørte maten, så plutselig dukket det opp perioder hvor 4 skiver til frokost knapt var nok. Det jeg ser på med dette er at når han spiser bra så er han inne ien vokseperiode, så flater det ut og han spiser 'normalt' igjen. Jeg skjønner det er slitsomt når barna blir slapp og sur, men har dere tenkt over om det kan være andre grunner til det? Har man gått for lenge uten mat så blir man gjerne sur og tverr og skal i alle fall ikke spise. Det samme gjelder for søvn, det er også noe man trenger nok av.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #33 Skrevet 11. november 2012 Vet ikke om jeg tørr å innrømme at jeg har spist nugatti hele livet, og det er kun det pålegget jeg spiser den dag i dag. Jeg har det som pålegg på jobben også! Jeg er omtrent altetende den dag idag, men nugatti er fremdeles det beste jeg vet. Jeg har ikke tatt noen skade av det heller, og vil si at jeg spiser rimelig sunt i forhold til mange andre, og utrolig nok har jeg aldri hatt hull i tennene. Jeg lar også barna få spise nugatti om dem vil, og det er overhode ikke for å ta "den lette" løysningen på ting. Nugatti er jo ikke noe mer usunt enn brunost, syltetøy, prim ol, så hva er forskjellen? At det har sjokolade i seg? Tenk i Danmark hvor dem spiser påleggssjokoladeplater på brødskiva da!?? Jeg har ikke noe imot nugatti, kan godt hende det er fordi jeg har spist det hele livet, men pålegg er pålegg. Mat skal være en positiv opplevelse, og jeg er den personen som mener at man selv skal få velge hva man vil ha på skiva. Mine barn velger stort sett annen mat, og det er omtrent bare jeg som spiser av nugattiboksen vi har. Det finnes ikke barn som liker bare nugatti, men det er vi som foreldre som "velger" hva barnet skal like. Om vi introduserer dem for bare nugatti er det klart at det er det de vil ha, men om vi gir dem annet pålegg hjelper vi dem med å finne nye smaker. Alt i alt er det barnet som finner sine smaker, og vi alle har jo et favorittpålegg. Om barna vil, får dem lov til å ha nugatti på skolenmaten. Jeg mener at de skal ha med en matpakke som frister, og ikke ha på f.eks skinke og la maten bli liggende fordi det er for tørt eller ikke fristende nok. Jeg sitter ikke her å forsvarer nugatti, men det er vi foreldre som danner et grunnlag for hva barnet spiser. Her er ikke nugatti noe stas til pålegg, fordi dem har alltid fått lov til å spise det. hadde vi vært kjipe regner jeg med de ville testet ut grensene, f.eks unngått å spise om dem skjønte at dem kom til å få nugatti med å sultestreike. Barn er smartere enn man tror! Anonym poster: 7fa9eefb207692f15a2ecfcc12361990
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 11. november 2012 #34 Skrevet 11. november 2012 (endret) Vet ikke om jeg tørr å innrømme at jeg har spist nugatti hele livet, og det er kun det pålegget jeg spiser den dag i dag. Jeg har det som pålegg på jobben også! Jeg er omtrent altetende den dag idag, men nugatti er fremdeles det beste jeg vet. Jeg har ikke tatt noen skade av det heller, og vil si at jeg spiser rimelig sunt i forhold til mange andre, og utrolig nok har jeg aldri hatt hull i tennene. Jeg lar også barna få spise nugatti om dem vil, og det er overhode ikke for å ta "den lette" løysningen på ting. Nugatti er jo ikke noe mer usunt enn brunost, syltetøy, prim ol, så hva er forskjellen? At det har sjokolade i seg? Tenk i Danmark hvor dem spiser påleggssjokoladeplater på brødskiva da!?? Jeg har ikke noe imot nugatti, kan godt hende det er fordi jeg har spist det hele livet, men pålegg er pålegg. Mat skal være en positiv opplevelse, og jeg er den personen som mener at man selv skal få velge hva man vil ha på skiva. Mine barn velger stort sett annen mat, og det er omtrent bare jeg som spiser av nugattiboksen vi har. Det finnes ikke barn som liker bare nugatti, men det er vi som foreldre som "velger" hva barnet skal like. Om vi introduserer dem for bare nugatti er det klart at det er det de vil ha, men om vi gir dem annet pålegg hjelper vi dem med å finne nye smaker. Alt i alt er det barnet som finner sine smaker, og vi alle har jo et favorittpålegg. Om barna vil, får dem lov til å ha nugatti på skolenmaten. Jeg mener at de skal ha med en matpakke som frister, og ikke ha på f.eks skinke og la maten bli liggende fordi det er for tørt eller ikke fristende nok. Jeg sitter ikke her å forsvarer nugatti, men det er vi foreldre som danner et grunnlag for hva barnet spiser. Her er ikke nugatti noe stas til pålegg, fordi dem har alltid fått lov til å spise det. hadde vi vært kjipe regner jeg med de ville testet ut grensene, f.eks unngått å spise om dem skjønte at dem kom til å få nugatti med å sultestreike. Barn er smartere enn man tror! Anonym poster: 7fa9eefb207692f15a2ecfcc12361990 Nettopp, teste grenser. Barn tester grenser hele tiden, men det betyr ikke at vi skal la være å sette dem. Og, forresten, hva vi foretrekker å spise, avhenger av hva vi er vant til å spise. Selv er jeg ikke vant til å spise "gatekjøkkenmat", men spiser mye frukt og grønt. Derfor er det det som frister meg, og "gatekjøkkenmat" byr meg i mot. Før var det annerledes. Om jeg spiser mye godteri, har jeg lyst på sukker hele tiden, men lar jeg være å spise mye sukkerholdig, mister jeg lysten på det og klarer heller ikke innta det i større mengder. Utvid gjerne grensesettingen din. Endret 11. november 2012 av Lillejonas Mekkemikkel
Anonym bruker Skrevet 11. november 2012 #35 Skrevet 11. november 2012 Vet ikke om jeg tørr å innrømme at jeg har spist nugatti hele livet, og det er kun det pålegget jeg spiser den dag i dag. Jeg har det som pålegg på jobben også! Jeg er omtrent altetende den dag idag, men nugatti er fremdeles det beste jeg vet. Jeg har ikke tatt noen skade av det heller, og vil si at jeg spiser rimelig sunt i forhold til mange andre, og utrolig nok har jeg aldri hatt hull i tennene. Jeg lar også barna få spise nugatti om dem vil, og det er overhode ikke for å ta "den lette" løysningen på ting. Nugatti er jo ikke noe mer usunt enn brunost, syltetøy, prim ol, så hva er forskjellen? At det har sjokolade i seg? Tenk i Danmark hvor dem spiser påleggssjokoladeplater på brødskiva da!?? Jeg har ikke noe imot nugatti, kan godt hende det er fordi jeg har spist det hele livet, men pålegg er pålegg. Mat skal være en positiv opplevelse, og jeg er den personen som mener at man selv skal få velge hva man vil ha på skiva. Mine barn velger stort sett annen mat, og det er omtrent bare jeg som spiser av nugattiboksen vi har. Det finnes ikke barn som liker bare nugatti, men det er vi som foreldre som "velger" hva barnet skal like. Om vi introduserer dem for bare nugatti er det klart at det er det de vil ha, men om vi gir dem annet pålegg hjelper vi dem med å finne nye smaker. Alt i alt er det barnet som finner sine smaker, og vi alle har jo et favorittpålegg. Om barna vil, får dem lov til å ha nugatti på skolenmaten. Jeg mener at de skal ha med en matpakke som frister, og ikke ha på f.eks skinke og la maten bli liggende fordi det er for tørt eller ikke fristende nok. Jeg sitter ikke her å forsvarer nugatti, men det er vi foreldre som danner et grunnlag for hva barnet spiser. Her er ikke nugatti noe stas til pålegg, fordi dem har alltid fått lov til å spise det. hadde vi vært kjipe regner jeg med de ville testet ut grensene, f.eks unngått å spise om dem skjønte at dem kom til å få nugatti med å sultestreike. Barn er smartere enn man tror! Anonym poster: 7fa9eefb207692f15a2ecfcc12361990 Nettopp, teste grenser. Barn tester grenser hele tiden, men det betyr ikke at vi skal la være å sette dem. Jeg setter grenser som bare juling, men blir jo helt feil at jeg skal sitte å spise nugatti til hvert måltid, også skal jeg nekte dem det. Da må jeg slutte å spise det, og det klarer jeg neimen ikke. Jeg kan nok bli sett på som en veldig streng mor, men når det kommer til mat lar jeg dem være ganske så fri til å spise det dem har lyst på. Det eneste kravet jeg har, er at de har med seg frukt på skolen. Det er også noe de er veldig glade i, så trenger ikke å tvinge dem til å spise det. Hadde dem ikke hatt lyst på, hadde jeg ikke tvunget dem til det heller. Da måtte jeg funnet andre løsninger for å få dem til å spise det. Jeg orker ikke å krangle når det kommer til maten, for måltider skal være noe positivt man har sammen, og man skal ikke ødelegge slik at dem mister matlysta. Anonym poster: 7fa9eefb207692f15a2ecfcc12361990
Gjest Antarctica Skrevet 11. november 2012 #36 Skrevet 11. november 2012 Helt sant, du kan ikke nekte ungen det du gjør eller får sjøl. Men jeg smugspiser litt godteri, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå