Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #1 Skrevet 9. november 2012 Jeg stusser litt over at det kan gå så langt med noen barn. Det er klart ikke uvanlig at barn er kresne i matveien. Men hvorfor i det hele tatt innføre Nugatti til et svært kresent barn? Eller hvorfor innføre det i det hele tatt, før barnet har vent seg til å spise skikkelig, sunn mat? Hvis man lar være, vil det jo etter hvert bli nødt til å venne seg til andre smaker. Anonym poster: 7e04507e0e424276654b821cf10c83a6
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #2 Skrevet 9. november 2012 Vel, når man har barn som over flere uker omtrent ikke har spist noe(og begynner å bli preget av det), så prøver man det man kan for å få i barnet mat. Nå snakker jeg ikke direkte om kresenhet, men dårlig matlyst.Min eldste(snart 4) har vært småspist og kresen hele livet. Har lange perioder med dårlig matlyst. Da skjer det at han får tilbud om sjokoladepålegg. Noen ganger vil han ha, andre ganger ikke. Dette er for vår del snakk om perioder. Når han har god matlyst, spiser han greit og det meste(hvertfall av brødmat og pålegg) og da har vi ikke sjokoladepålegg i hus. Og ikke spør han etter det heller. Anonym poster: 3207237b410a003333903dafde1a8fae
Honningmelon Skrevet 9. november 2012 #3 Skrevet 9. november 2012 Ja, det er jo lett å si hvis man ikke har opplevd det og ikke ha et barn som ikke spiser. Når barnet går ned i vekt og almenntilstanden blir påvirket, gjør man alt for at barnet skal spise. Mitt barn er bare 18 mnd, men har slitt med spisevegring siden fødsel pga refluks. Vi har gått til ernæringsfysiolog som faktisk foreslo å bruke Nugatti. Det viktigste var at hun skulle oppleve at mat er godt og at man blir mett av å spise. Så om valget står mellom brødskive med Nugatti eller evt. sykehusinnleggelse grunnet underernæring, så velger man Nugatti.
Puma - sprekker snart! Skrevet 9. november 2012 #4 Skrevet 9. november 2012 ...finnes ikke. Barn som foretrekker Nugatti finnes det mange av, men bare få av dem får viljen sin..
Gjest sug lut Skrevet 9. november 2012 #5 Skrevet 9. november 2012 Det er lite som overgår frykten for ikke å fylle et basalbehov som ernæring. Tror du skal prøve å gå en mil i skoene til foreldre som faktisk ikke får mat i barna før du blir veldig kategorisk.
Puma - sprekker snart! Skrevet 9. november 2012 #6 Skrevet 9. november 2012 Er det ikke relativt få barn i Verden som sulter ihjel av egen fri vilje...?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #7 Skrevet 9. november 2012 Tja, har du hatt ett syltynt barn som gjerne ikke spiser mat på ett par uker? Anonym poster: edc9a1483b9936a9ba2b26fb1f38a388
Puma - sprekker snart! Skrevet 9. november 2012 #8 Skrevet 9. november 2012 Ja, ungen min veide godt under lenge. Om dere snakker om unger sin strever m å ta til seg næring og er sykelige, er vel det en annen diskusjon enn den at barn ikke liker annet pålegg enn nugatti?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #9 Skrevet 9. november 2012 Jeg ser at det kan være gode grunner til å "lure" mat i ungen altså. F. eks ved sykdom/dårlig matlyst.En jeg kjenner blandet medisin i syltetøy og ga til ungen sin (på brødskive) da hun var syk. Hun liker ikke syltetøy den dag idag, hehe, så det kan jo være en ide for å få ungen til å glemme nugatti og heller få smaken på det motsatte; Sunt pålegg. Men det er litt vanskelig situasjon da, om man må gi nugatti, det kan jo ikke ungen leve på (eller, kan og kan, en jeg vet om levde omtrent bare på nuggest hele livet ) Anonym poster: 654ee1746e415de3a848682d4c6cd118
Guttaboys Skrevet 9. november 2012 #10 Skrevet 9. november 2012 Jeg skjønner hva du mener, men som andre påpeker, det er lett å si sånn når man ikke har hatt det problemet selv. Selv har jeg barn som spiser variert, og de får kun nugatti på lørdager og ved sykdom. De som har friske barn som får i seg mat derimot, de kan takke seg selv hvis de ikke er strikse nok på nugattiinntaket. Selvfølgelig foretrekker barn nugatti, det er jo dritgodt;)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #11 Skrevet 9. november 2012 Jeg kan såklart ikke sette meg ordentlig inn i det, selv om to av mine tre barn også har vært ganske kresne. Vi lot være å itrodusere is, godteri og sjokoladepålegg nettopp fordi de var kresne, sånn at de ikke skulle begynne å bare ville ha det. Men hva om det ikke fantes Nugatti? Når skjønner barnet at det bare er Nugatti det liker? Jeg tenker at det uansett er en bjørnetjeneste, en kortsiktig løsning på et problem. Når barnet liker andre ting er det jo ikke noe galt med Nugatti for eksempel i helgene (selv ELSKER jeg Nugatti, kanskje fordi jeg aldri fikk det hjemme da jeg var liten). Anonym poster: 7e04507e0e424276654b821cf10c83a6
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Mmmm... Rista brød med smør og nugatti
Tingenes Herre Skrevet 9. november 2012 #13 Skrevet 9. november 2012 Jeg tenker at å gi Nugatti til et kresent barn er som å tisse i buksa for å holde seg varm. For ikke å snakke om hvor mange besøk det kommer til å bli hos tannlegen etterhvert. Når det er sagt, så har jeg forståelse for at foreldre med undervektige barn gjør hva som helst for å få det til å spise. Jeg har en kresen, normalvektig jente. Hun har aldri fått syltetøy eller Nugatti, og får aldri lørdagsgodt eller slikt. Og kommer ikke til å få det på mange år. Nettopp fordi vi risikerer at hun bare vil ha det.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 9. november 2012 #14 Skrevet 9. november 2012 Alt er ikke så svart hvitt. Ikke alle barn er kresne fra fødselen av, mine var altetende de første åra. Min eldste begynte da han var halvannet, med å ikke like ris. Så var det en ting til, og en ting til, og til slutt kunne han bare ha brød. Heldigvis var han ikke kresen på pålegget. Han gikk ned i vekt, og ble henvist til sykehuset for å finne ut hvorfor. Det fant vi aldri ut. Når han ikke spiser blir han hyper og vill. Ja, han dør ikke av det, men han gjør mange dumme ting, som får negative konsekvenser får han. Jeg prøvde en stund å begrense nugattien, men fokuset ble da bare på nugatti. Nå får de spise så mye nugatti de vil. Jenta mi liker ikke nugatti engang. Hun likte en svensk nugatti (nussa), men nå er vi tom. Da går det i skive eller knekkebrød med bare margarin. Kjedelig, men hun vil ikke ha noe annet. Selv er jeg vokst opp med sjokoladepålegg, sjokolademelk og godteri midt i uka. Jeg har aldri hatt hull, det har heller ikke mine barn. En undersøkelse viste at nugatti var sunnere enn brunost. Det er bl.a. nøtter i, som er sunt fett, og fiber. Brunost er stort sett sukker. Når det er sagt så definerer hverken jeg eller andre nugatti som et sunt pålegg, men som et pålegg. Her i huset funker det å ikke gjøre noen sak ut av det. I perioder spises det mye nugatti, i andre perioder ingenting.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2012 #15 Skrevet 9. november 2012 Er det ikke relativt få barn i Verden som sulter ihjel av egen fri vilje...? Nei de dør ikke. De får jernmangel, vitaminmangel, mineralmangel, blir sutrete, kranglete, sover dårlig, går ned i vekt, blir slappe og slitne og orker ingenting. Ville du utsatt barnet ditt for alt dette og fortsatt nektet alt du ikke regnet som sunt med begrunnelse at barnet ikke dør? Snakk om forståelse for andre situasjon... Anonym poster: 2341aebda0c431fb91c21ce42f48cf12
Mandalas Skrevet 9. november 2012 #16 Skrevet 9. november 2012 Jeg tenkte skrive mye her, men vet ikke om jeg gidder. Jeg har på følelsen at hi og puma uansett aldri vil forstå.
fikas Skrevet 9. november 2012 #17 Skrevet 9. november 2012 Min liker bare kaviar (stort sett!) og de kommentarene vi får på det er stort sett "så bra det i allefall er ett sunt pålegg da" Eh, vel - så mye salt som det er i kaviar er det vel sikkert på linje med nugatti når det blir såpass store mengder! Han er ikke glad i mat, vi jobber med det - tror ikke jeg gidder å forsvare meg noe mer enn det! De som har vært igjennom det samme skjønner hvor vanskelig det er og de som ikke har vært i gjennom det kommer ikke til å forstå uansett!
Puma - sprekker snart! Skrevet 10. november 2012 #18 Skrevet 10. november 2012 Interessant at noen her blir provoserte og opplever at deres foreldreskap trekkes i tvil av meg når jeg uttaler at svært få barn har så sykelig forhold til mat at de ikke kan spise annet enn nugatti. Jeg leser ikke ut fra tråden at den i utgangspunktet handlet om disse ytterst få barna. Ønsker dere å tolke meg som at jeg mener at jeg aldri hadde gitt mitt barn Nugatti om det så var eneste alternativ til intravenøs næring? Jeg mener fremdeles at dette er to forskjellige diskusjoner. En annen interessant ting er hvor mange av dere som ut fra svarene her åpenbart har måttet fôre barnet på Nugatti da barnets helse sto i fare pga under-/feilernæring.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. november 2012 #19 Skrevet 10. november 2012 jeg blir ikke provosert, men jeg blir litt såret. Det føles som om dere mener at vi bare velger den lette utveien. Man går ganske mange runder med seg selv og lurer på hva man gjør galt, om det er vi som foreldre som har mislykkes. Jeg forstår at det ikke er hensikten, men dette er et ømt tema, så slik oppfattes det for meg.
Mandalas Skrevet 10. november 2012 #20 Skrevet 10. november 2012 Jeg skal ærlig innrømme at det er et sårt punkt. Det er forferdelig med et barn som er sur, grinete, utilpass, sliten etc pga det ikke spiser. Da jeg var liten, var jeg ufattelig kresen. Jeg var vegetarianer til jeg var godt over 12 år gammel. Det var noe jeg bare bestemte meg for, før jeg knapt kunne prate. Jeg nektet å spise kjøtt og jeg nektet å spise grovere brød enn loff. Når jeg sov hos venner gikk jeg heller uten mat i to dager enn å spise grovbrød. Ingenting kunne fått meg til å spise det. Nå i ettertid ser jeg at det handlet om konsistensen på maten. Mat med ekkel konsistens klarte jeg ikke å spise. Jeg husker enda vemmelsen av grovbrød. Antakelig kjente jeg ikke sultfølelse som de fleste andre. Vel, jeg endret meg etterhvert og spiser idag det meste. Sønnen min derimot.. Har vært som meg da jeg var liten! Vi prøvde i flere mnd å sende med sunnere matpakker i bhg, med det resultat at han ikke spiste noe. Med det resultat at sønnen min var grinete, sur, sliten etc. Det sto ikke om livet hans, men vi var til en ernæringsfysiolog for å få hjelp og råd. Vel, rådet hennes var - gi han det han spiser! Så da ble det mye nugatti ja. (Til en orientering har han alltid vært vrien. Som tre-åring måtte vi avlede og mate han for at han skulle spise noe). Idag får han fortsatt nugatti eller syltetøy i matpakka (med grovt eller ekstra grovt brød), men hjemme spiser han heldigvis müsli med kefir, de sunneste frokostblandingene, havregrøt, laks, kylling, egg osv. Så da får han heller fortsatt få den usunne matpakka. Men ja, det er jævlig sårt!
Puma - sprekker snart! Skrevet 10. november 2012 #21 Skrevet 10. november 2012 Vet du, fine du? Vi velger alle de lette veiene stadig vekk. Gjør det selv. så om jeg i utgangspunktet mener at barn ikke bør få velge nugatti og at foreldre som gir etter velger denne lette veien, så er det bare en mening. Noen meninger møter jeg meg selv i døra på om jeg selv plutselig står i samme situsjon. Hver sin gang, er det ikke? Så ikke ta det personlig - jeg er sikker på at du gjør alt du kan for at barnet ditt har det bra og at vi får flotte unger selv om vi velger noen lettvinte veier.
Mandalas Skrevet 10. november 2012 #22 Skrevet 10. november 2012 Det siste svaret ditt derimot, det provoserer, puma!! Det provoserer mektig!
Puma - sprekker snart! Skrevet 10. november 2012 #23 Skrevet 10. november 2012 Det må du forklare. Jeg svarte hun før deg, og jeg mente ikke å være nedlatende, tvert imot. Jeg har stor respekt for den måten hun svarte meg på.
stearin Skrevet 10. november 2012 #24 Skrevet 10. november 2012 Jeg må si meg en smule enig med Puma. Foreldre velger ofte den lette utveien med å gi usunt pålegg. Det synes ikke jeg noe om. Og det er ingen hemmelighet at nugatti og syltetøy (og brunost) inneholder mye sukker og at for mye sukker ikke er bra for kroppen. Overfekt, diabetes osv. Mandalas: Hvorfor MÅ du absolutt sende med brød i barnehagen? Når det kun er nugatti som duger på brødskiva. Du skriver at barnet ditt spiser egg, laks og diverse andre ting, hvofor ikke sende med dette istedet? Man er ikke nødt til å sende med akkurat brød med pålegg til barnehagen. Det finnes gode alternativer, som f.eks. musli (som du sier barnet ditt spiser).
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. november 2012 #25 Skrevet 10. november 2012 Det fins ikke barn som bare liker nugatti, de har bare aldri hatt noen til å lære seg at det er forskjell på å ikke like og å foretrekke noe fremfor noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå