Gå til innhold

Barnefar røyker, men nekter meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutter å røyke med en gang jeg fant ut jeg var gravid.

Har nå ei snuppe på snart 6 uker, jeg fullammer, og derfor vil ikke Barnefar at jeg skal ta meg en røyk i ny å ne..

Han røyker selv, å selv om han ikke ammer så driver han med henne etter han har røyka. Og det er jo ikke bra dt heller.. Med tanke på pusten.

Vi samsover ikke, bare oppe og ammer en gang per. natt.. Og da sitter jeg ved sengen hennes og hun sover videre i sin egen seng til morgenen.

Forstår han jo på en måte.. Men jeg har lengtet etter den røyken i 9 mnd og vil gjerne kunne ta den av å til.

Vet dt ikke er bra når man ammer, men de sier jo at man skal heller røyke og amme, enn å slutte å amme å gi mme istede. Så hvis jeg tar en røyk rett etter amming kan vel ikke dt skade så mye..

Hva mener dere?

Og til dere som bare ska slenge dritt og prøve å fortelle meg hvor dumt og farlig det er, bare spar dere! Jeg trenger ikke få fortalt, for det vet jeg :-)

Anonym poster: 60427d5d0b7b82768cbf7832988faedb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvifor ta sjansen?

Be mannen din å kutte røyk i sympati, så det ikkje blir så fristande..

Skrevet

Han sluttet ikke mens jeg var gravid så tviler på at han slutter nå!

Skrevet

Jeg syns ikke at bf kan nekte deg en røyk, du er voksen og kan ta egene valg, som du vet er det ikke opptimalt, men som du skrev en røyk rett etter amming er bedre enn og ikke amme idet heletatt, du kan jo starte med mme, det må du finne ut av.

Skrevet

De anbefaler ikke å slutte å amme forde om man røyker.. Skrev det kanskje litt rart iste.. Men leste på sånn lege side at det var bedre å amme å røyke, enn å slutte å amme å gi mme istede. så de vil jo helst at man skal amme uansett :)

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Om du skal røyke så ta den rett etter du har amma. Da er det meste ute før neste amming.

Han burde ikke røyke om ikke du får lov, i hvertfall røyke like lite som du eventuelt kommer til å gjøre. Han bør ikke sitte å friste deg synes jeg.

Han bør også ta munnskyll og vaske hendene godt før han holder på med babyen etter en røyk

Skrevet

Problemet er at han ikke slutter å røyke, ikke at han "nekter" deg å begynne.

Anonym poster: 7797681ee10019200a742b3c626b04ba

Skrevet

Jeg sier dt sånn dt er, jeg er ikke innstilt på å slutte å røyke.. Har holdt opp i 9mnd nå, men kaller dt ikke å slutte for savner det sånn.

Var ikke storrøyker for, og kommer ikke til å bli det igjen heller.

For de som ikke røyker så klarer de ikke se den "kosen" det er når man tar seg en røyk.. Hvor avslappende det er.

Skrevet

Det hadde uansett ikke hjulpet at han hadde slutter, for jeg har like forbanna lyst på røyk.. Ser ikke at han røyker for han for jo ut og jeg blir jo ikke akkurat med..

Men ser jo røykpakka ligger inne.. Også har jeg mange rundt meg som røyker å da husker jeg hvor godt der var.

Skrevet

Si til ham at han ikke får mene noe om dine røykevaner så lenge han røyker selv. Greit han ikke ammer, men jeg vil påstå at han kommer til å utsette babyen deres for passiv røyking i blant så lenge han røyker, og slik sett "skade" barnet gjennom sin røyking også.

Jeg synes selvsagt ikke du skal begynne å røyke igjen, men uansett hva du gjør er det flott at du var røykfri hele svangerskapet!

Anonym poster: 8caebc5ef0fa7dc4e7a6820e3e30e8ef

Skrevet

Ååååå skulle så gjerne ønske jeg var deg som faktisk har klart å holde opp i 9 mnd. jeg sitter her på min første dag uten røyk og ser frem til den dagen jeg kan si at jeg ikke har røykt på et år :-)Jeg vet veldig godt hva du snakker om når det gjelder kosen og avslappingen og alt det der, siden jeg har røykt selv, men ville det ikke være digg å slippe røyken? Les boken "Endelig røykfri" kanskje får du der noen tips til hvordan du skal klare å holde deg unna. Egentlig så er barnefaren ganske støttende mot deg siden han ikke forsøker å få deg til å begynne å røyke. De fleste som røyker og er nær de som har slutter tilbyr de titt og ofte røyk nærmest for å få de til å sprekke, selv om det nok er helt ubevist.

Anonym poster: f1c9fd22f511253f0c40637c453775a0

Anonym poster: f1c9fd22f511253f0c40637c453775a0

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet (endret)

Stakkars baby :( Så trist at ingen av hennes foreldre vil kutte røyken for henne. Det må da være viktigere å se henne vokse opp enn å få den røyke kosen. Huff altså for noen prioriteringer.

Vent isåfall til du ikke ammer lenger og begynn å festrøyke du kommer jo ikke til å feste så ofte. Så da kan du gjøre det da med god samvittighet i steden. Det er iallefal noe.

MÅ barelegge til. At jeg selv røyket da jeg ble gravid og sluttet på dagen. Jeg har røyket i ettertid. Men jeg har aldri røyket når ejg har ansvar for henne. For på den måten er det veldig greit å ikke la det gå over styr. Innimellom når jeg er på fest tar jeg noen røyk. men jeg har klare regler for meg selv så det ikke går over styr. og jeg har faktisk ikke noe lyst i det hele tatt på røyk på dagen eller når jeg har datteren min som jo er omtrent hele tiden.

Syntes barn og røyk er fryktelig fælt og en riktig så uting.

Endret av Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg sier dt sånn dt er, jeg er ikke innstilt på å slutte å røyke.. Har holdt opp i 9mnd nå, men kaller dt ikke å slutte for savner det sånn.

Var ikke storrøyker for, og kommer ikke til å bli det igjen heller.

For de som ikke røyker så klarer de ikke se den "kosen" det er når man tar seg en røyk.. Hvor avslappende det er.

Jeg sluttet å røyke da jeg ble gravid. Nå er han 10 mnd, og det vil si at jeg har hatt et og et halvt år uten røyk. Jeg savner fortsatt kosen med røyk. MEN, jeg ser heller ikke vitsen i å begynne på igjen! Når jeg har greid å holde meg så lenge, så greier jeg å holde meg lenger også.

Hvorfor MÅ du begynne på igjen? Tenk på helsegevinsten du får av det! Barnet ditt slipper å kjenne lukten ( den er skadelig den også! ). Men om du absolutt MÅ begynne på igjen av en eller annen grunn, så er det iallefall lurt å røyke rett etter amming, slik at stoffet er ute til neste amming. Og ang barnefar, så kan ikke han nekte deg dette..

Skrevet

Tenk så flink du har vært å holdt deg røykfri i over 10 mnd, hvorfor begynne igjen?

Du sparer penger og ikke minst helsen din. Jeg tenkte som deg etter min sønn ble født. Tenkte hvor deilig det ville bli å ta en røyk, men så tenkte jeg at jeg tar ikke sjangsen på å gi min sønn morsmelk fullt av farlige stoffer, jeg har klart meg i 9 mnd så hvorfor starte nå.

Det gikk helt fint og er røykfri den dag idag.

Du har klart deg uten røyk i 10 mnd da klarer du det resten av livet også:)

U can do it:)

Skrevet

Nå trur jeg HI kun er ute etter å provosere, og det klarte hun jo.

Må si jeg er ikke særlig imponert over damer som, etter å ha holdt opp i 9 mnd, ønsker å begynne med røyk igjen!

Det er så innmari tåpelig. Det er klart suget er der, men hallo, det har vel vært der hele tiden.

Jovisst er det dobbelmoralsk av mannen din, for røyken sitter i kroppen/huden i et par timer etter siste røyk.

Men hold deg for god til å sutre over det der.

Anonym poster: 78aaf092599c42f6e41ee178767b8d26

Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Å herregud. Han kan røyke, men ikke du? Typisk mannfolk. Greit at han ikke har gått gravid eller ammer, men syns han kan støtte deg ved å slutte han også.

Men når du først har klart deg i 9 mnd, da er du jo kommet ganske så langt med å være røykfri. Skjønner ikke hvordan du ønsker å begynne å røyke igjen når du har klart deg så lenge?

Skrevet

Nå var jeg ikke ute etter å provosere noe som helst! Å sa klart ifra til de som hadde negative ting å si om dette å la vær å skrive noe.

(ikke til dere spør meg hvorfor jeg ikke vil være røykfri)

Jeg lagde denne "tråden" med et spørsmål om "hva dere syns" om at bf nekter meg å røyke når han røyker selv, og om jeg tar en røyk I NY OG NE rett etter amming gjorde noe!

Jo, jeg syns jeg har vært flink til å holde meg unna røyken så lenge.. Å den eneste grunnen er dattera mi.. Har prøvd å slutte mange ganger før jeg ble gravid å har da sprukket. Så, såklart tenker jeg på henne!

Sa jo hele svangerskapet at jeg sku røyke rett etter fødselen, men dt gjorde jeg ikke!

Tar jeg en røyk så er dt rett etter amming, skal vaske meg og pusse tenner før jeg er i nærheten av hu.

Skrevet

Du kan ikke bestemme over en annen voksen person, og en annen voksen person kan ikke bestemme over det.

MEN, dersom du begynner å røyke igjen (helt urelevant om du er storrøyker eller en som kun tar 3 sigaretter om dagen), så blir barnet ditt utsatt DOBBELT opp med røyk siden far også røyker. Barnet vokser opp med EKSTRA mye røyk. Og selv om dere røyker ute så sitter røyken på dere når dere kommer inn. Dere puster ut all røyken i huset, barnet puster det inn igjen. Dette vet du jo, det ser jeg i innlegget du skriver.

Det er bedre om du, som likevel har klart deg 9 mnd uten røyk, ikke tar deg en røyk lenger. Da sparer du ditt barns små lunger for ekstra belastning. Kanskje er det akkurat DET som avgjør om barnet utvikler astma eller lignende.

Huff, av og til skulle jeg ønske at jeg kunne la røykende mødre og fedre gå i mine fotspor de første dagene etter at min datter ble født. 10 uker før tiden. Alle gravide røykende eller røykende mødre og fedre burde fått kjent på den redselen jeg bar på da. Jeg røkte i svangerskapet, og det var sannsynligvis grunnen til at barnet ble født så tidlig. RØYK ER IKKE UFARLIG!!!

Skrevet

Barnefar kan jo ikke nekte deg noe som helst, men jeg skjønner han godt. Du ammer jo ungen deres, det gjør ikke han. Allikevel syns jeg jo han burde slutte han også, siden du ikke skal røyke. Han utsetter jo deg for stadig fristelse når han skal røyke.

Syns dere er rimelig tåpelige begge to som ikke vil gi opp røyken for barnets skyld. Idioti. Er ikke ungen deres mer verdt altså?

Skrevet

Barnefar kan jo ikke nekte deg noe som helst, men jeg skjønner han godt. Du ammer jo ungen deres, det gjør ikke han. Allikevel syns jeg jo han burde slutte han også, siden du ikke skal røyke. Han utsetter jo deg for stadig fristelse når han skal røyke.

Syns dere er rimelig tåpelige begge to som ikke vil gi opp røyken for barnets skyld. Idioti. Er ikke ungen deres mer verdt altså?

Den siste kunne du spart deg for. Tror nok helt sikkert ungen er verdt mer en røyk.

Skrevet

Leste du det som sto øverst?!

Trenger ikke å fortelle meg hvor dum jeg er! Er ikke det jeg er ute etter å få svar på her!

Men så har jeg fortsatt ikke tatt en røyk siden jeg var 4uker på vei med vesla, da jeg fant det ut! Å det er på grunn av henne! Ikke at bf nekter meg det.. Han jobber jo på dagen så jeg kan røyke alt jeg bare orker uten at han får gjort noe med det!

Spørsmål her var hva dere syns om at han nekter meg når han røyker selv! Så klapp att brødhøle eller les spørsmålet mitt før du svarer på noe som helst!

Skrevet

Har svart tidligere.

Nei, han kan ikke nekte deg det.

Men i likhet med de fleste andre her ser jeg ikke hvorfor han i det hele tatt uttaler seg...jo, det er fordi du har tenkt å ta deg en røyk.

Så du trenger ikke dra inn at du ennå ikke har røyka. Du har planer om å gjøre det, og det er lavmåls når du har klart å slutte.

Anonym poster: 78aaf092599c42f6e41ee178767b8d26

Skrevet

Den er jeg faktisk enig i. Du planlegger å begynne å røyke igjen. Hører du ikke selv hvor dumt det høres ut?

Skrevet

Jeg slutta også å røyke på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid. Det var ikke vanskelig i det hele tatt. Men nå som ungen er ute hender det at jeg tar én røyk i ny og ne. Jeg har visst at jeg kom til å gjøre det fra den dagen jeg slutta. Å aldri røyke mer er ikke aktuelt. Jeg vil kunne ha den kosen en gang i blant, på lik linje med at jeg vil kunne ta en øl av og til.

Det jeg har gjort er å pumpe, amme, og ta en røyk når jeg vet at barnet kommer til å sove lenge, så hvis hun våkner før planlagt har jeg melk i kjøleskapet. Så dusjer jeg og pusser tennene.

Skrevet

Er dere sammen? I så fall så er jeg enig med han, men han bør slutte selv også. Ta kampen sammen for å støtte deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...