Denunge Skrevet 29. januar 2013 #26 Skrevet 29. januar 2013 Jeg blir dårlig av å være på besøk hos svigermor og samboeren hennes, da de røyker en 20-pakke hver når jeg og samboeren min er på besøk. Jeg hadde selv en farfar som røykte da jeg var liten, men han røyka alltid på kjøkkenet med kjøkkenvifta på og vinduet åpent (om det ikke regna eller snødde sånn at det kom inn da), på stua røyka han aldri og til og med da han lå dødssjuk hjemme og ble trilla rundt i rullestol eller i sykesenga så skulle han på kjøkkenet for å røyke fordi stua var røykefri for oss unga si skyld. Men svigermor og samboeren hennes røyker på stua, kjøkkenet og soverommet sitt og det er så innesperret der. Jeg kan ikke gå inn for å hente noe i 1 min engang, så stinker det sur røyk av meg. Jeg har også blitt dårlig etter å ha vært på besøk hos de og legen har anbefalt meg og la være å dra på besøk hos de så lenge de kan komme hos oss. Så når de skal passe guttungen får de komme og være hos oss og gå ut å røyke, for så å vaske hender. Jeg risikerer ikke helsa til gutten unødvendig... Det er vi som foreldre sitt ansvar og passe på at ungene har det bra, og de har det ikke bra av å sitte i ett røykfylt rom hvor voksne mennesker sitter å røyker.
kaklemor Skrevet 26. mars 2013 #27 Skrevet 26. mars 2013 I påsken nå skal jeg og unga til mine foreldre. Dem røyker men ikke inne. Jeg og mannen sluttet å røyke begge to for 4/5 mnd siden og merker godt hva ikke-røykere har påpekt som vi ikke har lagt merke til siden vi selv røyket; -Det lukter ubeskrivelig vondt.. Jeg bryr meg ikke om andre røyker så lenge det ikke er inne hos oss eller inne der vi er med barna. Mine svigerforeldre røyker inne, og når vi har vært der så lukter det røyk av oss selvom de lufter godt før vi kommer. Heldigvis er mine foreldre obs på det med røyk og hygiene når vi er der.
hval12 Skrevet 26. mars 2013 #28 Skrevet 26. mars 2013 Det aller smarteste når det gjelder røyk er å ikke røyke. Vil en røyke, så heller røyk når barna ikke er til stede eller når barnet ikke er i samme rom. Helst gå ut vis du vil røyke. Røyking gir: Skader på lunger og hjerte. Gir kreft. Stygge tenner. Kols og masse rynker!
Skyen Skrevet 2. april 2013 #29 Skrevet 2. april 2013 Har lest at røyking gjør at de faktisk siver ut litt giftstoffer og nikotin ut av munnen de første 20 min etter siste røyk, så jeg hadde ikke latt noen som nettopp hadde røykt holde min baby. Jeg hadde bedt de vente ca 30 min etter siste røyk og i tillegg hadde jeg bedt de om å vaske hendene først da slikt også sitter på hendene. Er lenge siden jeg leste det om 20 min, husker ikke hvor, så kan ikke linke til det. Ang. krybbedød så er risikoen for det økt når mor røykte som gravid, ikke fordi barnet på dagtid omgikk noen som har røykt like før. Men samsoving skal også ha noe å si. Jeg syns at videoen nederst er bra, for det er ikke alltid man kan se all røyken, noe av den er usynlig. http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/barn-utsettes-for-passiv-royking-hos-besteforeldre.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå