Gå til innhold

når folk røyker :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper det bare med og gå ut egentlig? tenker på forhold til min sønn som kommer etterhvert og min svigerfamilie, tenker litt på selvom de går ut sitter det i møblene og de puster jo på han etterpå,så lurer på om det er lurt og holde seg vekk fra der de bor ,i alle fall et par år mens han er liten,de kan jo besøke her

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men i alle dager da?

Det lukter kanskje dårlig av røykere, men tror du at giftstoffene de puster inn siver ut av porene deres og inn i ditt barn?

Er det rart det er så mange barn i dag med allergier og eksemer? De blir jo beskyttet så det grenser til det nevrotiske. Jeg har en tante som alltid har vært helt natig på dette med å vaske og ha det støvfritt. Alle hennes 3 barn har en eller annen form for eksem eller luftveisproblemer.... Man trenger å bli utsatt for litt rusk for å kunne opparbeide et immunforsvar mot det.

Tror du trygt kan besøke besteforeldrene.

Skrevet

Helt enig med Miip, folk maa slutte aa vaere saa hysterisk overbeskyttende overfor barna. Det aa beskytte dem mot alt og alle gjoer dem til syvende og sist bare enda mer saarbare. "Alt" i dag er jo farlig, saa da er det vel igrunn et under at menneskerasen har overlevd i det hele tatt..!

Skrevet

Men i alle dager da?

Det lukter kanskje dårlig av røykere, men tror du at giftstoffene de puster inn siver ut av porene deres og inn i ditt barn?

Er det rart det er så mange barn i dag med allergier og eksemer? De blir jo beskyttet så det grenser til det nevrotiske. Jeg har en tante som alltid har vært helt natig på dette med å vaske og ha det støvfritt. Alle hennes 3 barn har en eller annen form for eksem eller luftveisproblemer.... Man trenger å bli utsatt for litt rusk for å kunne opparbeide et immunforsvar mot det.

Babyen(e) får jo i seg "gratis" røyk når du er ute på trilletur, du mener de likegodt kan få dobbel dose med besteforeldrene også?

Skrevet

HeleneBeate: Du mener de får i seg sigarettrøyk når besteforeldrene går ut for å røyke?

Ja jøss :)

Like mye som de får i seg alkohol av å være nær noen som har drukket.

Skrevet

HeleneBeate: Du mener de får i seg sigarettrøyk når besteforeldrene går ut for å røyke?

Ja jøss :)

Like mye som de får i seg alkohol av å være nær noen som har drukket.

Noe av røyken vil jo sive inn, det er det samme som når flinke mødre (har vært utfor en tidligere) røyker mens kjøkkenviften er på. De tror jo ikke at røyken kommer noe særlig uti stuen..

Men, for all del, folk må få lov til å dampe i vei. Bare ikke i nærheten av meg, da jeg ikke tåler røyk :)

Skrevet

Takk for alle svar :). Ja skal nok besøke dem, bare litt redd for krybbedød og sånt, har lest at det øker hvis han blir utsatt for det, jeg er nok langt fra hysterisk,men foreldrene mine mener det samme nemmelig.

Skrevet

Men i alle dager da?

Det som ikke kommer frem i innlegget er vel at besteforeldrene til vanlig røyker inne. Derav frykten for at røyken sitter i alt, selv om de går ut akkurat ved besøk.

Skrevet

Ja beklager folkens :) glemte og si at de røyker inne, og samme med Svogeren min ,og han tar nesten ikke hensyn når jeg er der nå heller,men hørte på moren sin sist.

Skrevet

Jeg liker ikke at folk røyker rundt barna mine. Mine foreldre røyker inne, men går ut når vi kommer på besøk. Men jeg kjenner jo at det stinker i hele huset og det blir dårlig luft inne.. Jeg blir potte tett i nesa og får lett vondt i hode av det og jeg har røyket selv i 7 år! Klarte heldigvis og slutte for ca 3 år siden. :) Er enig i at barna ikke bør bli overbeskyttet for alt mulig, men det er forskjell på litt rusk og støv og sigarett røyk. Men jeg ville ikke latt være og dra på besøk til besteforeldre, men de hadde blitt pent nødt til og gå ut og røyke ja om de ville hatt besøk av oss! Og når de ommer til oss røyker de naturligvis ute og vaske seg på hendene så det ikke blir røyklukt i klærne til den lille. Men det er min mening :)

Skrevet

Takk for svar :). blir nok uansett ikke altfor ofte,fordi de bor litt langt unna,og de liker best og komme til oss, men er jo der ca 6-7 ganger i året, må tenke på den lille først,men går nok greit hvis de går ut

Skrevet

Det går nok helt fint :) De bør jo respektere at du ikke vil utsette barnet ditt for røyk. Det gjør de nok :)

Skrevet

Ja de gjør det nå også, de går enten ut eller røyker på kjøkkene med vinduet oppe :)

Skrevet

Men i alle dager da?

Babyen kommer til å få i seg noen stoffer fra røyken. Det er jo bevist at stoffene sitter i klærne osv lenge etter man har røyket (orker ikke å google det frem, men du kan jo gjøre det selv om du føler for det). Det er derfor man fraråder samsoving osv om man røyker.

Men enig med deg allikevel. Tror ikke det er noen fare å besøke besteforeldrene. Så lenge de går ut så er dere nok trygge :) Og så kan du jo be dem vaske hendene og ta en tyggis får de skal kose med bebisen, for lukten sin skyld? :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Det spørs litt hvor flinke de er til å lufte ut før du kommer kanskje?! F.eks. har jeg en venninne som bor i en liten leil og røyker inne, men med to store vinduer blir det lufta ordentlig så jeg merker det ikke når jeg kommer og det lukter ingenting sv klærne når jeg går. Hvis besteforeldrene hos deg derimot bor i et stort hus der det er vanskelig å få lufta ordentlig og det lukter av klær og hår når dere drar ville jeg nok vært mer betenkt. Men mest fordi det er ekkelt og ikke fordi jeg tror det er så veldig skadelig. Spørs kanskje litt på lengden på besøket...

Skrevet

At de røyker ved vinduet hadde jeg forresten ikke likt. Da siver så mye av røyken rett inn uansett. Jeg har noen venner som gjør det og jeg synes det er dritirriterende og alltid måtte dusje og hive alt av klær rett i vasken fordi alt stinker når jeg kommer hjem. Jeg tenker jo at hvor mye du lukter er en indikasjon på hvor mye du puster inn også så jeg ville ikke tatt med babyen min dit.

Skrevet

Joda, er nok fornuftig å ikke bli for hysterisk, og det er absolutt et poeng at mange overbeskytter barna sine. I følge fastlegen min, som tidligere har vært barnelege og jobbet med barn og astma/allergier, er det ikke selve røyken der og da, som er mest farlig. Den er selvfølgelig farlig den også, og ikke minst ubehagelig. Men det aller værste i følge han, er den "gamle røyken" som har satt seg i f.eks, gardiner, klær og uvasket skjegg, som er det mest skumle. Ergo, innrøkede rom (som til og med har fått litt luft et par timer), er IKKE bra! Derimot, gjør dette besøk hos f.eks. røykende besteforledre av "den gamle skolen", ikke særlig lite komplisert. Tror det er likevel viktig å balansere dette opp mot hverandre ;) Hehe, må le når jeg tenker på min oppvekst, på det røykende 70 og 80-tallet.... Hvor man satt klemt mellom to voksne i baksetet, og to i bredden satt framme, røykende alle fire! Gud bedre, man kunne da ikke lukke opp vinduet, p.g.a. den farlige trekken! :D Er det rart man ble bilsjuk, halveis framme til den månedlige handleturen i Svinesund! :D

Skrevet

Svigermor røyker mye og stort sett innendørs, eneste hun tar hensyn til er når min sønn er våken. Med det samme han er i seng sitter hun og røyker inne, selv når vi er 5 eller flere som ikke røykjer tilstede. Og spesielt nå når jeg er gravid plager dette meg veldig. Blit skikkelig kvalm av lukten og det irriterer at hun ikke tar hensyn til at jeg er gravid. Det var akkurat det samme forrige gang. Har prøvd å få min mann til å gi beskjed, men han sier ikke no.

Selv ønsker jeg ikke å komme i dårlig tone med henne og jeg har lært at røyken betyr mye for henne, hun blir irritabel hvis jeg snakker om røykeslutt o.l. Er redd for at hvis jeg tar det opp vil hun bli sur.

Så har sagt til min mann at i julen tar jeg med meg endel bøker og hvis hun skal røyke inne på kvelden stikker jeg på rommet for resten av kvelden. Han liker ikke den tanken, men ser ikke ut som kan vil si noe før vi kanskje er i situasjonen. ...håper jeg...

Skrevet

Joda, er nok fornuftig å ikke bli for hysterisk, og det er absolutt et poeng at mange overbeskytter barna sine. I følge fastlegen min, som tidligere har vært barnelege og jobbet med barn og astma/allergier, er det ikke selve røyken der og da, som er mest farlig. Den er selvfølgelig farlig den også, og ikke minst ubehagelig. Men det aller værste i følge han, er den "gamle røyken" som har satt seg i f.eks, gardiner, klær og uvasket skjegg, som er det mest skumle. Ergo, innrøkede rom (som til og med har fått litt luft et par timer), er IKKE bra! Derimot, gjør dette besøk hos f.eks. røykende besteforledre av "den gamle skolen", ikke særlig lite komplisert. Tror det er likevel viktig å balansere dette opp mot hverandre ;) Hehe, må le når jeg tenker på min oppvekst, på det røykende 70 og 80-tallet.... Hvor man satt klemt mellom to voksne i baksetet, og to i bredden satt framme, røykende alle fire! Gud bedre, man kunne da ikke lukke opp vinduet, p.g.a. den farlige trekken! :D Er det rart man ble bilsjuk, halveis framme til den månedlige handleturen i Svinesund! :D

Husker min mor kommenterte akkurat det da jeg i min ungdom begynte å røyke: Og du som hatet at vi røyka i bilen.... Ja mamma, jeg kommer aldri til å sitte å storrøyke i en bil med alle 4 vinduene lukket selv heller. Grusomt!!! Nå har jeg sluttet å røyke da, godt man har blitt mer opplyst med årene :)

Skrevet

Men i alle dager da?

Det gjør faktisk det.

Handen som holder sigaretten blir full av nikotin og andre stoff. Selv om h*n som røyker vasker fingrene etter at h*n røkte så kan h*n "smitte" det som h*n tar på, også barn som da får nikotin osv på huden sin.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å godta inne røyking når besteforeldre skal passe mitt barn. De røyker ikke i stua, men på kjøkkenet, hvor døren alltid er igjen. Men det hjelper ikke.. Syns ikke noe om at små barn kan få røyk i lungene.

Gjest Antarctica
Skrevet

Takk for alle svar :). Ja skal nok besøke dem, bare litt redd for krybbedød og sånt, har lest at det øker hvis han blir utsatt for det, jeg er nok langt fra hysterisk,men foreldrene mine mener det samme nemmelig.

Krybbedød??? Babyen samsover hver natt sammen med besteforeldrene som er fastrøykere, mener du?

Hvis ikke, tror jeg du kan slappe heeeelt av.

• 1 måned senere...
Skrevet

I denne sammenhengen nytter det lite å støtte seg til anekdotisk empiri (eksempelvis at noens tante røyker som en skorstein og har har barn så sunne som nøttekjerner - fint for henne, men dette er ikke representativt).

Her må vi forholde oss til forskning og reelle tall. Alt peker dit hen at (passiv) røyking ikke er bra hverken for barn eller voksne. I tillegg til luftveisplager som astma og allergi +++, viser forskning som bl.a. WHO har gjort at passiv røyking kan redusere barnas kognitive ferdigheter. Å avgjøre om et barn har astma er i utgangspunktet "enkelt", astmaen lar seg også behandle. Dårlige kognitive evner blir en helt annen sak.

Dessuten: Det er faktisk de voksnes ansvar å skjerme barna mot ubehag og beskytte dem mot ting som kan være skadelig. Når vi utsetter dem for noe som er plagsomt i øyeblikket og som på sikt kan være farlig gjør vi faktisk ikke jobben vår.

Jeg ser ikke problemet med å sende røykerne en tur på balkongen eller be dem om å avstå fra sigarettene i nærheten av barnet.

Skrevet

Mormor og alle tanter og onkler i familien røykte inne da jeg var liten.Det var helt vanlig på 80-tallet.Ingen av oss barna som tok noe skade av det i forhold til sykdommer,astma osv.I dag er det jo helt sinnsykt å tenke på, men vi overlevde altså;)

• 2 uker senere...
Skrevet
Men i alle dager da? Det lukter kanskje dårlig av røykere, men tror du at giftstoffene de puster inn siver ut av porene deres og inn i ditt barn? Er det rart det er så mange barn i dag med allergier og eksemer? De blir jo beskyttet så det grenser til det nevrotiske. Jeg har en tante som alltid har vært helt natig på dette med å vaske og ha det støvfritt. Alle hennes 3 barn har en eller annen form for eksem eller luftveisproblemer.... Man trenger å bli utsatt for litt rusk for å kunne opparbeide et immunforsvar mot det. Tror du trygt kan besøke besteforeldrene.

Helt enig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...