Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #1 Skrevet 3. november 2012 Begynte i ny jobb denne uka. Min andre dag på jobb skulle vi ha kurs for alle nyansatte. De andre "nyansatte" har jobbet der 1-2 mnd,så er langt fra så nye som meg. Og her kommer problemet (skal prøve å forklare det på best mulig måte,selv om det ikke er så lett). Vi er altså innkalt til dette møtet/kurset, jeg og 7 andre (som som sagt har jobbet der 1-2 mnd lenger enn meg). I forkant av dette kurset hadde vi tatt en personlighetstest som vi ut fra resultatet skulle få en bokstav som skal fortelle hvilken mennesketype vi var. Greit nok det, tenkte jeg...jeg tok testen og svarte så ærlig som jeg kunne, vel uvitende om at dama som holdt dette kurset skulle bruke det i så stor grad MOT meg. Jeg er av type litt sjenert i begynnelsen, men veldig festlig og utadvendt når jeg blir kjent med folk. I og med at de andre kursdeltakerne kjente hverandre mye bedre etter å ha jobbet sammen et par mnd, faller jeg naturlig nok litt utenfor, men prøvde å delta i samtaler så godt som jeg kunne. Hun kursdamå hadde helt fra kurset startet observert oss, og mot slutten påpekte hun (foran alle) at jeg var sjenert og at om vi skulle ha en diskusjon oss kursdeltakere imellom så burde hun gå ut slik at jeg antagelig turte å si mer i forsamlingen. Jeg kjente det kokte inni meg når hun sa dette, og fortalte slik som det var at det er naturlig at jeg ikke er så pratsom når jeg tross alt ikke kjenner de andre ennå. Da dro hun frem resultatene fra testen vi hadde tatt og sa at jeg bare er slik, samme hvor lenge jeg hadde kjent de andre. (Akkurat som om hun kunne vite det). Ut fra testene vi hadde tatt så kunne liksom denne dama si akkurat hvilken mennesketype vi var, og det var det kurset gikk ut på, at vi skulle lære oss å kjenne til de forskjellige mennesketypene. Men takk for det liksom...nå har denne dama (som forøvrig ikke har noe med bedriften å gjøre, men som er innleid i denne sammenheng) satt et stempel på meg som "den sjenerte" som ikke tør å snakke høyt, før de andre i det hele tatt har rukket å fått et førsteinntrykk av meg. Jeg prøvde å snakke og være hyggelig på dette kurset, men hele tiden fikk jeg stemplet dette i panna av henne, at jeg bare var slik. Nå er jeg sliten og lei...har grått mye idag og gruer meg til å gå på jobb på mandag. Har vært i denne bedriften i 2 dager og har bare lyst å slutte nå. Vet ikke om jeg klarer å være der lenger.. Etter at kurset var ferdig fikk jeg høre av 2 andre kursdeltakere at de så at jeg ble lei meg, men at det var et nyttig kurs for alle å være med på. KLART jeg ble lei meg, når jeg ble brukt som et slikt negativt eksempel hele tiden. Beklager at det ble langt og rotete dette, men jeg er så frustrert, sint og lei meg. Hva skal jeg gjøre nå? Har ikke lyst å gå tilbake til denne bedriften mer...jeg skjems og er veldig, veldig lei meg.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #2 Skrevet 3. november 2012 Herreminhatt, for et sprøtt opplegg. Skjønner godt at du er opprørt! Hva i alle dager var det dette opplegget skulle være godt for? Stå på , ikke gi deg, og prøv å spøk med dette i kantinen på mandag. "Jeg ble jo stempla som hun sjenerte, haha," osv. Vi innadvendte går på noen smeller iblant. Selv blir jeg stadig oversett, ignorert og overkjørt i sosiale og profesjonelle sammenhenger, selv om jeg er flink og erfaren i jobben min. Ser på det som lærdom, lærer jo mye om folk i hvertfall. Lørdagsklem fra en annen sjenert.
ana_fi_hob_ Skrevet 3. november 2012 #3 Skrevet 3. november 2012 Hun innleide kursdama burde kansje fårt seg en time eller to på et slikt kurs selv. Hadde gitt henne bokstavene U-usympatisk , M- mobber ,P- pstetisk , og til og med en hel setning - Kvinnfolk som liker å tråkke på andre mennesker for å føle seg overlegen. Stå på du !! Dra tilbake på jobb å vis de hvem du virkelig er. Få dama til å dra hjem å leke med bokstavkjeksene sine.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. november 2012 #5 Skrevet 3. november 2012 Hva skjems du for? For å være sjenert? Det er da ingenting å skamme seg over. Og det er vel ikke denne dama som du skal jobbe sammen med? Men de andre som var omsorgsfulle nok til å se at du ble lei deg - det er de du skal forholde deg til framover. Hun gikk kanskje litt langt i å påpeke at du var sjenert, det kommer også an på hva hun sa om de andre, så det er vanskelig for oss som ikke var der og gjøre oss opp noen klar mening om hun gikk over streken eller om du var litt ekstra hårsår. Men uansett, kan jeg ikke se av noe av det du forteller at du ikke skal kunne gå på jobb med hodet hevet. I beste fall har til og med de du jobber sammen med lært noe om mennesketyper på kurset og dermed også lært litt om hvordan man kan forholde seg til dem også. Mennesketypen er nok den samme uansett hvor lenge du har kjent de andre, den forandrer seg ikke. Men måten å omgås omgivelsene på forandrer seg selvfølgelig etter hvor komfortabel man føler seg.
Berta_78 Skrevet 3. november 2012 #6 Skrevet 3. november 2012 Det hørtes utrolig tåpelig og uprofesjonelt ut. Ville også blitt ordentlig sur. Antakelig synes dine kolleger også at det var dårlig og pinlig. De synes helt sikkert at det var kurslederen, ikke deg, som var fjern.
SmellyCat Skrevet 3. november 2012 #7 Skrevet 3. november 2012 Hel tullete opplegg, men da får du bare vise fremover at dama tok feil da.
HeleneBeate Skrevet 3. november 2012 #8 Skrevet 3. november 2012 Jeg hadde satt meg ned og skrevet ned hva denne innleide "konsulenten" fikk meg til å føle. Vær konkret, nøktern og realistisk. Når du får satt ord på følelsene dine (noe du greide veldig fint i innlegget ditt over) og har det svart på hvitt, kan det være med å hjelpe deg å bearbeide situasjonen; selvhjelpsterapil altså. Du kan etterpå, når du har lest over brevet flere ganger bestemme deg for å sende den videre til seksjonsleder/sjefen eller bare ha det for deg selv. For etterhvert som du får denne situasjonen på avstand og tenker klarere, så kan det hende du kan snu det til noe positivt. Og kanskje om en liten stund, klare å le av det også
Bellabellabella Skrevet 3. november 2012 #9 Skrevet 3. november 2012 Dette høres både uprofesjonelt ut, og som mangel på sosiale antenner og menneskekunnskap fra denne kursdama sin side. Du skal absolutt ikke skjemmes over dette. Noen er sjenerte, noen er rolige, andre er utadvendte og noen er oppmerksomhetssyke. Det er direkte ufint å peke ut enkeltindivider på den måten, spesielt dersom man tror de er sjenerte. Er det noen som skal skjemmes så er det kursdama for sin mangel på folkeskikk.
Cruella De Vil Skrevet 3. november 2012 #10 Skrevet 3. november 2012 Det irriterer meg så innmari disse som absolutt skal påpeke at andre er sjenerte/inadvente i forsamlinger; skjønner de ikke at de berørte blir satt i forlegenhet når de gjør det på den måten? Jeg skjønner at du ble lei deg og frustrert av dette, men mitt eneste råd er å heve deg over det. Du er den du er, og ikke la denne damen prege hvem du blir på den nye jobben. Hva slags utdannelse hadde hun, forresten? Det er veldig mange av disse som holder slike kurs med tester som ikke aner hva de driver med, jeg har selv vært ute for sånne. Jeg ville ikke gjort noe nummer ut av det (evt. knist litt om det overfor de andre som var på kurset), og ikke tatt det opp overfor sjefer (som andre anbefaler over her). Hvis de skal ha en evaluering av kurset kan du jo ta det opp, men jeg ville ikke gjort en stor sak ut av det hvis jeg var deg. Lykke til videre i ny jobb! Ikke la dette prege hvem du blir, men hev deg over det og vis frem hvem du egentlig er.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 3. november 2012 #11 Skrevet 3. november 2012 Uproffesjonelt, veldig uproffesjonelt. Hun har ingenting med å ta opp i plenum hva du har svart på en test. Makan til opplegg! Ville tatt det opp med tillitsvalgt eller verneombudet ved arbeidsplassen.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #12 Skrevet 3. november 2012 Er det rareste jeg har hørt om! Å bli analysert ihjel av en selvgod kursleder. Jeg hadde nok blitt kjempe lei meg og etter hvert rasende! Jeg er akkurat som deg, ganske stille og forsiktig til jeg blir kjent med folk. Mannen min sier det virker som jeg 'observerer' og leser folk før jeg viser hvem jeg er;) kan godt være. Men om noen hadde satt 'sjenert'-stemplet i panna mi, etter en test, hadde jeg blitt grinete! Jeg hadde nok kommet til å snakke med dem som var på samme kurset. Det ekle er jo å være helt ukjent for alle, de kan jo liksom gjøre seg opp en mening ut fra det tullet.
Gjest overlord Skrevet 3. november 2012 #13 Skrevet 3. november 2012 Opplegget hørtes merkelig ut, men jeg syns også det er merkelig å bli så opprørt over noe sånt. Dersom du har "grått mye" og ikke har lyst til å dra tilbake på jobb pga. dette syns jeg du er i overkant nærtagende.
kamik Skrevet 3. november 2012 #14 Skrevet 3. november 2012 De som har peiling på personstilanalyser vet at ingen er bare sånn eller bare slik. Alle er sammensatt av mange ulike trekk, selv om visse trekk er sterkere hos noen enn andre. Å kategorisk definere og beskrive noen som ikke selv har bedt om det så bastant er ikke bare frekt og ufint. Det kan også forsterke disse trekkene som personen ikke ønsker å forsterke fordi vedkommende og andre rundt forventer det. Det kan da ikke være meningen at kursdeltakere skal sitte igjen med en slik følelse etter kurset... Men jeg håper du klarer å riste det av deg. Du er den du er. Det er ikke bedre å være utadvendt enn innadvendt. Det er ikke bedre å være pratsom enn stillferdig. Det er bare ulike måter å være på, og vi er på vårt beste når vi klarer å se det positive i at vi er som vi er. Og vi er alle sammensatt av mye forskjellig, og kan stadig overraske både oss selv og andre :-) Lykke til med ny jobb! Gå med hodet hevet. DU har ikke gjort noe galt. Vis kollegaene dine hva du kan og hvem du er (i den grad du ønsker det).
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #15 Skrevet 3. november 2012 Tusen, tusen takk for oppmuntrende og kjempebra svar, alle sammen Det var veldig godt for meg å lese at andre forstår min situasjon. Samboeren min mener også at jeg bare må heve meg over dette og heller vise den kjekke jenta som jeg er (hans ord) Imorges vurderte jeg sterkt å bare slutte i denne jobben, for jeg har kjent i hele dag at jeg allerede gruer meg kjempemye til mandag og å møte de nye kollegaene mine som jeg enda ikke kjenner (men som nå kjenner MEG som den sjenerte, pga denne kursdama). Men jeg får bare prøve, som dere anbefaler, å heve meg over dette. Jeg vil ikke si at jeg er hårsår i denne situasjonen...i begynnelsen ble jeg brukt som eksempel veldig ofte, men etter at jeg påpekte dette for kursdama brukte hun meg ikke i et eneste eksempel. Det ble litt for dumt, for det ble så åpenlyst at hun hadde "rakka" ned for mye på meg i begynnelsen. HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #16 Skrevet 3. november 2012 Tusen, tusen takk for oppmuntrende og kjempebra svar, alle sammen Det var veldig godt for meg å lese at andre forstår min situasjon. Samboeren min mener også at jeg bare må heve meg over dette og heller vise den kjekke jenta som jeg er (hans ord) Imorges vurderte jeg sterkt å bare slutte i denne jobben, for jeg har kjent i hele dag at jeg allerede gruer meg kjempemye til mandag og å møte de nye kollegaene mine som jeg enda ikke kjenner (men som nå kjenner MEG som den sjenerte, pga denne kursdama). Men jeg får bare prøve, som dere anbefaler, å heve meg over dette. Jeg vil ikke si at jeg er hårsår i denne situasjonen...i begynnelsen ble jeg brukt som eksempel veldig ofte, men etter at jeg påpekte dette for kursdama brukte hun meg ikke i et eneste eksempel. Det ble litt for dumt, for det ble så åpenlyst at hun hadde "rakka" ned for mye på meg i begynnelsen. HI Jeg skjønner veldig godt at du ble lei deg for å bli hengt ut ovenfor de andre. Det er aldri en artig følelse- MEN: seriøst hi? Tar du så på vei for å bli kalt sjenert? Det finnes da hundrevis av verre ting hun kunne ha kalt deg: dum, arrogant, korttenkt, sarkastisk, overfladisk, vimsete, fjåsete.. Alle mulige slags negative ord .. men sjenert? Virkelig hi? Du er ikke bare sjenert, du må være ufattelig følsom om du gråter mye fordi noen kaller deg sjenert! (Når du faktisk sier du er det i starten også). At hun har stemplet deg som evig sjenert, det er bare latterlig, du kjenner da deg selv best og vet om det stemmer eller ikke. Men jeg syns virkelig du overreagerer om du ikke har lyst til å møte på dine kolleger bare fordi de tror du er sjenert. Hva så om de tror det, tror du de syns du er teit, eller noe? Er vel bare å motbevise hennes teorier, da vel? Hadde jeg fått vite at jeg hadde en sjenert kollega så er jeg da såpass voksen at jeg ikke hadde uglesett henne, men heller tatt initiativ til å bli kjent og få henne til å komme ut av skallet. Nei du, dra på jobb med hevet hode! De andre har sikkert glemt dette allerede
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #17 Skrevet 3. november 2012 Ufattelig lite gjennomtenkt av kurslederen. Hva slags test var det dere tok egentlig? Jeg har vært borti mye personlighetstyping, men ingen sier noe om sjenanse eller at testresultatet er hugget i stein. Enhver seriøs test vil understreke at resultatet kun kan vurderes som riktig eller feil av den som svarte på spørsmålene.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #18 Skrevet 3. november 2012 Det er ganske farlig med sånne halvseriøse kursopplegg hvor folk får satt merkelapper på seg. Sånn er du og sånn er det bare. Har hørt om folk som nesten har tatt livet av seg etter å ha blitt satt i bås og fått uheldige merkelapper på seg. Og da mer alvorlige ting enn å være sjenert. Slike personlighetstester må brukes med forsiktighet. Og til HI, hev deg over dette. Du tenker garantert mye mer på dette enn kollegaene dine gjør.
Elsker livet Skrevet 3. november 2012 #19 Skrevet 3. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det.
kamik Skrevet 4. november 2012 #20 Skrevet 4. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det. Det er ikke noe galt med å være følsom heller. Og jeg er helt sikker på at HI både kommer til å takle det OG vokse på erfaringen :-)
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 4. november 2012 #21 Skrevet 4. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det. Kan du ikke gi ett eneste nøytralt svar, uten å blande inn dette kristen-mambojambo-tullet ditt?
Elsker livet Skrevet 4. november 2012 #22 Skrevet 4. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det. Det er ikke noe galt med å være følsom heller. Og jeg er helt sikker på at HI både kommer til å takle det OG vokse på erfaringen :-) Nei, det er ikke galt i det hele tatt. Er helt naturlig, og noe jeg mener bør tas mer hensyn til.
rytme Skrevet 4. november 2012 #23 Skrevet 4. november 2012 Skjønner ikke helt hva det opplegget skulle være godt for... Var det en slags "bli kjent" greie? For isåfall syns jeg det hørtes helt bak mål ut!! Men ja, det er dine kollegaer du skal jobbe med tross alt, og selv om kursdama var ekkel, så betyr ikke det at de kommer til å oppføre seg noe annerledes mot deg etter kurset. Jeg håper det går bra!!
Elsker livet Skrevet 4. november 2012 #24 Skrevet 4. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det. Kan du ikke gi ett eneste nøytralt svar, uten å blande inn dette kristen-mambojambo-tullet ditt? Ikke så lenge det er grunnlaget for mine meninger.
Cmyk Skrevet 4. november 2012 #25 Skrevet 4. november 2012 Denne kurslederen hørtes ikke ut til å ha helt kontroll. Men en av grunnen til at jeg mener mannfolka bør ta byrden med å jobbe utenfor hjemmet er nettopp dette at mange kvinner er for følsomme til å takle det. seriøst? Dummeste jeg noen sinne har hørt! Til HI. Jeg har vært borti denne typen kurs, og synes ikke noe om dem _ spesielt ikke for nytilsatte. Dersom sett hadde vært snakk om en liten gruppe kolleger som kjente hverandre godt fra før, så er det noe annet. Men jeg synes det kan være lurt å gjøre som en annen her har foreslått: skriv det ned, og vurder å gi det til din sjef. Om ikke med en gang, så når du er trygg i jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå