Gjest marie-s Skrevet 2. november 2012 #26 Skrevet 2. november 2012 He, he. Du minner meg om min bestemor som satt sine siste år på aldershjemmet og bare pratet om hvor myyyye bedre alt var i gamle dager... Jeg mener ikke at alt var så mye bedre før, men jeg er redd for at den generasjonen med barn som vokser opp i dag får seg et stort sjokk når de flytter ut av mors trygge rede. He he ta det med ro, de kommer ikke til å flytte ut, det kommer til å bli som Obos reklamen fra italia hvor moren sitter og mater sønnen på 35 ;-)
*Kengumamma* Skrevet 2. november 2012 Forfatter #27 Skrevet 2. november 2012 He, he. Du minner meg om min bestemor som satt sine siste år på aldershjemmet og bare pratet om hvor myyyye bedre alt var i gamle dager... Jeg mener ikke at alt var så mye bedre før, men jeg er redd for at den generasjonen med barn som vokser opp i dag får seg et stort sjokk når de flytter ut av mors trygge rede. He he ta det med ro, de kommer ikke til å flytte ut, det kommer til å bli som Obos reklamen fra italia hvor moren sitter og mater sønnen på 35 ;-) Herlig! Var derfor vi kjøpte OBOS-medlemsskap til mini i dåpsgave, for ut skal dem Nei, nå hørtes jeg ut som den heksen av en mamma
Gjest marie-s Skrevet 2. november 2012 #28 Skrevet 2. november 2012 Det at det er flere biler nå enn før tror jeg ikke er noe stort problem, men det er viktig at barna lærer å ferdes i traffikken fra de er små. Selv har jeg ikke bil så vi blir pent nødt til å bruke beina, dermed har jeg alltid gått sammen med sønnen min og fortalt han hva han skal sjekke før han går over en vei osv. Han er nå 10 år og jeg ser veldig stor forskjell på han og de av hans venner som er vandt til å bli kjørt hit og dit, de er mye mer vimsete og mindre oppmerksome når de ferdes i traffikken. Forøvrig så er jeg for at sønnen min skal bli så selvstendig som mulig, så ja han får lov å gå i butikken, han får lov til å klatre i trær og besøke venner på egenhånd. Jeg har også lært han å bruke mikro og koke seg nudler. Av og til så føler jeg nesten at jeg er så lite overbeskyttende at jeg er redd barnevernet skal stå i døra en dag.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #29 Skrevet 2. november 2012 Selvfølgelig er det ikke barn ute! De er i barnehage og SFO, er du hjemme 5 og stikker innom en fritidsaktivitet er det ikke mer igjen av dagen. Dette er ikke foreldrenes skyld alene, men slik AS Norge vil at vi skal fungere. Så blir det opp til oss å evt gjøre noe med det da... Men da er vi inne på en annen debatt!
Gjest Antarctica Skrevet 2. november 2012 #30 Skrevet 2. november 2012 Vi kan uansett velge hvordan VI vil oppdra unger. Skal de ha egen datamaskin på 3-årsdagen, eller skal vi ha andre fritidsaktiviteter? Skal vi kjøre dem på trening/korpsøvelse, eller skal de sykle dit sjøl? Skal vi lære dem at verden der ute er farlig og må unngås, eller hjelpe dem å håndtere den? Og så videre.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2012 #31 Skrevet 2. november 2012 Er enig med HI. Men det virker som om mange tror de må bruke bilen fordi barnet trenger følge til aktivitet! Det er jo helt feil. Så lenge det ikke er altfor langt, går vi (eller sykler) sammen med barnet til aktivitet. Det samme gjør vi til barnehagen. Fra barna er 4-5 år gamle, bør det være mulig å holde øye med dem litt på avstand. Selv sender jeg datteren min og venninne ut i hagen (ned mot en "skummel" skog og gangvei og et vann ikke så langt unna). Jeg følger selvsagt med dem, men er ikke "oppå" dem hele tiden (og ja venninnens foreldre synes det er helt greit) Jeg for min del blir helt oppgitt over at fotballplassen her i nærheten så og si aldri er i bruk. Hvor er alle de barna som "mangler treningstid" i anleggene. Det står jo fiks ferdige sletter rundtomkring her vi bor som er til fri benyttelse for alle! Her bor det hauger av unger i nærheten og det er omtrent bare når det er akeføre at jeg ser noen få barn ute!
*Kengumamma* Skrevet 3. november 2012 Forfatter #32 Skrevet 3. november 2012 Er enig med HI. Men det virker som om mange tror de må bruke bilen fordi barnet trenger følge til aktivitet! Det er jo helt feil. Så lenge det ikke er altfor langt, går vi (eller sykler) sammen med barnet til aktivitet. Det samme gjør vi til barnehagen. Fra barna er 4-5 år gamle, bør det være mulig å holde øye med dem litt på avstand. Selv sender jeg datteren min og venninne ut i hagen (ned mot en "skummel" skog og gangvei og et vann ikke så langt unna). Jeg følger selvsagt med dem, men er ikke "oppå" dem hele tiden (og ja venninnens foreldre synes det er helt greit) Jeg for min del blir helt oppgitt over at fotballplassen her i nærheten så og si aldri er i bruk. Hvor er alle de barna som "mangler treningstid" i anleggene. Det står jo fiks ferdige sletter rundtomkring her vi bor som er til fri benyttelse for alle! Her bor det hauger av unger i nærheten og det er omtrent bare når det er akeføre at jeg ser noen få barn ute! Så kjekt å høre! Og jeg er helt enig i at slettene er for lite brukt. Her jeg bor, har heldigvis idrettslaget treninger på fotballsletten 3 ganger i uken, hele året!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2012 #33 Skrevet 3. november 2012 He, he. Du minner meg om min bestemor som satt sine siste år på aldershjemmet og bare pratet om hvor myyyye bedre alt var i gamle dager... Jeg mener ikke at alt var så mye bedre før, men jeg er redd for at den generasjonen med barn som vokser opp i dag får seg et stort sjokk når de flytter ut av mors trygge rede. Helt enig! Jeg er sååå glad for at jeg var barn på 80 og 90 tallet, jeg tør påstå at vi som vokste opp da er de siste som virkelig har opplevd hva det vil si å være BARN! Nå er alt strukturert fra man kommer ut av magen til man er på gamlehjemmet omtrent. Vi har mistet VELDIG mye verdifullt på veien..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå