Gå til innhold

Vikar som er sykmeldt. Dårlig grunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår hi veldig godt.

Jeg er selv ikke arbeidsgiver men vanlig arbeidstaker. Og jeg må si at flere av min kolleger har blitt sagt opp (fått sparken) og fellesnevneren for dem alle er at de dukker opp med en sykemelding rett etterpå og, det er alltid den samme grunnen nemmlig depresjon. Dette vet jeg for de sa det rett ut selv. Men merkelig er at depresjonen går over minuttet etter at de har fått seg ny jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal du trå UTROLIG varsomt som arbeidsgiver, hovedinnlegger.

Du kan selvsagt tenke hva du vil om saken, men her må du jaggu meg forholde og oppføre deg profesjonelt ovenfor denne jenta som enn så lenge er arbeidstakeren din.

Jeg har selv hatt ei svært god venninne/kollega som fikk samme beskjed som denne jenta, og hun gikk HELT i kjelleren. Det var nok ikke beskjeden om at hun ikke hadde jobb mer som var eneste grunnen til at hun tippet, men det var nok absolutt det som veltet det store lasset. Nå, tre år senere, er hun innlagt på psykiatrisk avdeling som dagpasient etter flere selvmordsforsøk.

Så hva jeg prøver å si, er at joda, selv om det nok kan virke litt søkt å komme med sykemelding rett etter oppsigelse, så kjenner du vel kanskje denne jenta litt for dårlig til å vite nøyaktig hva som skjer i livet hennes? Kanskje var det denne oppsigelsen (til tross for at hun "bare" var vikar) som ble den store dråpen for henne?

Uansett: hold deg for god til å tvile på dette, med mindre du har EKSTREMT gode grunner til å betvile sykemeldingen. Vær åpen for at ikke alle er like sterke psykisk som det du nødvendigvis kanskje er.

Skrevet

Jeg vet grunnen siden hun sa grunnen og stod og gråt når hun leverte den, men jeg vet jo ikke om hun er god skuespiller eller ikke

Du lurer på om hun er en god skuespiller...?!

Hun har sikkert mannet seg opp til å være ærlig, håper på litt forståelse, og blir møtt med slike spekulasjoner.

Hvorfor ikke forsøke å vise henne at hun er ønsket ut oppsigelsestiden, kanskje hun etter noen uker er i stand til å jobbe noe tross depresjonen.

Du hadde ikke krav på å få vite diagnosen. Ikke utnytt det, men bruk informasjonen konstruktivt.

Skrevet

Som arbeidsgiver har man absolutt noe med hvorfor en arbeidstaker kommer med en sykmelding. Man har krav på å få vite hvilke oppgaver personen spesifikt ikke kan gjøre og hvorfor han/hun ikke an utføre dette. Man har derimot ikke krav på diagnosen - kun funksjonsvurderingen.

Hvis man mistenker at en sykmelding er spekulativt, bør du snarest innkalle personen til samtale og gjennomføre en funksjonsvurdering. Oppfølgingsplanen skal skrives senest etter 4 uker, men det er ingenting i veien for å starte dette arbeidet med en gang. Man kan også ringe lege og forhøre seg om hvilke oppgaver personen er sykmeldt fra og hvordan man best kan tilrettelegge for at personen skal komme fortest mulig tilbake i jobb!

Det er nå engang slik at triste livshendelser i seg selv ikke gir rett til sykepenger. At livet ggår i bølgedaler, er en realitet for de fleste og dette gir ingen økonomiske rettigheter. På den andre siden kan jo en oppsigelse være dråpen som gjør at begeret rnner over og man kan falle i en depresjon og gir seg utslag i sykdom

Skrevet

Snart mamma...AKA trådstarter. Der dreit du deg loddrett ut med å svare på egen tråd. Tihi. Kjede deg slik at du mÅ spørre og svare i egen tråd ? Hhhhg

Skrevet

Heh, hvis jeg noen gang blir sykmeldt av en eller annen grunn, håper jeg min arbeidsgiver er såpass profesjonell at han/hun ikke skriver om det på et åpent forum...

Hvem vet hvorfor hun er sykmeldt - det finnes noen sleipinger som utnytter ordningene i velferdstaten, men jeg velger å tro at det er de færreste av oss. Uansett 1 - 0 til den sykmeldte, hun har i hvert fall ikke opptrådt uprofesjonelt i jobben.

Skrevet

DU lurer på om en arbeidstaker er ærlig med sin sykemelding? Du virker ikke som noe profesjonell arbeidsgiver som legger ut en slik problemstilling om din egen arbeidstaker. Med den innstillingen du har på forhånd så er du jo ikke villig til å hjelpe denne jenta, men du vil vite hvordan du kan ta henne i løgn.

Glad ikke du er min arbeidsgiver.

Skrevet

Hvis du virklig tror det dreier seg om en falsk sykmelding, som kan være vansklig å bevise, kan du kontakte NAV. Det er de som får de største kravene. Dere trenger tross alt bare betale for de vaktene hun skulle hatt de neste 16 dagene. Da kan NAV vurdere om de vil bestride sykmeldingen.

å gå videre med saken for deg som arbeidsgiver kommer sansynligvis til å koste mer enn det smaker. Det er surt når noen utnytter systemet, men deter ikke bestandig det lønner seg å ta det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...