Gå til innhold

Hva er "norsk kultur og levevis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er taco på fredag og fotball en del av det norske? Hva med bomullsklær, sjokolade og retten til å slippe alle slitsomme eller kjedlige jobber?

Når vi ønsker å verne om det norske, hva er det da vi egentlig tenker på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske tradisjoner, som å feire jul og bursdager i barnehage og skoler. Gå lucia tog og ha adventstunder.

Gå i gudstjeneste med skolen rett før jul.

Gå i lite klær på sommeren og sminke seg uten å bli kalt dum og hore (Ja, jeg har faktisk blitt kalt det).

Kun ha norske flagg i 17-mai toget som er Norges nasjonaldag m.m.

Skrevet

Akkurat det har jeg ofte lurt på også ;) Jeg har lest mye historie, både "vanlig" historie, kunsthistorie, litteraturhistorie, religionshistorie og kulturhistorie og tør påstå at jeg er godt over middels kjent med norsk historie på de fleste nivåer, men hva som er typisk norsk er likevel noe som er nesten umulig å definere all den tid landet vårt har den forhistorien det tross alt har :)

Skrevet

Norsk kultur og levevis, er noe man ikke kan forklare. Er man norsk, så er man det, og da vet man hva det innebærer ;) Synes det er så latterlig når folk sier at "ja, slutt å spis taco da!", fordi det er ikke sånn det fungerer. ALLE land er påvirket av andre, og vi kan spise både pizza og taco, selvom man vil bevare landet sitt som det er. Man trenger ikke å ha halvparten innvandrere i ett land, for at man skal kunne gå med bomullsklær og spise pasta. Det er lov å la seg påvirke av feks. tv programmer og, man Må ikke la seg påvirke av naboen sin! :P

Skrevet

Spør fiskaren i nordnoreg, industriarbeidaren på vestlandet, bonden på østlandet og den heimevernet frognerfrua og sjå om du får same svar.

Når ein seier noreg er blitt multikulturellt gløymer ein at det har det vore heile tida.

Skrevet

Våre norske verdier, kulturarv og demokrati! Vår frihet til selv å bestemme. Vårt norske sinn som noen mener er naivitet og snillisme, den soleklare retten til at våre norske jenter skal kunne gå ute, hvor som helst og når som helst, uten fare for liv og helse.

Så må andre kulturer gjerne berike vårt norske levesett, men aldri, aldri, ta fra oss vår frihet og fredelige levesett, vårt demokrati og vår ytringsfrihet!

Skrevet

La oss snu på det da: Hva er så fælt og galt med norge, at vi TRENGER berikelse og så mye forandring fra feks. Irak, Sudan, Somalia osv? Hva er det de kan gi oss, og hvordan kan de endre livene våre til det bedre? Her vil jeg gjerne ha mange svar, fordi jeg lurer oppriktig på dette! :)

Skrevet

Ytringsfrihet, likestilling og frihet generelt. Fokus på rehabilitering fremfor straff. Ønske om å hjelpe de som ikke har det så godt (dumsnillhet i noen tilfeller.) Og nå i senere tid...naivitet så det holder.

At man i det hele tatt må spØrre er sjokkerende.

Jeg er drit stolt over min arv og nasjonalitet. Og det syns jeg at jeg skal få lov til å være uten å bli latterliggjort og satt i bås.

Skrevet

Dere som ikke klarer å definere det norske, og ikke vet hva som er bra med landet vårt.. vet du hva; da hadde jeg rett og slett flyttet! Så mye nedlatende man skal lese her inne, virker som om mange mener at innvandrerne er det eneste positive med Norge... Skummelt.

Skrevet

Dere som ikke klarer å definere det norske, og ikke vet hva som er bra med landet vårt.. vet du hva; da hadde jeg rett og slett flyttet! Så mye nedlatende man skal lese her inne, virker som om mange mener at innvandrerne er det eneste positive med Norge... Skummelt.

Er veldig klar over kva som er bra med landet vårt, men er ikkje sikker på om det er eksklusivt norsk. Eg elskar landet mitt, men kan ikkje forstå at ein ung muslim frå rogaland som kulturminister skal truge det for eksempel.
Skrevet

Er veldig klar over kva som er bra med landet vårt, men er ikkje sikker på om det er eksklusivt norsk. Eg elskar landet mitt, men kan ikkje forstå at ein ung muslim frå rogaland som kulturminister skal truge det for eksempel.

Men, hva med alle de islamistiske grupperingene? At det finnes fler innvandrere enn Nordmenn i hovedstaden vår? At arbeiderpartiet i oslo nesten ikke har norske representanter. Ingenting av dette skremmer deg?

Skrevet

La oss snu på det da: Hva er så fælt og galt med norge, at vi TRENGER berikelse og så mye forandring fra feks. Irak, Sudan, Somalia osv? Hva er det de kan gi oss, og hvordan kan de endre livene våre til det bedre? Her vil jeg gjerne ha mange svar, fordi jeg lurer oppriktig på dette! smile.png

Det siste kan jeg svare deg på, altså hvordan det å bli kjent med kulturen kan endre livene våre til det bedre. Fordi det å bli kjent med det ukjente gir trygghet, og trygghet reduserer fordommer, og mindre fordommer gir større toleranse og stor toleranse er verdifullt for hele både vårt samfunn og verden.

Ellers så synes jeg historien gang på gang viser oss at noen ting fra andre kulturer fint kan legges til som verdifulle bidrag til vår egen kultur (pasta, ris, diverse krydder, julen osv).

Skrevet

Men, hva med alle de islamistiske grupperingene? At det finnes fler innvandrere enn Nordmenn i hovedstaden vår? At arbeiderpartiet i oslo nesten ikke har norske representanter. Ingenting av dette skremmer deg?

Islamistar skremmer meg, men eg trur ikkje eit meir lukka samfunn minkar trusselen. Dei to andre eksempla dine er positivt feil og dermed vanskeleg å svare på.
Skrevet

Jeg er veldig glad i Norge jeg og vet masse som er bra. En av de tingene jeg liker er at vi er villige til å ta opp fine tradisjoner utenfra. Jeg er også glad for at vi har religionsfrihet og ytringsfrihet. Det er etter min mening sentrale pilarer det er viktig å verne om. Selvfølgelig innebærer dette også andres rett til å leve litt annerledes enn meg.

Skrevet

Det er da stor forskjell på å ikke klart kunne definere det norske uten å ha en klar preferanseramme å ta utgangspunkt i, og å ikke se det som er bra med landet vårt! ;)

Men klart jeg kan trekke fram elementer som de fleste er enige i at er godt norsk, som Asbjørnsen og Moe sin eventyrsamling, mye av kunsten, smalahove, brunost osv. Hjalp det litt? ;)

Skrevet

La oss snu på det da: Hva er så fælt og galt med norge, at vi TRENGER berikelse og så mye forandring fra feks. Irak, Sudan, Somalia osv? Hva er det de kan gi oss, og hvordan kan de endre livene våre til det bedre? Her vil jeg gjerne ha mange svar, fordi jeg lurer oppriktig på dette! smile.png

Vi kan vel lære av hverandre, og velge å ta opp de positive sidene ved andre kulturer og utelate de dårlige? Vi vil ikke ha undertrykkede kvinner eller sharia-lover. Men vi kan jo for eksempel lære av andre hvordan man behandler og respekterer gamle mennesker, for eksempel. Det er jo ett område der vi nordmenn er egoistiske barbarer. Andre kulturer har også medmenneskelighet, raushet, humor og kjærlighet til barna sine, det er ikke noe bare vi har. Vi bryr oss vel mye mindre om hverandre enn folk ellers i verden gjør, vi holder oss i husene våre og er skeptiske til alt som er annerledes. Jeg tror vi kanskje er mer egoistiske og opptatt av det materielle enn folk i mage andre kulturer. Og så er jævlig selvgode. Det er faktisk ikke sikkert at vår kultur er "best".

Demokrati er forfresten opprinnnelig gresk, så det er jo også noe vi har tatt fra en annen kultur (selv om vår demorkati-modell ikke ligner den første, greske så veldig), som det meste andre vi tror vi har kommet på slev.

Skrevet (endret)

Å ikke blinke utav rundkjøringen!

Endret av Dataverket
Skrevet

I Oslo er det ikke fler invandrere enn nordmenn. Ca 28% av Oslos befolkning er enten innvandrer eller født av to innvandrere.

Ut fra navnene på bystyrerepresentantene fra AP ser det ut til at det er omtrent 50% tradisjonelt norske navn og 50% "innvandrernavn". Fra de andre partiene ser det nesten ikke ut til å være noen med innvandrerbakgrunn.

Skrevet

Det er da stor forskjell på å ikke klart kunne definere det norske uten å ha en klar preferanseramme å ta utgangspunkt i, og å ikke se det som er bra med landet vårt! ;)

Men klart jeg kan trekke fram elementer som de fleste er enige i at er godt norsk, som Asbjørnsen og Moe sin eventyrsamling, mye av kunsten, smalahove, brunost osv. Hjalp det litt? ;)

Eventyrene som Asbjørnsen og Moe samlet er vandrehistorier. Mange av dem har kommet til Norge via tidligere tiders innvandrere og blitt fornorsket etter hvert som de har blitt gjenfortalt.

Skrevet

Eventyrene som Asbjørnsen og Moe samlet er vandrehistorier. Mange av dem har kommet til Norge via tidligere tiders innvandrere og blitt fornorsket etter hvert som de har blitt gjenfortalt.

Hehe... Er jo nettopp derfor jeg sier at det er umulig å definere hva som egentlig er norsk uten å ha klare preferanserammer for selve definisjonen først. INGENTING er vel egentlig ekte norsk dersom man skal gå langt nok tilbake i tid, men de fleste regner likevel Asbjørnsen og Moes sine samlinger for "ekte norske eventyr".

Skrevet

Hehe... Er jo nettopp derfor jeg sier at det er umulig å definere hva som egentlig er norsk uten å ha klare preferanserammer for selve definisjonen først. INGENTING er vel egentlig ekte norsk dersom man skal gå langt nok tilbake i tid, men de fleste regner likevel Asbjørnsen og Moes sine samlinger for "ekte norske eventyr".

Jeg er helt enig (er anonym som skrev at det var vandrehistorier, og HI). Det var derfor jeg skrev inlegget. Det er så mange som snakker om den norske kulturen ol og virker som om de tror det er en opplagt, evig sannhet hva det er. Vi trenger jo ikke gå mange tiår tilbake i tid før det var noe ganske annet.

Skrevet

Demokrati, likestilling, likeverd, religionsfrihet og det at vi tar vare på hverandre er typisk norsk. Dugnad er typisk norsk.

Julefeiringen før i tiden var typisk norsk. Husker jeg elsket juleforberedelsene på barneskolen min, det var helt fantastisk.

Små bondesamfunn hvor sauer og kuer får gå fritt. Merkelige mattradisjoner som får utlendinger til å rynke på nesen (Fårikål, brunost, smalahove, osv)

Rømmegrøt og spekemat.

Den gleden når sommeren endelig kommer, med rødmende ungdommer i lite klær som finner seg små holmer å bade i.

Fisking etter krabbe i sene nattertimer, mens man hører på gamle norske sanger om akkurat det.

Rekepilling. Skiturer. Kakao på termos, appelsin og kvikk lunsj etter gode turer i snødekte landskap.

Rosemaling og hardingfele. Eventyr.

Hytte og båt. Retten til å gjøre hva man vil, uansett kjønn.

Det spesielle språket med hundrevis av dialekter. Vår stolte og mindre stolte forhistorie...

Gjest sug lut
Skrevet

Hvor får du dette fra? For å ta tullet ditt seriøst og legge litt fakta på: Pr første januar 2011 hadde Oslo 28,5 % innvandrere. 28,5 % er litt over en fjerdedel. Og Arbeiderpartiet i Oslo har på sin liste 65 representanter, og om du bare går ut fra navn alene er nok 48 av dem norskere enn brunost. Det utgjør 73,8 prosent, dvs nesten tre fjerdedeler er nok norske nok selv for deg.
Skrevet

Dere som mener fast bestemt at innvandring er nødvendig for å skape ett sunt og bra samfunn, dere mener jeg har ett ansvar. Og det ansvaret er: Flytt til somalia, Irak, Afganistan. Skap den endringen dere vil der nede. Siden dere mener det er Så FLOTT med innvandring til ett land, hvorfor vil dere da ikke at disse landene skal få bli beriket med dette?

Skrevet

Dere som mener fast bestemt at innvandring er nødvendig for å skape ett sunt og bra samfunn, dere mener jeg har ett ansvar. Og det ansvaret er: Flytt til somalia, Irak, Afganistan. Skap den endringen dere vil der nede. Siden dere mener det er Så FLOTT med innvandring til ett land, hvorfor vil dere da ikke at disse landene skal få bli beriket med dette?

Og jeg lar meg stadig forbause over hvor uintelligent det er mulig å formulere seg selv...

Tygg litt på det du selv skrev, legg til litt godvilje og en anelse iq og se om ikke du selv forstår hva vi som ikke er helt i mot innvandring egentlig mener ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...