Gå til innhold

Alenemamma og 1 barn (månedsbudsjett)

Anbefalte innlegg

Skrevet

en voksen og to skolebarn. Bruker 1600 ca i UKEN på mat. Oppdaget nå at det blir ganske mye i mnd, over 6000. Hm. Vi spiser ikke luksus akkuat. Men har en del pålegg, lager ofte middager fra bunnen, frukt, etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en voksen og to skolebarn. Bruker 1600 ca i UKEN på mat. Oppdaget nå at det blir ganske mye i mnd, over 6000. Hm. Vi spiser ikke luksus akkuat. Men har en del pålegg, lager ofte middager fra bunnen, frukt, etc.

Nei, det koster spise skikkelig mat. Vi er en voksen og 1 barn og her er det bestandig med frukt på skolen, gode matpakker og vi spiser middag hver dag. Har nok et budsjett mindre enn deres men ikke så veldig mye. Nå er jo HI sitt barn mye hos faren så hun slipper jo handle så mye i den perioden uten at det går ut over barnet. Får håpe barnet får utfolde seg litt i matveien der og det er jo bra hun er der såpass mye:))

Skrevet

Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg syns du er veldig flink eller om det hele bare er stusselig. Jeg tror jeg heller mest mot det siste. Hva med yoghurt, juice, litt sånne "ekstra gode" ting iblant? Det må jo være deilig å kunne bruke så lite på mat og andre hygieneartikler, men likevel.. Jeg syns i og for seg dere spiser bra pålegg jeg da.

Kan endelig kjøpe youghurt og juice. men når hun spiser så lite av det syns jeg ikke det er vits å kjøpe det. juice er stort sett bare sukker i, å når hun liker vann, melk og litt saft, ser jeg ikke poenget med å friste med alt muligt.

Hun får brus, godis og noe godt til kvelds, så er ikke redd for at hun spiser sukker ol.

HI

Skrevet

Jeg har aldri prøvd å dele opp budsjettet sånn. For hvis ikke husholdningsartikler, brus eller godteri skal regnes med så er det kanskje mer du utelater også. Da blir det vanskelig å sammenligne.

I matbudsjettet hos meg er det:

3 brød, 3 melk,1 tube makrell, 1 pk leverpostei, 1 pakke majones, 2 skinke pakker, 1 prim + alt middag som står lenger oppe.

Vaskepulver handler jeg hver 3 mnd ca der er det 50 kr.

shampo og balsam 55 kr i mnd

dopapir- 40 kr annenhver mnd

såpe- 30 kr mnd

Brus, chpis og godis 200 kr mnd.

Alt er ca priser.

HI

1 pakke leverpostei på en måned? Hehe, du bruker 200 av matbudsjettet på snop. Dvs faktisk 20%. Du hører vel selv at det er noe galt?

Skrevet

Nei, det koster spise skikkelig mat. Vi er en voksen og 1 barn og her er det bestandig med frukt på skolen, gode matpakker og vi spiser middag hver dag. Har nok et budsjett mindre enn deres men ikke så veldig mye. Nå er jo HI sitt barn mye hos faren så hun slipper jo handle så mye i den perioden uten at det går ut over barnet. Får håpe barnet får utfolde seg litt i matveien der og det er jo bra hun er der såpass mye:))

Mener du at jenta mi ikke får nok mat hos meg?! Nå må dere lese hva jeg skriver!

Skriv ned hva barnet mitt mangler. Hun kunne endeligt spist mer grønnsaker, hun får det av frukt hun liker og PåLEGGE HUN LIKER OG VELGER.

Pizza, bruger, taco og lasagne kan hun og få, men hvorfor servere det når hun er glad i annen mat?

Beklager, men nå begynner jeg bli litt provosert..

HI

Skrevet

Eneste jeg reagerer på er at dere spiser lite grønnsaker og for mye farseprodukter, men eller er det vel helt ok.

Hvorfor spiser dere ikke rene kjøttprodukter, ren fisk og ikke bare fiskekaker, fiskegrateng og fiskepinner?

Skrevet

På de middagene du ramser opp er det bare kyllingen som er et rent kjøttprodukt, ellers er det bare farseprodukter.

Det er vel ikke anbefalt å spise farseprodukter mer enn 1, max 2 ganger i uken?

Skrevet

Mener du at jenta mi ikke får nok mat hos meg?! Nå må dere lese hva jeg skriver!

Skriv ned hva barnet mitt mangler. Hun kunne endeligt spist mer grønnsaker, hun får det av frukt hun liker og PåLEGGE HUN LIKER OG VELGER.

Pizza, bruger, taco og lasagne kan hun og få, men hvorfor servere det når hun er glad i annen mat?

Beklager, men nå begynner jeg bli litt provosert..

HI

Dere spiser alt for mye dårlig mat. Kun farseprodukter! Spiser en skikkelig mat koster det såklart mer enn 1000,-pr/mnd.

Så ja: hun får sikkert nok mat, men langt fra god nok mat. Husk hun er i veks!

Skrevet

Eneste jeg reagerer på er at dere spiser lite grønnsaker og for mye farseprodukter, men eller er det vel helt ok.

Hvorfor spiser dere ikke rene kjøttprodukter, ren fisk og ikke bare fiskekaker, fiskegrateng og fiskepinner?

Jeg vet ikke om HI skrev Findus eller noe, men vi spiser fiskepinner, fiskegrateng og fiskekaker OFTE og jeg lager alt fra bunnen med ordentlige/ferske råvarer. Vi spiser fisk 3-4 ganger i uka. Selv om det ikke er "ren fisk" så er fiskegratengen laget av ren fisk :)

Skrevet

Jeg vet ikke om HI skrev Findus eller noe, men vi spiser fiskepinner, fiskegrateng og fiskekaker OFTE og jeg lager alt fra bunnen med ordentlige/ferske råvarer. Vi spiser fisk 3-4 ganger i uka. Selv om det ikke er "ren fisk" så er fiskegratengen laget av ren fisk :)

Med 3 liter melk i mnd sier det seg selv at fiskegrateng hvor en har hvitsaus i ikke er hjemmelaget.

Skrevet

Med 3 liter melk i mnd sier det seg selv at fiskegrateng hvor en har hvitsaus i ikke er hjemmelaget.

sant nok. bruker vel 3 liter melk i uka jeg :P

Skrevet

Jeg og. Og enda er det bare jeg og ett barn, og jeg drikker ikke melk. Men vi lager en del hjemmelaget og da går det endel melk, i tillegg til at gutten drikker en del.

Skrevet

På de middagene du ramser opp er det bare kyllingen som er et rent kjøttprodukt, ellers er det bare farseprodukter.

De aller fleste spiser nok farseprodukter oftere enn èn gang i uka selvom det kanskje ikke er anbefalt.

Skrevet

De aller fleste spiser nok farseprodukter oftere enn èn gang i uka selvom det kanskje ikke er anbefalt.

Da skryter en ikke av lavt matbudsjett i samme slengen;)

Skrevet

Jeg og. Og enda er det bare jeg og ett barn, og jeg drikker ikke melk. Men vi lager en del hjemmelaget og da går det endel melk, i tillegg til at gutten drikker en del.

ja, vi er to voksne. mannen drikker ikke melk, men jeg drikker en del melk og oboy, og lager så og si all mat fra bunn. så hadde ikke klart meg på 3 liter i mnd.

Skrevet

det tror jeg også. vi kan spise taco, spaghetti og kjøttdeig, og hjemmelagde kjøttboller/karbonader (karbonadedeig) i løpet av en uke, i tillegg til at mannen kanskje vil ha hjemmelaget pizza (kjøttdeig) på lørdag. men stort sett blir det bare en gang i uka siden jeg er litt nazi på å spise fisk og kylling :P

Skrevet

Jeg syns ikke du er flink, heller at du prioriterer helt feil når du velger å bruke så lite penger på mat. For mat av vanlig god kvalitet koster! Jeg bruker glatt 1000 kr på en handling der jeg kjøper kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt....

F.eks lager vi kjøttsuppe, fårikål, lapskaus, fiskegrateng, kjøttkaker, lettsaltet uer, røkt torsk, boknafisk, lammestek, svinestek, lammefrikasé, kyllinggryte....taco, pizza, hamburgere til lørdagskos.

Disse middagene kan vi fort ha alle sammen pluss litt til i løpet av en måned, og med alt av tilbehør, grønnsaker osv, som hører til disse middagene. Så vi hadde ikke kommet langt med en tusenlapp gitt!

Vi har ikke altfor mye pålegg vi heller, men passer på å ha et visst utvalg slik at guttungen ikke skal bli for "enspora".

Så kommer yoghurt, juice, melk, frukt, kaffe, i tillegg til andre nødvendigheter i kjøkkenskapene som mel, gjær, sukker, havregryn etc etc.

Enten tuller du litt mht hvor mye penger du bruker, eller så har du et helt elendig kosthold!

Skrevet

Alenemor til to på 3 og 6 år. Ungene er her ca 70% av tiden. Bruker vel ca 4-5000 kr/mnd på butikken. Da er både mat, husholdningsartikler og godis/brus inkludert.

Fatter ikke hvordan du klarer å leve på så lite! Bare denne uka har jeg allerede brukt 1500 kr. Skal ha besøk i morgen, så har gått med litt der, men det koster jo en del ellers også. Prøver å lage mat fra bunnen av, unngå å kjøpe ferdigmat og First Price og da koster det deretter.

Skrevet

Jeg bruker ca 3500 kr i mnd. Da spiser jeg det jeg har lyst på. Kunne helt sikkert strammet inn mer, men liker å unne meg litt. 1 voksen, 1 barn.

Skrevet

Bruker mellom 3-4 tusen i mnd. Det er 1 voksen og 1 barn + 1 barn 1 gang i uken og annene hver helg. Og det det ene barne er vekke 1 gang i uken og annen hver helg. Så 1000 kr i mnd er veldig lite. Hadde ikke klart meg på det. Da har vi niste alle dager.

Skrevet

Jeg er ingen "matnazi", men synes kanskje det høres litt lite ut med kr 1000,- som rent matbudsjett hver mnd.

På den annen side så snakker vi jo faktisk om 20 dager her, ikke 30.

Men jeg vil påstå at kostholdet kan se litt kjedelig ut. Hvor er den spennende maten? (jeg mener virkelig ikke taco og burgere og lasagne, det er dritkjedelig!) Jeg mener den virkelig spennende maten! Hvor er de nye smakene, de gode og ferske råvarene?

Jeg mener at barn blir i matveien slik de blir oppdratt til å blir. Kulinariske henrykkelser vil aldri være noe de bryr seg om dersom de ikke blir presentert for dem. Hos oss er mat glede, moro og spenning! Nye smaker er en stort sett ukentlig begivenhet, fordi det mener vi er viktig (men jeg har all forståelse for de som velger noe annet!)

Men la meg foreslå noe for deg, i stedet for fiskepinner fra butikken, lag dine egne! Du kan også bruke andre fiskeslag enn torsk. Uer gjør seg feks godt. Og hva med å ha en spicy tomatsaus til? Tilpasset hva dere liker? Det er en billig og spennende middag. Eller hva med laksepasta? En laksefilet, ett fedd hvitløk, litt fløte, salt og pepper og feks tagliatelle? Det er en middag til under 50 kr, og akk så godt. Vil du ha grønt er asparges fantastisk godt oppi, eller hva med fersk basilikum?

Jeg vet mange ikke deler vårt syn på mat, at det skal være like mye opplevelse som magefyll, men tenk så mye man får ut av det, og ikke minst, hvor mye mer man tar med seg inn i voksenlivet, når man har gode matopplevelser i oppveksten :)

Lykke til, jeg synes 1000,- er et stramt budsjett, men fullt mulig å få til også de mer spennende og morsomme middagene innenfor rammen din:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...